Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Test av bildstabilisering

Produkter
(logga in för att koppla)
Bofoto2 skrev:
Nej, bara tittat lite. OK, då kanske ett maskintest är bäst, för om tidningarna börjar testa med fotografer så kommer dom antagligen att använda så olika procedurer att resultaten varierar, kanske till och med från test till test i samma tidning.
Antagligen kommer fler och mer omfattande tester i Colorfoto, dom kanske suger på karamellen i flera nummer.

Så kan det vara, fler tester på andra brännvidder vore intressant så det är väl bara att testa vidare nu när de har byggt riggen. Risken finns förstås att någon annan vinner nästa deltävling och att det blir en ny 60 sidors tråd ;)

fredriklindstrom skrev:
Borde inte mycket av det har ha samma grundprinciper som skarpskytte med gevar? SARA?
Ja, det tycker jag, och samma avtrycks teknik används.
Finns det apparater för att mäta skyttens skakningar?
Vad är SARA?
Då kommer tanken upp om skakreducering på gevär...
Motsvarigheten eller bättre än fotografens stativ måste vara målsökande projektiler/robotar.
Hmm, nu blir det lite S/F men en kamera finess som jag skulle uppskatta vore en paralyserings stråle så man kan fota en människa en stund med rätt grimas fryst några sekunder...

papi skrev:
Ni har väl läst bakgrunden till testet? Colorfoto har lagt viss möda vid att få den så autentisk som möjligt och tex tagit del av studier i ergonomi. Amplitud och frekvens är satt för att simulera en normal person skakningar så realistiskt som möjligt.
Kanske är det så att tidningar inte kommer att ha vare sig tid eller råd att göra extensiva prov med riktiga fotografer (har någon det?). Men, när man då ser avvikelser från teoretiska värden och "konstgjorda miljöer" -- som t.ex. på Dpreview, som genomgående tycks hamna runt två steg i reell vinst -- då måste man faktiskt åtminstone *fråga* sig om det "mänskliga" resultatet trots allt inte säger mer om verkligheten?

Och då skall man också komma ihåg att den "konstgjorda miljön" det refereras till här, inte töjde på gränserna ur någon aspekt.

jorgene skrev:
Kanske är det så att tidningar inte kommer att ha vare sig tid eller råd att göra extensiva prov med riktiga fotografer (har någon det?). Men, när man då ser avvikelser från teoretiska värden och "konstgjorda miljöer" -- som t.ex. på Dpreview, som genomgående tycks hamna runt två steg i reell vinst -- då måste man faktiskt åtminstone *fråga* sig om det "mänskliga" resultatet trots allt inte säger mer om verkligheten?

OM man då ser avvikelser från konstgjorda miljöer kan man fråga sig det. Det förutsätter dock betydligt bättre testförfarande med stora serier och där fotograferna inte vet vare sig vilken kamera de testar eller om SR/IS/VR är på eller av.

Bofoto2 skrev:
Ja, det tycker jag, och samma avtrycks teknik används.
Finns det apparater för att mäta skyttens skakningar?
Vad är SARA?
Då kommer tanken upp om skakreducering på gevär...
Motsvarigheten eller bättre än fotografens stativ måste vara målsökande projektiler/robotar.
Hmm, nu blir det lite S/F men en kamera finess som jag skulle uppskatta vore en paralyserings stråle så man kan fota en människa en stund med rätt grimas fryst några sekunder...

Stallning, Andning, Riktning, Avfyrning

Riktig skarpskyttar tranar nagot extremt for att kunna skjuta pa det sattet de gor.

papi skrev:
OM man då ser avvikelser från konstgjorda miljöer kan man fråga sig det. Det förutsätter dock betydligt bättre testförfarande med stora serier och där fotograferna inte vet vare sig vilken kamera de testar eller om SR/IS/VR är på eller av.

Hmm.. Det ar ju faktiskt inte sa svart att veta om IS eller VR ar av eller pa, eftersom du far en stabiliserad sokarbild, dock sa borde ju ett sant test ga att genomfora for SR.

fredriklindstrom skrev:
Hmm.. Det ar ju faktiskt inte sa svart att veta om IS eller VR ar av eller pa, eftersom du far en stabiliserad sokarbild, dock sa borde ju ett sant test ga att genomfora for SR.

SR systemet talar om funktionen i sökaren, då får man tejpa sökaren möjligen - det är bara det att för att använda systemet optimalt, så bör man hålla koll på den information som SR systemet ger i sökaren. Gör man inte det så kan man göra misstaget att ta bilden innan den är stabiliserad och då blir utfallet fel av testet, så tejpa sökaren är en usel idé just därför.

Så då går det inte att köra "i blindo" oavsett.

Hälsar
R

Re: Fototidningarna smygläser..

Bofoto2 skrev:
En intressant fråga är om det gör skillnad mellan att anstränga sig att vara stilla eller bara trycka på avtryckaren när skakreducering är valt?

Den som regelmässigt bara trycker av för att det finns skakreducering är väl ändå rätt knäpp? :)

papi skrev:
Så kan det vara, fler tester på andra brännvidder vore intressant så det är väl bara att testa vidare nu när de har byggt riggen.

Dom har garanterat glömt någon parameter i den där riggen. Det brukar trots allt bli så i de flesta fall.

Det är nog bättre att göra en datorsimulering istället, men det hade väl knappast vissa enkla själar klart av att ta till sig som relevant...

Fast nog är det väl sak samma. Jag vet vad 30D:n och 17-55 IS:n klarar i bästa fall. Det finns det bildbevis på. Då har jag ju målet klart för mig. Nog borde väl tendenserna stå rätt klara även för andra system?

fjalstal skrev:
Dom har garanterat glömt någon parameter i den där riggen. Det brukar trots allt bli så i de flesta fall.

Ja det finns lite att tänka på för olika testare framöver. Tro att ColorFoto har lagt en viss grund för fortsatt testande med sin framtagning av skakparametrar mm. Dom lär säkert oxå få en massa feedback av testet som gjorts. Ska bli roligt att se fortsättningen...

Det skulle även vara intressant att veta lite mer om den där maskinen. Är kameran fixerad helt statiskt (skruvstäd) eller finns det någon "mänsklig mjukhet" i den? En fördel med lite "mänsklig mjukhet" tror jag.

Diagrammen bör oxå redovisas med linjepar/mm så de går att läsa ut absoluta värden för jämförelse, Testerna bör även i fortsättningen göras med tre kurvor - på stativ och maskinskakad utan antiskak resp med antiskak. Vidare så bör det testas fram hur många steg resp kamera/optik klarar vid olika brännvidder med definerade krav på en "skarp" bild.

Kamerornas inställningar är oxå några parametrar att beakta. Ska någon skärpning, kontrasthöjning eller färgmättnad mm läggas på så ska det göras likvärdigt om jpg används. Råformat kanske inte är så lämpligt? Tror att en råfromatskonverterare kan behandla bildfilerna olika beroende på kameramodell eller ska man anvånda respektive kameras egen råkonverterare?

Det finns som synes lite att tänka på och Jörgen Efvermans synpunkter på "konstgjorda miljöer" kontra mänskligt testande kanske inte är helt fel?..

En vridning kring z-axeln för att simulera avtrycket är säkert en av de viktigare skakrörelserna för många fotografer. Kompenserar VR/IS även för det?

Detta med kamerornas parametrar är en nöt att knäcka, särskilt eftersom Color Foto gick efter kontrasten. Man kan tänka sig man testar med kamerorna i sina utgångsinställningar men även testar där man har ställt in kamerorna så att kontrast etc är så likvärdig som möjligt. JPEG, ja visst. Råformat? På ett sätt blir det ju mer rättvisande om alla använder samma råformatsomvandlare för då blir det jämnare resultat, å andra sidan så får konsumenterna med omvandlare när den köper kameran och ur konsumentsynvinkel så borde man ju köra på den som följde med kameran. Den torde också vara bäst anpassad efter kameran.

Stora frågor.
Så bra att jag åker till stugan i morgon så jag slipper tänka stora frågor. :)

Hälsar
R

papi skrev:
En vridning kring z-axeln för att simulera avtrycket är säkert en av de viktigare skakrörelserna för många fotografer. Kompenserar VR/IS även för det?

Det är ett viktigt test eftersom den där lilla vridningen eller skaket är nog något som de flesta gör.

Jag hoppas Pentax utvecklar sitt vidare till ett inbyggt vattenpass, alltså att sensorn vrider sig själv till att alltid vara "i vatten", de har ju redan grundtekniken för det. :)

Som jag har förstått det nu, så fungerar tekniken så att den kompenserar för den vridning som uppstår när slutaren trycks ner, men om kameran exempelvis redan var något vriden neråt höger så kompenserar systemet inte för den lutningen, utan den gör bara så att man åtefår den hållning som man hade innan man tryckte ner slutaren. Dvs - är kameran redan vriden, så fortsätter den vara vriden och bilden blir vriden, men den extra vridningen på grund av den nertryckta slutaren, "suddas ut".

Inbyggt vattenpass - en sensor som automatiskt alltid är "i vatten" - skulle jag uppskatta. :)
(frånkopplingsbar givetvis, ibland vill man ju vara lite crazy höhö).

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Det är ett viktigt test eftersom den där lilla vridningen eller skaket är nog något som de flesta gör.

...

Som jag har förstått det nu, så fungerar tekniken så att den kompenserar för den vridning som uppstår när slutaren trycks ner, men om kameran exempelvis redan var något vriden neråt höger så kompenserar systemet inte för den lutningen, utan den gör bara så att man åtefår den hållning som man hade innan man tryckte ner slutaren. Dvs - är kameran redan vriden, så fortsätter den vara vriden och bilden blir vriden, men den extra vridningen på grund av den nertryckta slutaren, "suddas ut".

...

R

Det är väl den "z-vridning" som den "mänskliga mjukheten" i skakmaskinen skulle motsvara isf.

Utan att tråden behöver dra iväg 60 sidor igen så läger jag in ett par länkar om dom olika teknikerna. Bätre info finns kanske någonstans?

Lite info om hus Canons första IS-generation fungerar. (1995) Här finns även lite info om hur "stegen" framräknats med diagram samt en Q/A-del. Hur officiell sidan är vet jag inte.

http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/eos/EF-lenses/EF75300mm/index2.htm

Lite info om hur Pentax första SR-genration fungerar med en Q/A-del.

http://www.pentaxslr.com/files/scms_docs//PENTAX_SR_Description_091506.pdf

Lite intressant under "IS-länken" är ett par parametrar. Dels amplituden i grader på max skak (0,7 grader, även +/- 0,6 grader anges). Dels hur "stegen" beräknats utifrån en slutartidsskillnad vid 50% acceptabelt skarpa bilder med och utan IS.

Senast ändrad:
Re: Re: Fototidningarna smygläser..

fjalstal skrev:
Den som regelmässigt bara trycker av för att det finns skakreducering är väl ändå rätt knäpp? :)
Funderingen gäller om skakreduceringen fungerar bättre om man inte anstränger sig att hålla kameran stilla. Amplituden blir större och även z-vridningen men frekvensen blir lägre.
Antagligen är det inte det.

Fredrik skrev om "Stallning", första "S" i SARA, är det att lugna ner sig eller koncentration?

Det som jag tycker är viktigt är:
1. Hur många steg vinner jag, åtminstone ett cirka värde, för "vinsten" kanske varierar från fotograf till fotograf.
2. Inte minst viktigt är hur stor (eller liten) skärpeförlusten är med skakreducering jämfört med en "skarp" bild handhållen utan skakred.(kortare slutartid) samt även med en bild med stativ.

Han menar "Ställning" dvs, en bra ställning är viktigt för ett stabilt skytte, gäller nog även foto.

Re: Re: Re: Fototidningarna smygläser..

Bofoto2 skrev:
Funderingen gäller om skakreduceringen fungerar bättre om man inte anstränger sig att hålla kameran stilla. Amplituden blir större och även z-vridningen men frekvensen blir lägre.
Antagligen är det inte det.

Fredrik skrev om "Stallning", första "S" i SARA, är det att lugna ner sig eller koncentration?

Det som jag tycker är viktigt är:
1. Hur många steg vinner jag, åtminstone ett cirka värde, för "vinsten" kanske varierar från fotograf till fotograf.
2. Inte minst viktigt är hur stor (eller liten) skärpeförlusten är med skakreducering jämfört med en "skarp" bild handhållen utan skakred.(kortare slutartid) samt även med en bild med stativ.

Jag tror nog att man ska försöka glömma antiskaket och fotografera som vanligt för bästa resultat...

Jag ser nog inte den där "z-vridningen" mer än ett vanligt skak som kameran/objektivet kompenserar för ändå. Har inte sett några officiella uppgifter på att sensorn "vrider" sig. Däremot att den rör sig i tre riktningar enligt vissa specar; vertikalt, horisontellt och diagonalt. Men diagonalt är ju eg bara x- och y-led.

Re: Re: Re: Re: Fototidningarna smygläser..

elbe skrev:
Har inte sett några officiella uppgifter på att sensorn "vrider" sig. Däremot att den rör sig i tre riktningar enligt vissa specar; vertikalt, horisontellt och diagonalt. Men diagonalt är ju eg bara x- och y-led.

Diagonalt är det väl ändå ingen som anger? Det vore ju störtlöjligt. Då kan man ju också passa på att ange "ganska snett uppåt, ca25 grader" som en speciell egenskap.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar