Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spegellös Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Något jag inte riktigt förstår är varför de systemkameror som inte är spegelreflex (med vissa undantag) ändå sätter sökaren mot mitten av kamerahuset, så att man måste trycka näsan mot displayen och täcka halva ansiktet med kameran. Om man nu har en EVF eller genomsiktsökare tycker jag det är bättre att den sitter på kanten av kamera som på t.ex. Leica - man får bättre kontakt med människor man fotograferar om de ser mer av fotografens ansikte, och man slipper gegga ner displayen med näsfett.
En del systemkameror som är spegelreflex är riktigt bra ur den synpunkten. Som t.ex. Olympus E-1. Tyvärr är inte efterföljarna E-3 och E-5 lika radikalt designade.
 
En del systemkameror som är spegelreflex är riktigt bra ur den synpunkten. Som t.ex. Olympus E-1. Tyvärr är inte efterföljarna E-3 och E-5 lika radikalt designade.

Det har du förstås rätt i - det finns egentligen ingen anledning till att sökaren och objektivet behöver sitta i mitten när det inte längre finns en filmrulle att ta hänsyn till, men kamerorna ser som sagt ändå oftast ut som de analoga.

En spegellös Canon skulle inte ha något sådant "arv" att förvalta, så den skulle inte längre behöva se ut som en spegelreflex utan kunna vara bättre ergonomiskt. Min X100 är inget under av ergonomi, och den har definitivt inte modern design, men jag gillar att sökaren sitter där den gör :)
 
Det har du förstås rätt i - det finns egentligen ingen anledning till att sökaren och objektivet behöver sitta i mitten när det inte längre finns en filmrulle att ta hänsyn till, men kamerorna ser som sagt ändå oftast ut som de analoga.

En spegellös Canon skulle inte ha något sådant "arv" att förvalta, så den skulle inte längre behöva se ut som en spegelreflex utan kunna vara bättre ergonomiskt. Min X100 är inget under av ergonomi, och den har definitivt inte modern design, men jag gillar att sökaren sitter där den gör :)

Olympus 4/3-kameror hade inte heller något sådant arv att förvalta. Det finns ju inga E-system-kameror för film.
 
Det slår mig att det är lite märkligt att kameran inte är specad för blixtsynk på 1/4000 sekund. Med en centralslutare ska det ju inte vara några problem att synka på alla slutartider.

Är det inte en vanlig centralslutare i en X100?

Det är en vanlig centralslutare, men jag vet inte varför den inte är specad för synk på alla tider - slutaren kanske inte hinner öppna sig helt eller nåt. Det är väl inte helt vanligt med en centralslutare som över huvud taget klarar 1/4000s, och X100 är också begränsad i vilka bländare man får använda med snabba tider - det går att köra 1/4000 och f/2, men det blir fult

De flesta moderna kameror med ridåslutare brukar ha FP-synk (något felaktig benämning eftersom det fortfarande är en sorts X-synk och FP-synk finns redan som beteckning på en sorts synkronisering av blixtlampor med ridåslutare) som innebär att blixten skickar ut en massa blixtar under en längre tid så att filmen/sensorn är belyst hela tiden medan ridåspringan rör sig. Nackdelen är att blixtljuset inte blir så starkt i det läget, men man kan blixtsynkronisera på alla slutartider. Det brukar vara användbart för utfyllnadsblixt i dagsljus.

Ja, för upplättning fungerar det bra, men om man kan köra blixtar på full effekt, eller studioblixtar, i dagsljus kan man få andra effekter.
 
Olympus 4/3-kameror hade inte heller något sådant arv att förvalta. Det finns ju inga E-system-kameror för film.

Var väl därför det gjorde E-1 som den såg ut, men kanske köparna vill ha en kamera som ser mer traditionell och de därför gjorde efterföljarna annorlunda.
 
För övrigt finns det inte en chans in helvetet att EVF-sökaren i A77 på ALLA sätt är jämförbar med en optisk sökare ;)

Vet inte riktigt hur den där Sony A77-diskussionen uppstod och kapade den här tråden, men om man verkligen vill bli av med den sidodiskussionen härifrån så är det väl inte den klokaste iden att fortsätta kasta in ved i brasan.

F.ö. håller jag med dig om ditt påstående, men att det specialfallet med sportfoto för "halv-slow-motion"-sporter typ fotboll och ishockey fått alldeles för stort utrymme. Det är en nisch och är det lite snabbare och mer oväntade förlopp funkar det inte med DSLR ändå på det sättet, utan EVF skulle göra minst lika bra eller bättre ifrån sig. Åt andra hållet i de 95% av fallen där man inte behöver total realtids-uppdatering av sökarbilden är OVF inte heller överägsen eller alltid att föredra.


Något jag inte riktigt förstår är varför de systemkameror som inte är spegelreflex (med vissa undantag) ändå sätter sökaren mot mitten av kamerahuset, så att man måste trycka näsan mot displayen och täcka halva ansiktet med kameran. Om man nu har en EVF eller genomsiktsökare tycker jag det är bättre att den sitter på kanten av kamera som på t.ex. Leica - man får bättre kontakt med människor man fotograferar om de ser mer av fotografens ansikte, och man slipper gegga ner displayen med näsfett.

Du menar så här?
nex-7.jpg

Tror att det har flera orsaker. Främst på en kamera som ska ersätta DSLR så måste den för att bli lättare accepterad "se ut" som en sådan. Om några generationer kanske det blir annorlunda. Ur siktningssynpunkt är det bästa att okularet och objektivet är i samma linje.

En sak som däremot har gjorts är att okularet är tillbakaflyttat så att man inte måste pressa näsan in i kameran på samma sätt, så är det t.ex. på Sony A55. Den sitter också lägre närmare objektivcentrum än på en DSLR.

/Mats
 
Dessutom, om man har en vanlig DSLR och tar bilder på höjden med vertikalgrepp , vilket är vanligt vid porträtt och där modellen får mer kontakt med fotografen, så sitter ju faktiskt okularet på sidan av kameran precis som du eftersträvar.

/Mats
 
Det är en vanlig centralslutare, men jag vet inte varför den inte är specad för synk på alla tider - slutaren kanske inte hinner öppna sig helt eller nåt. Det är väl inte helt vanligt med en centralslutare som över huvud taget klarar 1/4000s, och X100 är också begränsad i vilka bländare man får använda med snabba tider - det går att köra 1/4000 och f/2, men det blir fult

Ja, om slutaren inte hinner öppna helt och stänga igen under 1/4000 sekund så blir det ju automatiskt nerbländat. På vad sätt blir det fult om man försöker med 1/4000 sekund och f/2? Blir det inte helt enkelt f/8 automatiskt då?
 
Ja, om slutaren inte hinner öppna helt och stänga igen under 1/4000 sekund så blir det ju automatiskt nerbländat. På vad sätt blir det fult om man försöker med 1/4000 sekund och f/2? Blir det inte helt enkelt f/8 automatiskt då?

Bakgrundsoskärpan blir väldigt konstig om jag förstått det rätt (jag har inte testat) - förmodligen agerar slutaren som bländare när man gör så.

Edit: testade nyss, och det ser ganska märkligt ut: http://www.flickr.com/photos/aferiksson/5957424459/sizes/l/in/photostream/
 
Senast ändrad:
Jag tror tyvärr att du har fel, Kjell.

Surströmming kommer att vara precis lika äckligt om några år ...


Många som gillar surströmming tycker den rätten åker cirklar runt kräftor och annat uppblåst och smaklöst . Beträffande lukten eller doften som de som gillar surströmming föredrar att uttrycka det så är det inget som de flesta surströmmingsälskare överhuvudtaget besväras av - så märkligt är det faktiskt.

Surströmming är faktiskt bäst om det är fjolårets t.o.m. tycker många. Så olika kan man tycka och grejen är att de kan föredra vilket som helst av dagens kameramärken.
 
Många som gillar surströmming tycker den rätten åker cirklar runt kräftor och annat uppblåst och smaklöst . Beträffande lukten eller doften som de som gillar surströmming föredrar att uttrycka det så är det inget som de flesta surströmmingsälskare överhuvudtaget besväras av - så märkligt är det faktiskt.

Surströmming är faktiskt bäst om det är fjolårets t.o.m. tycker många. Så olika kan man tycka och grejen är att de kan föredra vilket som helst av dagens kameramärken.

Du menar att det inte finns någon koppling mellan EVO & Surströmming?
Hmm, är du riktigt säker på det ;-)
 
Svårt val - antingen luktar kameran surströmming eller så har den EVF ...

I just det fallet skulle jag nog välja EVF faktiskt :)
 
Svårt val - antingen luktar kameran surströmming eller så har den EVF ...

I just det fallet skulle jag nog välja EVF faktiskt :)

Ja, surströmming luktade den inte, men Zenit 3M var en sådan där kamera som föranledde handtvätt när man satt i film åt någon kund, på fotoaffärsbiträdestiden för himla länge sedan ;-)
 
Nej, även om de var torra hade de en doft man gärna ville slippa. Jag vet inte vad som var upphovet, men luktade gjorde det. Det fanns även andra exempel, men jag minns inte exakt vilka. Zenit-doften har bitit sig fast ;-)
 
Svårt val - antingen luktar kameran surströmming eller så har den EVF ...

I just det fallet skulle jag nog välja EVF faktiskt :)
Haha! Instämmer!


Säger en som inte skulle välja en första-generations SLT-kamera som ENDA kamera, men definitivt en A55:a som sidokamera jämte en OVF DSLR-kamera för vissa sammanhang (ifall jag haft råd). Min nästa kamerauppgradering var tänkt att bli en bra DSLR-kamera med OVF, men redan den andra generationens SLT-kameror (A77 och A65) kan komma att ändra mina planer i detta avseende.

Om Canon faktiskt skulle lyckas med att få fram en bra spegellös kamera som blir tillräckligt liten, så kan jag för egen del mycket väl överväga detta. Förutsatt att de får ut den innan jag redan har hunnit köpa en NEX-7 ...


Skulle till sist vilja påminna om att Canon som bekant har sagt att det inte är säkert att de kommer med något spegellöst system överhuvudtaget. Tvärtom, de har ju uttryckt sig i stil med - vi kommer med en liten systemkamera, men den behöver inte nödvändigtvis vara spegellös.

Ifall nu Canons kommande lilla kamera INTE skulle bli spegellös, så kanske detta i och för sig inte gör hela ämnet Off-Topic, men däremot så förvandlar det väl trådämnet till 100% spekulationer...
:)

I så fall kommer det enbart att vara (vissa av) Off-Topic inläggen som INTE kommer att vara till 100% byggda på spekulationer... :)
 
Det dröjer åtminstone ett halvår innan vi får se den lilla systemkameran från Canon. Canon brukar presentera sina nyheter i februari och augusti (ungefär) och den nya kameran skulle ju komma under 2012.
 
Hoppas det dröjer ... min spargris måste få mer tid på sig att tillfriskna. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.