Annons

Spegellös Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Canon *är* överlägset bäst ...
.
.
... i alla fall för mig, och i alla fall tills Sony får EF-bajonett som passar mina många objektiv. ;-)
Inga som helst invändningar från mitt håll där. :)



---
Som den här diskussionen låter så blev man omedelbart prisvinnande fotograf om man bara byter till Sony (eller Canon, eller Nikon, eller vad du vill). ;-)
Håller med dig här också. Diskussionerna har hårdnat till att bli alltför mycket märkeskrigande, och detta sänker förstås avsevärt kvaliteten på detta (och många andra) forum, tyvärr.

Jag känner obehag över den kraftiga polarisering som detta orsakar. Det förstör den stämning och den anda som är grundtanken hos de entusiaster som skapar sådana här forum. Det borde kunna gå att ta det mesta med en glimt i öga, så att det hela lugnar ner sig. De flesta av oss vill helt säkert ha vänskapliga utbyten av kunskaper, information och tips mellan kompisar som vill varandras bästa.

Tyvärr finns det någonting i nätets anonymitet eller vad det nu är, som gör att så många slänger ur sig mycket värre och hårdare saker än de någonsin skulle ha gjort "i det verkliga livet".
.
 
Senast ändrad:
Det verkar vara många som missat att läsa detta från forumreglerna på FS :)

Håll er till ämnet
Avvik inte från diskussionens ursprungliga ämne, starta hellre en ny diskussion själv om du vill föra in diskussionen på ett nytt spår.

Undvik "märkeskrig"
Vill ni diskutera ett märkes förträfflighet över ett annat, använd forumet "vs". Det är ej tillåtet att framhäva ett annat märke i Teknikfrågor per tillverkare-forumen, hur skämtsamt det än kan tyckas vara. De forumen är till för de som har respektive märke, vänligen respektera detta.
 
Varför det? Avundsjuk?
Alltså, du tycker illa om att andra är glada och entusiastiska?
Om det verkligen är så, så tycker jag lite synd om dig faktiskt.

Finns många som sett A77 och använt den och berättat. Den är färdigutvecklad och satt i produktion, fast försenad och i lägre tempo än planerat pga. den ohyggliga katastrofen som Japan har drabbats av. Dock inte oficiellt lanserad förrän om några veckor, men det är ju knappast några lösa rykten och spekulationer om eventuella framtida idéer som finns i forskningslab osv.

Har du funderat på vilken anledning det skulle vara?
Varför jublar inte alla Canon-fans över alla de fantastiska nytänkande idéer och innovativa banbrytande lösningar som Canon skapar på löpande band tro...


/Mats

Andemeningen i mitt inlägg går dig helt förbi ser jag.

Det gör inget om man jublar över nyheter.

De gör inget om man är optimistiskt och entusiastiskt över sin tro på kommande modeller MEN att framställa sin tro som fakta är något helt annat.

Att säga att halvgenomskinliga speglar är en banbrytande Sony innovation är också något annat. Det är ju för tusan bara en halvgenomskinlig spegel i en digital systemkamera med EVO.

ALLA andra tillverkare av rang har redan gjort varianter av det i analoga kameror.
Olympus har haft en variant i digitala kameror, så vad är den fantastiska banbrytande innovationen som Sony gjort?

[Edit]
Jag har hållit mig borta rätt länge från de religiösa Sony-gänget. Det är lixom ingen mening med att lägga sig i. Tyvärr så drogs jag in i denna diskussion med det vanliga resultatet.

Skjuter ut mig nu och hoppas att jag lyckas hålla mig borta ett tag igen.
 
Senast ändrad:
Hörde precis följande på stor elektronikkedja. Ung tjej som fastnat för foto vill ha tips om systemkamerans hon kan växa i. Säljaren informerar henne att Nikon är bäst om huset kostar under 6000kr, Canon är bättre om hon vill spendera mer pengar. Pentax, Sony etc göra sig icke besvär. Hon köpte en Canon. Därefter undrade en äldre kvinna om bästa kompaktkameran, en Canon till såld ;)
 
Hörde precis följande på stor elektronikkedja. Ung tjej som fastnat för foto vill ha tips om systemkamerans hon kan växa i. Säljaren informerar henne att Nikon är bäst om huset kostar under 6000kr, Canon är bättre om hon vill spendera mer pengar. Pentax, Sony etc göra sig icke besvär. Hon köpte en Canon. Därefter undrade en äldre kvinna om bästa kompaktkameran, en Canon till såld ;)

Det var väl onödigt generaliserat, inte helt sant kanske. Fast när var stora elektronikkedjors försäljare bra?

Sedan är kanske Nikon D5100 ett av de bästa husen under 6000:- just nu. :)
 
Andemeningen i mitt inlägg går dig helt förbi ser jag.

Det gör inget om man jublar över nyheter.

Jo, blir ju lätt så när man skriver annat än det man menar.
Bra att det är så i alla fall, för annars vore det tragiskt om det verkligen skulle varit så som du skrev.



De gör inget om man är optimistiskt och entusiastiskt över sin tro på kommande modeller MEN att framställa sin tro som fakta är något helt annat.

Nä, det skulle det verkligen inte. Har inte hänt vad jag vet.
Eller hur?


Att säga att halvgenomskinliga speglar är en banbrytande Sony innovation är också något annat. Det är ju för tusan bara en halvgenomskinlig spegel i en digital systemkamera med EVO.

Innovation är just det, att ta tillvara tidigare komponenter i nya sammanhang för att t.ex. lösa eller komma runt tekniska problem.

SLR-konstruktionen har i princip varit oförändrad sedan 60-talet och AF-funktionen sedan 80-talet rent konceptuellt. Det Sony gjort med sina SLT-kameror ÄR innovativt och banbrytande och löser en massa problem. Bara för att liknande speglar funnits tidigare även i kameror, så har syftet varit helt annorlunda och egentligen enbart haft nackdelar.

"Finns inget skrot, bara gamla grejer som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Förresten Kjell, du skrev att Nikon inte är bäst.
Bara av nyfikenhet, vilket kameramärke och modell tycker du är bäst idag?
För du har väl en åsikt, eller?

/Mats
 
Förresten Kjell, du skrev att Nikon inte är bäst.
Bara av nyfikenhet, vilket kameramärke och modell tycker du är bäst idag?
För du har väl en åsikt, eller?
/Mats

Nu skrev jag ju iofs att jag inte sagt att Nikon är bäst, det är inte samma sak som att jag inte tycker att de är bäst. Bästa kameran beror väl på vad man ska ha den till eller?

Här får du en lista på kameror jag skulle kunna tänka mig att köpa:
Kompakt: Canon S95 alt G12
Entry level: Nikon D5100
Midrange: Nikon D7000 alt Pentax K5
Prosumer: Canon 7D alt. Nikon D700
Pro: Nikon D3s
 
När det gäller modellen A77 så KOMMER den att vara tekniskt totalt överlägsen Canon 7D m.fl.

  • Bättre bildkvalitet
  • Välbyggd i magnesium och vädertätad (liksom 7D)
  • Markant högre upplösning
  • Betydligt snabbare seriebildstagning, kanske dubbelt
  • Kanske ännu snabbare AF-system
  • Kraftigt förbättrade lågljus-egenskaper, ISO över 100 000
  • AF under filmning
  • Bättre LV
  • Smartaste vikbara displayen hittills
  • Alla "pro"-attributen
  • Tre minneskort
  • GPS
  • USB 3
  • osv.

Den kommer dessutom med ett nytt kit-objektiv 16-50/2,8 SSM och de har förlängt exklusivavtalet med Carl Zeiss och ett flertal nya högklassiga objektiv är på gång, samtliga för FF. Det är planerat två FF-kameror och jag skulle inte bli förvånad är att nu när de hittat sin egen stil efter ett par års trevande också bygger upp sin professionella serviceorganisation mm.

Det mesta av detta är bara rena gissningar från din sida....

Överlägsen bildkvalité....återstår att se när kameran väl finns ute på marknaden...möjligtvis att den kommer vara lite bättre men överlägsen lär den knappast vara.

Byggkvalitè....lär inte vara överlägsen någon av konkurrenternas semipro-kameror på denna punkten.

Markant skillnad i upplösning...återstår också o se när kameran väl finns ute på marknaden...hur väl Sony tar hand om dessa extra 6mp...troligtvis blir skillnaden mellan A77 och 7D inte mer märkbar än vad den är mellan tex Nikon D300 och 7D...alltså knappt märkbar i praktiken.

Snabbare seriebildstagning...ja troligtvis snabbare men för att kunna utnyttja det övertaget så måste kameran vara befriad från eftersläpningar och lagg mm i EVF annars så försvinner större delen av meningen den snabba seriebildstagningen vilket i så fall innebär att den kommer vara mycket sämre än 7D för sport mm ovs om A77 har det dubbla antalet fps.

Kanske snabbare AF...snabb AF är inte allt och här återstår också att se hur den presterar mm när den väl finns på marknaden.

Kraftigt förbättrade lågljus-egenskaper....återstår också att se hur den presterar när den väl finns på marknaden och kan jämföras med konkurrenterna.

AF under filmning...ja här lär den vara överlägsen alla konkurrenter...dock så använder man inte AF om man skall filma seriöst och tror det eller ej...Sonys snabba AF vid filmning är i många situationer oftast för snabb för att ge ett riktigt snyggt och behagligt resultat men fungerar/gör sig bra för tex snabba sporter mm.

Bättre LV...ja den lär vara bättre än konkurrenterna på den punkten tack vare LV-läget med fasdetekterande-AF.

Smartaste vikbara displayen hittills...återstår att se hur väl den fungerar i praktiken...tycker mest den väldigt bräcklig ut.

Alla "pro"-attributen....vilka är alla dessa?? Och vilka av dessa saknar Canon 7D och Nikon D300 som skulle göra A77 överlägsen dom på den punkten.

Tre minneskort....inget som är bekräftat så det återstår att se hur det blir med det när den offentliga specen finns ute.

GPS....visst en välkommen funktion för många men inget som gör A77 överlägsen någon av konkurrenternas likvärdiga modeller.

USB3....trevligt men i dagsläget är inte USB3 speciellt utbrett så det känns inte som något viktigt eller som någon funktion som ger A77 nått betydande övertag jämfört med konkurrenternas likvärdiga modeller med USB2...dom flesta använder sig troligtvis av kortläsare ändå.

Osv...?????

Så jag skulle nog säga att A77 kommer vara bättre på några punkter än konkurrenternas modeller men på vilka punkter återstår att se när den väl finns ute på marknaden...överlägsen kommer den dock garanterat inte att vara.

Vilka är dessa högklassiga Zeiss-objektiv som är på gång?? Ända högklassiga objektiv som jag vet med säkerhet är på gång med A-fattning är 500mm/f4 G.
 
Skrev inte att varje punkt för sig var överlägsen eller att de andra inte också har vissa saker. Menar att en kamera som är bättre eller likvärdig på i princip alla punkter blir överlägsen.

Det här känns alldeles för uttjatat nu och är inget kul längre. Tjafs om petitesser om man inte vill försöka förstå. Tror i alla fall att A77 blir en förbaskat bra kamera. Det räcker.
Jag tar semester från FS en stund.


/Mats
 
"Canon och Nikon är bäst, eftersom Canon och Nikon är bäst."

Detta gäller även ifall någon annan tillverkare skulle komma fram, och (hemska tanke!) visa tendenser till att kanske vilja springa förbi...

Nu har jag inte en journalists flytande penna, men om så hade varit fallet skulle jag redan för längesedan ha presenterat ett massivt underlag som mycket klart visar att detta är huvudregel nr 1 för nära nog 99 % av alla kameratestare. Och därmed även för väldigt många kameraanvändare, förstås.

Det är väl bra för dem då. Kanske. Om de är nöjda med att ha skygglappar på så är det helt OK. Vi övriga "inte väldigt många kameraanvändare" använder nog våra kameror mer än vi sitter och är skitnöjda med att de är bäst.

Men vet du vad? Min kamera är faktiskt bäst. För mig. Just nu. Eftersom jag har den och kan använda den. Andra kameror kan vara kul att läsa om, kanske, och fantasikameror som skrivs om i Fotosidans forum kan eventuellt vara kul att spekulera om, men jag kan ju inte fotografera med dem idag, så speciellt bra är de ju inte.
 
Nja, det är nog svårt. Ska genomsiktssökaren fungera vid alla olika brännvidder blir det en extremt komplicerad optisk konstruktion som ingen tidigare ens försökt sig på.

Man kan tänka sig en genomsiktssökare av Leicatyp, med inspeglade ramar för olika brännvidder. Det fungerar då förstås inte för alla olika brännvidder, men kanske för tillräckligt många. Jag tror dock inte på en sån lösning från Canon. Om Canon gör en spegelfri kamera så kommer den inte att vara en nischmodell i stil med Fuji X100. Canon vill antagligen konkurrera med NEX, Pen, G{F,H} och NX.
 
(den s.k. adaptern med halvgenomskinlig spegel från anno datsumal för någon NEX-variant)

Finns den där adaptern? Eller är den bara ett rykte? Efter att ha läst om den här i Fotosidans forum fick jag intrycket att Sony nyss presenterat den, men jag hittar inte mycket om den med Google.
 
Bara av nyfikenhet, vilket kameramärke och modell tycker du är bäst idag?

Det där är en fråga av lågstadiekaraktär. Världen är lite mer komplicerad än så, och det går inte att utse en kamera som "är bäst". I sporttävlingar vet man efter tävlingen vem som är bäst (i just den sporten), men kameraanvändning är inte en tävlingssport.
 
Jag har använt en sån där på en Leica M3 med ett 200mm ( tror jag). Det var inte en särskilt bra lösning då, och jag tror inte det är bättre nu ...

Sony får gärna återanvända 50 år gammal teknik, och lyckas de göra det bra så all heder till dem. Jag är dock skeptisk.
 
Hm, det verkar tydligen vara ungefär så den ska se ut. Jag hittade ett blogginlägg om den här:
http://www.sonyalpharumors.com/sr5-...nex-adapter-with-built-in-translucent-mirror/

Bra "hittat", det var ju samma sida som jag länkade till i ursprungsinlägget.
Tror alla missuppfattar hela grejen vad sftet och funktionen är (som vanligt tyvärr).

Alltså NEX-systemet har ju sina fördelar och nackdelar och har egna objektiv, men tack vare det korta registeravståndet får man ju plats med en adapter. Det finns till i princip alla märken och är en fördel med NEX. Det blir MF på alla objektiv, utom SSM och SAM Alpha-objektiv om man använder Sonys egen adapter LA-EA1, då får man möjlighet till kontrastfokus.

Som avhandlats här tidigare fungerar inte kontrast-AF bra med objektiv designade för Phase-detect AF. Med den här nya adaptern, som inte alls kommer att se ut som Leicas gamla, utan som en helt vanlig adapter, en rund ring, kommer istället objetiv med A-mount att fungera med phase-detect AF på NEX, precis likadant som på A55.

De putslustiga kommentarerna om den gamla Leica-lösningen må vara roliga för vissa kanske, men någon som helst relevans her de inte. om man har en NEX och dessutom en del A-mount objektiv man vill använda är det här en klart vettig adapter. Skulle teoretiskt med samma teknik kunna göras AF-adaptrar för Canon-objektiv också, men det tänker nog inte Sony göra iofs.

Annars har ni rätt i att den största nackdelen med den häroch även A65, A77 är att de inte finns. Det Ar en kraftig nackdel, kan jag definitivt hålla med om, men som tur är inte så länge.

/Mats (som fick en kort semester)
 
Jag tror de flesta förstår syftet, men kanske inte poängen. Vill man använda stora klumpiga objektiv är det förmodligen enklare att använda dem på kameran de gjordes för.

Det här har dock fortfarande inget med vad Canon hittar på att göra, och det är fortfarande inte tillåtet att framhäva andra tillverkare i märkesspecifika forum.

Om jag inte missminner mig var det någon som ondgjorde sig över att Canonfolket raljerade i A77-tråden (någon som dessutom påstod hålla sig borta från Canonforumet).

De allra flesta kameror som finns att köpa nu är bra, och det är svårt att se någon större skillnad i bildkvalitet. Handhavandemässigt skiljer det sig en del dock, och jag hoppas Canon hittar på en bra sökarlösning. Kameror med enbart elektronisk sökare som på alla sätt är jämförbara med optiska tror jag är rätt långt borta än så länge.
 
Om Canon gör en spegellös systemkamera så har jag svårt att se att EF- eller EF-S-objektiv blir annat än nödlösningar. Visste vore det jättebra att kunna använda sådana objektiv på en spegelfri Canon, men det vore ju inte den primära användningen. För min del skulle jag tycka att det vore trevlig att kunna använda mina långa teleobjektiv på en spegelfri kamera, men för kortare brännvidder skulle jag nog hellre se anpassade objektiv som förhoppningsvis skulle bli mindre.

Vad ska man egentligen tro om den nya kameran? Blir den spegelfri, eller bara en extra liten EOS?

Ska jag köpa mig en Olympus E-P3 nu (elller snarare om någon månad eller två när den börjar säljas) eller ska jag vänta på Canons mini-systemkamera?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.