Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stjäla, är det fel.

Produkter
(logga in för att koppla)
gerhardp skrev:
Det är som vanligt:
"Det är OK för mig att piratkopiera programvaror, filmer och musik. Att Hederliga Hanna, på grund av detta, får betala tre gånger mer än nödvändigt skiter jag i! När Hederliga Hanna ifrågasätter min trovärdighet, blir jag arg och ledsen..."

Det är alltid samma visa från samma individer. Om ni vill vara hobbyförbrytare och ha dubbelmoral så må det vara hänt. Lova bara att ni tar konsekvenserna av era gärningar och slutar gnälla när det slår tillbaka!

Det finns visst ett ord... Trångsynt var det ja!

/G

Om programvaran, filmerna och musiken hade varit en tredjedel så dyrt hade nog minst 3 ggr så många köpt dom med.

Alla har vi dubbelmoral, garanterat även du Gerhard, men det finns nivåer av dubbelmoral med. Att direkt stjäla en sak av någon eller att kopiera något är mycket stor skillnad på.
Om man tjänar pengar på att manipulera bilder i sitt piratkopierade photoshop anser jag det fel. en om folk sitter hem och fixar sina semsterbilder och liknande i en piratkopierad version, anser jag det bara vara bra reklam för firman. De personerna hade aldrig köpt programmet ändå för de pengarna det kostar.
 
Senast ändrad:
gerhardp skrev:
Det är som vanligt:

"Det jag hittar får jag behålla. Om andra hittar mina saker skall de lämna tillbaka dem, annars blir jag arg och ledsen!".........



......Det är alltid samma visa från samma individer. Om ni vill vara hobbyförbrytare och ha dubbelmoral så må det vara hänt. Lova bara att ni tar konsekvenserna av era gärningar och slutar gnälla när det slår tillbaka!

Det finns visst ett ord... Trångsynt var det ja!

/G


Det var ord och inga visor det. Du har i grunden en sund inställning. Det är naturligtvis så att många inte reflekterar över handling och konsekvens. Man är sig själv närmast och tänker inte på kollektivet. Det är en intressant fråga i sig, som kan diskuteras länge.

Det du beskriver är nog ändå inte bara en fråga om moral och etik utan även en fråga om närhet. Det som händer andra, okända, berör oss inte lika mycket som det händer oss själva eller nära kära. Det är en psykologisk försvarmekanik som det säkert finns ett fint namn på. För tänk om du skulle reagera lika starkt på nyheten om att 100 kineser dött i ett jordskalv som om det var dina nära och kära som låg krossade under ton av rasmassor, så skulle man nog bli knäckt rätt snabbt.

Ignorense is bliss eller....

Vi får helt enkelt bli buddistmunkar allihopa :)
 
Det blir lite...

konstigt när dessa stora drakar, Microsoft, Adobe och andra går ut och kallar piratkopiering för stöld. Inom affärsvärlden är stöld snarare regel än undantag. Inga av dessa stora företag skulle ha blivit stora om de inte just stulit ideer och lösningar från mindre och svagare företag / privatpersoner. Varför gör de det? Därför att de kommer undan med det. Därför att det inte finns överstatliga myndigheter som kan sätta åt dom. Att sedan sitta och kasta sten i glashus och tycka att det är fel om Kalle (som i verkligheten aldrig någonsinn skulle köpt en fullversion av photoshop) har piratkopierat programmet, medan det är helt ok att de själva har snott (och tjänar pengar på) lösningarna som ligger i programmet.

En annan sak som undrat mig mycket är att det här och andra ställen är så självklart med copyrightregler. Så fort något omfattas av "skapande" så är man skyddad automatisk och har rätt till ersättning för sina alster i hela sin livstid. Skulle man skapa ideer istället eller uppfinningar är man tvungen att betala dyra patentpengar för att skydda sina alster, och då är skyddet bara i några ynka år... för över copyrightreglerna till andra områden, om du tycker något är värt att skydda får du betala för att skydda det, annars är det fritt fram.

/Henning (på provokativt humör)
 
Det enkla svaret på frågan om piratkopiering är att licenspengarna ska betala mat & hyra för den som utvecklar programet. Vill jag inte betala säger jag också att jag tycker utvecklaren ska jobba gratis åt mig.....

Det mer komplicerade svaret är att den som utvecklar kan tycka det är bättre att den som ändå inte har råd med licensen använder en kopierad version av mitt program än köper ett från konkurrenten. Ett sätt att bevaka sin marknadsposition vilket bygger på antagandet att den potentiella uteblivna intäkten är så liten att det är en väl investerad förlust.

Blir man sedan så dominerande att journalister tar den egna produkten som självklart exempel när man beskriver något är man så att säga i mål! Det gör det ännu svårare för konkurrenterna efterom man ofta lär användarna produktspecifika handgrepp istället för en djupare förståelse kring vad som händer med bilden.(Givetvis syftar jag på alla "dra i detta reglage i PS" artiklar)
 
CallMeKenneth skrev:
Det är naturligtvis så att många inte reflekterar över handling och konsekvens. Man är sig själv närmast och tänker inte på kollektivet. Det är en intressant fråga i sig, som kan diskuteras länge.
Ja, du hittade min poäng. Det är inte det att jag är fläckfri själv. Det är bara det att när jag köper mina programvaror i Internetlågprisbutiken så påminner jag mig själv att inte bli frustrerad när den lokala datorbutiken, som är så bekväm att ha närhet till, får klappa igen. Om jag har sex med grannfrun (nej, det har inte hänt...), blir jag inte förvånad om min fru vill lämna mig och grannen slår mig på käften.

Ja, jag köper mina programvaror och stjäl inte.

Lite off-topic kan jag väl få berätta att jag höll på att smälla av när dottern, från svågern och svägerskan, fick en piratkopia av senaste musik-CDn - i födelsedagspresent!!! VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ MÄNNISKOR!!?

/G
 
Senast ändrad:
sjost skrev:
Om programvaran, filmerna och musiken hade varit en tredjedel så dyrt hade nog minst 3 ggr så många köpt dom med.

...

(Nu är detta riktat mot de som resonerar så, inte mot dig personligen:)
Om du får välja mellan att betala 9000 för ett program eller kopiera det gratis så kopierar du.
Om du får välja mellan att betala 3000 för ett program eller kopiera det gratis så köper du?

Det låter faktiskt inte trovärdigt för fem öre. Majoriteten som kopierar skiter i var originalet kostar då de ändå slipper att betala. Att ursäkta sig med att man hade köpt det om det hade varit billigare är nog mer för att döva samvetet än något annat. Gratis ÄR gott!
 
gerhardp skrev:
Lite off-topic kan jag väl få berätta att jag höll på att smälla av när dottern, från svågern och svägerskan, fick en piratkopia av senaste musik-CDn - i födelsedagspresent. VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ MÄNNISKOR!!?
Kanske är det fel på prissättningen på skivor?
 
om det nu vore ett så otroligt stort problem med nerladdade program, varför lägger dom inte ner energi på att göra ett kopieringsskydd då?

Det kopieringsskydd som kom med PS CS var ju ett skämt som fixas på några sekunder.

Om du verkligen tror att det går att göra ett kopieringsskydd som inte går att knäcka så är jag ledsen att behöva spräcka din lilla bubbla. Ofta så innebär ett kopieringsskydd extra strul för de lagliga kunderna, jobbiga nycklar att mata in vid varje installation, CD-skivor med krypterade binärer som alltid måste sitta i, hårdvarudongles som skall sitta fast i någon port, aktiveringskoder via nätet osv. Företagen får välja mellan att göra de betalande kunderna sura och att göra det lite svårare för folk att pirata. Dessutom har alla dessa knäckts. Har du sett något kopieringsskydd på mjukvara som varit idiotsäkert?

Det är till och med så att om du hittar på ett nytt och revolutionerande kopieringsskydd så kommer de som knäcker dessa skydd lägga ner ännu mer energi för att knäcka just det. De är inte ute efter pengar utan utmaningen och den prestige det ger i deras kretsar att vara först med att knäcka det. I bästa fall kan programvaruföretagen ligga ett halvt steg före. Men så snart det är knäckt är så har alla det och då var inte skyddet något värt.

Jag ser hellre att programvaruföretagen lägger energi på att göra bra (buggfri) programvara till vettiga priser istället för att slösa resurser på nya kopieringsskydd.
 
Vilket är värst?

1) Någon stjäl en bild på fs och använder den på sin hemsida

2) Någon piratkopierar ps

;)
 
Musik och filmbranschens prisättning och idioti bör nog sparas till en annan tråd. Det är ju inte för inte dom ökar sina miljardvinster med massor miljoner varje år.

Men angående piratkopiering kontra stöld så instämmer jag med dom många. Så länge programmet ifråga ges mängder av reklam och riktar sig till proffesionell användning så bör företagen med gott samvete se genom fingrarna med det. Tjänas det pengar på aktiviteterna bör det tas hårt gärna via polis. Dessutom så undrar jag om inte dom administrativa avgifterna för att jaga privata pirater överstiger vinsten för licenserna.

Dock så tillkommer andra saker idag. Vad får man göra om man köper saker. Skivbolagen är ett bra exempel faktiskt. Köper du en skiva vill dom inte att du ska ha rätt att använda den i mp3 spelaren eller bilen. Du bör helst köpa ett till exemplar, digitalt via nätet för mp3 t.ex. Många av dagens skivor uppfyller inte ens specifikationen för CD, red book standard.

Det börjar brusa upp i kriget vad som är "fair rights of use" konsumentens rättiheter, kontra företagets rättigheter. Och tuvärr verkar det bli mer och mer lobbying åt företagens rättigheter, konsumentens/kundens skyldigheter. Du är priviligerad som har fått köpa vår skiva eller vårt program. Därför har vi ett avtal som säger att du inte ens äger det du köpt.
 
maxzomborszki skrev:
Jag ser hellre att programvaruföretagen lägger energi på att göra bra (buggfri) programvara till vettiga priser istället för att slösa resurser på nya kopieringsskydd.

Buggfri??? Är du från vettet? Vad skall de då leva av när de inte kan ta betalt för att fixa till sina egna brister (kallas också att uppgradera).
 
gerhardp skrev:
..Lite off-topic kan jag väl få berätta att jag höll på att smälla av när dottern, från svågern och svägerskan, fick en piratkopia av senaste musik-CDn - i födelsedagspresent!!! VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ MÄNNISKOR!!?

/G

För att fortsätta lite utanför ämnet tror jag detta beror på (i huvudsak) två saker:

1 - Det är vårt att tycka synd om en i många fall näst intill smaklöst välbetald artist.(Tanken: "Hmmm, den här hundringen hade Madonna behövt bättre än mig" slår nog inte många...)

2 - Skivorna är överprissatta.

Sedan hör det till saken att enligt vad jag hört är den musik som laddas ner mest via fildelning också den som säljs mest så även i detta fall är problemet dubbelbottnat.
 
müsli skrev:
Du förstod inte vad jag skrev. Läs alltihop.

Om du piratkopierar trots att du skulle betalat för produkten om ingen piratkopia fanns tillgänglig så ÄR det stöld. Om absolut ingen förlust skapas någonstans av din kopiering så är det inte stöld.

Att som du säger kopiera en tusenlapp ÄR stöld eftersom du då skapar en förlust för kollektivet/nationen som ger ut valutan.

nja :)

men så fort någon gör en piratkopia till någon annan, eller sig själv genom att ladda hem det, så försvinner en tänkbar köpare. tex PS.
kanske man inte har råd till PS så man köper en enklare variant för 1-2 tusen kr istället.
Men nu får man PS gratis. mao så har företaget som gjort PS blivit av med minst tusen kronor,som den enklare varianten kostar.
 
janc skrev:
Det enkla svaret på frågan om piratkopiering är att licenspengarna ska betala mat & hyra för den som utvecklar programet. Vill jag inte betala säger jag också att jag tycker utvecklaren ska jobba gratis åt mig.....

Nä lugn nu.. så enkelt är det knappast. Tror du att alla pengar Adobe får in från licenser går till att betala löner till programmerarna? Nej knappast, ägarna till företaget Adobe lär leva riktigt bra på pengarna som strömmar in. Pengar läggs på hög, investeras i andra företag för att skapa gigantiska multinationella koncerner. Adobe går inte direkt att jämföra med den lokala lanthandeln.
 
gerhardp skrev:
berätta att jag höll på att smälla av när dottern, från svågern och svägerskan, fick en piratkopia av senaste musik-CDn - i födelsedagspresent. VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ MÄNNISKOR!!?
tormig skrev:
Kanske är det fel på prissättningen på skivor?
LOL! Ja, att de inte gav henne pistolen som användes vid mordet på Olof Palme också. Pistoler är ju så illa prissatta nuförtiden.

/G
 
SunKi skrev:
Nä lugn nu.. så enkelt är det knappast. Tror du att alla pengar Adobe får in från licenser går till att betala löner till programmerarna? Nej knappast, ägarna till företaget Adobe lär leva riktigt bra på pengarna som strömmar in. Pengar läggs på hög, investeras i andra företag för att skapa gigantiska multinationella koncerner. Adobe går inte direkt att jämföra med den lokala lanthandeln.

Nej - det var därför jag skrev att det var det enkla svaret. Enkelt därför att om ingen betalar licenspengar blir det inga löner alldeles oavsett vad företaget heter. Problemet i diskussionen kring piratkopiering är argumeten för att just jag inte ska betala, det brukar sällan gå ihop...

Givetvis är verkligheten mer komplex och som den här tråden visar finns det mer än en aspekt på frågan. Men enligt min mening går det inte att hitta ett principiellt hållbart argement för att kopiering är rätt. Däremot finns argument för att felet är moraliskt försumbart därför att det inte handlar om en verklig stöld, producentens marginalkostnad för det jag tog är noll, producenter tjänar redan mycket bra på produkten, o.s.v.
 
davidvpt skrev:
(Nu är detta riktat mot de som resonerar så, inte mot dig personligen:)
Om du får välja mellan att betala 9000 för ett program eller kopiera det gratis så kopierar du.
Om du får välja mellan att betala 3000 för ett program eller kopiera det gratis så köper du?

Det låter faktiskt inte trovärdigt för fem öre. Majoriteten som kopierar skiter i var originalet kostar då de ändå slipper att betala. Att ursäkta sig med att man hade köpt det om det hade varit billigare är nog mer för att döva samvetet än något annat. Gratis ÄR gott!

Valet att köpa det tillsammans med Instruktioner och full support blir kanske lite lättare när priset är lägre och mer rimlingt till en privatbudget. Och för Spel, Filmer och CD skivor är jag övertygad om att en prissänkning skapar mer köpare.
 
gerhardp skrev:
LOL! Ja, att de inte gav henne pistolen som användes vid mordet på Olof Palme också. Pistoler är ju så illa prissatta nuförtiden.

/G
Oj, intressant argumentation, eller vad det nu skall kallas, vi börjar närma oss Godwin nu.

Titta, jag kan också hitta på obegripliga förkortningar: SKDJP!
 
Senast ändrad:
sjost skrev:
Valet att köpa det tillsammans med Instruktioner och full support blir kanske lite lättare när priset är lägre och mer rimlingt till en privatbudget. Och för Spel, Filmer och CD skivor är jag övertygad om att en prissänkning skapar mer köpare.
Ja, det är mervärdet som den köpta produkten ger som motiverar folk att köpa det. Med Photoshop är det bara att köpa en fet bok för nån hundring eller läsa tutorials i tidningar och på nätet så behövs inte manualen alla gånger, När programföretagen dessutom distribuerar sin manual elektroniskt så minskas mervärdet på den köpta produkten ännu mer.

När det gäller spel så består mervärdet av online-spel med serienummer/nycklar som spärrar användandet av flera nycklar samtidigt.
Saknas mervärde så är gratis fortfarande billigare än ens 50 spänn som ett budgetspel kan kosta.
 
Hur skall man se på "utgågna modeller"?

Vi håller oss till PS. Jag är inte så bra på modeller men troooor att det är version 7 som är gångbar nu.
Den har en massa finesser som jag inte bryr mig om/behöver/ förstår.
Version 5 eller äldre skulle duga bra för mig.
En kompis har en sådan i en ask (han har själv köpt den och sedan köpt en uppgradering....ja eller 2 kanske då).
Han säger: "Ta du och låna hem den där om du har någon glädje av den, du kan ju ge mig tillbaka skivan och vaddetnuär i lådan vid tillfälle....."
Sagt och gjort. Stöld är det lik förb....t - men hur allvarligt skall man se på det?
Liknelsen med kameran haltar för det är inte programmet jag köper utan rätten att använda det och den har inte köparen rätt att lämna ifrån sig.....är det inte så????
(Nä, det är inte jag, jag har en ärlig LE2 version som följde med en scanner....;-)) )
Us
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.