Annons

Spegellös Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
En ganska sorglig utveckling i en tråd på fotosidan.se

Bevakar tråden och får e-mail att nya inlägg är gjorda och så får man läsa om bittra fanboys inlägg.

Samma personer varje gång och jag tror inte de är medvetna om det heller...


Michael - Hoppar av tråden -
 
Nej, det finns visserligen ingen utväxling per se, men inställningsnoggrannheten är definitivt inte oändlig för den sakens skull. Dessa motorer stegas fram, och detta behöver ske med avsevärt fler och mindre steg vid användning av kontrastdetekt-AF än vad som behövs för fasdetekt-AF.

Nonsens. Om ditt påstående var sant skulle det idag inte gå att använda autofokus med något Canonobjektiv över huvud taget, de skulle alltid fokusera aningen fel om steglängden var för stor. Eller menar du att skärpekraven ökar dramatiskt med kontrastbaserad autofokus?

Steglängden torde bestämmas av behovet av finjustering av fokus, så steglängden är knappast problemet, (om det nu finns ett problem).

Det enda Canonobjektiv som möjligen skulle kunna ha problem med för stora steg är i så fall EF 50/1.4 USM, vilken ibland kan ha lite svårt att sätta skärpan konsekvent vid upprepade försök på nära håll. Men den har en unik drivmekanism som inte finns i något annat Canonobjektiv, fast också detta objektiv fungerar för de flesta utmärkt vid praktisk fotografering.
 
Hur har du mätt upp denna skillnad?
Menar du på allvar att alla som skriver om tekniska uppgifter här SJÄLVA ska ha mätt upp och kontrollerat att dessa stämmer? Då torde Fotosidan framöver komma att bli en väldigt lugn och stillsam plats med väldigt liten aktivitet, men också rejält tråkig, eller?

Jag utgår från att ditt krav gäller för alla här, inklusive dig själv. För du menade väl inte att det av någon anledning skulle gälla enbart för mig, eller?


Men låt mig då förtydliga vilka uppgifter jag vidarebefordrar, och vilka jag gallrar bort.

Jag skriver för egen del aldrig om sådant som jag har skäl att tro enbart bygger på spekulationer och önsketänkande.

Föredrar naturligtvis i första hand officiella uppgifter från respektive tillverkare samt erfarenheter från användare av produkten ifråga (inte minst mina egna praktiska erfarenheter - och jag äger/har genom åren ägt systemkameror från TRETTIO olika systemkameratillverkare).

Därefter indikerar jag vad som kan tänkas komma framöver genom att kolla lite patentansökningar och officiella data på nyckelkoponenter som används i digitalkamerorna. Har funnit det vara speciellt givande att kolla vilka nya bildplattor som presenteras av Sonys bildsensor-fabrik. De förbättringar som dessa uppvisar kommer förr eller senare nästan alltid att återfinnas i kommande digitalkameror. T.ex. har de tagit fram en sensor som klarar 120 bilder/sekund. Vilket främst torde oroa de hittillsvarande ledarna när det gäller seriebildshastighet, Canon, vars mekaniska lösningar bara ger 10-11 bilder/sek (deras gamla Pellix-kameror kom upp i ännu något högre hastigher, men fortfarande under 20 b/s). Nikon känner sig nog mindre oroade, de köper säkert gärna dessa sensorer när de blir praktiskt användbara.

Rykten som jag bedömer kommer ifrån läckor har jag också skrivit om.

Man kan också få en förvånansvärt god uppfattning om kommande trender och utvecklingar genom att studera de olika företagens minst sagt vitt skilda företagskulturer. Gör man det så blir man inte alls förvånad över att hitta att Sony under år 2008-2009 kom ut med ett dussin nya innovationer för användning inom systemkameravärlden (gjorde i början av år 2010 en lista över alla systemkamerarelaterade innovationer jag hittade då, och fann bara EN ENDA innovation värd att nämna från alla de övriga nyckelspelarna tillsammans, varav 0 från Conon och Nikon). När jag skrev om detta förra året, så fick jag genast repliker i stil med: Jo, men nu måste de ju ha tömt ut alla sina idéer, så det kommer inte att hända något mera från Sony nu. Istället kommer de andra att komma ikapp och ta över även detta.

Vilket är en fullständigt missuppfattning. Sony är ett av världens absolut mest innovativa företag. Och det har de inom sitt kärnområde, elektronikprodukter, lyckasts bibehålla under mer än ett halvt århundrade. Mitt svar - nej, Sonys idéer kommer inte alls att "ta slut". De kommer att fortsätta att komma, och snarare ÖKA! Vilket också blev fallet. Under år 2010 skrev de egenhändigt tre nya blad i kamerahistorien, så nu är de väl uppe i ungefär ett tjog innovationer inom detta område. Och från de andra då? Kan någon hitta mer än en - tillsammans? Observera att jag med innovationer naturligtvis inte menar sedvanlig produktuveckling typ lite fler pixlar e.d.

20 innovationer? Men nu MÅSTE väl Sony ha tömt ut alla sina idéer?
Ingalunda! Det fortsätter HELA TIDEN. Det kan komma en skräll precis vilken dag som helst nu! :)


Till sist, när det gäller uppdateringshastigheten i den kommande A77:ans EVF så har jag sett uppgifter på en refreshraten 1000 per sekund (får i och för sig säga att jag just nu inte kommer ihåg exakt var - hittar jag inte källorna så får vi väl ge oss till tåls till slutet av nästa månad.
.
 
Senast ändrad:
Till sist, när det gäller uppdateringshastigheten i den kommande A77:ans EVF så har jag sett uppgifter på en refreshraten 1000 per sekund (får i och för sig säga att jag just nu inte kommer ihåg exakt var - hittar jag inte källorna så får vi väl ge oss till tåls till slutet av nästa månad.
Det är möjligt att själva lcd-n i sökaren kan klara en refreshrate på 1000 b/s -- men det är ointressant när sensorn inte ens klarar att skicka en tiondel av den informationen till sökaren. Du skriver ju själv att Sony "tagit fram en sensor som klarar 120 bilder/sekund" men om jag förstår dig rätt är det inte den (utan en ännu långsammare) som ska användas i A77.
 
Men nu MÅSTE väl Sony ha tömt ut alla sina idéer?
Ingalunda! Det fortsätter HELA TIDEN. Det kan komma en skräll precis vilken dag som helst nu! :)

Hehe, de har t.ex. just löst problemet med phase-detection AF på NEX!

De kommer att släppa en adapter till NEX för Alpha-objektiv MED INBYGGD SLT-spegel, så att det funkar med Phase-detect AF och objektiv som är utvecklade för Phase-AF.


/Mats (duckar)
 
Det är möjligt att själva lcd-n i sökaren kan klara en refreshrate på 1000 b/s -- men det är ointressant när sensorn inte ens klarar att skicka en tiondel av den informationen till sökaren. Du skriver ju själv att Sony "tagit fram en sensor som klarar 120 bilder/sekund" men om jag förstår dig rätt är det inte den (utan en ännu långsammare) som ska användas i A77.

Varför skulle det vara ointressant?
Bara sökaruppdateringen blir snabbare och fördröjningen kortare än vad vi hinner uppfatta och reaktionstiden så har man ett system som blir snabbare än en OVF.

Nu säger någon att OVF går med ljusets hastighet, vilket är sant, men den totala tiden på en DSLR från att man trycker på avtryckaren tills bilden tas innefattar också en spegelupfällning som inte går med ljusets hastighet och kan man minska fördröjningen till mindre än det, vilket långt ifrån känns omöjligt och inte ens omöjligt att Sony fixar i de nya modellerna, eller möjligen i gen 3 nästa år (därmed säger jag inte emot era gissningar att Nikon inte klarar det förrän 2017), så får man ett EVF-system som är snabbare än OVF.

Med en sensor som klarar seriutläsning med 120 fps så skulle åtm. halva slutararbetet kunna göras elektroniskt så att kameran hela tiden kontinuerligt tar stillbilder och när man trycker av stängs slutaren med den inställda slutartiden efter den senaste eletroniska registreringen och tom. kunna ta en bild av ögonblicket INNAN avtryckaren trycktes ned. Det mina herrar ÄR snabbare än ljuset ;-).

Eller så hittar dom på nåt helt annat och mycket smartare.
Tror ni Canon hittar på nästa revolution? - NOT! De har nog fullt upp med att hjälpligt presentera något spegellöst öht för att inte verka som att de är så katastrofalt långt efter som de i verkligen är.


/Mats
 
Det är möjligt att själva lcd-n i sökaren kan klara en refreshrate på 1000 b/s -- men det är ointressant när sensorn inte ens klarar att skicka en tiondel av den informationen till sökaren. Du skriver ju själv att Sony "tagit fram en sensor som klarar 120 bilder/sekund" men om jag förstår dig rätt är det inte den (utan en ännu långsammare) som ska användas i A77.

Exakt...hela kedjan(speciellt utläsningshastigheten av sensorn) måste snabbas upp rejäl för att det skall blir en märkbar förbättring av tex lagg som A55s EVF dras med.
 
Varför skulle det vara ointressant?
Bara sökaruppdateringen blir snabbare och fördröjningen kortare än vad vi hinner uppfatta och reaktionstiden så har man ett system som blir snabbare än en OVF.
Jag ber om ursäkt för att jag uttryckte mig så att du inte förstod vad jag skrev. Jag gör ett nytt försök.

Att sökaren uppdateras 1000 gånger per sekund är ointressant om den bara får en ny bild från sensorn t ex 60 gånger i sekunden. Då är det ju bara ungefär var 15e gång som uppdateringen av sökaren även uppdaterar bilden. Dvs 14 av de 15 uppdateringarna visar exakt samma sak.
 
Jag ber om ursäkt för att jag uttryckte mig så att du inte förstod vad jag skrev. Jag gör ett nytt försök.

Att sökaren uppdateras 1000 gånger per sekund är ointressant om den bara får en ny bild från sensorn t ex 60 gånger i sekunden. Då är det ju bara ungefär var 15e gång som uppdateringen av sökaren även uppdaterar bilden. Dvs 14 av de 15 uppdateringarna visar exakt samma sak.

Jodå, jag begrep.
Vad jag menar ätt 120 fps är intressant ändå, men av en annan anledning.

Vi är nog överens om att den springande punkten och problemet inte är uppdateringsfrekvens osv, uta den fördröjning, lag, som sker så att sökarbilden visas senare än verkligheten.

Personligen tror jag att elektronikutvecklingen går så snabbt att det kommer att lösas så att den fördröjningen blir så kort att den inte medför någon praktik begränsning. Jag tror att det går fortare att lösa det än du gör verkar det som.

Det här är viktigt för ett specifikt fall, då man måste följa snabba förlopp och tajma fotoögonblicket med det ochdet är inte omöjligt att det åtm. en generation till blir bättre med OVF, men i princip i alla andra situationer kommer EVF redan nu att vara överlägsen OVF anser jag.


/Mats
 
..................................Det enda Canonobjektiv som möjligen skulle kunna ha problem med för stora steg är i så fall EF 50/1.4 USM, vilken ibland kan ha lite svårt att sätta skärpan konsekvent vid upprepade försök på nära håll. Men den har en unik drivmekanism som inte finns i något annat Canonobjektiv, fast också detta objektiv fungerar för de flesta utmärkt vid praktisk fotografering.

En kommentar från åskådarplats i debatten. Jag tror Lennart Aspman kommenterat just detta objektivs egenskaper när det gällde de fokusproblem han och Risedal redde ut kring deras 5D MK II för något år sedan.
 
Hehe, de har t.ex. just löst problemet med phase-detection AF på NEX!

De kommer att släppa en adapter till NEX för Alpha-objektiv MED INBYGGD SLT-spegel, så att det funkar med Phase-detect AF och objektiv som är utvecklade för Phase-AF.


/Mats (duckar)

Men då är det väl lika bra att köpa en A55 eller någon annan SLT-modell direkt istället. Då har väl ändå hela poängen med en liten smidig systemkamera med stor fin sensor gått förlorad. Då är den ju minst lika dyr som 55:an och lika stor. Det är ju som hela diskussionen om alla stora klunsiga gamla A-mountobjektiv man vill skruva på med adapter på denna lilla NEX-minikamera nu går i repris i debatten som pågår kring Canons eventuellt kommande spegellösa systemkamera. Först en adapter så att man sedan kan skruva på sitt favoritrör på 3-400mm. Vi har ju sett en del sådana bilder i Sony-forumen men de har jag mest sett som ett skämt.

Jag förstår inte alls poängen. Jag trodde dessa NEX-kameror främst tagits fram till de som var trötta på att släpa runt onödigt klossiga och tunga DSLR-utrustningar. Folk som ofta funnit att de tröttnat på sin hobby av ren fysisk utmattning, ja de som allt oftare funnit att kameran är hemma när motivet äntligen dyker upp.

Någon skrev "ergonomisk mardröm" på engelska i kommentarerna till artikeln.
 
Senast ändrad:
EVF ger många möjligheter som OVF inte, idag överväger dock nackdelarna. Nackdelarna drabbar dessutom huvudsyftet med sökaren.

Återigen det beror helt och hållet på vad/hur man fotograferar och vad man föredrar.....för vissa så överväger fördelarna nackdelarna.

Många verkar ha svårt att acceptera/förstå att det faktiskt finns dom som föredrar EVF över OVF trotts bristerna som dagens EVF har.
 
Men då är det väl lika bra att köpa en A55 eller någon annan SLT-modell direkt istället. Då har väl ändå hela poängen med en liten smidig systemkamera med stor fin sensor gått förlorad. Då är den ju minst lika dyr som 55:an och lika stor. Det är ju som hela diskussionen om alla stora klunsiga gamla A-mountobjektiv man vill skruva på med adapter på denna lilla NEX-minikamera nu går i repris i debatten som pågår kring Canons eventuellt kommande spegellösa systemkamera. Först en adapter så att man sedan kan skruva på sitt favoritrör på 3-400mm. Vi har ju sett en del sådana bilder i Sony-forumen men de har jag mest sett som ett skämt.

Jag förstår inte alls poängen. Jag trodde dessa NEX-kameror främst tagits fram till de som var trötta på att släpa runt onödigt klossiga och tunga DSLR-utrustningar. Folk som ofta funnit att de tröttnat på sin hobby av ren fysisk utmattning, ja de som allt oftare funnit att kameran är hemma när motivet äntligen dyker upp.

Någon skrev "ergonomisk mardröm" på engelska i kommentarerna till artikeln.

Nej för en A55 kommer aldrig kunna blir så lite som en Nex är med dedikerat E-objektiv....med Nex och Pelix-adaper så blir det ett modulsystem där man har valmöjligheter....kommer det dessutom en lite större och kanske mer DSLR-lik spegellös kamera som lämpar sig bättre med lite större objektiv så är ju denna adaptern klockren för den som sitter på några A-objektiv...man kan då använda sina A-objektiv utan att behöva förlora snabbhet och exakthet i AF som man annars gör med en vanlig adapter till spegellösa kameror eftersom dom fasdetekterade objektiven endast fungerar hjälpligt ihop med kontrast-AF.
 
det här har ju blivit lite av en sony-tråd av någon anledning, men min fråga har förhoppningsvis lite anknytning till en eventuell spegellös canon-kamera och den relaterade utvecklingen av EVF i stort:

är det väntat eller tom annonserat att även sonys 'småbilds-SLR' kommer övergå till 'SLT' och därmed EVF?
 
det här har ju blivit lite av en sony-tråd av någon anledning, men min fråga har förhoppningsvis lite anknytning till en eventuell spegellös canon-kamera och den relaterade utvecklingen av EVF i stort:

är det väntat eller tom annonserat att även sonys 'småbilds-SLR' kommer övergå till 'SLT' och därmed EVF?

Ja, det är ofciellt bekräftat att Sony inte utvecklar fler traditionella DSLR och att det blir (till att börja med åtm) SLT-kameror istället. Så småningom blir det nog helt spegellöst, eller så kan de faktiskt ändra sig.
http://www.fotosidan.se/cldoc/bara-halvgenomskinliga-speglar-i-sony-alpha.htm
Slutsatsen som fotosidans redaktör drar av anledingen tror jag däremot är helt uppåt väggarna.

Blir lite svårt att prata om spegellösa Canon utan att göra jämförelser med andra märken, eftersom Canon inte har någon modell ännu. Väldigt mycket av av nya ideer och konstruktioner kommer från Sony, så det är inte helt underligt att att det kommer in. Sen finns det dessutom vissa Canon-användare som verkar ha hängt upp sig och tar tillfället att klanka ner på Sony i alla möjliga sammanhang. Sen när det har utvecklats dit så fortsätter det sidospåret. Så blir det i levande forum, vilket inte är hela världen tycker jag.

Oficiellt från Canon finns inte mycket. Här talar en talesperson från Canon om spegellöst. Utan att nämna Sony en enda gång bland konkurrenterna lustigt nog. Jag tror att det är i högsta grad medvetet och intervjuaren har också den goda smaken att i samförstånd inte heller nämna det förbjudna märket. (Man märker dock en viss irritation över att Fröderberg pratar så mycket om Nikon)
http://www.fotosidan.se/cldoc/stor-intervju-canonchef-om-spegellost-och.htm

Det är inte ens säkert att det blir spegellöst från Canon alls på länge. Den nyheten som gav upphov till den här disskussionen talar egentligen bara om en "liten" systemkamera 2012 som många gissar blir spegellös, men det är inte uttalat.
http://www.fotosidan.se/cldoc/mindre-systemkamera-fran-canon-2012.htm


/Mats
 
Senast ändrad:
... lite anknytning till en eventuell spegellös canon-kamera ...

... är det väntat eller tom annonserat att även sonys 'småbilds-SLR' kommer övergå till 'SLT' och därmed EVF?

Kom på att du kanske bara skrev fel och menade Canon?

Jag tror i alla fall att det är extremt osannolikt att Canon någonsin gör en SLT-kamera. min gissning är att det kommer någon spegellös instegsmodell redan i slutet av nästa år, men att de fortsätter med DSL länge till.

På längre sikt kommer spegellöst med AF i sensorn bli standard hos alla. Hur länge det dröjer beror nog åtm. delvis på hur väl Sony lyckas med sin EVF i de modeller som alldeles snart lanseras. Blir det en succé så kommer det att skynda på utvecklingen, så det är relevant att diskutera Sony i det sammanhanget.

/Mats
 
Menar du på allvar att alla som skriver om tekniska uppgifter här SJÄLVA ska ha mätt upp och kontrollerat att dessa stämmer? Då torde Fotosidan framöver komma att bli en väldigt lugn och stillsam plats med väldigt liten aktivitet, men också rejält tråkig, eller?

Jag utgår från att ditt krav gäller för alla här, inklusive dig själv. För du menade väl inte att det av någon anledning skulle gälla enbart för mig, eller?


Men låt mig då förtydliga vilka uppgifter jag vidarebefordrar, och vilka jag gallrar bort.

Jag skriver för egen del aldrig om sådant som jag har skäl att tro enbart bygger på spekulationer och önsketänkande.

Föredrar naturligtvis i första hand officiella uppgifter från respektive tillverkare samt erfarenheter från användare av produkten ifråga (inte minst mina egna praktiska erfarenheter - och jag äger/har genom åren ägt systemkameror från TRETTIO olika systemkameratillverkare).

Därefter indikerar jag vad som kan tänkas komma framöver genom att kolla lite patentansökningar och officiella data på nyckelkoponenter som används i digitalkamerorna. Har funnit det vara speciellt givande att kolla vilka nya bildplattor som presenteras av Sonys bildsensor-fabrik. De förbättringar som dessa uppvisar kommer förr eller senare nästan alltid att återfinnas i kommande digitalkameror. T.ex. har de tagit fram en sensor som klarar 120 bilder/sekund. Vilket främst torde oroa de hittillsvarande ledarna när det gäller seriebildshastighet, Canon, vars mekaniska lösningar bara ger 10-11 bilder/sek (deras gamla Pellix-kameror kom upp i ännu något högre hastigher, men fortfarande under 20 b/s). Nikon känner sig nog mindre oroade, de köper säkert gärna dessa sensorer när de blir praktiskt användbara.

Rykten som jag bedömer kommer ifrån läckor har jag också skrivit om.

Man kan också få en förvånansvärt god uppfattning om kommande trender och utvecklingar genom att studera de olika företagens minst sagt vitt skilda företagskulturer. Gör man det så blir man inte alls förvånad över att hitta att Sony under år 2008-2009 kom ut med ett dussin nya innovationer för användning inom systemkameravärlden (gjorde i början av år 2010 en lista över alla systemkamerarelaterade innovationer jag hittade då, och fann bara EN ENDA innovation värd att nämna från alla de övriga nyckelspelarna tillsammans, varav 0 från Conon och Nikon). När jag skrev om detta förra året, så fick jag genast repliker i stil med: Jo, men nu måste de ju ha tömt ut alla sina idéer, så det kommer inte att hända något mera från Sony nu. Istället kommer de andra att komma ikapp och ta över även detta.

Vilket är en fullständigt missuppfattning. Sony är ett av världens absolut mest innovativa företag. Och det har de inom sitt kärnområde, elektronikprodukter, lyckasts bibehålla under mer än ett halvt århundrade. Mitt svar - nej, Sonys idéer kommer inte alls att "ta slut". De kommer att fortsätta att komma, och snarare ÖKA! Vilket också blev fallet. Under år 2010 skrev de egenhändigt tre nya blad i kamerahistorien, så nu är de väl uppe i ungefär ett tjog innovationer inom detta område. Och från de andra då? Kan någon hitta mer än en - tillsammans? Observera att jag med innovationer naturligtvis inte menar sedvanlig produktuveckling typ lite fler pixlar e.d.

20 innovationer? Men nu MÅSTE väl Sony ha tömt ut alla sina idéer?
Ingalunda! Det fortsätter HELA TIDEN. Det kan komma en skräll precis vilken dag som helst nu! :)


Till sist, när det gäller uppdateringshastigheten i den kommande A77:ans EVF så har jag sett uppgifter på en refreshraten 1000 per sekund (får i och för sig säga att jag just nu inte kommer ihåg exakt var - hittar jag inte källorna så får vi väl ge oss till tåls till slutet av nästa månad.
.

Propagandamaskinen i full fart.
Vilka fantastisk 20 innovationer har Sony kommit med under 2010?

Räkna då helst inte upp sådant som andra redan gjort och Sony gjort om 5-10 år senare när tekniken mognat.

Om jag räknade upp all skit som rykten säger att Nikon kommer att göra så kommer de göra en landning på Mars vilken dag som helst.
 
Menar du på allvar att alla som skriver om tekniska uppgifter här SJÄLVA ska ha mätt upp och kontrollerat att dessa stämmer? Då torde Fotosidan framöver komma att bli en väldigt lugn och stillsam plats med väldigt liten aktivitet, men också rejält tråkig, eller?

Det går naturligtvis bra att referera till andras mätdata. Finns det sådana (eller ens specifikationer från tillverkaren) så att man kan påstå att den kommande A77 (om den nu kommer att heta så) kommer att ha en sökare med tio gånger snabbare uppdateringsfrekvens än sökaren i A55?

Om man uttrycker sig som i inlägg #234 så ger man ju sken av att det är fakta och inte spekulationer man för fram.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.