ANNONS
Annons

Begagnat - som aldrig förr

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har själv letat som en galning efter att reproställ eller bord men det finns bara inte på marknaden utan jag måste nog köpa nytt. Vilket jag helst inte gör för jag brukar köpa begagnat.

Menar du ett "copy stand"? Jag köpte mitt från Cyberphoto för kanske 3-4 år sedan för kanske 2300:- eller 2400:-. Jag tänkte: Varför köper han inte bara ett sånt eller något liknande - det kostar ju inte många spänn, men jag kollade lite och priserna måste verkligen ha lättat från marken sedan jag handlade. Då tyckte jag det var ett rätt humant pris. Verkar inte som Cyber har dessa grejor längre så jag kollade på andra ställen och det var inte billigt:

Kaiser RS 2 CP Copy Stand 205301 B&H Photo Video (bhphotovideo.com)

Precis ett sådant köpte jag av Cyber. Jag är verkligt nöjd med det men med dagens dollarkurs så blir ju 620 U$ en hel del. Verkar som om man numera får med en transportväska av något slag och det ingick inte vid mitt köp och mig gör det inget för jag har inte saknat det.

Kaiser Copy Stand RS 2 XA 5411 Kaiser Fototechnik (skiftselv.dk)

Här 2156 danska kronor (kurs idag på Forec 1,49 SEK så det blir väl 3212 SEK, vilket väl är mer OK än 11,07 x 620 vilket ju blir 6863 SEK och är mer än dubbelt så dyrt.

Kan vara någon liten skillnad mellan dessa men de ser båda precis ut som mitt.

Senast ändrad:
Ofta är enda chansen att vinna på Tradera att inte avslöja sitt maxbud och bjuda så sent som möjligt (tre sekunder innan auktionen är slut kan vara för tidigt).

Undrar om folk blir ännu gnidigare nu vid exv. kamerainköp än tidigare eller om det verkligen blir mer av köparens marknad när folk håller hårdare i pengarna än tidigare.

Nu har vi sett någon månad med väldigt snabbt ökande inflation och om folk svarar med att helt enkelt inte köpa, så har säljaren att välja på att inte sälja alls eller att faktiskt sänka priserna och det är väl just det vi nu ser på bostadsmarknaden och i en del andra delar av ekonomin också som verkligen kylts av eller rent av tvärnitat.

Vi hade väldig tur och sålde vår lägenhet till all time high per/kvadrat i centrala Vaxholm (på bara en vecka) alldeles precis innan marknaden dog och vårt fritidshus gick även det på en vecka och fick vi några hundra tusen mer än det värderats till och sedan tvärdog den marknaden också och nu har många fått gå ner kring 10% och mycket få lägenheter säljs ändå och extremt få fritidshus har sålts denna sommar i vår kommun.

Idag kom ju nya siffror som tydligen visar att prisökningstakten avtagit starkt generellt i ekonomin och det är väl kanske naturligt när många företag som tagit chansen att hissa sina priser ser att de faktiskt förlorar intäkter med de nya högre priserna än om man sänker dem till nivåer som gör att folk kan acceptera dem. Bostadsmarknaden reagerade jättesnabbt på räntebeskeden och nu kommer den övriga ekonomin att anpassa sig den också med viss eftersläpning vad det verkar men det kan nog variera en hel del mellan olika branscher.

Det här är nog inte vad fotoindustrin behöver efter de "sju svåra år" man redan haft med bl.a. pandemin och droppande försäljning.

Ofta är enda chansen att vinna på Tradera att inte avslöja sitt maxbud och bjuda så sent som möjligt (tre sekunder innan auktionen är slut kan vara för tidigt).

Intressant....

Det har alltså gått från ett läge där man vill kolla runt lite för att se om det ev går att till ett rimligt pris komma över kameran, objektivet eller blixten etc.

Till ett läge där man som köpare på Tradera tom får bete sig "street smart" för att inte priset ska sticka iväg för mycket innan. Men ändå hinna med att lägga ett maskinellt bud 3 sekunder innan tiden har gått ut.

Ja, det är ju så det går till. Vet lite om det av egen erfarenhet. Inga bud på det jag sålde förrän sista halvminuten

Kanske kommer jag längre fram att sälja min fina D500 med 200-500 telet. Kollade lite på Cyberphoto om prisnivån. De hade 3 eller 4 st D500 inne i sin begagnad depå för 1-2 veckor sedan.

Helsike...tänkte jag. Fler som går i samma tankar. Då blir det nog kanske svårt att sälja för i alla fall ett "hoppas på" pris. Tittade igen för någon dag sedan. Hittade ingen av D500'orna. De verkade inte finnas kvar längre.....

Oj. Verkar vara kraftigt undertryck på begagnat marknaden. I alla fall vad gäller de två men tror det är mer eller mindre generellt för bra prylar

(Vill bara lägga till så ingen tror något annat än att D500:an och fina Nikon telet för mig är ett mycket bra ekipage. Mina kanske bästa bilder har jag tagit med dem)

Men egentligen är det som sker kring försäljning av kvalitets produkter väldigt sunt

Jag har gjort klipp på både tradera och blocket.
De bästa har varit på blocket men köpte nyligen en Nikon F3P med en fin 24/2.8, motor och blixt för knappt 2k på tradera.
Den såldes som trasig för säljaren visste inte att det var en F3P och kunde inte öppna luckan på den.

Jag har handlat ett flertal gånger här på fotosidan och det har alltid funkat fint men jag har med bara några få undantag handlat i geografiska områden dit jag kan ta mig för affär öga mot öga. Facebook Market är väl den andra stora annons-siten vid sidan av Blocket med överpriser. Typ, ”fick kameran när jag konfirmerades och har tagit 100 kort, det är en proffskamera och kan zooma. 5.000:- ” ( Canon 550D med kitobjektiv):rolleyes:

De bästa har varit på blocket men köpte nyligen en Nikon F3P med en fin 24/2.8, motor och blixt för knappt 2k på tradera.
Den såldes som trasig för säljaren visste inte att det var en F3P och kunde inte öppna luckan på den.
Jag köpte en fungerande F100 för en hundralapp på Tradera för några år sedan (med trasigt lucklås som lätt fixas). Men sånt händer inte. 😉

När du kommer lite längre i din roll som fotograf så bör du veta vad du skall ha utrustningen till. Om du inte skall täcka in allt+ Video så behöver du inte mycket i utrustningsväg. Du behöver också fatta ett beslut om hur stort du skall skriva ut bilderna. Optiken är det viktigast, speciellt om du skall använda dessa på högupplösande kameror. Proffs byter inte system ofta utan de måste ha ett bra orsak till ett sådant byte. Som avancerad amatör har man inte råd att följa med alla nya trender och om du skall bli en bra fotograf så måste du kunna kameran och det är då en fördel om en uppdaterad modell av denna kamera har samma meny system som den tidigare. I mitt fall så har jag samlat på mig F-system optik genom åren och har gått från D300 till D700 och i sommar D800e. D300 slutade fungera efter 13 års användande och jag köpte då en D700 därför att jag kunde återanvända vertikalgrepp, minnen och batterier från D3oo på D700. Jag fattade beslutet att skriva ut i A2+ på en Epson P900 och därför köpte jag en D800E. Nu utvärderar jag mina äldre optik på D800E för att se vid vilka bländar tal dessa kan användas på. På önskelistan står nu AFS 24-70mmF2.8 E VR och AFS-70-200mmF2.8 E VR som skall användas i ett nytt projekt och handhållas utan stativ varav VR. Jag har inga Zoom optik idag. Jag har dålig erfarenhet att köpa begagnade Zoomar privat. Jag tror det är bättre att köp dessa via etablerade handlare som ger dig en garanti. Jag har däremot bra erfarenhet att köpa manuella optik privat.

Senast ändrad:
Oj! Priset har gått upp. För 7-8 år sen köpte jag en F3HP med motor för 935 kr på Tradera. Det var förvisso inte en P.

Oj! Priset har gått upp. För 7-8 år sen köpte jag en F3HP med motor för 935 kr på Tradera. Det var förvisso inte en P.
Jepp. F3:an går oftast för över 2000 numera. Jag köpte en för 700 nånting och tillbehör i massor fanns då att köpa billigt som var kul att testa. Allt sålt sedan, utom en defekt HP som nog behöver lite reservdelar för att komma igång...

Menar du ett "copy stand"? Jag köpte mitt från Cyberphoto för kanske 3-4 år sedan för kanske 2300:- eller 2400:-. Jag tänkte: Varför köper han inte bara ett sånt eller något liknande - det kostar ju inte många spänn, men jag kollade lite och priserna måste verkligen ha lättat från marken sedan jag handlade. Då tyckte jag det var ett rätt humant pris. Verkar inte som Cyber har dessa grejor längre så jag kollade på andra ställen och det var inte billigt:

Kaiser RS 2 CP Copy Stand 205301 B&H Photo Video (bhphotovideo.com)

Precis ett sådant köpte jag av Cyber. Jag är verkligt nöjd med det men med dagens dollarkurs så blir ju 620 U$ en hel del. Verkar som om man numera får med en transportväska av något slag och det ingick inte vid mitt köp och mig gör det inget för jag har inte saknat det.

Kaiser Copy Stand RS 2 XA 5411 Kaiser Fototechnik (skiftselv.dk)

Här 2156 danska kronor (kurs idag på Forec 1,49 SEK så det blir väl 3212 SEK, vilket väl är mer OK än 11,07 x 620 vilket ju blir 6863 SEK och är mer än dubbelt så dyrt.

Kan vara någon liten skillnad mellan dessa men de ser båda precis ut som mitt.

Jag köpte Kaiser Reprostativ RS 2 XA 5411 av Cyberphoto 10/2 2020 när Pandemin hade dragit igång för 2490 kr, köpte även Kaiser RB 218N HF belysningsenhet för 3990 kr. Den senare har jag inte använt så mycket men bra att ha till denna om man fotar av bilder eller annat.

Vidare köpte jag ett Dörr ljusbord för att kunna fota av diabilder. Klippte till kartongbitar som tejpades fast på ljusbordet,funkade hyfsat.

Senare köpte jag Kaiser FilmCopy Vario Kit från Fotokoch i Tyskland för 280 € , Gunnar Olssons Foto tar 3800 kr för Kaiser FilmCopy Vario Kit. Viss skillnad i pris.
Amazon verkar ha allt möjligt numera, även de har Kaiser Fototechnik FilmCopy Vario Kit men här var de dyra, hela 4212 kr.

Kaiser FilmCopy Vario Kit är det bästa jag köpt, så smidigt att fota av diabilder med.

Jag gick in på Köp & Sälj här på Fotosidan, visade Säljes och filtrerade på mitt kamerafabrikat.
Det blev en ovanligt kort lista.

Jag gick in på Köp & Sälj här på Fotosidan, visade Säljes och filtrerade på mitt kamerafabrikat.

Då kommer funderingen... Beror den korta listan på att
  • det finns av någon anledning ett ointresse av att sälja. Typ... det kan nog få ligga kvar på hyllan/skåpet

• eller

• finns det numer en så stor efterfrågan av bra begagnade fotoprylar att marknaden mer eller mindre dammsugs?
Tror personligen på det senare.

Inte så många år sedan man ex såg att det gick att komma över både analoga mellanformats kameror och deras objektiv till låga priser i förhållande till vad de en gång kostade. Tänker på Hasselblad, Pentax 6×7 och några andra. Idag inte så billigt längre.

Ja, det finns en intressant paradox i det som pågår. Kanske har kamera intresset aldrig varit större.

Tror även att många tom resonerar som jag gör. Det finns inget antingen eller. Har flera kameror som används flitigt men jag tar även bilder med mobilen när jag känner för det.

För Canons del så verkar det vara sug efter R och RF på DSLR och EF's bekostnad.

För min del har det varit betydligt lättare och snabbare att sälja på blocket än här på FS.

Prisökningen och försvagad svensk riksdaler på kort tid gör det betydligt dyrare att köpa nytt. Det påverkar ju även andrahandsvärdet.

Kanske bidrar det att annonsörerna måste vara plusmedlem, vilket i praktiken innebär att det kostar att annonsera samt att plusmedlemmarna utgör en liten del av potentiella annonsörer.

Jag har en del prylar jag inte använder, men har inte prioriterat att tillverka annonser. Så kanske det är för andra, som för mig.

I andra trådar låter det som att spegellösa digitalkameror är det enda som duger idag. 😉 Om det vore så borde det vräkas bort begagnade DSLR idag. Jag har inte sett det ännu. (Hoppas ironin gick fram). 😀

I andra trådar låter det som att spegellösa digitalkameror är det enda som duger idag. 😉 Om det vore så borde det vräkas bort begagnade DSLR idag. Jag har inte sett det ännu. (Hoppas ironin gick fram). 😀
Hehe, det tar ju emot att sälja en bra kamera till vrakpris så den får bli en hyllvärmare i stället.
Guldet blev till sand.😉

Undrar om folk blir ännu gnidigare nu vid exv. kamerainköp än tidigare eller om det verkligen blir mer av köparens marknad när folk håller hårdare i pengarna än tidigare.

Nu har vi sett någon månad med väldigt snabbt ökande inflation och om folk svarar med att helt enkelt inte köpa, så har säljaren att välja på att inte sälja alls eller att faktiskt sänka priserna och det är väl just det vi nu ser på bostadsmarknaden och i en del andra delar av ekonomin också som verkligen kylts av eller rent av tvärnitat.

Vi hade väldig tur och sålde vår lägenhet till all time high per/kvadrat i centrala Vaxholm (på bara en vecka) alldeles precis innan marknaden dog och vårt fritidshus gick även det på en vecka och fick vi några hundra tusen mer än det värderats till och sedan tvärdog den marknaden också och nu har många fått gå ner kring 10% och mycket få lägenheter säljs ändå och extremt få fritidshus har sålts denna sommar i vår kommun.

Idag kom ju nya siffror som tydligen visar att prisökningstakten avtagit starkt generellt i ekonomin och det är väl kanske naturligt när många företag som tagit chansen att hissa sina priser ser att de faktiskt förlorar intäkter med de nya högre priserna än om man sänker dem till nivåer som gör att folk kan acceptera dem. Bostadsmarknaden reagerade jättesnabbt på räntebeskeden och nu kommer den övriga ekonomin att anpassa sig den också med viss eftersläpning vad det verkar men det kan nog variera en hel del mellan olika branscher.

Det här är nog inte vad fotoindustrin behöver efter de "sju svåra år" man redan haft med bl.a. pandemin och droppande försäljning.
Grattis till bra fastighetsaffärer men för egen del har jag lite svårt att förstå vad det har att göra med den ursprungliga frågan i tråden.

Jag köpte Kaiser Reprostativ RS 2 XA 5411 av Cyberphoto 10/2 2020 när Pandemin hade dragit igång för 2490 kr, köpte även Kaiser RB 218N HF belysningsenhet för 3990 kr. Den senare har jag inte använt så mycket men bra att ha till denna om man fotar av bilder eller annat.

Vidare köpte jag ett Dörr ljusbord för att kunna fota av diabilder. Klippte till kartongbitar som tejpades fast på ljusbordet,funkade hyfsat.

Senare köpte jag Kaiser FilmCopy Vario Kit från Fotokoch i Tyskland för 280 € , Gunnar Olssons Foto tar 3800 kr för Kaiser FilmCopy Vario Kit. Viss skillnad i pris.
Amazon verkar ha allt möjligt numera, även de har Kaiser Fototechnik FilmCopy Vario Kit men här var de dyra, hela 4212 kr.

Kaiser FilmCopy Vario Kit är det bästa jag köpt, så smidigt att fota av diabilder med.
Tack så mycket för FilmCopy för den har jag inte sett förrut. Det ser riktigt smidigt ut. Synd bara att reproställen är så dyra bara. Men jag har insett att jag kommer att behöva nått liknande så att det blir lättare att fota av allt

Tack så mycket för FilmCopy för den har jag inte sett förrut. Det ser riktigt smidigt ut. Synd bara att reproställen är så dyra bara. Men jag har insett att jag kommer att behöva nått liknande så att det blir lättare att fota av allt

Jag köpte det istf resa våren 2020 när Coronahysterin var som värst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar