Annons

Begagnat - som aldrig förr

Produkter
(logga in för att koppla)
Kollar lite vad man få - pratar med en av de större aktörerna. Berättar att de för närvarande har fyra (4) heltidsanställda som jobbar med att ta emot, värdera och sälja vidare det som typ jag vill byta in.

Har det varit så här någon gång? Blocket, Fotosidan mfl visserligen men med en slags loj osäkerhet vad mycket det är värt kontra om jag vågar köpa begagnat.

En växande efterfrågan har kanske gjort att fynden har minskat? Det har i alla fall idag gått till att bli en omfattande hantering och verksamhet att både sälja och köpa begagnat.

Begagnat har varit stort i uppemot 10 år. Jag pratade för 6-7 år sedan med en känd butik i Lund som redan då omsatte mer pengar på begagnat än på nya grejer.

Jag har ofta sagt och kan väl upprepa: Tillverkarnas värsta konkurrenter de senaste 10 åren har inte varit andra tillverkare, utan att de har tuff konkurrens med sina egna äldre modeller.

Det är där spegelfritt har varit viktigt - där har man kunnat introducera ny teknik och nya prestandanivåer som faktiskt lockat till nyköp.
 
Är lite på G att köpa nytt och tänker sälja av en del för att finansiera det. Fullt fungerande och i fint eller i mycket fint skick. Men man kan ju inte ha hur mycket prylar som helst

Kollar lite vad man få - pratar med en av de större aktörerna. Berättar att de för närvarande har fyra (4) heltidsanställda som jobbar med att ta emot, värdera och sälja vidare det som typ jag vill byta in.

Har det varit så här någon gång? Blocket, Fotosidan mfl visserligen men med en slags loj osäkerhet vad mycket det är värt kontra om jag vågar köpa begagnat.

En växande efterfrågan har kanske gjort att fynden har minskat? Det har i alla fall idag gått till att bli en omfattande hantering och verksamhet att både sälja och köpa begagnat.

Cyklerna för hur länge man har kameror och objektiv verkar också bli kortare och kortare. Har delvis att göra med nya fattningen för de spegellösa.

De spegelösa gjorde att många sålde sin DSLR men finns mycket bruksvärde kvar i en kamera som bara är 5-7 år

Är insteget egentligen en ny kamera längre...?

Intressant och egentligen något mycket bra

Jag har grejer för drygt 60.000,- (D850 i nyskick m.fl 2,8 objektiv men jag har blivit bjuden 25.000 på en fotofirma i trakten, långt under halva nypriset. Jag e såååå trött på min tunga tunga utrustning, Får ju snudd på nackspärr efter ett par timmar.
 
I just mitt fall vill jag komplettera med ytterligare kamera parallellt med den jag har. Min första kamera är mycket bra men inte snabb så jag tänkte ha samma objektiv på en Fuji APS-c som jag har till min GFX

Behövs? nja, egentligen inte men vill

Men det var egentligen inte det som jag ville berätta. Det var att begagnat marknaden har blivit bra mycket större än vad jag trodde den var

Fuji har ju vuxit över tid så det är ju toppen att det vuxit fram en bättre andrahandsmarknad över tid. Men blir inte de större objektiven väl stora på de små APS-C -husen? Låter lite mer meckit än med Nikon, Sony och Canon där man ju har samma fattning som för APS-C. Låter som en komparativ nackdel med Fuji.
 
Jag har grejer för drygt 60.000,- (D850 i nyskick m.fl 2,8 objektiv men jag har blivit bjuden 25.000 på en fotofirma i trakten, långt under halva nypriset. Jag e såååå trött på min tunga tunga utrustning, Får ju snudd på nackspärr efter ett par timmar.

Ja jag vet ju inte om det blir sååå mycket lättare alla gånger med spegellöst. Det kan bli det med små fasta objektiv men en lång zoom är en lång zoom och väger flera kilo även med ett spegellöst hus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.