JJ.
Aktiv medlem
Re: Re: "Stöld"?!
Behöver inte köra Gimp även om det finns till Mac OSX.
Jag har en hel flock med PS Elements och LE-versioner.
Sen tycker inte jag att det går att jämföra en bildstöld med att använda fildelade program.
Dessutom så hade jag nog haft råd att betala en fotograf för en bild.
Jag har, i skrivande stund, 2,98 GB musik på min HD varav säkert hälften är nertankat.
Känner mig inte som en tjuv för det!
Tack vare nertankandet har jag t.o.m. köpt skivor som jag annars inte skulle gjort.
Om jag en dag, mot förmodan, blir rik!*ler brett*
Så kan jag tänka mig att köpa fullversioner av alla program.
Kan sträcka mig till att erkänna att jag besitter en viss grad av dubbelmoral.
För jag har betalt licensen för mina P2P-program!
perlin skrev:
Om en ”amatör” använder en bild på en hemsida eller dylikt från en känd eller för den delen okänd fotograf som ”amatören” rimligtvis aldrig skulle ha råd att betala för så är ju inte det heller stöld enligt ovanstående resonemang.
Eftersom "amatören" inte haft möjlighet att betala så kan ju rimligtvis inte fotografen lidigt någon ekonomisk skada utan hans eller hennes bild har ju gratis visats upp. Skulle inte fotografen igentligen betala amatören för denna fantastiska tjänsten???
Om man nu inte vill betala varför då inte använda Gimp som är gratis? En stor mängd användare är bra för Gimp som då erhåller mer återkoppling och programmet blir bättre och detta stödjer t.o.m. de i tredje världern som har råd med en dator men inte PS. Gimp går för den delen att köra på Linux som också är gratis.
/pl
Behöver inte köra Gimp även om det finns till Mac OSX.
Jag har en hel flock med PS Elements och LE-versioner.
Sen tycker inte jag att det går att jämföra en bildstöld med att använda fildelade program.
Dessutom så hade jag nog haft råd att betala en fotograf för en bild.
Jag har, i skrivande stund, 2,98 GB musik på min HD varav säkert hälften är nertankat.
Känner mig inte som en tjuv för det!
Tack vare nertankandet har jag t.o.m. köpt skivor som jag annars inte skulle gjort.
Om jag en dag, mot förmodan, blir rik!*ler brett*
Så kan jag tänka mig att köpa fullversioner av alla program.
Kan sträcka mig till att erkänna att jag besitter en viss grad av dubbelmoral.
För jag har betalt licensen för mina P2P-program!