Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Teleobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

henab

Aktiv medlem
Jag ska åka till Australien snart, och har kommit på att jag gärna skulle vilja kunna fota djuren där, men även folk och fä här hemma på lite avstånd. Det "längsta" objektivet jag har nu är på 105mm, så jag skulle nog behöva skaffa ett längre tele.

Det ska passa min Canon EOS och är prislappen över 20kkr så har jag inte råd, även om jag skulle äta nudlar i massor av månader :)

Har ni några förslag?

hoho, köp inte objektivet med minoltafäste... Det blir mycket våld att få det att passa på din kamera ;)

oj!!! nu blanda jag ihop det :rolleyes:
men det finns motsvarande för canon,
samma pris oxå.
uppgifterna ändrade :)

Senast ändrad:
Är det värt att betala mycket++ mer för en Canon 100-400mm IS USM eller 300mm f/4 IS tro?

Fast då blir det ett djupt hål i plånboken. *suck* men vem behöver äta?

henab skrev:
Är det värt att betala mycket++ mer för en Canon 100-400mm IS USM eller 300mm f/4 IS tro?

Fast då blir det ett djupt hål i plånboken. *suck* men vem behöver äta?

bäst bildkvalite får du klart med 300mm f/4 IS den har ju bildsabilisator oxå..den väger 1.2 kg.. köp en telekonverter på 2x oxå så har du 600mm :)

Senast ändrad:
Japp..tveklöst är det så ;)

så det handlar ju om i fall han är beredd att betala den summan eller inte..

några bra alternativ till 2x konverter för att få 600mm finns ju inte..med stativ så är det väl inget större bekymmer med F8.0 :)

personligen så tycker jag en Sigma 170-500/5,6-6,3 För 8795:- verkar mycket lockande :)

Senast ändrad:
Alltså, det är det jag inte vet. Självklart vill jag betala så lite som möjligt :)

Håller med om att sigmat verkar bra, men canonobjektiven verkar bättre, frågan bara är om dom är så mycket bättre att dom motiverar prisskillnaden. Och så är det frågan om man ska skaffa en zoom (mer flexibilitet) eller en fast 300:a (bättre bild och ljusstarkare).

Då får jag rekommendera Sigmas EX 70-200/2.8 HSM med tillhörande 2x converter... Jag är mycket nöjd med detta. De få bilder jag har (än så länge) i mitt album är tagna till största delen med denna glugg, både med och utan TC.

999 € eller typ 9300:- hos www.internet-photo.de (Köpte mitt där, tog 10 dagar att få det)

Scandinavian tar 13800:- för denna kombination..

japp..du får ju mest möjligheter med sigmas objektiv..men bäst bildkvalité med den andra..

sen finns ju en otrolig zoom till oxå

Objektiv Zoom Af 50-500/4-6,3 apo asp För Canon 14000:-

så vad vill du ha du? flexibilitet och bra pris eller bästa bildkvalité ?

> Så vad vill du ha: flexibilitet och bra pris
> eller bästa bildkvalité ?

Jag vill ha alltihop! samtidigt! ;-) Fast flexíbilitet och pris är nog aningen viktigare :)

Nej, men allvarligt. Jag skriver för att jag är osäker på vad jag egentligen vill ha. Som överallt annars måste man kompromissa, och det är aldrig lätt. Men jag tror jag vill satsa på någon av de lite dyrare och längre objektiven.

Om jag redan ägt ett 70-200 så hade det varit lätt, då hade jag nog tagit den fasta 300mm. Tyvärr kan jag inte köpa båda. Sigmas superzoom är billigare men Canons har bildstabilisering. Humm..:)

Tack för de bra förslagen allihopa!

Det enda jag kan säga är att jag inte skulle satsa på EF 75-300 IS USM. Vad jag vet är det samma optik som 75-300 III USM (= inte precis toppklass). Det är liksom bara IS:en man betalar så där mycket för...

henab skrev:
>
Jag vill ha alltihop! samtidigt! ;-) Fast flexíbilitet och pris är nog aningen viktigare :)

Då är det ju bara att du säger hur mycket du "vill" betala så kanske folk kan börja slänga fram förslag efter hur bra kvalitét och flexibilitet man får för de pengarna... :)

LeadHead skrev:

Då är det ju bara att du säger hur mycket du "vill" betala så kanske folk kan börja slänga fram förslag efter hur bra kvalitét och flexibilitet man får för de pengarna... :)
Sant, därför gjorde jag det i första inlägget. :)

Smärtgränsen för mig går runt 20 tusen, och jag antar att det kommer bli mellan 10 och 20.

henab skrev:

Sant, därför gjorde jag det i första inlägget. :)

Smärtgränsen för mig går runt 20 tusen, och jag antar att det kommer bli mellan 10 och 20.

Tack, det var det jag ville veta.
Att 20 kkr var smärtgränsen framgick ganska tydligt (käka nudlar) men inte var idealpriset (i förhållande till vad man är ute efter) låg.
Nu vet man att man inte behöver bekymra sig över konsumentzoomar iaf... Då någon drog in t.ex. EF 75-300 IS USM så blev då iaf. jag lite förvirrad.

Hursomhelst, ett hett tips är en liten (eller mindre liten) titt på www.photographyreview.com

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar