Annons

Spegellös Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är säkert bara jag som uppfattar det så, men ibland påminner du om ett troll. Du kan inte på allvar mena att någon ska tro på dig när du nu påstår att du med ordet "konkurrenterna" (till Sony) syftade enbart på Canon?

Antingen så driver du med oss eller så är du ute och cyklar.

Vaddå troll. Jag är väl inte ute och cyklar det allra minsta.

Tog Canon som exempel därför att skillnaden i ljus pga förlusten med spegeln råkar vara ganska precis så stor (liten) som skillnaden är mellan Sonys och Canons sensor.

Lägg av, Sony A55 håller visst stången gentemot konkurrenterna - alla konkurrenters alla modeller som vänder sig till samma målgrupp och i samma prisspann. Skillnaden är inte über-stor och de enda som slår den bldkvalitetsmässigt egentligen är faktiskt de andra kamerorna med samma Sony-sensor, men även det är marginellt och den har ju andra fördelar också förutom bildkvaliten - och nackdelar med, bäst att tillägga.

Vilken annan instegs systemkamera från någon annan tillverkare i prisklass upp till 8 000 menar du är överlägsen Sony A55 och som den inte "håller stången" emot?


/Mats
 
Jag skulle säga att du är nästan normal, under andra omständigheter skulle du kunnat bli en helt normal Nikon-användare ;-)

FYI Så här gick det till när jag blev Sony-användare.

Hade tidigare en analog Minolta Dynax 7 Limited med kit-objektiv plus en blixt och ett billigt 75-300. Följde sedan upp med en KM D5D och fotograferade bara lite sporadiskt.

Så småningom var det dags att modernisera sig lite och jag insåg att grejerna jag hade egentligen inte höll den klass att jag var fastlåst i ett system.

Jag fick möjligheten att prova Nikon ordentligt. Under tre veckor fick jag låna en nikon D90 av en kompis och jag blev helt såld på den kameran. Mycket fin kamera tycker jag än idag. Så en sådan skulle jag köpa var det bestämt.

Precis innan jag gick iväg och inhandlade den så kollade jag lite på nätet först. Det jag hittade var ett test gjort av Råd och Rön som gav den kameran rätt dåligt omdöme. Eller egentligen var det Nikons svar på det testet som jag läste och det tyckte jag var så förnedrande dåligt att jag blev tveksam till att köpa den. Gick till Rajala för att handla, fortfarande inställd på Nikon D90, och i affären hade de precis sänkt priset på Sony A550 med en tusenlapp, så jag kollade på den och efter lite test med live-view och snabb seriebildtagning och att mina Minolta-grejer passade och hade stabilisering så slog jag till på den istället.

Tycker mycket om Nikon och känslan i de kamerorna är bäst av alla. Bildkvaliten är väldigt lika mellan Nikon och Sony (vilket inte är så konstigt då de delar mycket av inkråmet), fast nu har jag Sony och det roliga med Sony är framförallt alla vettiga finesser de bygger in i kamerorna. En D3X kostar dock ganska mycket mer än min Sony A850 utan att tillföra speciellt mycket.

Får se, kan mycket väl gå och köpa mig en Nikon, bara för att bli av med mobbningen om inte annat. Canon är jag dock inte speciellt sugen på. Pentax är fina, men är också ett udda-märke och övriga tycker jag inte når upp til samma nivå som dessa fyra.

Nu kommer en ny generation Sony som kan bli mycket mycket bra, men om EVF inte är betydligt bättre än på A55 så vete sjutton vad jag gör, då kanske hela klabbet hamnar på säljlistan för att inhandla en Nikon D400 istället och börja om. Till skillnad från andra är det ingen oöverstiglig sak att byta system. Ganska enkelt att sälja saker och man kan vl köra dubbellt under en period eller för alltid om man så vill.


/Mats
 
Det jag hittade var ett test gjort av Råd och Rön som gav den kameran rätt dåligt omdöme. Eller egentligen var det Nikons svar på det testet som jag läste och det tyckte jag var så förnedrande dåligt att jag blev tveksam till att köpa den.

Testet var ju inte världens bästa, arrogansen i den efterföljande diskussionen var ju hemsk från R&R.
Svaret från Nikon måste ju någon fått sparken för? Ett riktigt lågvattenmärke för Nikon.

Jag är våldsamt sugen på en Pentax Q. Kommer kanske köra dubbelt framöver. En övergång till Pentax tror jag dock inte på för min del.
 
När det gäller R&R måste man komma ihåg målgruppen för deras tester - familjefotografer som i många fall går direkt från bild till lagring på datorn eller tryck och inte efterbehandlar och detta är ju inte relevant för oss här på FS. Således är deras recensioner i detta område inte i de flesta fall relevanta för oss men sannolikt relevanta för den avsedda målgruppen.
 
Kan du exemplifiera det där? Jag har faktiskt svårt att ta till mig den kritiken, då jag inte alls haft den avsikten eller tycker att jag beter mig så.

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1692234&postcount=84
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1692265&postcount=87
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1693618&postcount=173

Var för sig kanske de inläggen inte är så irriterande, men tillsammans (och med andra som jag inte orkat leta rätt på) blir det lite tjatigt i längden.
 
Ok, så den där extra-manicken man sätter på kameran är alltså en blixt. Ledsen, men då har jag inte fattat det riktigt, jag trodde det var en dedicerad trigger. Jag ska läsa på.

Det finns både en dedicerad trigger (som inte blixtrar) och blixtaggregat för att styra andra blixtar trådlöst. Innan EOS 7D kom var dessa de alternativ man hade för att styra blixtar trådlöst i Canon-systemet. För kamerahus utan inbyggd blixt är det fortfarande så (precis som i Sony-systemet, fast i det finns det ingen dedicerad trigger-mojäng så vitt jag vet; det fanns en sådan för Minoltas kamerahus för film, men den lär inte fungera med digitala kamerahus).
 
När det gäller R&R måste man komma ihåg målgruppen för deras tester - familjefotografer som i många fall går direkt från bild till lagring på datorn eller tryck och inte efterbehandlar och detta är ju inte relevant för oss här på FS. Således är deras recensioner i detta område inte i de flesta fall relevanta för oss men sannolikt relevanta för den avsedda målgruppen.

då borde de utfört testerna i 'familjemiljö' isf laboratoriemiljö.
som deras test var utformat reflekterar betyget prestanda då oinsatta 'familjefotografer' fotograferar testkartor - hur ofta händer det i verkliga livet?

de borde bestämt sig för antingen ett riktigt snapshottest med subjektiv bedömning från 'skarp' användning, eller ett riktigt laboratiorietest med objektiv (och rättvis) bedömning från mätdata. resultatet med R&Rs luddiga mischmasch-testmetodik är ju fullständigt oanvändbart för någon alls.
 
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1692234&postcount=84
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1692265&postcount=87
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1693618&postcount=173

Var för sig kanske de inläggen inte är så irriterande, men tillsammans (och med andra som jag inte orkat leta rätt på) blir det lite tjatigt i längden.


Så det där är alltså exempel på att jag skulle
hela tiden påpeka att vi som inte använder Sony antingen är korkade, oupplysta eller förda bakom ljuset

Tycker att det är ett oförskämt påhopp som jag tar illa upp av.


/Mats
 
Hallå alla,
kan ni inte ta off-topic diskussioner som privata meddelanden istället för att paja den här tråden? Eller måste jag starta en egen tråd om jag vill prata om just spegellösa systemkameror?
 
Så när det gäller innovationer ser jag det som att Canon är lite nischade i extremt bra optik för proffs med långa brännvidder och hög ljusstyrka, medan exempelvis Sony satsar hårt på bra sensorer och nya idéer om tekniken i kameran.

Det rör sig fort. För fem år sen var Canons sensorer ganska mycket bättre än konkurrenternas. Jag tror i och för sig inte att det var så jättemycket innovation inblandat (CMOS fanns ju redan) utan det var nog snarare Canons paradgren "förbättra existerande teknik" som kom till nytta. Sen slog sig tydligen Canon till ro och trodde att ingen skulle komma ikapp ...
 
Hallå alla,
kan ni inte ta off-topic diskussioner som privata meddelanden istället för att paja den här tråden? Eller måste jag starta en egen tråd om jag vill prata om just spegellösa systemkameror?

Det är ett stort problem med Fotosidans forum att man inte enkelt kan göra en spin-off-tråd. Hade man kunnat det så hade det varit enkelt att fortsätta metadiskussionen i en sådan.
 
då borde de utfört testerna i 'familjemiljö' isf laboratoriemiljö.
som deras test var utformat reflekterar betyget prestanda då oinsatta 'familjefotografer' fotograferar testkartor - hur ofta händer det i verkliga livet?

de borde bestämt sig för antingen ett riktigt snapshottest med subjektiv bedömning från 'skarp' användning, eller ett riktigt laboratiorietest med objektiv (och rättvis) bedömning från mätdata. resultatet med R&Rs luddiga mischmasch-testmetodik är ju fullständigt oanvändbart för någon alls.

Både rätt och fel...

Testet gjorde en betygssättning av produkterna som var relevant för målgruppen. Det blev helt enkelt bättre bilder med andra kameror. Sedan kan man så klart diskutera påvens skägg och hur användbar bedömningen var.

Nikon anmärkte på petitesser där de anger felaktiga siffror för ett antal parametrar, varav ingen berörde det som satte betyg på kameran, utan enbart gällde mått, som inte hade någon betydelse för bedömningen. Det som främst fällde kameran, jämfört med de andra som testades i samma serie, var den eländigt dåliga vitbalansen. Optiken presterade inte heller lika bra som Canons, vilket är en av förklaringarna till varför den ena hamnade i toppen och den andra i botten.

Misstaget från R&R var kanske att alls besvara påhoppen från Nikon. Självklart kan man se det som arrogans när de beskriver var problemen låg; inte i det som Nikon anmärkte på, utan på bristerna i bildkvalité. För den som använder vitreferens och tar fram sina bilder från råfil är det så klart inte relevant, men för en familjeknäppare är det faktiskt relevant. Om man ser det till vad man får för pengarna, så borde man som konsument få bättre valuta för sina pengar, och man förväntar sig nog att ett högre pris också ska kunna avspeglas i någon kvalitetshöjning på resultatet.

Problemets rot är väl inte att kameran presterar dåligt vid ett sådant test, utan att den här typen av produkter säljs till folk som inte förstår sig på att använda dem.

Så här skrev de:
"Det som vi anser viktigast, nämligen bildkvaliteten nämner inte Nikon någonstans i brevet. Detta får ovanstående kommentarer från deras sida, snarast att ses som rökridåer som ska skymma detta faktum. Detta paket, och troligen framför allt objektivet, ger inte lika bra bilder som andra paket i detta test. Här kan du se ett par exempel på testbilder från detta paket. Notera det starka rödbruna sticket, distorsionen och vignetteringen. Det är dessa bildresultat som fungerar som begränsningsfaktor, och drar ned slutbetyget för detta Nikon-paket."

Hela svaret finns på:
http://www.radron.se/Nyheter/Klargorande-om-testet-av-systemkameror/

Sedan kan ju också en mer erfaren fotograf bli missnöjd med att färgen blir eländig när man använder AWB, men ställ i stället frågan varför Nikon inte med ett ord berörde punkterna som gav kameran dåligt resultat i testet. Det provade exemplaret gav ju inte godtagbart bildresultat, utan det hade ett kraftigt rödbrunt färgstick. Vinjettering och missteckning kan man ju ha överseende med, men hemmaknäpparen vill nog i alla fall ha fina färger på korten.
 
Mats,

Läs Erlands inlägg en gång till. Det handlade inte om A55:s brister och förtjänster eller om hur den står sig mot konkurrenterna. Det handlade om vad du menade med ordet "konkurrenterna".

Har ju redogjort för det.
Konkurrent är anda kameror i samma segment och ungefärliga prisnivå som tilltänkta köpare kan välja istället för denna. Jag tycker A55 står sig mot ALLA konkurrenter och definierar inte alls Canon som den enda konkurrenten.

Tog Canon som ett exempel därför att skilnaden i sensorprestanda ganska precis motsvarar ljusförlusten från spegeln, men skilnaden är ju som sagt inte speciellt stor så att den håller ju stången mot andra kameror med, inklusive Sony A580, Nikon D7000 och Pentax K5 som har samma sensor.

Vad är det med er? Är väl inga märkliga saker jag skrivit, eller. Nu får ni ge er med era påhopp.

Fattar fortfarande inte varför detta skulle göra mig till ett troll.
(Jag vet vad som menas med troll, alltså inte en ful sagofigur, utan en som "trollar" i forum för att reta upp folk).


/Mats
 
----

Tog Canon som ett exempel därför att skilnaden i sensorprestanda ganska precis motsvarar ljusförlusten från spegeln, men skilnaden är ju som sagt inte speciellt stor så att den håller ju stången mot andra kameror med, inklusive Sony A580, Nikon D7000 och Pentax K5 som har samma sensor.

Vad är det med er? Är väl inga märkliga saker jag skrivit, eller. Nu får ni ge er med era påhopp.

----

Jo, A55 är utan tvekan en intressant kamera men, som du skriver, "inga märkliga saker" med den eg. Jag tycker mer den verkar riktigt medioker när huvuddelen av de s.k. finesserna ligger knutna till jpg-formatet. Kanske inte så lyckat om man prioriterar bildkvalitet högst?... Men upp till iso400 verkar den ju hänga med i jpg i.v.f. ;-)

Så här skriver t.ex. DPR om svaghetrna i A55:


"
  • Limited control in 10fps and movie modes
  • AF system not quite up to capturing fast action
  • No live view in 10fps/6fps shooting makes panning almost impossible
  • Slow (50 seconds) buffer clear time (RAW-mode)
  • Little control over high ISO noise reduction in JPEG mode ('auto' or 'weak')
  • Visible loss of detail at anything over ISO 400 in JPEG mode (noise reduction too strong)
  • Menu system a little confusing (hard to orientate yourself sometimes)
  • 'Ghosting' can be an issue in certain scenes (clipped specular highlights against dark backgrounds)
  • EVF slightly more prone to RGB 'tearing' than competitors
  • Image review not separately configurable for EVF and LCD
  • Awkward to navigate between stills and movie playback modes
  • LCD unusually prone to finger prints and smearing (reducing visibility in very bright light)
"


Jag tror knappast att det är några svårigheter för Canon, Nikon och kanske t.o.m. Pentax att klå både A55 och dess efterföljare med råge när dom väljer att ta fram en SLT-kamera.
 
Både rätt och fel...

Testet gjorde en betygssättning av produkterna som var relevant för målgruppen. Det blev helt enkelt bättre bilder med andra kameror. Sedan kan man så klart diskutera påvens skägg och hur användbar bedömningen var.

Nikon anmärkte på petitesser där de anger felaktiga siffror för ett antal parametrar, varav ingen berörde det som satte betyg på kameran, utan enbart gällde mått, som inte hade någon betydelse för bedömningen. Det som främst fällde kameran, jämfört med de andra som testades i samma serie, var den eländigt dåliga vitbalansen. Optiken presterade inte heller lika bra som Canons, vilket är en av förklaringarna till varför den ena hamnade i toppen och den andra i botten.

Misstaget från R&R var kanske att alls besvara påhoppen från Nikon. Självklart kan man se det som arrogans när de beskriver var problemen låg; inte i det som Nikon anmärkte på, utan på bristerna i bildkvalité. För den som använder vitreferens och tar fram sina bilder från råfil är det så klart inte relevant, men för en familjeknäppare är det faktiskt relevant. Om man ser det till vad man får för pengarna, så borde man som konsument få bättre valuta för sina pengar, och man förväntar sig nog att ett högre pris också ska kunna avspeglas i någon kvalitetshöjning på resultatet.

Problemets rot är väl inte att kameran presterar dåligt vid ett sådant test, utan att den här typen av produkter säljs till folk som inte förstår sig på att använda dem.

Så här skrev de:
"Det som vi anser viktigast, nämligen bildkvaliteten nämner inte Nikon någonstans i brevet. Detta får ovanstående kommentarer från deras sida, snarast att ses som rökridåer som ska skymma detta faktum. Detta paket, och troligen framför allt objektivet, ger inte lika bra bilder som andra paket i detta test. Här kan du se ett par exempel på testbilder från detta paket. Notera det starka rödbruna sticket, distorsionen och vignetteringen. Det är dessa bildresultat som fungerar som begränsningsfaktor, och drar ned slutbetyget för detta Nikon-paket."

Hela svaret finns på:
http://www.radron.se/Nyheter/Klargorande-om-testet-av-systemkameror/

Sedan kan ju också en mer erfaren fotograf bli missnöjd med att färgen blir eländig när man använder AWB, men ställ i stället frågan varför Nikon inte med ett ord berörde punkterna som gav kameran dåligt resultat i testet. Det provade exemplaret gav ju inte godtagbart bildresultat, utan det hade ett kraftigt rödbrunt färgstick. Vinjettering och missteckning kan man ju ha överseende med, men hemmaknäpparen vill nog i alla fall ha fina färger på korten.

Nu var det väl iofs så att bilden med den usla vitbalansen som R&R hänvisade till hade manuellt satt vitbalans. Något som R&R aldrig förklarade.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.