Kollar lite vad man få - pratar med en av de större aktörerna. Berättar att de för närvarande har fyra (4) heltidsanställda som jobbar med att ta emot, värdera och sälja vidare det som typ jag vill byta in.
Har det varit så här någon gång? Blocket, Fotosidan mfl visserligen men med en slags loj osäkerhet vad mycket det är värt kontra om jag vågar köpa begagnat.
En växande efterfrågan har kanske gjort att fynden har minskat? Det har i alla fall idag gått till att bli en omfattande hantering och verksamhet att både sälja och köpa begagnat.
Begagnat har varit stort i uppemot 10 år. Jag pratade för 6-7 år sedan med en känd butik i Lund som redan då omsatte mer pengar på begagnat än på nya grejer.
Jag har ofta sagt och kan väl upprepa: Tillverkarnas värsta konkurrenter de senaste 10 åren har inte varit andra tillverkare, utan att de har tuff konkurrens med sina egna äldre modeller.
Det är där spegelfritt har varit viktigt - där har man kunnat introducera ny teknik och nya prestandanivåer som faktiskt lockat till nyköp.