Och en bild av motivet är ju vad man fångar på sensorn. Teoretiskt, och även praktiskt, är det möjligt att göra bilden i en EVF så bra att man kan få en god uppfattning om vad man kan fästa på bilden. Tyvärr är det inte riktigt så ännu, men det kommer säkert att utvecklas. När man tittar i spegelsökaren ser man mycket riktig motivet direkt, utan att kunna göra sig någon uppfattning om kontrastomfång eller skärpedjup via sökaren. Båda har sina fördelar, och jag föredrar EVF i de situationer som jag oftast ställs inför. Det förekommer också att jag helt går förbi sökaren i situationer där den inte är till någon större hjälp.
Sökaren i Panasonic kan visa en mycket trogen bild av vad som kommer att fångas på sensorn, när man trycker på knapparna för slutartid och bländare. Då får man en bild i sökaren som i stort sett stämmer med vad som kommer ur kamerans jpegomvandling. Tyvärr har Panasonics ingenjörer inte riktigt förstått att det vore bra att ha den möjligheten utan att trycka på knapparna. Sökaren är rent ut sagt skitdålig när man ställer kompensation; då blir den mörk eller ljus och tappar kontrast.
Jag utgår ifrån att det är en barnsjukdom som drabbar oss "early adopters". Jag har försökt få Panasonic att fixa felet i sökaren, men det förefaller lönlöst, så det blir till att hacka.