Annons

Spegellös Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Även om Olympus lyckats väl med sin hybrid phase/kontrast-AF och hävdar att det är i klass med vanlig fasdetect AF så är det dels inte helt korrekt då det finns variation mellan phase AF-system och de kan inte mäta sig med de snabbaste från t.ex. Canon.

Phase-detect-AF har dock funnits bra mycket längre än kontrast-AF (åtminstone kommersiellt tillgängligt) så det borde finnas potential för ganska stora förbättringar för kontrast-AF. Dess största brister just nu är väl följande AF och AF i dåligt ljus.
 
Har för mig att de sa ungefär så också när de nyligen presenterade trådlös blixtstyrningnsom andra haft 10-15 år redan).

Som vanligt slirar du med sanningen. Trådlös blixtstyrning är old news också för Canon, systemet som sådant introducerades redan i slutet av 1990-talet (c:a 1998). Däremot är det riktigt att det först med introduktionen av 7D är möjligt att använda den inbyggda blixten för blixtstyrningen, tidigare hade trådlös blixtstyrning ansetts tillhöra proffs-segementet (där inga kameror har haft inbyggd blixt) och därför krävt en extern blixt eller sändare som master.

(Jättemånga ord som vanligt - Sorry till er som retar er på det. kommer också säkert att bli angripen av Sara för att jag dristat mig till att hävda att Sony gör något bättre än Canon.)

Nu är du väldigt barnslig.

Nej, jag har aldrig angripit dig för att du skriver att Sony gör något bättre än Canon (det vet du mycket väl), jag korrigerar bara dina felaktiga påståenden (oavsett om de har med Canon eller någon annan tillverkare att göra) då jag tycker du åtminstone skall ha korrekta fakta i din ganska enögda Sonypropaganda. Redogör gärna för vad Sony gör, men utelämna i fortsättningen helst dina felaktiga påståenden om konkurrenterna.
 
Phase-detect-AF har dock funnits bra mycket längre än kontrast-AF (åtminstone kommersiellt tillgängligt) så det borde finnas potential för ganska stora förbättringar för kontrast-AF. Dess största brister just nu är väl följande AF och AF i dåligt ljus.

Problemet med kontrastbaserad autofokus är att du aldrig i förväg vet hur mycket eller åt vilket håll du skall korrigera fokus för att få en skarp bild, med fasdetekterande autofokus vet du direkt åt vilket håll och hur mycket du skall korrigera fokus (en förutsättning för fungerande följande autofokus).

När det gäller autofokus i dåligt ljust är kontrastbaserad autofokus förmodligen bättre än fasdetekterande, så länge kameran klarar av att skapa en hyggligt skarp bild (det beror således mer på sensorns känslighet än autofokusen som sådan). Det kan vara värt att tänka på att kontrastbaserad autofokus fungerar på alla bländaröppningar, i liveview kan du till exempel få fullt fungerande autofokus med t.ex. stackade teleförlängare något som är omöjligt med fasdetekterande autofokus.
 
Nu är du väldigt barnslig.

Nej, tyvärr inte. Jag uppfattar det som att du är ganska emot mig av nån anledning. Jag för ingen Sonypropaganda, det är det system jag känner till bäst eftersom jag använder det och är lite insatt så jag skriver kanske mer om det. Har fel i några detaljer ibland som jag uppskattar att någon korrigerar, men jag har ingen avsikt eller syfte att felaktigt hissa Sony eller dissa nån annan.

Sara, det är genom att lägga till "Som vanligt" osv du gör precis det, eller "dina felaktiga påståenden om konkurrenterna" som om de är konkurenter till mig eller att jag skulle vara knuten till Sony, eller "din ganska enögda Sonypropaganda". Nyss skrev du till Gunnar nåt "Ivanlig ordning glömmer du xxx när du framhäver Sony" osv. Sluta nu snälla med det här korståget emot mig och andra.

Med trådlös blixt avsåg jag förstås att man låter den inbyggda blixten eller en blixt på kameran utlösa den externa. Använder det i princip dagligen. Supersmidigt och enkelt och fantastiskt bra och ger perfekt exponering tack vare ADI oavsett var du placerar dem eller hur många som används. Konstigt att Canón inte har haft det väl, men så är det ju. Nikon har ett ännu mer sofostikerat system. Att montera på en radiosändare på kameran och varje blixt som slav går ju förstås alltid ,men det är ju en annan sak. Det viktiga är protokolet och exponeringsmätningen. Ledsen att jag nämnde det i förbifarten.


/Mats
 
Precis detta är grundidéen bakom Sonys patent (andra håller förstås också på och jobbar med dessa idéer). Främst på hur de ska komma runt Sonys patent, kanske ...

Nja det där är väl inte riktigt sant....Fuji använder ju redan en teknik som liknar den Sony tagit patent på så vad är det som säger att andra tillverkare försöker komma runt Sonys patent...kanske är tvärt om??
 
Jodå, läste vad du skrev och förstod, men valde att strunta i det :).

Finns ingen anledning att i detta fall lösa energikrisen och försöka uppfinna evighetsmaskinen, så det finns ingen drivkraft att ens försöka lösa det fysikaliska faktum att om man leder bort en del av ljuset så är inte 100% kvar, men eftersom det inte är så mycket förlust och de för tillfället är ledande i sensorteknik så att resultatet gör att kameran ändå håller stången mot konkurrenterna så är det inte hela världen.
Nu undrar jag om du inte skriver mot bättre vetande. Visserligen är det nog många som håller med om att Sony tillverkar de bästa sensorerna. Men nu låter det som om du menar att dessa sensorer skulle ha något slags magiska extraegenskaper just när de sitter i en kamera med Sonylogga på.

Om Sony envisas med att kasta bort en stor del av det infallande ljuset kan kamerorna aldrig "hålla stången" mot (dvs prestera likvärdigt som) de konkurrenter som använder samma sensorer i konstruktioner som låter allt det infallande ljuset nå sensorn.
 
Nej, tyvärr inte. Jag uppfattar det som att du är ganska emot mig av nån anledning. Jag för ingen Sonypropaganda, det är det system jag känner till bäst eftersom jag använder det och är lite insatt så jag skriver kanske mer om det. Har fel i några detaljer ibland som jag uppskattar att någon korrigerar, men jag har ingen avsikt eller syfte att felaktigt hissa Sony eller dissa nån annan.

Sara, det är genom att lägga till "Som vanligt" osv du gör precis det, eller "dina felaktiga påståenden om konkurrenterna" som om de är konkurenter till mig eller att jag skulle vara knuten till Sony, eller "din ganska enögda Sonypropaganda". Nyss skrev du till Gunnar nåt "Ivanlig ordning glömmer du xxx när du framhäver Sony" osv. Sluta nu snälla med det här korståget emot mig och andra.

Med trådlös blixt avsåg jag förstås att man låter den inbyggda blixten eller en blixt på kameran utlösa den externa. Använder det i princip dagligen. Supersmidigt och enkelt och fantastiskt bra och ger perfekt exponering tack vare ADI oavsett var du placerar dem eller hur många som används. Konstigt att Canón inte har haft det väl, men så är det ju. Nikon har ett ännu mer sofostikerat system. Att montera på en radiosändare på kameran och varje blixt som slav går ju förstås alltid ,men det är ju en annan sak. Det viktiga är protokolet och exponeringsmätningen. Ledsen att jag nämnde det i förbifarten.


/Mats

Jag håller nog med Sara lite här Mats, ledsen men du & Gunnar låter lite som rysk propaganda.

Det är lite som att alla andra märkens tillgångar och innovationer inte är så märkvärdiga medan. Sony alltid har de mest makalösa och fantastiska grejjorna.

Nikon på första plats och Sony på andra plats blir i era inlägg Sony på en makalös andraplats och Nikon näst sist.

Det sägs inte rätt ut men det finns en underton, man kan nästa se hur ni rynkar på näsan när ni föraktfullt skriver CaNikon.
 
Nu undrar jag om du inte skriver mot bättre vetande. Visserligen är det nog många som håller med om att Sony tillverkar de bästa sensorerna. Men nu låter det som om du menar att dessa sensorer skulle ha något slags magiska extraegenskaper just när de sitter i en kamera med Sonylogga på.

Om Sony envisas med att kasta bort en stor del av det infallande ljuset kan kamerorna aldrig "hålla stången" mot (dvs prestera likvärdigt som) de konkurrenter som använder samma sensorer i konstruktioner som låter allt det infallande ljuset nå sensorn.

Erland! (Snyggt namn förresten, jag heter också så).

Just nu är det så att Sonys sensor är lite bättre än Canons sensor. Det gör att den trots lite mindre ljus presterar lika bra bildkvalitet, eller tom. lite bättre. Det som jag skrivit stämmer till 100% och är inte någon överdrift till Sonys fördel.

Självklart blir det alltid lite sämre jämfört med samma sensor utan denna spegel, vilket jag också sagt. Det jag skrev var dock att den kan hålla stången mot andra konkurrenter som inte använder samma sensor och jag syftar då självfallet på Canon.

DxO gör oberoende noggranna tester där de mäter sensorprestanda ur en mängd perspektiv när den sitter monterad i en kamera och dessa objektiva mätvärden är det väl ingen som ifrågasätter.

Sony A580 och A55 har samma sensor och här är en jämförelse mellan A580, A55 och Canon 7D.

Så ljusförlusten på 1/3 EV med SLT-tekniken tas ganska precis igen tack vare den bättre sensorn jämfört med Canon. Sonys sensor är också drygt 10% större fysiskt än Canons och skiljer även lite i karaktär där Canon 7D har ett färgbrus även vid låga ISO som inte är lika markant hos Sony-sensorn (en del av bruset på 7D har dock tydligen att göra med misanpassning mellan färgkanalerna).


Samma sensor sitter också i Pentax K-5 och Nikon D7000. De är synnerligen lika, men de olika tillverkarna har tweakat utläsningselektroniken och programvaran aningen olika och det verkar som om Pentax lyckat bäst. Skillnaderna mellan dessa 3 är dock marginell och om man fotograferar i RAW och bildbehandlar så är det oerhört svårt, om ens möjligt, att se några skillnader i resultat. Här är DxO-jämförlsen mellan dessa tre.


Sony A55 har nagelfarits ganska ingående och det har även gjorts en hel del orättvisa tester där man jämför den kameran mot mångdubbelt dyrare kameror från andra tillverkare.

Man ska komma ihåg att A55 verkligen är den allra första generationen med den här tekniken, men har trots det klarat sig hyggligt bra. Sony har inte haft för avsikt att lansera den som någon proffs-kamera, utan mycket tror jag är för att förbereda marknaden för den nya tekniken och det är nog också därför de gjort den så liten. Det är helt enkelt ett marknadstest. A55 har flera brister, framförallt i efetrsläpningen i EVF som gör att den nite kan ersätta en DSLR fullt ut.

Utvecklingen av EVF mm. kommer dock att gå mycket fort och småningom är det standard hos alla märken. Om elektronisk slutare utvecklas så att det blir ett reellt alternativ, eller att ridåslutaren används för att bara stoppa exponeringen, så kan eftersläpningen tom. göras negativ precis som du tidigare förklarat på ett annat ställe, så att man tar en bild av ögonblicket innan händelsen...

Tror också att SLT-spegeln kan utvecklas lite till. Inget säger definitivt att ljusförlusten måste vara precis 1/3 EV. Den kan göras mer eller mindre genomsynlig. Skuggfenomenet som bl.a. Sara framhåller så mycket kan säkert också förbättras. Det är absolut inget stort problem, utan har väl egentligen uppmärksammats bara av Ken Rockwell i hans sågning av A55. Det "testet" är dock så fullsmetat med fördomar att det är svårt att ta på allvar som referens där han klagar på saker som etiketter på utsidan av kameran och default-inställningen att fokus-bekräftelse pip-ljud är påslaget osv. Det har gjorts många reviews av A55 som visar på en mycket bra bildkvalitet.

Så jämfört med fördelarna som SLT-tekniken har så är dessa problem med ljusförlust och CA ganska ringa. EVF-tekniken och avsaknaden av optisk sökare däremot är som sagt ett större frågetecken och kan vara ett stort problem om det inte blir tillräckligt bra.

Sony skulle ha lanserat sina modeler redan nu, men har skjutit upp det en månad pga katastrofen i Japan. Ska som sagt bli mycket spännande hur långt de kommit med gen 2 och hur pass bra den nya 24-megapixel APS-C sensorn är. Nikon kommer som sagt att använda samma sensor i D400 som också troligen kommer att presenteras inom ungefär samma tidsperiod. Vad Canon har för att kunna svara upp mot detta vet jag inte, men tror att de har stora problem och ligger efter ganska rejält i utvecklingen.

Spegellösa system med kontrast-AF har svårt att mäta sig med SLT idag. Visst kan kontrat-AF göras snabbare, men det kräver objektiv som är konstruerade för det från början för att maximera tekniken. Dessutom ligger det inbyggt i själva konstruktionen att den måste leta fram och tillbaka istället för att läsa av hur mycket fel fokus ligger och skruva sig fram rätt i ett enda steg, vilket gör att det inte alls är lika bra för rörliga mål.

Snabbheten i AF har hitills inte varit Sonys starkaste gren, men även det kan ändras. Enligt läckta uppgifter från de som testat förserie-exemplar av de nya modellerna lär AF vara "insanely fast".

Som sagt, spännande att se om en månad hur bra det håller. SLT ljusförlusten är nog inget större problem, men om EVF-prestandan håller måttet jämfört med OVF är lite av en ödesfråga.


/Mats
 
Sara, det är genom att lägga till "Som vanligt" osv du gör precis det, eller "dina felaktiga påståenden om konkurrenterna" som om de är konkurenter till mig eller att jag skulle vara knuten till Sony, eller "din ganska enögda Sonypropaganda". Nyss skrev du till Gunnar nåt "Ivanlig ordning glömmer du xxx när du framhäver Sony" osv. Sluta nu snälla med det här korståget emot mig och andra.

Det är lite jobbigt med alla upprepningar av felaktigheter bara (du är inte den ende skyldige, och inte ens den meste skyldige), samt alla små gliringar om att andra kameratillverkare är så mycket sämre än Sony (ofta på något obestämt sätt). Jag rättar mest felaktigheter om Canon (och ibland Nikon) eftersom jag är mest insatt i dessa, men jag skulle vara lika på hugget om det gällde felaktigheter om annat om jag vore lika insatt där.

Jag tycker det är rätt larvigt med sådan märkesbundenhet att man inte klarar av att vara någotsånär objektiv (no pun intended!). Jag gillar alla koola features hos alla kamerasystem, men råkar använda Canon mest. Hade jag råd skulle jag ha en av varje, bara för att det är skoj med tekniska prylar. Minolta har jag alltid tyckt om pga att de har varit först med tekniska innovationer genom decennierna, och Sony är ju dess arvtagare.

Dock kan jag bli lite avtänd på ett kamerasystem när dess fanboys överpropagerar för det. Lite trist, så jag får försöka bortse från propgandisterna och se systemens förtjänster som de är istället.
 
Jag håller nog med Sara lite här Mats, ledsen men du & Gunnar låter lite som rysk propaganda.

Det är lite som att alla andra märkens tillgångar och innovationer inte är så märkvärdiga medan. Sony alltid har de mest makalösa och fantastiska grejjorna.

Nikon på första plats och Sony på andra plats blir i era inlägg Sony på en makalös andraplats och Nikon näst sist.

Det sägs inte rätt ut men det finns en underton, man kan nästa se hur ni rynkar på näsan när ni föraktfullt skriver CaNikon.

Jag ber att få protestera emot detta. Jag föraktar inte på minsta vis Canon eller Nikon.
Jag har aldrig skrivit CaNikon (förrän nu då när jag blivi lurad till det ;-)).

Visst tycker jag att Sonys kamerasystem är bra på många sätt, det är därför jag har valt det och det är roligt att "mitt märke" som jag råkar använda kommer med en massa innovationer jämfört med Canon t.ex. Det gör det inte alls till någon propaganda. Det finns också negativa saker som jag inte har något emot alls att uppmärksamma. Jag känner mig ganska trygg i mitt kunnande om systemet, både dess förtjänster och brister, så att jag har inget hävdelsebehov att "mörka" dåliga egenskaper, eller att vrida på siffror eller argument så att en felaktig bild framträder. Ofta deltar jag dock i dessa "vs-diskussioner" och delger mina åsikter och kunnande om just Sony, så det kanske verkar som om det är propaganda, men det är det alls inte, utan bara något som uppstår i filtreringen hos betraktaren i så fall.

När det gäller sensor-teknik, innovationsrikedom och ny teknik i jämförelsen mellan Sony och Canon så är helt enkelt Sony strået vassare. Om man inte tycker det är bra så kan man förstås uppfatta det som påhopp, men det är det inte.


/Mats
 
Med trådlös blixt avsåg jag förstås att man låter den inbyggda blixten eller en blixt på kameran utlösa den externa. Använder det i princip dagligen. Supersmidigt och enkelt och fantastiskt bra och ger perfekt exponering tack vare ADI oavsett var du placerar dem eller hur många som används. Konstigt att Canón inte har haft det väl, men så är det ju.

Återigen: ta reda på fakta innan du gör bort dig genom att skriva rena felaktigheter. Canons trådlösa blixtsystem (som har funnits i "10-15 år" fungerar precis så, med undantaget att det inte har funnits någon Canonkamera som har kunnat styra externa blixtar trådlöst med den inbyggda blixten förrän häromåret.

Dessutom har Canon en styrmojäng som inte är en blixt som man sätter i blixtskon på kameran. Med den slipper man blixtljus från kameran när man utlöser externa blixtar trådlöst. (Ej radiostyrning, alltså, utan precis samma system som när man använder en blixt för att styra.)

Fan va bra Canon är! Det senare har förstås inte något annat kamerasystem! (OBS! Jag har ingen aning om huruvida föregående mening är sann eller inte, men jag skriver så ändå, i den anda som den här tråden ibland tycks genomsyras av.)
 
Senast ändrad:
/.../ Minolta har jag alltid tyckt om pga att de har varit först med tekniska innovationer genom decennierna, /.../

Jojo, de skröt ganska mycket med att vara "först" med fullöppningsmätning när SRT 101 kom och Pentax Spotmatic ungefär samtidigt hade varit "först" med strålgångsmätning.

Och så fanns det ett innovativt företag som flera år innan hade serietillverkning av kameror som hade strålgångsmätning med full öppning innan Pentax kom ut med sin första Spotmatic.

Finns det någon mer än jag här som har använt Topcon Super D?

Topcon var ett av de mer innovativa företagen i branschen, och också ett av dem som först gick i graven som kameratillverkare. Vinna eller försvinna har väldigt lite med innovation att göra och mycket mer med marknadsföring.
 
Fan va bra Canon är! Det senare har förstås inte något annat kamerasystem! (OBS! Jag har ingen aning om huruvida föregående mening är sann eller inte, men jag skriver så ändå, i den anda som den här tråden ibland tycks genomsyras av.)

Vilket naturligtvis är fel, då Nikon har en motsvarande sändare SU-800 i sitt sortiment (då också Nikons prohus saknar inbyggd blixt).
 
Jojo, de skröt ganska mycket med att vara "först" med fullöppningsmätning när SRT 101 kom och Pentax Spotmatic ungefär samtidigt hade varit "först" med strålgångsmätning.

Och så fanns det ett innovativt företag som flera år innan hade serietillverkning av kameror som hade strålgångsmätning med full öppning innan Pentax kom ut med sin första Spotmatic.

Finns det någon mer än jag här som har använt Topcon Super D?

Topcon var ett av de mer innovativa företagen i branschen, och också ett av dem som först gick i graven som kameratillverkare. Vinna eller försvinna har väldigt lite med innovation att göra och mycket mer med marknadsföring.

Nikon F Photomic 1962 (fast den är ju inte äkta TTL)

Topcon RE-Super 1963
Pentax Spotmatic 1964
Nikon F Photomic T 1965
Minolta SRT 101 1966

Minolta på en hedervärd fjärdeplats medan Nikon kom näst sist ;-)
 
Vilket naturligtvis är fel, då Nikon har en motsvarande sändare SU-800 i sitt sortiment (då också Nikons prohus saknar inbyggd blixt).

Nikon var ju tidig med sitt CLS även i konsumentkameror då man styr med den inbyggda blixten.
2 grupper med blixtar och den inbyggda klarar D80:n av i alla fall av att styra, vilket är rätt bra.

[edit] kom visst med D2h (2003) och finns vad jag förstår i alla efterkommande modeller. Kanske undantagna några instegsmodeller?
 
Senast ändrad:
Nikon F Photomic 1962 (fast den är ju inte äkta TTL)

Topcon RE-Super 1963
Pentax Spotmatic 1964
Nikon F Photomic T 1965
Minolta SRT 101 1966

Minolta på en hedervärd fjärdeplats medan Nikon kom näst sist ;-)

Nikons första Photomic och gaffeln på bländarringen låste fast Nikon ganska länge till ett system där man var tvungen att tala om för ljusmätaren vilken som var objektivets största öppning. Det var krångligt och det blev ofta fel. Det rättades till först när AI-Nikkor introducerades (AI=Automatic Indexing). Och som framgår av listan var Topcon först, både med strålgångsmätning och med fullöppningsmätning. RE Super såldes i Amerika under namnet Super D nära ett decennium innan Topcon kallade den Super D. Topcon gjorde också den första automatiska spegelreflexkameran med strålgångsmätning, Uni, som väl var en teknisk återvändsgränd genom att den inte hade automatisk indexering och för att centralslutaren begränsade den kraftigt. Vid den tiden fanns det flera tillverkare, bland annat Nikon, som gjorde spegelreflexkameror med fast optik och centralslutare, och där i regel spegeln stannade uppe efter att man hade tagit bilden. Topcon var först med återgående spegel i sådana kameror; en tveksam produkt, Wink Mirror, som var ganska lik en motsvarande Nikon-produkt (Nikkorex 35). De senare kamerorna från Topcon, Uni, Unirex och IC1 var mer tillförlitliga. Nikkorex 35 är intressant, eftersom den saknar pentaprisma och i stället har speglar i sökaren i porro-konfigurering. Den är en förelöpare till de eländiga sökare som finns idag på DSLR. Om jag minns rätt är det bara Olympus Pen F som annars hade liknande sökarsystem, bestående av ett prisma och två speglar.

Och nej, jag är inte kalenderbitare; jag jobbade med foto på den tiden, både som fotograf och i fotohandel.
 
Återigen: ta reda på fakta innan du gör bort dig genom att skriva rena felaktigheter. Canons trådlösa blixtsystem (som har funnits i "10-15 år" fungerar precis så, med undantaget att det inte har funnits någon Canonkamera som har kunnat styra externa blixtar trådlöst med den inbyggda blixten förrän häromåret.

Dessutom har Canon en styrmojäng som inte är en blixt som man sätter i blixtskon på kameran. Med den slipper man blixtljus från kameran när man utlöser externa blixtar trådlöst. (Ej radiostyrning, alltså, utan precis samma system som när man använder en blixt för att styra.)

Fan va bra Canon är! Det senare har förstås inte något annat kamerasystem! (OBS! Jag har ingen aning om huruvida föregående mening är sann eller inte, men jag skriver så ändå, i den anda som den här tråden ibland tycks genomsyras av.)

Det är väl inte göra bort sig med felaktiga fakta om man pratar om trådlös blixt som utlöses av kamerans blixt och det enda undantaget är att det inte funnits någon Canonkamera som har den funktionen förrän helt nyligen?

Jag antar att du syftar på en sån här
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1842
(Som kostar c:a 2000 kr och har drygt 200 ägare bland fotosidans medlemmar i jämförelse med flera tusen med Canon-kameror)

I Fotosidans forum har jag mest varit aktiv i utrustningsdiskussioner och allra mest i Sony-forumen där det skulle vara rent ut sagt märkligt om diskussionerna inte till största delen handlade om Sony.

Det finns en del intressanta saker som t.ex. smarta LV-lösningar, bra sensorprestanda, trådlös blixt, SLT-teknik, HDR-funktion, 3D-panorama, multi-shot nr, snabb serietagning 10 fps på instegskameror, sensorbaserad stabilisering, filmning med kontinuerlig AF, smidiga små NEX-ar osv, osv.

Nu råkar detta vara nyheter och saker som finns just i Sony kameror, så då är det väl inte så konstigt om det blir mycket Sony kring detta och är inte alls så att man framhåller Sony-innovationer och unika finesser och ingnorerar innovationerna från Canon. Vad är det förresten för innovationer och unika Canon-finesser som kommit de senaste åren som jag inte framhåller? Jag är ledsen,men jag kan faktiskt inte komma på en enda på rak arm.

Varför påstår du att jag upprepar felaktigheter hela tiden, det gör jag väl inte alls. Visst kan jag också ha fel om något ibland, men då tar jag till mig det och lär mig, men jag får uppfattningen att jag är anklagad för att avsiktligt sprida felaktigheter och lögner för att gynna Sony på något sätt och det är absolut inte sant!

När det gäller Sonys tillkortakommanden så är kritiken från de egna leden hård och ljudlig. T.ex. att efter A700 och A900 att de inte följts upp med några robusta vädertätade metallkameror (undantag A850, men det är bara en strypt A900 identisk i det allra mesta bara för att kunna positionera sig prismässigt) och att det istället lanserats drösvis med enklare billiga plastkameror.

Sony har också bespottats mycket för att det spridits en myt om att de är brusiga, vilket stämde på de tidiga CCD-modellerna, men det har levt kvar som ett fakta i mångas ögon, som också orättvist drabbat dem negativt i olika tester osv. Tycker inte alls att Sony-användarna skulle vara på något sätt mer protektionistiska än andra, utan precis tvärtom. Det är högt i tak och klagas rätt mycket internt på det som inte är bra. Däremot finns det flera exempel på Canon-användare som lever efter reglerna:

§1: Canon är alltid bäst
§2: Om Canon mot förmodan ändå inte skulle vara bäst träder automatiskt §1 i kraft.


T.ex. det här när det visar sig att Canon 7D faktiskt har mer brus än den bespottade gamla Sony A700: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1691456#post1691456


Jag upplever mig faktiskt som felaktigt påhoppad. Har ingen personlig drivkraft att framhålla Sony på bekostnad av andra märken, eller nedvärdera dessa. Visst kan jag också retas lite med glimten i ögat, men det är en helt annan sak och ska kunna finnas i levande forum.


/Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.