müsli skrev:
Om absolut ingen förlust skapas någonstans av din kopiering så är det inte stöld.
Bara för att det inte skapas en förlust någonstans så kan du väl inte säga att det inte skapas en "vinst" någonstans?
I detta fall borde ju den som skaffar piratkopian göra en "vinst" i någon bemärkelse, eftersom programmet används menar jag. Annars vore det väl dumt att skaffa det?
Och om du nu gör en "vinst", vore det inte rätt att betala för sig? Tycker du inte att "vinsten" är värd det folk kräver av dig, låt bli. Men jag tror inte det är mindre stöld för det, du har anskaffat något som du inte har rätt till. Det finns säkerligen andra juridiska termer än stöld, men innebörden blir densamma.
Sen kan vi ju diskutera lagstiftningen och hur marknaden ser ut. Hur bra är patent på algoritmer? Är det rimligt med de priser de tar ut för programvara, speciellt med tanke på att du måste ofta patcha upp den femtioelva gånger innan den funkar som den ska och kostnaden för en extra producerad enhet är närapå noll och ingenting. (Ok, Adobe är duktiga måste jag erkänna och släpper fungerande produkter). Man betalar för något som är halvbra och med ett löfte om att det ska funka bättre i nästa version. Skulle du vilja att din kamera var så? Din nyinköpta Basselhlad 600 kan inte ta bilder om temperaturen är mellan 14,3 och 15,5 grader Celsius (det var en oförutsedd olycklig bugg). Men i version 1.02 som du kan skaffa om två veckor via din lokala kamerabutik så funkar det. Dock kommer de inte ha avhjälpt problemet med att den inte funkar om du råkar ha en ljusmätare från Tenpax i din kameraväska. Den fixen kommer först efter jul. Men hey! Uppdateringarna är ju gratis!
Vi skulle nog ha mycket svårt att acceptera att andra brancher beter sig som programvarubranchen och släpper halvdana produkter.
Jag tänker inte bråka med folk som piratkopierar. Om det tycker att
a) de har inte råd
b) de vill testa innan de köper
c) det är var mans rättighet at skaffa de program de vill ha
d) (hitta på eget alternativ), så får de väl tycka det. Behöver de försvara det inför andra egentligen? Möjligtvis inför sig själva. Det man ska göra inför/med andra är att ändra förutsättningarna så att vi får en schysst värld, tex bort med idiotisk lagstiftning och straffa aktörer på marknaden som beter sig oetiskt.