ANNONS
Annons

Test av bildstabilisering

Produkter
(logga in för att koppla)
papi skrev:
Intressant, har du en källa till ditt påstående Leif?

http://www.pentax.se

"Nya PENTAX K100D är en kamera med den senaste tekniken för att göra din fotografering enklare, bättre och roligare. Tack vare ett lätt, och samtidigt robust, kamerahus, en rad sofistikerade automatikfunktioner samt PENTAX egenutvecklade skakreducering har K100D alla möjligheter att ge dig ännu bättre bilder.

Inuti det kompakta kamerahuset döljer sig en mycket avancerad skakreduceringsmekanism. Med hjälp av gyrosensorer, som automatiskt beräknar alla ofrivilliga skakningar, och elektromagneter som håller bildsensorn "flytande", får du en skarp bild utan eller med reducerad skakningsoskärpa."

Kallad "PENTAX Skakredusering" hos resp kamera underas fotoprodukter.

Skakreduseringen fungerar sämre med längre brännvidd för att svara på de andra inlägget.

Kommmer du ihåg detta?
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=80540&perpage=15&pagenumber=4
 
Roland Mabo skrev:
vad är det som du försöker säga egentligen?
Väl medveten om att det inte kommer att hjälpa försöker jag lite fint påpeka att du kanske inte riktigt ser verkligheten genom ett par objektiva glasögon utan mer som du vill se den själv. Det är inte menat som ett personangrepp men det är faktiskt rätt kul att se din argumentation. Inte ens de mest fanatiska Nikonisterna eller Canonjärerna brukar vara så extrema.

Den "ursäkten" handlar om att "PENTAX-DA* 50-135mmF2.8ED [IF] SDM" har haft större orderingång än de klarat av att hantera. Min kommentar gällde det du skrev tidigare:

Pentax skulle kunna sälja mycket mer än vad de gör idag, för problemet är att Pentax inte hinner tillverka lika mycket som marknaden trängtar efter. Pentax jobbar givetvis på att öka produktionskapaciteten. Både K10D och k100D har blivit större sucéer än vad Pentax beräknade
Jag tog för givet att du menade kameraförsäljning, framförallt eftersom man sällan mäter marknadsandelar efter hur många zoom-objektiv man säljer till befintliga kunder. Det var också först senare som du nämnde att "även DA Star objektiven har redan idag en bokningslista som överträffar vad Pentax marknadsekonomer trodde att de kunde sälja" (vad nu marknadsekonomerna skulle ha med saken att göra).

Att trumpeta ut vilken framgång leverantörens satsning på dSLR är baserat på att en enskild glugg inte produceras snabbt nog (vilket inte alls behöver bero på att efterfrågan är större än väntat, om det är en ny produkt är chansen större att man inte fått upp tillverkningstakten till de nivåer man hoppats) känns lite överdrivet. Canon mäter inte sin framgång i hur ofta EF-50/1.8 råkar ta slut om man säger så :)
 
Roland Mabo skrev:
Ok, vad menar du med "knappt" fungerar över 300mm? Och var har du fått det ifrån att det "knappt" fungerar?

Var har du fått det ifrån att ambitionerna att bli stora saknas hos Pentax?

Hälsar
R

Innan du hoppar på denna man och hans påstående kan jag få ett svar om hippa människor och Samsung och Pentax vunna andelar av fd Östeuropeiska avhoppare till Pentax från Canon
Mikael
 
Något tänkvärt

Mytomani (myt + mani) innebär att en person, en mytoman, ljuger mer eller mindre tvångsmässigt, det vill säga utan att det finns någon tydlig orsak till lögnen. Mytomani är i sig självt ingen psykiatrisk diagnos. Ibland kan den härledas till narcissism, paranoia eller schizofreni, ibland till olika tvångssyndrom. En mytoman känner ingen skuld när han eller hon ljuger, det blir en "sport" att testa om omgivningen tror på ens lögner, även om de egentligen är betydelselösa. Många mytomaner skapar en myt om sig själva varifrån de kommer, hur deras uppväxt har varit, hur mycket pengar de har, vad de jobbar med osv. Orsakerna kan vara flera, dels att verka mer intressant, dels att väcka omgivningens medlidande etc. Vissa mytomaner tror själva på sina lögner, andra gör det inte.
Vad som händer när man avslöjar en mytoman är olika beroende på personlighet och bakomliggande orsaker till beteendet. Man bör dock vara försiktig, avslöjandet kan ibland utlösa våldsutbrott, ibland självdestruktiva eller depressiva beteenden.
 
Roland Mabo skrev:
Ok, vad menar du med "knappt" fungerar över 300mm? Och var har du fått det ifrån att det "knappt" fungerar?

Var har du fått det ifrån att ambitionerna att bli stora saknas hos Pentax?

Hälsar
R

"Knappt"... Se ovanstående inlägg

Skrev om deras låga ambitionsnivå i det tidigare inlägget och förklarade varför..
 
macrobild skrev:
Innan du hoppar på denna man och hans påstående kan jag få ett svar om hippa människor och Samsung och Pentax vunna andelar av fd Östeuropeiska avhoppare till Pentax från Canon
Mikael

Roland! Ta gärna svaret på detta för jag är oxå intresserad av "hippigheten"
 
elbe skrev:
http://www.pentax.se

Skakreduseringen fungerar sämre med längre brännvidd för att svara på de andra inlägget.

Kommmer du ihåg detta?
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=80540&perpage=15&pagenumber=4

Bra tråd där det framgår att att det *inte* finns några fysiksa hinder för sensorbaserad stabilisering på längre brännvidder. Jag fick intrycket av att du förtod det i den tråden.

Du påstår att Pentax system fungerar sämre över 300mm och då vore det väl på sin plats om du kan backa upp det?
 
Fredrik,

Det är helt korrekt att Pentax senaste ursäkt handlar om DA Star, jag visste inte att jag var tvungen att lista alla deras pressmeddelanden på japanska eftersom alla finns att läsa på deras hemsida.

Det är tyvärr ett faktum att många Pentax kunder upplever väntetider, det förekommer även i Sverige att kunder får vänta på beställda produkter för det tar tid att få dem från Japan. Det har förekommit meddelanden om det även i detta forum, så det är inte bara på pdml.net som användare klagar på väntetider. Vad är din egen förklaring på de inlägg om väntetider som gång efter annan dyker upp? Detta gäller inte bara nya produkter, utan även klassiker som FA 50 f/1,4 som har funnits i produktion sedan 90-talet. Det klagas ständigt på dpreview att den är slut i lager och backordered och när den väl kommer i lager så är den slut fort igen.

Min förklaring är att Pentax har problem med att möta efterfrågan, ett produktionsproblem. Detta är vad användarna själva upplever, detta är vad användarna själva skriver om och klagar på olika forum, att väntetiderna är för långa.

Vad är ditt alternativ?
Om du inte gillar det jag skriver, vad är ditt eget förslag?

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
elbe skrev:
Skrev om deras låga ambitionsnivå i det tidigare inlägget och förklarade varför..

Jag är inte säker på att jag förstår dig här, menar du att Pentax har en låg ambitionsnivå därför att de inte har annonserat planer på 24x36?

Ja, "låg ambitionsnivå" blir ju en rätt intressant tolkningsfråga, visst är det så att på 24x36 produkter så har de låg ambitionsnivå (för de har uppenbarligen ingen ambitionsnivå alls där), men det betyder ju inte att de inte har det på APS-C produkter.

Men ok, jag förstår din tyngdpunkt på 24x36. Vi får väl helt enkelt se om marknaden kommer att straffa Pentax för detta eller inte.

Hälsar
R
 
Vad du skall göra åt det Roland: Möjligen att du slutar att skriva ren gallimatias, egna påhitt som om de vore sanningar.Avhoppade Canonägare till Pentax från forna Öststadsländer, hippa människor väljer Samsung etc.
Förklara Pentax strategi som om du vore i ledningsgruppen osv
Din trovärdighet är inte hög just nu.
Mikael
 
papi skrev:
Bra tråd där det framgår att att det *inte* finns några fysiksa hinder för sensorbaserad stabilisering på längre brännvidder. Jag fick intrycket av att du förtod det i den tråden.

Du påstår att Pentax system fungerar sämre över 300mm och då vore det väl på sin plats om du kan backa upp det?

Om jag inte minns fel så kom vi fram till en maximal fysisk gräns på 3-400 mm där jag var generösast mot tekniken.

Pentax har inget objektiv över 300 mm idag. Kanske ett 400 på gång.

Sony har inget objektiv över 300 mm idag.
 
elbe skrev:
Om jag inte minns fel så kom vi fram till en maximal fysisk gräns på 3-400 mm där jag var generösast mot tekniken.



Jag föreslår att du läser tråden en gång till och speciellt då Lennart Nilsson inlägg som på ett förståeligt sätt förklarar att en sådan gräns inte finns.
 
Som sagt, Samsung är ett starkt elektronikmärke i magnitud med Sony och om man med "hippa konsumenter" menar konsumenter som vill ha statusmarkörer, så är det inte sådana som köper Samsung. Sådana köper Nikon i första hand. De som köper Samsung är, enligt mig, de som är väldigt inne på elektronik och vet att Samsung håller bra kvalitet.
Jag vågar påstå att det är många unga som köper Samsung, och unga är ju hippa ;)
 
papi skrev:
Jag föreslår att du läser tråden en gång till och speciellt då Lennart Nilsson inlägg som på ett förståeligt sätt förklarar att en sådan gräns inte finns.

Då tolkar vi nog tråden lite olika du o jag...
 
J.Paul skrev:
Jag vågar påstå att det är många unga som köper Samsung, och unga är ju hippa ;)

Många av dagens unga har inte samma tunga bagage av inarbetade "klassiska" varumärken som vi äldre. Det är naturligtvis bra. Dom slipper gamla sura föreställningar om att t ex Canon är för sportfoto, Nikon för kreativt lagda och Hasselblad för riktiga fotografer...

Dom struntar också oftast i var grejerna är tillverkade. Inte skryter ju gärna de med de gamla "fina" varumärkena som preferens med att deras grejer är gjorda i t ex Malaysia. De flesta yngre ryr sig inte om sånt, utan kan glatt skryta med att just ha köpt t ex en Samsung-mobil.

Hur länge håller Pentax gamla "cred" liv i Pentax-märket, oavsett hur bra kamerorna eller dess bildstabilisering nu är?
 
Mikael,

Jag har inte pratat specifika siffror om marknadsandelar för Europa marknaden och USA eller ens östländerna, var har jag gjort det?

Jag har pratat om mitt intryck jag ser från deltagare i olika Pentax forum världen över, det är en skillnad jämfört med hur det var bara för ett år sedan. Många nya användare, många från forna östländer som precis har skaffat en Pentax. Något har hänt, det är en påtaglig skillnad mot förr.

Och nej, jag har inte räknat, jag har inga siffror och jag har heller aldrig någonstans påstått i något av mina inlägg att jag har siffror på detta. (De enda faktiska siffror som jag har gett ut har varit från Pentax och jag har också talat om var de kan hittas).

Om du inte gillar min tolkning av detta, vänligen då ge din egen tolkning.

(förrestens skrev jag inte Canonavhoppare från öststatländerna, det är din tolkning och missförstånd, det är två skilda saker, jag förde aldrig ihop dem som en grupp, det är du som har gjort det).

Vad jag ser från din sida är missförstånd. Visst kan jag vara självkritisk och se att jag har varit otydlig, jag skulle ha varit tydligare och det är givetvis fel av mig att jag har varit otydlig så att du har missförstått mig. Ok, jag tar emot kritiken och ber om ursäkt.

När jag har missförstått dig så har jag bett om ursäkt för det, jag har aldrig sett dig be mig om ursäkt när du har missförstått mig.

Nu har jag visat min självkritk och ödmjukhet mot dig.

Var är din självkritik och ödmjukhet, klarar du av att visa den mot mig?

Vi kan ju börja med dina personangrepp och dömanden, detta med Pajas exempelvis.

Hälsar
R
 
fjalstal skrev:
Många av dagens unga har inte samma tunga bagage av inarbetade "klassiska" varumärken som vi äldre. Det är naturligtvis bra. Dom slipper gamla sura föreställningar om att t ex Canon är för sportfoto, Nikon för kreativt lagda och Hasselblad för riktiga fotografer...

Dom struntar också oftast i var grejerna är tillverkade. Inte skryter ju gärna de med de gamla "fina" varumärkena som preferens med att deras grejer är gjorda i t ex Malaysia. De flesta yngre ryr sig inte om sånt, utan kan glatt skryta med att just ha köpt t ex en Samsung-mobil.

Hur länge håller Pentax gamla "cred" liv i Pentax-märket, oavsett hur bra kamerorna eller dess bildstabilisering nu är?
Nej, men prestigetänkandet finns där för unga också. Det väldigt många unga om köper saker för märket.
Till skillnad från dig tror jag inte att Pentax flyter på cred från tid som förflutit, det är inte något statusmärke. Jag tror snarare att de som köper Pentax är de som tänker tvärtemot prestigetänkandet. I alla fall gjorde jag det när jag gjorde mitt val, på gott och ont, och jag får känslan av att de som köper DSLR:er i min åldersgrupp ofta hoppar på statusmärkena, Nikon och Canon.
 
Roland
Den dagen jag har något att be om ursäkt för så gör jag det.
I denna tråd ser jag inte att så är fallet. Pajas är millt utryck
Alltså-ingen ursäkt.
Nu skall jag sova.
Hälsar Mikael
 
elbe skrev:
Då tolkar vi nog tråden lite olika du o jag...

Ja det verkar så.

"Oavsett brännvidd" sist i Lennarts inlägg nedan kan väl knappast tolkas som 3-400 mm?

"Om vi däremot nöjer oss med att försöka ”vinna” lika många steg oavsett brännvidd (det är ju så systemen oftast marknadsförs i reklam o d) samt utgår från det rätt rimliga antagandet att genomsnittlig skakningsoskärpa ökar i stort sett linjärt med slutartiden så kommer ”skaklängderna” att bli desamma oavsett brännvidd. För att vinna t ex fyra steg räcker det i teorin med att sensorn kan förflytta 16 ggr så långt som den minsta acceptabla ”oskärpehetslinjen”, d v s +/- några få procent av sensordiagonalen räcker mycket långt oavsett brännvidd."
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.