PMD
Aktiv medlem
Vad är det förresten för innovationer och unika Canon-finesser som kommit de senaste åren som jag inte framhåller?
Jag har ingen aning, men det är heller knappast någon som har begärt det av dig.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vad är det förresten för innovationer och unika Canon-finesser som kommit de senaste åren som jag inte framhåller?
Fast det var inte så du skrev.
Varför påstår du att jag upprepar felaktigheter hela tiden, det gör jag väl inte alls. Visst kan jag också ha fel om något ibland, men då tar jag till mig det och lär mig, men jag får uppfattningen att jag är anklagad för att avsiktligt sprida felaktigheter och lögner för att gynna Sony på något sätt och det är absolut inte sant!
Jag har ingen aning, men det är heller knappast någon som har begärt det av dig.
Mesch skrev:
Jag håller nog med Sara lite här Mats, ledsen men du & Gunnar låter lite som rysk propaganda.
Det är lite som att alla andra märkens tillgångar och innovationer inte är så märkvärdiga medan. Sony alltid har de mest makalösa och fantastiska grejjorna.
RIktigt korkat skrivet. Så lågt har inte du sjunkit.Däremot finns det flera exempel på Canon-användare som lever efter reglerna:
§1: Canon är alltid bäst
§2: Om Canon mot förmodan ändå inte skulle vara bäst träder automatiskt §1 i kraft.
T.ex. det här när det visar sig att Canon 7D faktiskt har mer brus än den bespottade gamla Sony A700: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1691456#post1691456
Jag upplever mig faktiskt som felaktigt påhoppad. Har ingen personlig drivkraft att framhålla Sony på bekostnad av andra märken, eller nedvärdera dessa. Visst kan jag också retas lite med glimten i ögat, men det är en helt annan sak och ska kunna finnas i levande forum.
Gynna Sony tror jag tyvärr inte att du gör med dina skriverier. Stilen att hela tiden påpeka att vi som inte använder Sony antingen är korkade, oupplysta eller förda bakom ljuset ger knappast några pluspoäng.
???
Jag skrev:
"Med trådlös blixt avsåg jag förstås att man låter den inbyggda blixten eller en blixt på kameran utlösa den externa..."
Så det var det väl visst?'
Och du fortsatte med att felaktig påpeka att Canon saknade detta. Det första saknade Canon innan EOS 7D, men inte det första.
Kan du exemplifiera det där? Jag har faktiskt svårt att ta till mig den kritiken, då jag inte alls haft den avsikten eller tycker att jag beter mig så.
/Mats
Jag skulle inte säga att du på något vis är värst på detta, det finns många som är betydligt värre.
I alla läger, men det finns några i "Sony Base Camp" som sticker ut extra mycket.
Jag gör säkert likadant även om jag försöker tänka på det. Jag tror nog jag till och med överkompenserar ibland
Jag ska exemplifiera åt dig senare men nu ska jag tydligen till IKEA. (inget får man bestämma själv)
Här diskuteras det friskt.
För att återknyta till ämnet, förresten, kommer någon fortfarande ihåg ämnet?
/.../ Sen att de kanske tjänar mest pengar kommer ju inte oss fotografer till nytta.
Men Canons spjutspetsteknik när det gäller optik sipprar stadigt ner i de lägre priserna och hos andra tillverkare. På det sättet är det "oss fotografer till nytta".
Det som Canon annars ligger väl till med är inte vad de flesta frågar efter; när man bestämde att både fokusmotorn och bländarstyrningen skulle sitta i optiken var det ett genidrag, som har möjliggjort att man kan få automatisk nedbländning på tilt/shift, vilket är för komplicerat att göra mekaniskt. Det som jag ser som en naturlig fortsättning är att göra ett automatiskt tiltobjektiv, där man kan välja tre fokuspunkter som alla ska hamna i fokus och som objektivet automatiskt tiltar för. Men vem frågar efter tilt/shift? Det handlar inte om en stor marknad, även om det kan förbättra resultaten väsentligt på vissa bilder.
Det är mycket lättare att få till AF och bländarstyrning när man använder bälg. Dessutom kan man styra AF och bländare när man fotar makro med omvänt objektiv. Det kan inte Sony...
Undrar om det är en dead-end som Sony har iom. den mekaniska bländarstyrningen. Sätter begränsning i seriehastighet med nedbländning på varje bild pga. hysteres i returfjädern. Kan det vara möjligt att införa elektroniskt styrd bländare på Sony Alpha utan att tappa kompatibiliteten?
/Mats
Det är faktiskt så att jag blir ganska lesen om det är den allmänna uppfattningen om mitt bidrag till Fotosidan . Jag har inte uppfattat det så, men det gör att det inte blir lika roligt att skriva längre så jag får väl fundera på att sysselsätta mig med annat istälet.
Uppvägs iofs till en del av sådana här inlägg.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1693835#post1693835
/Mats
Det är säkert bara jag som uppfattar det så, men ibland påminner du om ett troll. Du kan inte på allvar mena att någon ska tro på dig när du nu påstår att du med ordet "konkurrenterna" (till Sony) syftade enbart på Canon?Just nu är det så att Sonys sensor är lite bättre än Canons sensor. Det gör att den trots lite mindre ljus presterar lika bra bildkvalitet, eller tom. lite bättre. Det som jag skrivit stämmer till 100% och är inte någon överdrift till Sonys fördel.
Jag skulle inte säga att du på något vis är värst på detta, det finns många som är betydligt värre.
Det skulle ju vara makalöst i så fall och många borde ha reagerat. Om det är så att jag "hela tiden påpekar att ni som inte använder Sony antingen är korkade, oupplysta eller förda bakom ljuset", så måste ju de som är "betydligt värre" vara riktigt vidriga typer. Jag har inte sett nån i alla fall.
/Mats