Kjell Olsson
Aktiv medlem
Att ni bara orkar...... ;-)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Den skickade jag tillbaka, helt värdelös i mitt tycke. På papperet fin, men dåligt skärpa och segaste autofokusen-
Med RX10an förlorar man inte mycket jämfört med tex Lumixen vi pratade om tidigare.
Eftersom jag vandrar mycket har jag alltid sökt minsta möjliga, men nu har jag tänkt om.
Vad vi tar med överallt varierar, men just nu prioriterar jag en bra kamera framför minsta möjliga.
Fin bild. Är intresserad av tråden med det är svårt att hänga med på alla tekniska detaljer. Bra att få jämförelse med bilder. Du skulle vara intressant att se en liknande bild som visar hur långt nära (din bild) man åstadkomma med en RX100 resp. TZ100 eller de andra kameror som föreslås i tråden.Det var just ”grejen” jag försökte förklara. Eftersom jag har haft/har alla kombinationer kameror och gluggar som nämns så är just ”grejen” med denna kamera att man ”tvingas” ha med sig rubbet hela tiden.
Om jag tex vill ta med mig min GX80 på en mässa så väljer jag kanske två ljusstarka gluggar, en vidvinkel och ett kort tele. När jag kommer fram upptäcker jag att jag kanske ”borde” ha tagit något häftigare, typ 40-150 mm f/2,8. Anledningen att jag inte gjorde det var att då hade jag plötsligt 1,5 kilo, minst att släpa på.
Jag tror att det är svårt att fatta grejen med en kamera med 25 gångers zoom innan man verkligen provat den.
En kamera som RX100 (jag har en LX100) gör att du absolut inte har något tele med dig, någonstans-. Gillar man inte att komma nära så är det helt OK.
Den bifogade bilden är ett exempel från igår som inte går att åstadkomma med en RX100, eftersom ödlan vägrar släppa någon in på livet-
Förstår inte riktigt här.....Är det alltså själva kamera du menar? "du får ett riktigt bra utgångsvärde på filerna från kameran men skön analog känsla".jag kör mycket med fuji xt-1 utomlands o den är riktigt bra. Det som är fördelarna med den enligt mig är
- kameran är kul att fotografera med gillar dess analoga känsla med rattar för expo komp osv.
- den är diskret o väcker ingen uppmärksamhet utan du ser ut som en tourist som plåtar, tar man upp en Nikon d800 med 24-70 på då reagerar folk betydligt mer.
- objektiven håller fantastiskt bra klass även deras instegs zoom står i klass med nikons 24-70 2,8.
- du får ett riktigt bra utgångsvärde på filerna från kameran men skön analog känsla.
- fuji är mästare på att hantera skuggpartier såsom dom var på diatiden o vill du lyfta skuggorna så kan du göra det på ett snyggt sätt.
- storleken på kameran o objetkiven gör att du får plats med allt i en pytteliten axelsväska reser jag med nikon d800 men liknande objektiv så gäller rygga i storlek tamrac 8x.
- en sak som är riktigt nice är att du kan studera o zooma in den tagna bilden i sökaren o ser allt utan problem slut med att försöka hitta skuggig plats för att kunna se på displayen på en nikon eller canon för man ser oftast nada i solsken med dom.
- bildkvaliten är i ff klass men med snyggare utgångsvärde på bilderna.
- tack vare kamerans size så behöver man inget gitzo stativ på 1,6 kg med sig utan det funkar med en sirui t-05kx om du nöjer dig med en lägre höjd på stativet.
nackdelar
jag har alltid sagt batteri tiden men för mig är det inget problem dels så är extra batterier billiga samt dom är små har du 3-4 stycken så klarar sig dom flesta. När fujin varnar för svagt batteri går det fort inte som med tex nikon där kan du mata på rätt länge till.
ingen riktigt bra serviceställe man är bortskämd med nikon där åker man till solna lämnar in o tar ut låneprylar och kör vidare.
här är en bild från santorini den är snabbställd bara.
Men för mig är dom 3 störta skälen till att jag gärna fotar med fuji utomlands
-storleken
-bildkvaliten
- o att det är så kul med en kamera som känns som en analog kamera precis som när jag stod o körde med hasselblad x-pan o mellanformats kameror som pentax 6x7, 6x4,5 o bladare.
Tack för den "real life" jämförelsen!
Man kan inte hinna testa allt, så andras åsikter från de som verkligen använt det som visas i broschyrerna samt bildspel på webben uppskattas stark.
/Michael
Den skickade jag tillbaka, helt värdelös i mitt tycke. På papperet fin, men dåligt skärpa och segaste autofokusen-
Vad vi tar med överallt varierar, men just nu prioriterar jag en bra kamera framför minsta möjliga.
Gör gärna det. Varför jag känner mig tveksam till Olympusen, är att bildkvalitén känns inte riktigt helt ok. Sedan sparar AW1:an också i RAW ;-), fast det är ju klart, den är inte en renodlad kompakt.Jag kanske återkommer i mitten av november med ett omdöme när jag har bergsvandrat med den.
Jag har läst mycket gott om Fujis små kompakta systemkameror och hade dom varit väder/vattentäta, hade jag nog satsat på en dylikt, men tyvärr.
Vädertätade är inte samma sak som vattentäta ;-). Jag vill kunna ta bilder, även om det regnar (som det nu gjorde under min vistelse i Skottland) utan att behöva känna oro för huruvida det kommer in vatten eller ej.Det finns små (jämfört med DSLR:er) spegellösa systemkameror som är vädertätade.
Nej, jag skall (vad jag vet i dagsläget) inte bada med dom. Vad det gäller vädret när jag var i Skottland, så sa t o m skottarna att det var exceptionellt dåligt väder. Det säger inte lite, det.Skall du inte dyka med dom så kommer det att fungera bra (även i Skottland - även om jag måste haft mycket mer tur med vädret de gångerna jag varit där)
Jo, som jag nämnde har jag fått förståelse för att Fujis små kameror levererar väldigt fina bilder. Begriper dock inte varför dom inte kan göra dom vatten och dammtäta också :-(.martinot; sa:på tex Fujis X-T1 och X-T2, eller på tex Panasonics GX8 (har för mig att även Olympus har några vädertädade m43:kameror, men inte riktigt koll på det).
Det kan du mycket väl med en kamera som är "vädertätad". Det är ungefär det ordet betyder. Däremot kanske de inte funkar så bra om du doppar dem i vatten, men det hade du väl inte tänkt?Vädertätade är inte samma sak som vattentäta ;-). Jag vill kunna ta bilder, även om det regnar ...
Nej, det är nog det sista jag skulle göra med en elektronisk pryl som inte är byggd för ändamålet och där tillika inte kostar gratis utan snarare långt därifrån.Det kan du mycket väl med en kamera som är "vädertätad". Det är ungefär det ordet betyder. Däremot kanske de inte funkar så bra om du doppar dem i vatten, men det hade du väl inte tänkt?
Det betvivlar jag inte, men frågan är om den klarar av det vädret jag var utsatt för ? Hällregn och hård vind, inte minst i byarna (styv kuling, höll på att blåsa av vägen vid ett par tillfällen). Detta osäkerhetsmomentet gör att en AW 1 ligger närmare till hands, faktiskt.Fuji X-T2 är tillräckligt vatten- och dammtät för att överleva en utflykt till Skottland.
Vädertätade är inte samma sak som vattentäta ;-). Jag vill kunna ta bilder, även om det regnar (som det nu gjorde under min vistelse i Skottland) utan att behöva känna oro för huruvida det kommer in vatten eller ej.Nej, jag skall (vad jag vet i dagsläget) inte bada med dom. Vad det gäller vädret när jag var i Skottland, så sa t o m skottarna att det var exceptionellt dåligt väder. Det säger inte lite, det.
Jo, som jag nämnde har jag fått förståelse för att Fujis små kameror levererar väldigt fina bilder. Begriper dock inte varför dom inte kan göra dom vatten och dammtäta också :-(.
Jaja, jag hinner fundera på det många varv till, innan det börjar bli brinnande aktuellt att köpa någon kamera, jag skall inte iväg innan april nästa år, så kanske har det skett något på marknaden fram tills dess...
Några av oss har ju använt såväl "vädertätade" som icke-vädertätade, någorlunda moderna digitalkameror både under tropiska störtregn och under sandstorm i Ténéré. Utan påtagliga problem. Så du ska nog inte oroa dig alltför mycket.För den som inte känner till det, tenderar finkornigt sand ta sig in precis vart som helst (precis som vatten). Av den anledningen känns vädertätat inte tillräckligt säkert, helt enkelt.
Det beror iofs på vilken mobil det var, det finns ju modeller som är klassade IP68.Om din mobil öerlevde så kan du vara säker på att även en kamera hade klarat vädret.
Att den överlevde, skulle kunna ha sin förklaring i, att jag skyddade den från de yttre elementen så gott det lät sig göras. I annat fall hade den sannolikt varit en tegelsten vid det här laget, svårare än så behöver det inte vara. Jag vill dra mig till minnes att jag skrev som kommentar till de bilder jag la upp, att dom var tagna vid en tidpunkt när vädret var som bäst.Om din mobil överlevde så kan du vara säker på att även en kamera hade klarat vädret.
Din kamera är ungefär lika damm och vattensäker som din mobil.
Så jag förstår verkligen inte dit problem.
Om det är erfarenheten som talar, så har jag inga argument att sätta emot. Då kvarstår frågorna; Vilken (av fujis) modeller levererar bäst i korrelation pris/prestanda och (vilket inte är oviktigt i sammanhanget) har den inbyggd GPS (så det går att tagga bilderna) ? Dessutom, om det finns speciellt vädertätade modeller, så gör det naturligtvis urvalet betydligt lättare.Några av oss har ju använt såväl "vädertätade" som icke-vädertätade, någorlunda moderna digitalkameror både under tropiska störtregn och under sandstorm i Ténéré. Utan påtagliga problem. Så du ska nog inte oroa dig alltför mycket.
Jag har noterat ditt bidrag till diskussionen, och jag nöjer mig med det.Om man skall tro Tony så borde det vara omöjligt för Fujifilm att sälja ett enda kamerahus i hela Skottland - även inklusive de speciellt vädertätade modellerna.
Den kameramarknaden måste vara stenöd enligt Tony (och samma sak för alla andra tillverkare, förutom de som säljer rena UV-kameror som går ner till minst 40 meters djup).