Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Test av bildstabilisering

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
Jag har sökt men förgäves angående Pentax marknadsandelar i USA och i Europa , de två största SLR marknaderna idag.

Jag har ingen som helst aning om deras andel av de marknaderna, jag bara märker att det kommer nya hela tiden i Pentax forum världen över - många från just USA och forna östblocken (Ryssland, Polen, Ungern, Litauen, Estland osv) det kryllar plötsligt av nya användare därifrån, och många har bytt från Canon ha ha. Det har verkligen blivit en stor skillnad bara det senaste halvåret, och mycket beror just på K10D, men även K100D. Användarna från USA rapporterar att de har lättare att hitta Pentax nu än förr (finns självfallet fortfarande mycket kvar för Pentax att göra i USA, men det finns en stark positiv trend).

Varför är du så intresserad av Pentax marknadsandelar världen över Michael? Kan du inte få dem av Pentax om du ringer och frågar dem snällt?

Hälsar
R

fhe skrev:
Jag tycker det är rätt bra jobbat att både ha underproduktion och finnas i lager hos nästan alla som har produkterna...
När det gäller Canon och Nikon brukar en bieffekt av att man säljer mer än man hinner producera vara att sakerna tar slut. Att Pentax hittat ett sätt att undvika det tyder ju på en rätt fantastisk organisation.

Du missar en sak -det är Pentax i Rolands värld.
Själv försöker jag hitta faktiska siffror som talar om hur stor deras försälning är.
Var kan jag hitt dom?Och var kan jag läsa om att hippa människor väljer Samsung?

Mikael

Roland skriver
Jag har ingen som helst aning om deras andel av de marknaderna, jag bara märker att det kommer nya hela tiden i Pentax forum världen över - många från just USA och forna östblocken (Ryssland, Polen, Ungern, Litauen, Estland osv) det kryllar plötsligt av nya användare därifrån, och många har bytt från Canon ha ha.

Rolands värld börjar likna allt mer Disney
Var skall det sluta?
Mikael

fhe skrev:
Jag tycker det är rätt bra jobbat att både ha underproduktion och finnas i lager hos nästan alla som har produkterna...

Pentax totala ordrar, från alla distributörer tillsammans, överstigar Pentax produktionskapacitet. Dock kan det självklart finnas enskilda marknader där distributören har beställt för mycket och då får varor kvar i lager, det är ju olika. Det är inte Pentax som bestämmer hur mycket distributörerna ska beställa, det är beslut som distributörerna fattar själva. Pentax tillverkar det som beställs, och nu är situationen den att Pentax har order på mer (totalt från alla distributörer gemensamt) än deras produktionskapacitet räcker till. Det är därför man kan få vänta ett par månader när en produkt är slut i lager, för det tar den tiden att få en ny leverans.

Hälsar
R

macrobild skrev:
Rolands värld börjar likna allt mer Disney
Var skall det sluta?

Och du börjar bli allt mindre seriös i dina inlägg.
Hur skulle det vara om du kunde diskutera som en vuxen och mogen människa istället för att sprida nedsättande kommentarer och dömanden om mig? Förut anklagade du mig för att vara pajas, nu påstår du att min värld är som Disney. Det är ju intressant att du litar så dåligt på din egen argumentation att du måste bete dig oseriöst.

Hälsar
R

Jag antar att du sitter i Pentax högsta ledning eftersom du kan så tvärsäkert kan uttala dig om Pentax.
Mikael

ps att vara seriös- förstår du vad du skriver?

Pentax totala ordrar, från alla distributörer tillsammans, överstigar Pentax produktionskapacitet. Dock kan det självklart finnas enskilda marknader där distributören har beställt för mycket och då får varor kvar i lager, det är ju olika. Det är inte Pentax som bestämmer hur mycket distributörerna ska beställa, det är beslut som distributörerna fattar själva. Pentax tillverkar det som beställs, och nu är situationen den att Pentax har order på mer (totalt från alla distributörer gemensamt) än deras produktionskapacitet räcker till. Det är därför man kan få vänta ett par månader när en produkt är slut i lager, för det tar den tiden att få en ny leverans.

Hälsar
R

Jag har ingen som helst aning om deras andel av de marknaderna, jag bara märker att det kommer nya hela tiden i Pentax forum världen över - många från just USA och forna östblocken (Ryssland, Polen, Ungern, Litauen, Estland osv) det kryllar plötsligt av nya användare därifrån, och många har bytt från Canon ha ha. Det har verkligen blivit en stor skillnad bara det senaste halvåret, och mycket beror just på K10D, men även K100D. Användarna från USA rapporterar att de har lättare att hitta Pentax nu än förr (finns självfallet fortfarande mycket kvar för Pentax att göra i USA, men det finns en stark positiv trend).

Michael,

Pentax ekonomi och försäljning är ingen hemlighet - det finns dokument att hämta från deras hemsida i Japan. Däremot så är det inte uppdelat på andel av marknaden, för de siffrorna så rekommenderar jag dig till att vända dig till en branschorganisation, för jag antar att Pentax egna uppskattningar av sina marknadsandelar inte är av intresse för dig eftersom de är subjektiva.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
På vilket sätt är Pentax "sämst i klassen"?
De har ju hyllats av väldigt många tidningar, inte minst svenska som Kamera & Bild, Ljud & Bild m fl. Prisvärda, topppresterande. De har fått många utmärkelser och priser ända sedan de lanserades, framförallt K10D som även blev vald till årets kamera av TIPA.

11 punkters AF system med 9 korssensorer, "sämst i klassen?"
Vädertätning på K10D, unikt i sin klass, men alltså "sämst"?
Bästa sökaren, pentaprisma med stor sökarbild i K10D, också "sämst"?
Lägre brus på ISO 1600 än Nikon D200 (enligt Ljud & Bild), också "sämst"?
Imaging Resource har funnit att K10D har den mest korrekta tonkvaliteten "hue accuracy" av kamerorna som de testat, men det kanske också är "sämst"?
Alla exponeringslägen, som HyP som jag använde hela eftermiddagen idag när jag fotade pride paraden - där jag snurrar på främre ratten för slutaren och bakre på tiden, (bländar- och tidsförval i programläget, inte samma som progamskifte som bara rullar mellan förbestämda kombinationer). Helt ovärderlig funktion i dag kan jag tala om...
Körde faktiskt även på Sv läget (ISO förval med Programskifte) eftersom ljuset skiftade kraftigt.
Provade även TAv, alltså manuell bländare och tid med Auto ISO, det fungerade utmärkt.
Vitbalansen i K10D med elektronisk förtitt, svårare att beskriva i ord än det är att använda - helt fantastisk ovärderlig funktion.
Vitbalans bracketing...
F ö tyckte FOTO att k10D hade högre upplösning än D80 i RAW, men det är väl också "sämst i klassen".
Och så vidare och så vidare...
Att K10D har fått Japans finaste utmärkelse Camera Grand Prix, det är också "sämst", givetvis. Priset går ju bara till de som är "sämst".
Ah, jag förstår... jaja.

K10D är ett av tre toppval i klassen "Advanced DSLR's", Editor's Choice, Popular Photography.
(tillsammans med Nikon D80 och Olympus E-510).
I klassen under finns f ö Sony A100. (hehe).

Hälsar
R

90% av det du tar upp här är mjukvarubaserat. Kom ihåg... Samma sensor som 4 av 5 kamerafabrikat...
K10D är Pentax Top of the Line. Väderskydd OK. Prisma OK. Men vad är det mer? En kamera i ett väldigt "fattigt" system med dåliga expansionsmöjligheter...inte minst för fotografen.

Deras satsning på SR i huset, en mycket avancerad mekanisk lösning enl Pentax hemsida och som knappt fungerar över 300mm, kommer aldrig att ge dom en kamera över entusiast- eller konsumentnivå. Aldrig en fullformat (24x36) med dess fördelar. Deras "stora" satsning på objektibsidan med bildcirklar som är mindre än FF visar bara på att ambitionerna inte är större.
T.o.m. Sony har större ambitioner med sitt system.

Kort sagt. Väg in systemet i systemkamerorna K10D/K100D så inser du nog verkligheten oxå! Sen får dom kalla dom super eller vad som helst i tillägg...

Pentax kommer nog möjligen att finnas kvar som en ren entusiastkamera för nostalgiker jorden runt.

Ja! Pentax är "i stort sett sämst i klassen" som jag skrev här ovan!

Senast ändrad:
macrobild skrev:

Mikael,

att vara seriös är att kunna diskutera på ett moget och vuxet sätt utan att försöka håna den som man diskuterar med, utan att komma med dömande kommentarer eller personangrepp. Om du vill diskutera på ett annat sätt än på ett seriöst, vuxet och moget sätt, så får du göra det med någon annan än mig - för jag är inte intresserad av det.

Om dina argument är så dåliga så att du måste ta till skamgrepp som att håna och fördöma, då föreslår jag att du skaffar dig bättre argument istället för att välja skamgreppen, för att välja skamgrepp är alltid det sämsta alternativet.

Hälsar
R

macrobild skrev:
Var kan jag hitt dom?Och var kan jag läsa om att hippa människor väljer Samsung?

Mikael
Att hippa människor väljer Samsung vet jag ingenting om. Vad jag däremot vet är att det är ett fruktansvärt stort märke precis som Sony. Ser jag bara på mitt hem upptäcker jag att datorskärmen jag sitter framför är en Samsung, min TV är en Samsung, jag har Samsung-DVD-läsare i dator och Xboxen. Till och med min mikrovågsugn är en Samsung. Och då har jag inte ens valt Samsung medvetet.
Jag tror att de som är vana vid elektronikmarknaden men inte kameramarknaden tycker att Samsung är ett tryggt val. Men "unga, hippa, märkesmedvetna" väljer Nikon, därefter Canon, det är min teori som jag tror väldigt starkt på. Det är mer status.

Roland Mabo skrev:
Det är inte Pentax som bestämmer hur mycket distributörerna ska beställa, det är beslut som distributörerna fattar själva.
Det är ju lysande. Hos konkurrenterna så är det tillverkaren som avgör hur saker som har större efterfrågan än tillverkningstakt portioneras ut, både när det gäller distribution till marknader från tillverkningen och när det gäller distributionen vidare till ÅF inom en marknad.

Många näthandlare och mindre butiker känner sig t.ex undanskuffade när butiker med många yrkeskunder får nya fina hus i snabbare takt trots att de förra mycket väl kan ha lagt stora beställningar.

Men naturligtvis kan det vara så att Europa är en jätteviktig marknad för Pentax och att de låter USA och Asien stå tillbaka så att i princip hela Europa ska ha möjlighet att leverera de K10D och K100D som de inte hinner producera i takt med efterfrågan. Fast speciellt sannolikt är det inte så jag antar att de har hittat på ett annat bra sätt att lösa det.

Edit:
Pentax totala ordrar, från alla distributörer tillsammans, överstigar Pentax produktionskapacitet.
Hur vet du det där förresten? Orderingången och produktionstakt brukar inte vara något man lägger ut till allmänheten.

Senast ändrad:
Roland Mabo skrev:
macrobild skrev:

Mikael,

att vara seriös är att kunna diskutera på ett moget och vuxet sätt utan att försöka håna den som man diskuterar med, utan att komma med dömande kommentarer eller personangrepp. Om du vill diskutera på ett annat sätt än på ett seriöst, vuxet och moget sätt, så får du göra det med någon annan än mig - för jag är inte intresserad av det.

Om dina argument är så dåliga så att du måste ta till skamgrepp som att håna och fördöma, då föreslår jag att du skaffar dig bättre argument istället för att välja skamgreppen, för att välja skamgrepp är alltid det sämsta alternativet.

Hälsar
R
Roland
Jag ser det inte som personagrepp.Jag tycker dessutom mina frågor är berättigade efter din beskrivning.
Jag undrar om du har fog för dina påståenden eller är det i Rolands önskevärld .
Har du några siffror på hippa människor som väljer
Samsung eller för den delen Pentax SLR?
Var kan jag läsa dom?

Mikael

elbe skrev:
90% av det du tar upp här är mjukvarubaserat. Kom ihåg... Samma sensor som 4 av 5 kamerafabrikat...
K10D är Pentax Top of the Line. Väderskydd OK. Prisma OK. Men vad är det mer? En kamera i ett väldigt "fattigt" system med dåliga expansionsmöjligheter...inte minst för fotografen.

Deras satsning på SR i huset, en mycket avanserad mekanisk lösning enl Pentax hemsida och som knappt fungerar över 300mm, kommer aldrig att ge dom en kamera över entusiast- eller konsumentnivå. Aldrig en fullformat (24x36) med dess fördelar. Deras "stora" satsning på objektibsidan med bildcirklar som är mindre än FF visar bara på att ambitionerna inte är större.
T.o.m. Sony har större ambitioner med sitt system.

Kort sagt. Väg in systemet i systemkamerorna K10D/K100D så inser du nog verkligheten oxå! Sen får dom kalla dom super eller vad som helst i tillägg...

Pentax kommer nog möjligen att finnas kvar som en ren entusiastkamera för nostalgiker jorden runt.

Ja! Pentax är "i stort sett sämst i klassen" som jag skrev här ovan!

Pentax tillverkar kameror i APS-C klassen.
Jag har fortfarande inte förstått på vilket sätt som deras produkter skulle vara förtjänta av epitetet "sämst" i APS-C klassen. Alla de priser som Pentax har fått visar på annat.

Enligt vem fungerar inte SR systemet på brännvidder över 300mm? Det finns många rapporter från användare på dpreview och andra forum som har testat systemet på längre brännvidder än 300 med gott resultat. Du påstår alltså att de har fel?

Det är sant att Pentax inte satsar på 24x36 och knappast kommer att göra det inom den närmaste framtiden, men varför är tanken på ett professionellt APS-C system så främmande? Jag är övertygad om att APS-C och 24x36 kan samexistera på marknaden.

För mig låter det som att ditt enda argument mot Pentax är att Pentax saknar 24x36 och därmed är "sämst". Tja, Olympus saknar också 24x36, är de också "sämst"? Jag har full respekt för de som gillar 24x36, men var är respekten mot oss som gillar APS-C?

Hälsar
R

Fredrik,

vad är det som du försöker säga egentligen?

Gällande Pentax produktionskapacitet så finns det pressmeddelanden på deras japanska hemsida där de ber om ursäkt över att de inte kan möta efterfrågan och de försöker hitta lösningar till att öka produktionstakten. Senast så gällde det DA Star objektiven.

Det finns många som driver med Pentax om detta på dpreview, det finns många som har väntat rätt länge på sina varor där. Både kameror och objektiv, att det inte finns i lager, måste beställas, får vänta flera veckor. Det har blivit ett stående skämt både på Dpreview och på Pentax listan PDML.NET om en Mr Nguyen som är ensam anställd på Pentax fabrik i Vietnam. Varje gång någon klagar på att en produkt är slut och på "backorder" igen, så skojas det om att nu har Nguyen tagit en tépaus.

Det finns uppenbarligen ett produktionsproblem eftersom kunderna får vänta, särskilt i USA (för det är främst folk från USA som finns på PDML.NET). Jag tror inte att alla dessa klagomål på slut i lager, backorder och så vidare är lögn.

Den officiella förklaringen till att K10D försendes, var att Pentax hade fått beställningar som översteg vad de hann med, plus att K100D gick så bra så det fanns inte utrymme i fabriken att tillverka så många K10D som behövdes.

Nu med DA Star objektiven så händer samma sak igen, och Pentax ber igen om ursäkt på sin hemsida.

Varsågod att läs ursäkten själv:
http://www.pentax.co.jp/japan/news/announce/20070727-01.html

Hälsar
R

Roland
Jag må vara dum.Dum i huvudet (tolkningfråga) eller mot dig som inte tar dina historier på allvar.
Jag har varit med om inalles 9 Photokinor.
Träffat ett antal människor men ingen kan duka upp historier som du nu gör.
Vilken position har du i Pentax innersta krets?
Kan jag sedan få svar på hur många i forna Östblocket som har övergivit Canon för Pentax. Likaså hur och var kan jag läsa om att hippa människor väljer Samsung?
Inte kränkande.bara få ett svar

Mikael

Roland Mabo skrev:
Pentax tillverkar kameror i APS-C klassen.
Jag har fortfarande inte förstått på vilket sätt som deras produkter skulle vara förtjänta av epitetet "sämst" i APS-C klassen. Alla de priser som Pentax har fått visar på annat.

Enligt vem fungerar inte SR systemet på brännvidder över 300mm? Det finns många rapporter från användare på dpreview och andra forum som har testat systemet på längre brännvidder än 300 med gott resultat. Du påstår alltså att de har fel?

Det är sant att Pentax inte satsar på 24x36 och knappast kommer att göra det inom den närmaste framtiden, men varför är tanken på ett professionellt APS-C system så främmande? Jag är övertygad om att APS-C och 24x36 kan samexistera på marknaden.

För mig låter det som att ditt enda argument mot Pentax är att Pentax saknar 24x36 och därmed är "sämst". Tja, Olympus saknar också 24x36, är de också "sämst"? Jag har full respekt för de som gillar 24x36, men var är respekten mot oss som gillar APS-C?

Hälsar
R

Tror jag skrev att det "knappt" fungerar över 300 mm. (I en annan tråd resonerade vi fram nackdelarna med SR i juset)

OBS! Jag skriver "i stort sett sämst"!

APS-C kommer säkert att samexistera på marknaden, på den tuffa, har inte sagt nåt annat men ambitionerna att bli stora saknas hos Pentax och därmed så tror jag inte på dom.

Olympus har ett helt eget konsept med marknadens minsta systemkameror, vilket de f.ö. alltid haft. Sen står dom nog väldigt bra rustade inför den framtida systemkameramarknaden med Panasonic.

fhe skrev:
Hur vet du det där förresten? Orderingången och produktionstakt brukar inte vara något man lägger ut till allmänheten.

Pentax har inte lagt ut de specifika siffrorna och jag har aldrig skrivit att jag känner till de exakta siffrorna för förhållandet produktion och ordrar, men de har tydligt talat om att orderingången överskrider produktionstakten, det är detta de ber om ursäkt för på sin hemsida:
http://www.pentax.co.jp/japan/news/announce/20070727-01.html

Hälsar
R

elbe skrev:
Tror jag skrev att det "knappt" fungerar över 300 mm.
APS-C kommer säkert att samexistera på marknaden, på den tuffa, har inte sagt nåt annat men ambitionerna att bli stora saknas hos Pentax och därmed så tror jag inte på dom.

Ok, vad menar du med "knappt" fungerar över 300mm? Och var har du fått det ifrån att det "knappt" fungerar?

Var har du fått det ifrån att ambitionerna att bli stora saknas hos Pentax?

Hälsar
R

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto