Annons

Stjäla, är det fel.

Produkter
(logga in för att koppla)
gerhardp skrev:
Torbjörn,

Här hittar du en uppslagsmotor för Internet-akronymer: http://www.pconsulting.com.au/netspeak/

Tja, alltid lär man sig något ... Själv tänker jag fortsätta att hålla mig till klartext, på svenska, istället för att använda fåniga förkortningar på engelska i en diskussion på svenska.

Vad gäller den där skivan så håller jag med om att det är billigt att ge bort en kopia, kopian gör man till sig själv.

Och nej, jag förstår fortfarande inte vad vapnet som användes till mordet på Olof Palme har med saken att göra.
 
müsli skrev:
Suck, känns meningslöst att diskutera med någon som inte läser eller förstår mina inlägg, utan istället lägger andra ord i min mun. Jag har inte sagt att det är ok att stjäla programvara. Jag har försökt ge en exaktare definition av "stöld" i kontext programkopiering.

Jag kan inte mer än att instämma i ditt suckande. Jag försöker inte lägga ord i dina mun, jag hävdar bara att du ger en något enkelsidig bild i din argumentation och gav en annan synvinkel på det hela. Jag har läst och tror mig ha förstått dina inlägg, vad jag inte förstår är varifrån dina påståenden kommer.

Vems definition av "stöld i kontexten programkopiering" försöker du ge? Är det så att du har och kan ge en referens till lagboken eller till tidigare domar i liknande ärenden så kan jag köpa det. Men om det bara är en personlig definition av vardagsanvändning av ordet stöld så är jag rädd att olika människor ser olika på det. Är det en ren juridisk definition vill jag veta källor. Jag försöker vara ganska källkritisk av mig, speciellt när det rör nätet.

Jag har inte heller sagt att det är ok att stjäla programvara eller att du gjort det, där är vi överens. Men jag vill gå ett steg längre, lämna diskussionen om definition av stöld och säga att det är inte eller schysst att använda programvara man egentligen inte har rätt att använda bara för att ingen direkt lidit en förlust för att du använder det. Sen tänker inte jag döma någon, det anser jag att jag varken har rätt till eller är rätt person att göra. Det får ligga på folks samvete, men jag undviker gärna att folk uttrycker alltför mycket dubbelmoral ("någon har använder mina bilder på sin personliga hemsida som jag har photoshoppat med min piratade kopia", detta är förresten ett aktuellt ämne i en tråd på Photo.Net och en av uppmaningarna därifrån var att hålla rent utanför sin egen dörr först).

Det jag menar är att man inte ska stirra sig enbart blind på att ingen annan förlorar, för det är något som är väldigt svårt att mäta. Man måste sätta in det hela i ett större sammanhang. Visst, Adobe kanske inte, i ett väldigt snävt perspektiv, förlorar pengar på att någon inte köper en fullversion av Photoshop CS, för de skulle aldrig ha köpt något så dyrt program. De flesta jag träffat utnyttjar emellertid inte den extra funktionalitet som finns i PS CS. I detta perspektiv förlorar Adobe potentiella köpare av Elements.

För att inte tala om alla de tillverkare som gör liknande, och ofta billigare men för de flesta användare fullgod, programvara? Även dessa förlorar dessa potentiella kunder, dock tror jag att de i lagens ögon skulle ha svårt att hävda sig när någon piratar konkurrentens programvara. Dessutom urholkas folks attityder till huruvida man kan använda saker man inte har rätt till att använda bara för att det inte märks/skadar någon.

Notera att jag tidigare har uttryckt mitt missnöje över hur marknaden för programvara fungerar och det finns mycket att förbättra så jag är ingen försvarare av den industrin, lika lite som jag försvarar piratkopiering. Däremot tror jag på att man ska göra rätt för sig. (Och företagen borde göra rätt för SIG! Har jag pröjsat flera tusen kronor för en programvara har jag köpt den, inte lånat den på nåder som de nu vill påskina. Konstiga, löjliga, dolda licensvillkor är bara sjukt som tyder på en sjuk marknad.)

Jag skulle gärna ha Photoshop CS och kommer säkerligen köpa den någon dag, men just nu grävde en D70 ett stort hål i min plånbok som kommer ta väldigt lång tid att fylla och jag klarar mig faktiskt med Elements utan större problem, så det får vara för stunden.
 
Hur många parallella diskussioner pågår egentligen nu? Det känns som att de allra flesta som skriver nu gör det bara för att de fastnat i någon meningslös diskussion med en annan person, en diskussion där man hänger upp sig på petitesser och bråkar om småsaker istället för att hålla sig till saken.

PS. Förkortningen LOL betyder på engelska Laughing out loud, ett sätt att visa att "det där tyckte jag var kul, jag garvar nu". Men på svenska har förkortningen fått en helt annan betydelse av ungdomskulturen på nätet där man från början inte fått klart för sig vad det egentligen betyder. Därför får LOL ofta innebörden "du är dum, jag garvar åt dig, du är inte det minsta rolig och jag tycker bara att du är löjlig, din jävla tönt". Värt att tänka på innan man anammar engelska förkortningar (som aldrig fyllt ett högre syfte utan bara utarmat språket och fått författaren att se dum ut som inte kan skriva ordentligt...) i svenska forum...
 
Tror inte dom som sitter i engelska forum också missförstår termen LoL då den faktiskt är så frekvent använd. Hajar man inte får man väl fråga. Mer än så är det inte.

Sen vad svenska småkids gör bryr sig nog dom flesta inte om, deras nycker kommer och går. Men själv har jag aldrig sett det användas i det syftet. Men å andra sidan hänger inte jag på lunar och dylika platser så det kan ha ändrats. Men att sluta använda termer för att några svenska brats har missuppfattad dom är bara dumt, i sånt fall bör man korrigera deras uppfattning.
 
gerhardp) skrev:LOL!
Bengt Grönbeck (Grönbeck skrev:
man hänger upp sig på petitesser och bråkar om småsaker istället för att hålla sig till saken.

PS. Förkortningen LOL ... fått författaren att se dum ut som inte kan skriva ordentligt...) i svenska forum...
Ja Bengt, vi bidrar alla till att hålla sidotrådarna igång, eller hur..? ;-)

Du må tycka att engelska förkortningar utarmar det svenska språket och inte har någon plats i svenska forum, men som jag ser det så har de ingen egentlig anknytning till något särskilt språk. Ta en titt i fora på andra språk (jag kan bara referera till tyska, engelska, norska och danska) så kan du lätt konstatera att de vunnit sin plats även där. Det är inte heller där något nytt påfund.

Vi som varit med sedan USENET var ungt vet att dessa akronymer växte fram ur en kultur och inte ur ett visst språk. De är inte "engelska förkortningar" utan ett målande uttryckssätt i ett medium där vi måste färga våra skrivna ord för att kopiera vårt mycket mer mångfasetterade talade språk. Vi kan ju, som du säkert konstaterat, inte se och höra varandra.

Internet-akronymer är lika viktiga som emoticons (smileys) för att vi skall få ett rikt språk. Forumdiskussioner och chat blir också mycket mer levande om vi kan uttrycka oss snabbt.

Den som tror att ett språkligt uttryck, förkortningar och låneord gör upphovsmannen dum bör omgående sluta använda ord som "professionell", "science fiction", "kamera", "ISO", "digital", "CD" osv.

Dumt är att likrikta språket, att hindra det från att utvecklas och att begränsa våra uttrycksformer.

Jag tycker dock att ditt resonemang har bärighet när det gäller att skriva artiklar, essäer, uppsatser och böcker. Där finns inget behov av snabb och trimmad kommunikation och det finns plats att använda många ord för att göra exakta formuleringar.

/G
 
Senast ändrad:
Stjäla.
Nej aldrig i livet.
Aldrig större kamera än du har råd med.

Tjusningen i fotograferandet är att jobba fram en bild från de resurser du har.
Tanken och själen skall ju finnas med. Njutingen för dig själv.
Har aldrig varit en pryljagare. Istället njutit och få lägga på ett extra kol från de små reurserna. Kronor o ören är inte alltid det vinnande utan bildidèn.
Du kan ha all lyx i kameran, fattas det sinne för bilden blir allt skit.
mvh/hasse
 
Det är nästan sorgligt att ni blandar in moral i diskussionen. Om någon köper PS - en leksak - för 9000 kronor istället för att ge pengarna till svältande gatubarn. Vem är det då som är omoralisk?

Bara för att ge lite perspektiv på the right thing? ;-)
 
Mullbert skrev:
Det är nästan sorgligt att ni blandar in moral i diskussionen. Om någon köper PS - en leksak - för 9000 kronor istället för att ge pengarna till svältande gatubarn. Vem är det då som är omoralisk?

Bara för att ge lite perspektiv på the right thing? ;-)
Vad gav du för "leksaken" som du skrev detta inlägg med?
 
"Stöld"?!

Trodde att det kallades för "fildelning"?!:)
Nä, inte fasen har man råd att köpa nya CS, inte!
Faktum är att det är väldigt sällan man, som amatör, behöver mer än dom nedbantade versionerna av PS.
Därmed inte sagt att det inte känns frestande att tanka hem 7:an eller CS!*ler*
Men, som någon sa, Adobe förlora ju inga pengar på det ändå!
Eftersom gemene man inte har råd att köpa programmet och därför inte hade haft det på hårddisken utan hjälp av P2P-program!
Så min moral får sig inte en knäck om jag bestämmer mig för att tanka hem PhotoShop CS!
 
Mullbert skrev:
Det är nästan sorgligt att ni blandar in moral i diskussionen. Om någon köper PS - en leksak - för 9000 kronor istället för att ge pengarna till svältande gatubarn. Vem är det då som är omoralisk?

Bara för att ge lite perspektiv på the right thing? ;-)
Kan väl hålla med på sätt och vis; men om ingen skulle betala för något skulle vi inte ha annat än svältande gatubarn i den här delen av världen också.
 
Mullbert skrev:
Det är nästan sorgligt att ni blandar in moral i diskussionen. Om någon köper PS - en leksak - för 9000 kronor istället för att ge pengarna till svältande gatubarn. Vem är det då som är omoralisk?
Visst skulle man kunna ge pengarna till någon annan. Föjdfråga, är du omoralisk som inte säljer din Canon, en leksak, och skänker pengarna från försäljningen till svältande gatubarn? Kanske resten av dina ägodelar också?

Ledsen, men jag ser inte riktigt din poäng. Att påstå att någon, som köper en programvara de vill ha för pengar de ärligt tjänat ihop, är omoralisk bara för att de inte istället skänker pengarna till någon mindre bemedlad, är i mina ögon barockt.
 
Uppgradera Elements till CS

Damocles skrev:
Har man elements är inte Photoshop CS speciellt dyrt faktiskt. Allt som krävs är att man köpt en scanner eller dylikt där elements följde med så kan man få photoshop cs för typ halva priset.

http://www.adobe.com/store/products/special.jhtml?id=catMikrotek&sourcecode=112300
Tyvärr så innehåller länken du skickade ett sessionsid som inte längre är aktivt (det var troligen bara aktivt när du surfade på Adobes hemsida). Jag har själv bollat med idén om att någon gång uppgradera Elements, men inte hittat prisuppgifter på det. Hur "klickade" du dig fram till detta? Det enda jag har funnit är uppgradera vanligta PS till CS :-(

Redigerat: Whoops! Precis efter att jag postade ovanstående hittade jag erbjudandet när jag valde Adobes svenska hemsida. Där fanns "Adobe Photoshop CS Upgrade from Limited Edition/Elements". Men i dagsläget är 6725:- lite väl mycket för min tunna (tomma) plånbok. Det var dessvärre inte så stor rabatt som jag kanske skulle kunna ha önskat. Den här länken verkar gå rätt till deras sida:

https://eurostore.adobe.com/cgi-bin/se1/templates/product.html?id=7SJABMDp&mv_arg=PHSP
 
Senast ändrad:
Intressant är vad som händer med quark och indesign just nu.
Quark har länge varit totalt dominerande mjukvara i grafikbranchen, men den håller på att förlora kampen mot indesign. Min vän som är grafiker gav en trovärdig förklaring.
Indesign kostar en bråkdel av vad Quark gör. Ngt som kanske inte påverkar ett företag i branchen, då de måste ha den mjukvara som är branchstandard. Men skolor som inte har råd med quark väljer indesign (hände på min skola). Ut kommer grafiker som är utbildade på indesign och då företagen frågar sina anstälda vilket program de skall uppdatera till svarar de indesign. Detta kombinerat med att quark blev snudd på omöjlig att kopiera gjorde att studenter som inte har råd att betala för mjukvaran väljer att instalera det mindre svårknäckta indesign, som de ändå sitter och arbetar på i skolan.

Självklart är det stöld att ladda ned piratkopierad mjukvara. Men lag och moral hänger inte alltid ihop...Jag säger därmed inte att det finns moralisk grund att ladda ned mjukvara, Men i vissa fall kan det vara mindre omoraliskt.
 
Re: "Stöld"?!

JJ. skrev:
Trodde att det kallades för "fildelning"?!:)
Nä, inte fasen har man råd att köpa nya CS, inte!
Faktum är att det är väldigt sällan man, som amatör, behöver mer än dom nedbantade versionerna av PS.
Därmed inte sagt att det inte känns frestande att tanka hem 7:an eller CS!*ler*
Men, som någon sa, Adobe förlora ju inga pengar på det ändå!
Eftersom gemene man inte har råd att köpa programmet och därför inte hade haft det på hårddisken utan hjälp av P2P-program!
Så min moral får sig inte en knäck om jag bestämmer mig för att tanka hem PhotoShop CS!

Om en ”amatör” använder en bild på en hemsida eller dylikt från en känd eller för den delen okänd fotograf som ”amatören” rimligtvis aldrig skulle ha råd att betala för så är ju inte det heller stöld enligt ovanstående resonemang.
Eftersom "amatören" inte haft möjlighet att betala så kan ju rimligtvis inte fotografen lidigt någon ekonomisk skada utan hans eller hennes bild har ju gratis visats upp. Skulle inte fotografen igentligen betala amatören för denna fantastiska tjänsten???

Om man nu inte vill betala varför då inte använda Gimp som är gratis? En stor mängd användare är bra för Gimp som då erhåller mer återkoppling och programmet blir bättre och detta stödjer t.o.m. de i tredje världern som har råd med en dator men inte PS. Gimp går för den delen att köra på Linux som också är gratis.

/pl
 
CallMeKenneth skrev:
Efter att tittat på *många* bilder här på FS och sett att ett stort, klart övervägande antal, fotografer bearbetar sina bilder i Photoshop så började jag fundera på om samtliga dessa fotografer verkligen har betalat de 9876:- plus moms som PS kostar.

Det är därför man använder GIMP istället. Nästan lika bra men man har rent samvete!
 
Den här länken funkade nu i morse iaf, http://www.adobe.com/store/products/special.jhtml?id=catMicrotek&sourcecode=112300

Kan ha blivit fel när jag kopierade den till forat. Men för USA är det altså bara $300 vilket är klart billigare än dom 6700:- som Adobe sverige tar.

Aha, hittade felet, jag testade att gå till denna URL. För att se om det stog Canon där istället, och när jag skrev tillbaka Microtek råkade jag stava med k iställer för c, så den har någon form at databas den jämför mot iaf.
http://www.adobe.com/store/products/special.jhtml?id=catCanon&sourcecode=112300

Än så länge funkar Microtek, Canon, Nikon,
 
Undrar om vi svenskar kan ta del av detta erbjudande, i vänstermarginalen står det: Offer valid in the U.S. and Canada only. Expires on December 31, 2005 at 11:59 pm., pacific time.

För $300 skulle jag definitivt kunna tänka mig att uppgradera, så om någon lyckats få sitt PS CS på detta sätt så vore jag tacksam att få höra det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.