Annons

Spegellös Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Jättenoga har du varit, ett litet exempel bland många:
"När det gäller modellen A77 så KOMMER den att vara tekniskt totalt överlägsen Canon 7D m.fl."

Det är ju rent skitsnack och det vet du. INGEN kameratillverkare kan i nuläget komma med en kamera som är totalt tekniskt överlägsen, så varför skriva det?
Skulle bara trolla lite eller?

Den behöver ju inte backa 10 år tekniskt för att floppa. Det räcker med att någon annan släpper en kamera som är bättre. Nikon kommer troligen med nya modeller efter sommaren, säkert Canon också.

Varför skulle ingen kunna göra något tekniskt överlägset? Går visst.
Blir inte flopp bara för att någon annan kommer med någåt likvärdigt senare. Det är inte svårt att själv bedöma sin produkt och vad marknaden kräver är enkelt att förutse. A77 kommer inte att floppa, Sony skulle inte lansera den då. Beträffande specarna är det välkänt vid det här laget. Den skulle egentligen redan släppts, men har som sgt flyttats fram. Även om det per definition är rykten så är det ingen osäker information. Snarare tvärtom och troligt är att det finns hemliga guldkorn ovanpå detta. Tror det blir svårt för de andra att matcha den här gången, i alla fall för Canon. Nikon D400 kommer dock säkert bli grym.

/Mats

Sonygänget verkar ha rejäla 7D komplex, alla sonykameror jämförs hela tiden med 7D och hela tiden framhålls hur mycket bättre den senaste Sonyn är, men ändå verkar den aldrig sluta vara fienden nr 1 ;)

Sonygänget verkar ha rejäla 7D komplex, alla sonykameror jämförs hela tiden med 7D och hela tiden framhålls hur mycket bättre den senaste Sonyn är, men ändå verkar den aldrig sluta vara fienden nr 1 ;)

Hur menar du då?
Idag har ju inte Sony någon kamera alls i det segmentet, "professionell APS-C". Vem har hävdat att en Sonykamera är bättre än 7D? Inte jag i alla fall. Däremot på enskilda punkter finns det olika Sonykameror som är bättre, t.ex. har A580 ett bättre LV-system, men det gör den ju inte bättre totalt sätt.

Jåmförelsen A55 kontra 7D är det ju andra som tagit upp, vilket "vi" också påpekat.

Den modell som Sony ska lansera nu är ju direkt konkurrerande mot 7D, så det väl inget märkligt med det. Vilken annan modell menar du att den istället ska ställas emot?

Det kommer samtiidigt lanseras en enklare modell med samma sensor och grundkonstruktion, men byggd i plast, utan toppdisplay och utan några av finesserna. Den bör istället jämföras med 60D och 600D, ligger väl nånstans däremellan.

Klart att det finns Nikonmodeller och andra märken med, men det här ju en Canontråd :) som visserligen tagit ett sidospår, men det finns ju inte så mycket substans att diskutera något med Canon och spegllöst att det räcker till mer än ett par inlägg...

/Mats

"Canon och Nikon är bäst, eftersom Canon och Nikon är bäst."

Detta gäller även ifall någon annan tillverkare skulle komma fram, och (hemska tanke!) visa tendenser till att kanske vilja springa förbi...

Nu har jag inte en journalists flytande penna, men om så hade varit fallet skulle jag redan för längesedan ha presenterat ett massivt underlag som mycket klart visar att detta är huvudregel nr 1 för nära nog 99 % av alla kameratestare. Och därmed även för väldigt många kameraanvändare, förstås.

---
Den behöver ju inte backa 10 år tekniskt för att floppa. Det räcker med att någon annan släpper en kamera som är bättre. Nikon kommer troligen med nya modeller efter sommaren, säkert Canon också.
Håller med om att detta skulle räcka.

Men i övrigt TOLKAR jag detta som att DU TROR att såväl Nikon som Canon KOMMER ATT lansera modeller som ÄR BÄTTRE. Enligt det välkända faktumet att Nikon och Canon har varit, är, och kommer alltid att förbli bäst. Eller?

Det är faktiskt inte i första hand "Sonygänget" som hela tiden jämför alla Sonykameror med EOS-7D.

Skriver inte bara 7D eftersom det ju finns även en kamera från Konica Minolta som heter 7D (har den själv). Innan EOS-7D kom ut försökte jag därför att påtala detta för Canon och få dem att välja vilken annan benämning som helst UTOM just denna (6D, 8D or whatever), även om jag i och för sig var tämligen övertygad om att jag skulle komma att tala för döva öron. Vilket förstås också visade sig vara fallet... Samma sak gäller ju f.ö. även benämningen 5D.

Istället är det kameratestarna som sysslar med att vanligen jämföra med EOS-7D. Det finns gott om tester både på nätet och i fototidskrifter där man kan se Canon 7D jämföras med t.ex. Sony A55 (trots att 7D kostar nästan dubbelt så mycket).

Detta gäller även ifall någon annan tillverkare skulle komma fram, och (hemska tanke!) visa tendenser till att kanske vilja springa förbi...

Nu har jag inte en journalists flytande penna, men om så hade varit fallet skulle jag redan för längesedan ha presenterat ett massivt underlag som mycket klart visar att detta är huvudregel nr 1 för nära nog 99 % av alla kameratestare. Och därmed även för väldigt många kameraanvändare, förstås.

Men i övrigt TOLKAR jag detta som att DU TROR att såväl Nikon som Canon KOMMER ATT lansera modeller som ÄR BÄTTRE. Enligt det välkända faktumet att Nikon och Canon har varit, är, och kommer alltid att förbli bäst. Eller?

Ärligt talat, när skrev jag att Nikon eller Canon var bäst?
Jag säger inte att Nikon är bäst bara för att jag oponerar mig mot innehållet i inlägg från Sonys PR avdelning på FS.

Jag tycker däremot väldigt illa om den hallelulia stämning som råder i en mängd inlägg skrivna här på FS. Av någon anledning skrivs dessa nästan undantagslöst av Sonyanvändare.

När skrev till exempel en Pentaxanvändare senast att en kommande pentax-modell, som Ingen ens sett, kommer att slå alla andra tekniskt på alla punkter?

Det kommer bara sådant från Sonyfrälsta av någon anledning.

Det du beskriver är inte en flopp, utan vanlig sund konkurrens.

Nikon har aviserat en ny modell efter sommaren. Tror den (D400) kommer vara grym och säkert bättre än A77 på några områden, tex förmodligen lytterligare lite mer DR för att den släpper in allt ljus till sensorn (som i grunden är samma), men kommer för att den blir en traditionell DSLR inte klara av att nå upp till samma fps eller möjlighet till AF i video osv. Osäkert om den kommer att ha andra "finesser" som GPS osv. För de som redan har byggt upp ett Nikon-system och har en äldre kamera än D7000 och vill ha en traditionell DSLR är det nog ett ganska självklart val.

Hittills har Nikon haft ett försprång gentemot Sony tack vare en proffsigare byggkvalitet, D7000 är t.ex. bättre än A580 på det området, men inte på något annat egentligen enligt min åsikt. Tror också att Nikons kommande kamera kommer att kosta betydligt mer än Sony-kameran. Nikon kommer garanterat att hitta sina köpare och förmodligen sälja fler ex av den än Sony A77, men glappet kommer säkerligen att minska. Oavsett så gör inte det till att Sonys kamera blir en flopp. Ganska enkelt att förutse att Sonys kamera inte kommer att floppa och jag tror jag att den kommer att totalt sett vara tekniskt bättre än Nikon-kameran, men beroende på vad man prioriterar så kommer Nikon att ha några fördelar. Finns såklart andra anledningar till försäljningsframgångar än teknisk prestanda, som t.ex. marknadsföring, varumärke, objektiv och tillbehörsutbud osv.

Att Canon däremot skulle släppa en ersättare till sin 7D efter sommaren tror jag inte alls. (Ok, "efter sommaren" kan lika gärna betyda om 10 år, men jag menar det här året eller början på nästa år). Var får du de uppgifterna ifrån? 7D är väl inte redo för pension ännu och vad skulle de stoppa in för sensor i den? På vilka andra revolutionerande sätt skulle den kunna förbättras på kort tid?

Canon lever idag ganska gott på gamla framgångar. Deras långa handbyggda snabba stabiliserade telen och pro-kameror för sportjournalister är helt grymma och inom den nischen kommer de inte på kort sikt att kunna rubbas. Genom skicklig marknadsföring och annat så har de kunnat rida på den vågen och därigenom ökat försäljningen även bland privatkonsumenter som handlar 550D/600D med kit-objektiv och även enklare modeller, trots att de aldrig skulle handla ett 100 000 kr. objektiv till dessa. Tror att den strategin inte fungerar i längden, utan att de får stora utmaningar framöver.

/Mats

<DISCLAIMER: Alla åsikter och eventuella påståenden om framtiden i ovanstående inlägg, även om de inte specifikt är markerade med ord som "tror", "gissar", "anser" osv. är mina egna helt personliga åsikter.>

Jag tycker däremot väldigt illa om den hallelulia stämning ...

Varför det? Avundsjuk?
Alltså, du tycker illa om att andra är glada och entusiastiska?
Om det verkligen är så, så tycker jag lite synd om dig faktiskt.

... som Ingen ens sett, kommer att slå alla andra tekniskt på alla punkter?

Finns många som sett A77 och använt den och berättat. Den är färdigutvecklad och satt i produktion, fast försenad och i lägre tempo än planerat pga. den ohyggliga katastrofen som Japan har drabbats av. Dock inte oficiellt lanserad förrän om några veckor, men det är ju knappast några lösa rykten och spekulationer om eventuella framtida idéer som finns i forskningslab osv.

Det kommer bara sådant från Sonyfrälsta av någon anledning.

Har du funderat på vilken anledning det skulle vara?
Varför jublar inte alla Canon-fans över alla de fantastiska nytänkande idéer och innovativa banbrytande lösningar som Canon skapar på löpande band tro...

/Mats

När Canon (eller för den delen också Nikon) kommer med en spegellös systemkamera tycker jag det vore trevligt om de sneglat på Fujis sökarlösning från X100. Hybridsökaren med både OVF (genomsikt) och EVF är synnerligen trevlig , och borde gå att implementera också i kameror med utbytbara objektiv.

Att som Sony enbart ha en elektronisk sökare går helt bort för mig, av skäl som andra redan redovisat väl i den här och andra trådar.

Ber om ursäkt för att jag skriver om ämnet - nu får ni gärna återgå till kriget mellan Sony och Canon :)

När Canon (eller för den delen också Nikon) kommer med en spegellös systemkamera tycker jag det vore trevligt om de sneglat på Fujis sökarlösning från X100. Hybridsökaren med både OVF (genomsikt) och EVF är synnerligen trevlig , och borde gå att implementera också i kameror med utbytbara objektiv.
Nja, det är nog svårt. Ska genomsiktssökaren fungera vid alla olika brännvidder blir det en extremt komplicerad optisk konstruktion som ingen tidigare ens försökt sig på.

....

Har du funderat på vilken anledning det skulle vara?
Varför jublar inte alla Canon-fans över alla de fantastiska nytänkande idéer och innovativa banbrytande lösningar som Canon skapar på löpande band tro...

/Mats

Jag ser en viss skillnad här och även du kan kanske se den som ESF (Enögd Sony Fan) om du öppnar andra ögat innan du ropar HALLELUJA för en vevdrivern leicauppfinning, (den s.k. adaptern med halvgenomskinlig spegel från anno datsumal för någon NEX-variant) som Sony tydligen "knyckt" och satt film i den som man kan veva fram under tiden man fotograferar snabba serier och väntar på att kameran ska bli klar igen... Ok, man slipper i.a.f. gå och koka kaffe....

Innovativt?... Nä, inte det minsta!... Mayday Mayday!.. skulle jag ropa...t.o.m. om jag vore en ESF....

Senast ändrad:
Sony har väl redan nått ganska stora framgångar med sina SLT-kameror?
Det är svårt att hitta försäljningsstatistik (som är ETT mått på framgång), men man kan nog dra vissa slutsatser ändå. Initialt så kom ju Sony ut med två st SLT-kameror - A33 och A55, och två DSLR-kameror - A560 och A580. Sony kunde ju inte vara säkra på att deras SLT-kameror skulle komma att accepteras (inte svårt att se att det finns MYCKET konservatism inom kameravärlden - inte bara i den här tråden...), så därför körde Sony med båda teknikerna. Dessutom gav ju detta möjlighet för användarna att själva välja vad de föredrog (mycket sympatiskt - sådant vill vi se mer av!).

I avsaknad av vettig försäljningsstatistik så finns även andra tecken att läsa av:

1) Sony la ner produktionen av den ena DSLR-kameran - A560 - för att kunna öka produktionen av A33 och A55.

2) Sony har sagt att intresset för deras translucent-kameror blev mycket större än vad de hade förväntat sig.

3) Andra generationen av deras SLT-kameror är redan på gång. A33 kommer att ersättas av A35, och A55 kommer kommer också att lite senare ersättas med en uppdaterad modell - A57(?).

4) Sony lanserar yttreligare två SLT-modeller, A65 och A77. Det betyder att deras APS-C program under hösten kommer att bestå av EN DSLR-kamera, men FYRA SLT-kameror. Torde indikera att SLT-kamerornas försäljningsresultat inte har varit så pjåkigt.

5) Sony har ju varit djärva nog att säga att de kommer att gå ifrån DSLR-tekniken och välja SLT för sina kommande kameror (såvida inte efterfrågan på DSLR-kameror plötsligt skulle öka igen förstås). Indikerar att SLT-kamerornas försäljningssiffror kan ha legat en storleksordning eller så bättre än DSLR-kamerornas.

6) När det gäller utmärkelser så har ju främst A55:an tagit storslam.
TIPA 2011 "Best Imaging Innovation", DPReviews Gold Award, och fler "Årets kamera" och "Bäst i test" än någon annan kameramodell har kommit i närheten av.

Så ja, din bedömning förefaller att vara välgrundad, Per ... :)
.

Senast ändrad:
Det är svårt att hitta försäljningsstatistik (som är ETT mått på framgång), men man kan nog dra vissa slutsatser ändå.
(...)
...Indikerar att SLT-kamerornas försäljningssiffror kan ha legat en storleksordning eller så bättre än DSLR-kamerornas.
Nja, riktigt så enkelt fungerar ju inte kommersiella företag. Att man satsar på SLT i högre grad än DSLR behöver inte betyda att man t ex sålt fler av den förstnämnda i absoluta tal. Däremot tyder det på att produktionen av SLT är mer lönsam för Sony. Elektronik är "en storleksordning eller så" (för att använda ett uttryck som Sonyister tydligen gillar och förstår) billigare än precisionsmekanik. Vinstmarginalerna på SLT-kameror är sannolikt flera gånger större än på DSLR. Säljer man hyfsat bra av SLT tjänar man alltså mer pengar än om man säljer riktigt bra av DSLR.

Nja, riktigt så enkelt fungerar ju inte kommersiella företag. Att man satsar på SLT i högre grad än DSLR behöver inte betyda att man t ex sålt fler av den förstnämnda i absoluta tal. Däremot tyder det på att produktionen av SLT är mer lönsam för Sony. Elektronik är "en storleksordning eller så" (för att använda ett uttryck som Sonyister tydligen gillar och förstår) billigare än precisionsmekanik. Vinstmarginalerna på SLT-kameror är sannolikt flera gånger större än på DSLR. Säljer man hyfsat bra av SLT tjänar man alltså mer pengar än om man säljer riktigt bra av DSLR.

Det var en bra analys, precis så är det.
Eller istället för att höja marginalen så sänker man priset, vilket kan öka försäljningen och därmed marknadsandelarna. Eller tar överskottet och återinvesterar i FoU.för att ytterligare dra ifrån i nästa gen. Eller lägger besparingen från tlvverkningen på ökad kvalitetskontroll. Eller nåt mittemellan.

Hur som helst bara bra för tillverkaren att få lägre kostnader och troligt är att det kommer kunderna till del i en eller annan form också.

/Mats

Canon *är* överlägset bäst ...
.
.
.
.
.
.
... i alla fall för mig, och i alla fall tills Sony får EF-bajonett som passar mina många objektiv. ;-)

Skillnader i bildkvalitet åt ena eller andra hållet är totalt försumbar med tanke på hur dålig jag - och dom flesta andra vågar jag påstå - är på att utnyttja kamerans prestanda.

Det är lätt att snöa in på tekniska skillnader, men handen på hjärtat, hur mycket bättre skulle bilderna bli om man bytte kameramärke på grund av någon enskild finess eller en gradskillnad i bildkvalitet? Som den här diskussionen låter så blev man omedelbart prisvinnande fotograf om man bara byter till Sony (eller Canon, eller Nikon, eller vad du vill). ;-)

Två DSLR väl?
A580 och A900

/Mats
Helt korrekt.

Men jag begränsade mig ju lite och skrev - Sonys APS-C line-up kommer att innehålla 1 DSLR-kamera. :)

Sedan får vi se ifall det kommer någon A22 eller A11 också, eller ifall de tänker positionera några billigare NEX-modeller där.

Bra att du frågade, för detta förtydligande behövdes helt säkert.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar