Jag undrar varför skriver alla fototidningar om samma ämnen om och om igen? I alla fall om man kollar svenska tidningar. Så tycker jag det är samma saker om och om igen.
Action, Sportfotografen, följ med, så här fotar du sport, tufft jobb, fjärrstyrda kameror , stora linser, 600mm. Det är alltid samma sporter fotboll, simning, skidor, hockey kanske någon mma
Naturfoto
Så här gömmer du dig, 600mm, bra stativ, tufft, lång vänta och här är det alltid samma fåglar, exotiska djur gärna nämna Hornborgasjön sjön. Ibland kanske de får in någon som fotografera pingviner eller isbjörnar.
bröllop
Det gäller att kunna vara diskret och förstår paret, använd tyst läge och ljusstarka objektiv och smäll upp iso högt undvik blixt. Hitta bra platser, var förberedd, har rätt kläder och backuppkamera. Fota med två minneskort. Hur du printrar bilderna.
landskapsfoto
Fota norrsken, använd teleobjektiv för att fota landskap, lång väntan för rätt ljus, snvönd trpdutlösare, stadigt stativ, gråfilter och regnskydd, placera inte horisonten i mitten.
Gatufoto
olika typer av gatufoto, roller, visa respekt , fråga, gdpr, rätt utrustning.
bildbehandling
Så fixar du porträtten, landskapen etc. Konvertera raw-bilder bäst. Gratis Alternativ till Photoshop,
Makro:
Så kommer du igång, tänkt på att objektivet skuggar, blända ner,
undervattenfoto
Blixt kan behövas, du kan ta bra bilder i svenska vatten och behöver inte åka till Thailand,
porträtt, svartvit är också vanligt.
Sen har vi utrustning:
Gärna att det kommer kameratester som är korta och inte går in på djupet och 2 månader efter dpreview släppt sitt.
jämförelse bästa tele för fåglar, sport.
Bästa superbidvinkel
Startpaket för studiofotografren
Bästa instegskameror.
Bästa telezoom
Skapa en portfolio.
Så filmar du med kameran.
finns säkert några till som är
Vanliga. Det finns små undantag
Men jag undrar varför skriver alla svenska fototidningar om i princip samma saker och om och om igen. Det känns som om det är en rundgång på ämnen och alltid är det samma ingång och samma nivå eller ingång och ganska grundläggande.
Om en tidning ska handla om makro gör det på riktigt släng ut alla tester, notiser och annat. Gör en lång artikel om en makrofotgoraf alltså ett riktigt genomarbetat reportage på hela tidNingen på 100 sidor. Det kan vara alltid från om personen, hur arbetet går till, utrustningen, tänka att fota alla saker snyggt som personen använder alltså en riktigt djupgående artikel. Detta har varit så mycket mer intressant att läsa än om även fastän jag är ganska ointresserad av makro.
Hade gärna betalat för den.