Terje H
Aktiv medlem
Som jag påpekade i mitt förra inlägg - ta även en titt på antalet läsningar.
Jag har ju under ett par somrar varit lite av sommavikarierande nyhetstedaktör på FS och mönstret därifrån är rätt glasklart:
Skriv en nyhet om en utställning/ny bok/fotoprojekt och den artikeln har efter en månad kanske 250-350 läsningar.
Skriv en nyhet om en ny lagstiftning eller om en ny pryl och efter en månad har den 3000-5000 läsningar - i vissa fall ännu mer.
Hur gärna du än tycks vilja tro att alla andra också har samma brinnande bildintresse som du själv så är du representant för en rätt liten nisch av läsare. En väldigt stor del av läsekretsen är intresserade av teknik - om du inte tror på siffran för antal läsningar, se på antalet kommentarer till nyheter eller proportionerna på forumdiskussioner.
Driver man på en prenumerationsbetald sajt kan man inte bara ignorera vad 90 % av läsarna vill läsa om för att göra 10 % av läsarna glada. Man försöker istället, med den begränsade arbetstid som finns att tillgå, ge olika grupper av läsare nyheter och artiklar i ungefärliga proportioner efter hur stora grupperna är. Om något så skriver vi nog oproportionerligt mycket om saker som utställningar, nya böcker eller fotoprojekt ... Helt enkelt eftersom de flesta av oss som skriver själva har sådana intressen
Det finns två sidor av myntet. Å ena sidan gruppen av personer som använder Fotosidan aktivt och är en summa av den profil Fotosidan har, å andra sidan vad som har fått många att sluta vara aktiva medlemmar och gått vidare till andra fora.
Jag kan inte svara för vilken väg Fotosidan valt och önskar välja framöver, jag kan enbart svara för vad jag skulle önska mig.
Jag har skrivit ett större antal inlägg här i forumen, där jag delar med mig av mina åsikter. Ibland även med rätt konkreta önskemål. Indikationen i mina inlägg går att utläsa rätt mycket ifrån, om man delar mina åsikter. Delar man inte mina åsikter kan man såklart påpeka att jag inte varit tillräckligt konkret.
Jag kommer givetvis fortsätta dela med mig av mina åsikter även framöver, för att försöka få en balans. Ingen vinner på ett endimensionellt tänkande, inte heller Fotosidan.
Frågan är inte att hänga upp sig i detaljer på de som inte gillar eller har svårt för Fotosidans utveckling, utan att försöka hitta en profil så att man hittar en bra väg framöver.
Jag kan bara hoppas att Fotosidan kommer mer lyfta fram bilden och fotograferna, än de prylar vi använder. För som jag ser det är resultatet av det vi gör vida mer intressant och unikt, än det vi använder eller rekommenderas att använda.
I min värld är det så att det är kreatörerna som ska påverka producenterna och inte att det blir eller utvecklas till det motsatta.
Mvh Terje