Annons

Resekamera som ger wow

Produkter
(logga in för att koppla)
Regnskydd har inget med manuellt eller inte att göra. DE är bara regnskydd för kameran där fotografen har några öppningar att stick in händerna i.
Jo, jag är medveten om det, men ofta så fäster man dom runt gluggen på något vis (åtminstone de jag tittat på) och i de fall så har dom varit fästa med någon typ av band runt, vilket förutsätter att objektivet är auto-fokuserande, annars vrider sig hela regnskyddet runt, allt eftersom man fokuserar, och det kanske inte är optimalt.

De flesta moderna motorcyklar av äventyrstyp klarar en jävla massa vatten - det går att vada genom vattenflöden som når upp till dynan, och luftintagen sitter skyddade från vatten ovanfrån. Hojen klarar definitivt mycket mer blöta än vad en kamera gör!
Det finns skäl till varför valet föll på just denna hoj, om man säger så. Men det har du redan förstått, Afe.

Jag tror du överdriver problematiken - det är många som kört runt jorden på hoj med alla möjliga olika kameror utan några som helst problem.
Möjligt-men eftersom jag jobbar för mina pengar och dessutom (sällan) nöjer mig med det mediokra, så vill jag inte ta risken att få utrustningen förstörd. Därav min oro. Inte minst med tanke på att garantin på min tjockkamera har gått ut ;-).

De flesta moderna motorcyklar av äventyrstyp klarar en jävla massa vatten - det går att vada genom vattenflöden som når upp till dynan, och luftintagen sitter skyddade från vatten ovanfrån. Hojen klarar definitivt mycket mer blöta än vad en kamera gör!

Jo, jag är egentligen medveten om det skall jag erkänna (trots att jag inte tagit mitt MC-kort ännu).

Var väl med lite (försök) till humor och glimten i ögat jag la in den passusen. Även normala bilar fungerar ju tämligen bra i skyfall (så köper att det var ett lite dåligt exempel).

Däremot, så var jag lite mer seriös med den andra delen;
om det verkligen hade varit sådana skyfall i flera dagar/veckor i streck (har varit flera gången i Skottland med fantasriskt kanonväder, så känner inte igen mig i att det är så illa) - så hade *jag* sannolikt tröttnat på "semestern" långt innan mina icke-väderskyddade kameror gav upp. :)

Jag förvarar oftast kameran i en vanlig kameraväska i den helt vattentäta toppboxen till den här konkurrerande motorcykeln. Det fungerar jättebra så länge låset i de svindyra väskorna inte går sönder, eller man varit på Bolaget och köpt burköl som råkar gå sönder I väskan (och eftersom den är vattentät har man då ett par centimeter öl i botten av väskan). Kameran klarade sig dock :)
.

Bilagor

• _2016-08-13.jpg
    _2016-08-13.jpg
    93.2 KB · Visningar: 54
Däremot, så var jag lite mer seriös med den andra delen;
om det verkligen hade varit sådana skyfall i flera dagar/veckor i streck (har varit flera gången i Skottland med fantasriskt kanonväder, så känner inte igen mig i att det är så illa) - så hade *jag* sannolikt tröttnat på "semestern" långt innan mina icke-väderskyddade kameror gav upp. :)

Är man på MC-semester kan man liksom inte bara "tröttna" och kura ihop sig på ett hotellrum, utan gör det bästa av situationen. Ovädersbilder kan dessutom bli riktigt bra!

Ingen Fujifilmkamera har GPS.
Såg det. Det är ju def. mindre bra :-/

De vädertätade ifrån Fujifilm är X-T1, X-T2 och X-Pro2.
Det är noterat. Får väl börja göra lite efterforskningar så småningom.

Sedan finns det fler tillverkare som också har vädertätade modeller (många DSLR:er, men även spegellösa som tex Panasonics GX8).
Är medveten om det, vilket gör det hela mycket svårare för någon som lider av svårartad beslutsångest.

Sedan har Anders redan nämnt det som är vanligt; att många kompletterar med någon form av regnskydd (precis som man kan göra med ryggsäckar). ThinkTank har flera bra modeller lite olika storlekar (men finns många andra tillverkare, och vet inte vilka som är bäst).
http://www.scandinavianphoto.se/kategori/1008166321/kameratillbehoer/regnskydd-och-fotogoemslen
Tack, får titta på det.

J(...)om det verkligen hade varit sådana skyfall i flera dagar/veckor i streck (har varit flera gången i Skottland med fantastiskt kanonväder, så känner inte igen mig i att det är så illa) - så hade *jag* sannolikt tröttnat på "semestern" långt innan mina icke-väderskyddade kameror gav upp. :)
Nu har jag inte påstått att jag var i Skottland i flera veckor, jag var där (jag tror) i sammanlagt 6 dagar. Fyra (4) av dessa dagar spenderade jag i Edinburgh, i avvaktan på att få hojen servad innan vidare färd norröver.

Under de fyra dagarna var det mest uppehåll, (gråväder, men uppehåll, med undantag för några stänk) . Däremot, när jag begav mig till Skotska höglandet (där de bifogade bilderna är tagna, närmare bestämt Isle of Skye) då brakade helvetet bokstavligen lös. Jag försökte köra ifrån ovädret, men lyckades inte, utan var tvungen att ta in på ett B&B.

Min ursprungliga plan var att åka vidare till Yttre Hebriderna, men samtliga färjor var inställda. Jag som är van vid regn och blåst, (eftersom jag är boendes i Blötborg) kan bara säga att det var något av det j*vligaste jag upplev, på länge !!

Jag förvarar oftast kameran i en vanlig kameraväska i den helt vattentäta toppboxen till den här konkurrerande motorcykeln. Det fungerar jättebra så länge låset i de svindyra väskorna inte går sönder, eller man varit på Bolaget och köpt burköl som råkar gå sönder I väskan (och eftersom den är vattentät har man då ett par centimeter öl i botten av väskan). Kameran klarade sig dock :)
.
Det är bättre att ha tunga saker i sidoväskorna, för att sänka tyngdpunkten. Men om det blir att jag köper en spegelös kamera inför Marocko-resan, så skall jag försöka ha den i tankväskan, för (någorlunda) snabba ögonblicksbilder.

Det är bättre att ha tunga saker i sidoväskorna, för att sänka tyngdpunkten. Men om det blir att jag köper en spegelös kamera inför Marocko-resan, så skall jag försöka ha den i tankväskan, för (någorlunda) snabba ögonblicksbilder.

Jag vet, men tankväska funkar inte för mig på den hojen - den är i vägen för både mig och saker på styret :)

Under de fyra dagarna var det mest uppehåll, (gråväder, men uppehåll, med undantag för några stänk) . Däremot, när jag begav mig till Skotska höglandet (där de bifogade bilderna är tagna, närmare bestämt Isle of Skye) då brakade helvetet bokstavligen lös. Jag försökte köra ifrån ovädret, men lyckades inte, utan var tvungen att ta in på ett B&B.

Min ursprungliga plan var att åka vidare till Yttre Hebriderna, men samtliga färjor var inställda. Jag som är van vid regn och blåst, (eftersom jag är boendes i Blötborg) kan bara säga att det var något av det j*vligaste jag upplev, på länge !!

Trevligt ställe annars!

Har varit där med min fru och ett par goda vänner. Får erkänna att när vi vandrade upp för Old man of storr så spöregnade det halvägs upp, och började dessutom åska kraftigt, så vi var tvunga att ge upp toppen och fick lite snopna vandra neråt igen.

Som tur var (just då) så hyrde vi bil, och passade på att ta lite översiktsturer runt ön medans vi väntade på att regnet skull ge med sig.

På eftermiddagen och följande dagar var det dock kanonväder. Vandrade jättefina turer på hedarna emot red and black cullins!

Blev även ett trevligt besök på Talisker, men lång provsmakning och inköp av ett antal "rariteter" (cherry double kask, mflr :).

Väldigt trevliga restauranter och pubbar också. De lokala gubbsen som sjöng och spelade (riktigt bra trots whiskeykonsumtionen) krävde att vi svenskar skulle köra några av våra folksånger. Vi kunde naturligtvis inte några riktiga sådana, men la upp "helan går", som "folksång" - och blev succe (nåja, de var artiga/glada efter många pintes och glas).

Gillade verkligen Skye, med både dess lokalbefolkning och natur! :)

Trevligt ställe annars!

Har varit där med min fru och ett par goda vänner. Får erkänna att när vi vandrade upp för Old man of storr så spöregnade det halvägs upp, och började dessutom åska så vi var tvunga att ge upp toppen och fick vandra neråt igen.

På eftermiddagen och följande dagar var det dock kanonväder. Vandrade fina turer på hedarna emot red and black cullins.

Blev även ett trevligt besök på Talisker, men lång provsmaking och inköp av ett antal "rariteter" (cherry double kask, mflr :).

Väldigt trevliga restauranter och pubbar också. De lokala gubbsen som sjöng och spelade (riktigt bra trots whiskeykonsumtionen) krävde att vi svenskar skulle köra några av våra folksånger. Vi kunde naturligtvis inte några riktiga sådana, men la upp "helan går", som "folksång" - och blev succe (nåja, de var artiga/glada efter många pintes och glas).

Gillade verkligen Skye, med både dess lokalbefolkning och natur! :)
Skall knyta ihop säcken för ikväll, så jag orkar inte skriva några långa inlägg, men jag avslutar med dessa bilder, dom känns säkert bekanta;

Bilagor

• 20160928_123048.jpg
    20160928_123048.jpg
    86.5 KB · Visningar: 57
  • 20160928_122938.jpg
    20160928_122938.jpg
    61.1 KB · Visningar: 71
  • 20160928_123147.jpg
    20160928_123147.jpg
    70 KB · Visningar: 38
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar