Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Resekamera som ger wow

Produkter
(logga in för att koppla)
Ingen vanlig systemkamera klarar alla väder om man har otur (gäller även de stora proffshusen). De flesta sportfotograferna som ska sitta t.ex. en hel fotbollsmatch i ösregn brukar använda någon form av extra regnskydd till kameran. Det finns en uppsjö av olika regnskydd i alla storlekar på marknaden, men det kan räcka långt med en vanlig plastpåse där man gör hål för objektivet och tejpar den kring motljusskyddet :)

Att den överlevde, skulle kunna ha sin förklaring i, att jag skyddade den från de yttre elementen så gått det lät sig göras. I annat fall hade den sannolikt varit en tegelsten vid det här laget, svårare än så behöver det inte vara. Jag vill dra mig till minnes att jag skrev som kommentar till de bilder jag la upp, att dom var tagna vid en tidpunkt när vädret var som bäst.

Du förstår inte mitt problem.

Ok, jag skall försöka förtydliga mig; Jag missade en massa bilder eftersom jag inte hade någon kamera med mig, som jag skulle våga utsätta för den väderlek som rådde vid tidpunkten då jag var där (för två veckor sedan), det är mitt problem.

Att köpa en kamerautrustning för tiotusentals kronor, och "chansa" på att den klarar ett ev. oväder, bara för att upptäcka att den faktiskt inte var rustad för det, lockar inte, om man säger så. Tror inte garantin täcker ett sådant tänkt scenario.

Hoppas det blev mer begripligt för dig nu, vad det är som är mitt problem (och varför min mobil överlevde resan).
OM din mobil kan överlava vädret så kan npg din kamera klara det också. Även om den inte är vädertätad.
Det här med vädertätnig är lite ett spel för galleriet.
DEt finns få praktiska tester.
En av dem var när Lula åkte till Antarktis med ett antal seriösa amatörer.
Där dog under en blåsig dag med duggregn fler 5DMKIII kameror än det dog 5DMKII. Nu förstås sett i procent. Det fanns fler 1D MKIII än 5D MKII. Av dessa startade fler 5D MKII efter fått torka ut. Allt sett i procent från hur många kameror som fanns ombord.

Jag har kört 5d kameror sedan kom ut. De har varit med mig runt större delen av världen. Jag är inte särskilt försiktig med mina kameror. De får utstå en hel del väder och vind.
Ingen av dem har trots monsuner i Indien och skyfall i Afrilka slutat at fungera trots att både jag och kamreorna har varit dränkta.
Vi skall nog sluta behandla våra kameror som de var spädbarn. De här nya väderskyddade objektiven och kamerorna hur mycket bättre är de egentligen. Förmodligen bättre än de gamla i alla fall.
Som dykare förstår jag när något är provat ner till 50 meter eller 300 meter. Fast ingen av dessa garantier är 100%. Ett snadkorn i en o-packningn kan få något att läcka.
Vi skall komma ihåg att trycket på 50 meter är mer än 2 gånger så högt som trycket i ett normalt bildäck.
Så när vi pratar vädersäkrad så bör vo också nämna till vilken nivå.

Ingen vanlig systemkamera klarar alla väder om man har otur (gäller även de stora proffshusen). De flesta sportfotograferna som ska sitta t.ex. en hel fotbollsmatch i ösregn brukar använda någon form av extra regnskydd till kameran. Det finns en uppsjö av olika regnskydd i alla storlekar på marknaden, men det kan räcka långt med en vanlig plastpåse där man gör hål för objektivet och tejpar den kring motljusskyddet :)
Så sant, ibland är de enkla lösningarna de bästa. Men du beskriver ett scenario vid ett idrottssammanhang, jag försöker berätta att jag skall resa (på motorcykel), vilket innebär att man inte kan sitta och vänta på att rätt tillfälle skall dyka upp, utan man får ta det, när det väl händer, även om det öser ner. Det fanns tillfällen, då jag under min vistelse i Skottland ville ta bilder, även om det blåste och regnade utav bara f*n, men inte kunde, av given anledning.

Ytterligare några mobilbilder, som i viss mån illustrerar när vädret var som bäst, under min vistelse där;

Bilagor

• 20160928_100734.jpg
    20160928_100734.jpg
    58.1 KB · Visningar: 19
  • 20160928_100516.jpg
    20160928_100516.jpg
    53.3 KB · Visningar: 15
Senast ändrad:
Det går förstås alldeles utmärkt att ha med sig ett regnskydd till kameran också när man kör motorcykel ;)

Jag körde visserligen bil när jag var i Skottland (och hade en i stort sett helt regnfri vecka), men regnskyddet var med!

Så sant, ibland är de enkla lösningarna de bästa. Men du beskriver ett scenario vid ett idrottssammanhang, jag försöker berätta att jag skall resa (på motorcykel), vilket innebär att man inte kan sitta och vänta på att rätt tillfälle skall dyka upp, utan man får ta det, när det väl händer, även om det öser ner. Det fanns tillfällen, då jag under min vistelse i Skottland ville ta bilder, även om det blåste och regnade utav bara f*n, men inte kunde, av given anledning.

ytterligare några mobilbilder, som i viss mån illustrerar när vädret var som bäst, under min vistelse där;

Jag har kört MC över större delarna av Europa. Alltid haft några kemror med mig. I tankväskan oftast en 5D av senaste modell samt en kompaktkamera av Canon modell.
De har jag fotat med i de mest eländiga väder. Allla har överlevt. De har också halvt badat i vatten i tankväskan när det varit som värst.
Så jag hävdar forfarande. Kan mobilen överleva det så kan kameran göra det också.

Jag har kört MC över större delarna av Europa. Alltid haft några kemror med mig. I tankväskan oftast en 5D av senaste modell samt en kompaktkamera av Canon modell.
De har jag fotat med i de mest eländiga väder. Alla har överlevt. De har också halvt badat i vatten i tankväskan när det varit som värst.
Så jag hävdar fortfarande. Kan mobilen överleva det så kan kameran göra det också.
Då har jag inga argument mot, erfarenhet talar sitt tydliga språk. Om utfallet blir att jag köper en Fuji och en uppsättning gluggar, så får jag hoppas på att dom håller (tätt). Naturligtvis kommer jag att höra mig för med återförsäljare, (när det så blir dags) om hur vatten/dammtåliga de är, för att få en tydlig bild av vad garantin täcker ;-).

Det går förstås alldeles utmärkt att ha med sig ett regnskydd till kameran också när man kör motorcykel ;)
Självklart :), men hur praktiskt är det då !?

Jag körde visserligen bil när jag var i Skottland (och hade en i stort sett helt regnfri vecka), men regnskyddet var med!
Har tittat på dylika till tjockkameran, men kan konstatera att alla gluggarna till den är manuellt fokuserande.

Då har jag inga argument mot, erfarenhet talar sitt tydliga språk. Om utfallet blir att jag köper en Fuji och en uppsättning gluggar, så får jag hoppas på att dom håller (tätt). Naturligtvis kommer jag att höra mig för med återförsäljare, (när det så blir dags) om hur vatten/dammtåliga de är, för att få en tydlig bild av vad garantin täcker ;-).

Det är när det gäller garantin som det börjar bli luddigt. De flesta kamreor är garanterade mellan 0 till plus 60 grader.
De flesta av oss nordbor tvekar nog inte att dra ut våra kameror också när det är minus 20 grader.
Jag gör det åtminstone inte. Batterierna räcker inte så länge men några andra negativ effkter har jag inte upplevt.
Många är rädda för kondensen som blir på kaemran när man kommer in. Igen okunskap.
Kondens på utsidan är inget problem. Det är egentligen värre när man går ut och den fuktigare luften i kameran kondenserar och sätter sig runt dammeit på sensorn.
Så det är som vanligt med riskbedömning. Man måste ha kunskap för att göra en korrekt bedömning.

Har tittat på dylika till tjockkameran, men kan konstatera att alla gluggarna till den är manuellt fokuserande.

Regnskydd har inget med manuellt eller inte att göra. DE är bara regnskydd för kameran där fotografen har några öppningar att stick in händerna i.
Det är är det här jag menar med att inte ens de bästa proffkamerorna är ganrantera de att överleva ett skyfall. Ofta gör de det men inte alltid.
Skulle de vara garanterade till 50 meters djup kunde vi ha en garnatnit för de överlevdle ett kunde överleva et skyfall. Nu är de inte det så risken ligger alltid på oss.

Praktiskt? Det är inte ett dugg svårt att montera skyddet, och till skillnad från andra skydd kan de vara monterade redan i förebyggande syfte ;)

Jag tror du överdriver problematiken - det är många som kört runt jorden på hoj med alla möjliga olika kameror utan några som helst problem.

Det är när det gäller garantin som det börjar bli luddigt.
Näää, det menar du inte :). För att inte tala om, när garantin har upphört att gälla ;-).
De flesta kamreor är garanterade mellan 0 till plus 60 grader.
De flesta av oss nordbor tvekar nog inte att dra ut våra kameror också när det är minus 20 grader.
Kylan bekymrar mig inte så mycket, det finns trick för att komma runt det problemet, som t ex en plastpåse runt, innan man tar in den i stugvärmen.
Man måste ha kunskap för att göra en korrekt bedömning.
Så är det ju. Därför är ett sådant här forum ett ypperligt ställe att skaffa sig den kunskapen, utan att man måste gå den hårda vägen, i u know what I mean... ;-).

Fuji X-t2 verkar vara en trevlig kamera (som dessutom är väderskyddad) :p. Frågan är vad en sådan, med en uppsättning (två) lämpliga gluggar kan komma att kosta ?

Jag vill inte begränsa mitt fotograferande på något sätt, men jag har förkärlek till spektakulära landskap. Sedan har jag en (felaktig ?) aversion mot zoomar, men om man skall ut och resa, kan det kanske vara ett alternativ.

@Afe; I vilka (senaste) nummer av fotosidans tryckta publikation kan man läsa om dessa kameror (och gluggar), (om du vet på ena handens fingrar, förstås) ?

Om det är erfarenheten som talar, så har jag inga argument att sätta emot. Då kvarstår frågorna; Vilken (av fujis) modeller levererar bäst i korrelation pris/prestanda och (vilket inte är oviktigt i sammanhanget) har den inbyggd GPS (så det går att tagga bilderna) ? Dessutom, om det finns speciellt vädertätade modeller, så gör det naturligtvis urvalet betydligt lättare.

Ingen Fujifilmkamera har GPS.

De vädertätade ifrån Fujifilm är X-T1, X-T2 och X-Pro2.

Sedan finns det fler tillverkare som också har vädertätade modeller (många DSLR:er, men även spegellösa som tex Panasonics GX8).

Sedan har Anders redan nämnt det som är vanligt; att många kompletterar med någon form av regnskydd (precis som man kan göra med ryggsäckar). ThinkTank har flera bra modeller lite olika storlekar (men finns många andra tillverkare, och vet inte vilka som är bäst).

http://www.scandinavianphoto.se/kategori/1008166321/kameratillbehoer/regnskydd-och-fotogoemslen

Under de år jag varit aktiv på FS har frågan om "vädertätning" varit uppe ganska ofta. Jag kan inte minnas att någon haft förstahandsuppgifter om en kamera som gått sönder på grund av väder och vind. Däremot har en eller två berättat om kameror som efter skyfall haft tillfälliga problem, som försvunnit när utrustningen fått torka ut.

Ytterligare några mobilbilder, som i viss mån illustrerar när vädret var som bäst, under min vistelse där;

Nyfiken; är din motorcykel vädertätad? Klarar den av att hamna under vattenfall?

Jo, jag kan förstå att det kan bli knepigare med extra regnskydd på kameran när man förflyttar sig, eller ofta packar upp och ner den. Men många klarar ändå av det ganska lätt trots allt.

Man kan även köpa UV-hus till många kameror, men blir ganska dyrt och begränsar objektivvalen lite (framför allt så blir längre telen svårt).

Jag tycker dock att du inte skall krångla till det och vara så enormt orolig. Välj ett "vanligt" vädrtätat kamerahus och vädertätade objektiv, så kommer de att hänga med så länge din MC hänger med, och du själv står ut med allt regnande (jag hade tröttnat på "semestern" långt innan dess).

Lycka till! :)

Under de år jag varit aktiv på FS har frågan om "vädertätning" varit uppe ganska ofta. Jag kan inte minnas att någon haft förstahandsuppgifter om en kamera som gått sönder på grund av väder och vind. Däremot har en eller två berättat om kameror som efter skyfall haft tillfälliga problem, som försvunnit när utrustningen fått torka ut.
Jaja, man skall väl inte ta ut något i förskott, men bättre att mota olle i grind.

Nyfiken; är din motorcykel vädertätad? Klarar den av att hamna under vattenfall?

De flesta moderna motorcyklar av äventyrstyp klarar en jävla massa vatten - det går att vada genom vattenflöden som når upp till dynan, och luftintagen sitter skyddade från vatten ovanfrån. Hojen klarar definitivt mycket mer blöta än vad en kamera gör!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar