Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spegellös Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Skrev inte att varje punkt för sig var överlägsen eller att de andra inte också har vissa saker. Menar att en kamera som är bättre eller likvärdig på i princip alla punkter blir överlägsen.

Det här känns alldeles för uttjatat nu och är inget kul längre. Tjafs om petitesser om man inte vill försöka förstå. Tror i alla fall att A77 blir en förbaskat bra kamera. Det räcker.
Jag tar semester från FS en stund.


/Mats

För att den ska vara överlägsen så räcker det inte med att vara bättre på några punkter o likvärdig på i princip alla andra....ska den vara överlägsen måsten den vara mycket bättre på alla dom viktigaste punkterna och likvärdig på alla andra mindre viktiga punkter....skulle vara smått otroligt om A77 skulle vara det....själv tycker jag bara det blir smått löjligt när man framhåller en kamera som överlägsen alla andra när den inte har ställts i test mot några av dom kamerorna som den påstås vara överlägsen....än löjligare blir det när man hävdar den överlägsen då kameran inte ens finns ute på marknaden o man inte ens har sett den officiella specen.
 
Bra "hittat", det var ju samma sida som jag länkade till i ursprungsinlägget.
Tror alla missuppfattar hela grejen vad sftet och funktionen är (som vanligt tyvärr).

Alltså NEX-systemet har ju sina fördelar och nackdelar och har egna objektiv, men tack vare det korta registeravståndet får man ju plats med en adapter. Det finns till i princip alla märken och är en fördel med NEX. Det blir MF på alla objektiv, utom SSM och SAM Alpha-objektiv om man använder Sonys egen adapter LA-EA1, då får man möjlighet till kontrastfokus.

Som avhandlats här tidigare fungerar inte kontrast-AF bra med objektiv designade för Phase-detect AF. Med den här nya adaptern, som inte alls kommer att se ut som Leicas gamla, utan som en helt vanlig adapter, en rund ring, kommer istället objetiv med A-mount att fungera med phase-detect AF på NEX, precis likadant som på A55.

De putslustiga kommentarerna om den gamla Leica-lösningen må vara roliga för vissa kanske, men någon som helst relevans her de inte. om man har en NEX och dessutom en del A-mount objektiv man vill använda är det här en klart vettig adapter. Skulle teoretiskt med samma teknik kunna göras AF-adaptrar för Canon-objektiv också, men det tänker nog inte Sony göra iofs.

Annars har ni rätt i att den största nackdelen med den häroch även A65, A77 är att de inte finns. Det Ar en kraftig nackdel, kan jag definitivt hålla med om, men som tur är inte så länge.

/Mats (som fick en kort semester)

Som användare av Nex så är en sådan här adapeter väldig intressant och välkommen...något som är väldigt intressant är att det enligt säkra källor sägs vara början/en del av Sonys satsning på ett modulliknande kamerasystem.
 
Vore kul om de gör nåt som konkurrerar med Leica M9, fast modernare. Stor sensor i hysat kompakt hus, med en egen objektivserie och möjlighet att använda EF med adapter. Hybridsökare med ramar för 21 till 90 mm optiskt och elektroniskt vid behov.

Tror inte det kommer nåt sånt, men allt i den här tråden är ju spekulationer och gissningar ändå :)
 
Återigen det beror helt och hållet på vad/hur man fotograferar och vad man föredrar.....för vissa så överväger fördelarna nackdelarna.

Många verkar ha svårt att acceptera/förstå att det faktiskt finns dom som föredrar EVF över OVF trotts bristerna som dagens EVF har.

Visst är det så, det finns folk som tycker om surströmming också ;-)
Jag tillhör inte de som gör det, samma sak med EVF så som den ser ut idag.

Det kan mycket väl komma att ändra sig inom några år.
 
Jag tror tyvärr att du har fel, Kjell.

Surströmming kommer att vara precis lika äckligt om några år ...
 
Vore kul om de gör nåt som konkurrerar med Leica M9, fast modernare. Stor sensor i hysat kompakt hus, med en egen objektivserie och möjlighet att använda EF med adapter. Hybridsökare med ramar för 21 till 90 mm optiskt och elektroniskt vid behov.

Tror inte det kommer nåt sånt, men allt i den här tråden är ju spekulationer och gissningar ändå :)

Det vore jäkligt rolig, inte troligt, men roligt.

Det är nog liite större chans att Nikon kommer en digital rangefinder. De prånglade ju ut en analog så sent som 2002. fast vi talar väl om väldigt små chanser här också.

Tyvärr så blir den väl i samma prisklass som M9 om den mot förmodan skulle dyka upp :-(
 
Glömde att skriva att en sån kamera bör ha centralslutare (eller objektiven snarare) och att adaptern för EF förstås också måste ha det. Detta för att få en tyst kamera som kan blixtsynka på riktigt korta slutartider.

Objektiven blir givetvis ganska dyra om de innehåller slutare, men det kostar att ligga på topp :)
 
Blixtsynk på korta tider kan man få med elektronisk slutare. Nikon D70 har X-synk ner till 1/500-dels sekund.
 
Nikon D70 har hyfsat snabb blixsynk, men den känns inte längre så aktuell. Min X100 kan synka till 1/4000s (sägs det -jag har inte testat). För utomhusporträtt i dagsljus kan man få rätt så trevliga effekter med den korta synktiden, men för mig är det mer intressant att kameran är i princip ljudlös.
 
Jag tror att det är svårt eller i alla fall dyrt att få till mycket snabbare. Nikon har vad jag vet aldrig haft högre än 1/500, inte ens på Pro grejjorna.

"Lägre" menar du väl?
Kan man inte göra en slutare "halvelektronisk", dvs att starten av bilden tas, men ridåslutaren stängs efter t.ex. 1/1000 s.

T.ex. på en spegellös Canon så kunde alltså kontinuerligt exponeringar påbörjas och när man trycker av så stängs slutaren t.ex. 1/1000 s (eller vad man nu ställt in) efter exponeringsstarten. Då kunde man också dra nytta av ett negativt lag som kompenserar för reaktionstiden.

(Skrev liknande tidigare, men tog den här gången med spegellös Canon för att hålla mig till ämnet, men det vart fel ändå eftersom det inte är tillåtet att prata´om saker som inte finns...)

/Mats
 
1/2000 sekund enligt manualen.

Jo jag vet, men jag har sett exempelbilder som folk tagit med externa blixtar på 1/4000s. Det fungerar tydligen så länge blixten går att ställa in på lämplig styrka så att brinntiden blir tillräckligt kort.

Hur som helst är snabb blixtsynk en trevlig funktion som är svårimplementerad i en kamera med ridåslutare. Om man ändå gör en helt ny kameratyp kan man då använda sig av andra tekniker för att bl.a. snabba upp detta :)
 
Jag tror de flesta förstår syftet, men kanske inte poängen. Vill man använda stora klumpiga objektiv är det förmodligen enklare att använda dem på kameran de gjordes för.

Av kommentarerna att döma så verkar många inte alls fattat, eller så är de ute för att förstöra en seriös diskussion.

Precis som du gissar trodde t.ex Sony också med NEX-systemet, men det har visat sig att den blivit oerhört populär bland folk som med adapter vill använda andra objektiv. Jag skaffade t.ex. själv en adapter till min NEX-5 för att kunna använda mina gamla fina Konica Hexanon AR-objektiv.

Många köper en liten spegellös kamera som komplement till sitt DSLR-system. Om Canon släpper en liten spegellös kamera, är det högst troligt många med Canon EF-objektiv vil kunna använda dessa och då bör det såklart göras adaptrar också.

Problemet är AF och då kan det här vara en lösning för att utnyttja phase-detect med sådana objektiv och kontrast-af för "native"-objektiv.

Det här är inte alls OT.


Det här har dock fortfarande inget med vad Canon hittar på att göra, och det är fortfarande inte tillåtet att framhäva andra tillverkare i märkesspecifika forum.

Vet inte varför du klagar på det här inlägget. Vaddå "framhäva"?
Någon sådan kamera som rubriken antyder finns inte (ok spegellösa Canon finns, har en sån själv, men det som avses är någon form av systemkamera), så själva tråden skulle också vara förbjuden i så fall. Klart att man måste kunna jämföra med konstrutioner från andra tillverkare.

Håller med om att andra delar av den här tråden spårat ut fullständigt, men det här inlägget gjorde inte det.


Om jag inte missminner mig var det någon som ondgjorde sig över att Canonfolket raljerade i A77-tråden (någon som dessutom påstod hålla sig borta från Canonforumet).

Man kan väl ändra sig?
En del andra inlägg från andra personer uppvisade en ton so inger hopp.


De allra flesta kameror som finns att köpa nu är bra, och det är svårt att se någon större skillnad i bildkvalitet. Handhavandemässigt skiljer det sig en del dock, och jag hoppas Canon hittar på en bra sökarlösning. Kameror med enbart elektronisk sökare som på alla sätt är jämförbara med optiska tror jag är rätt långt borta än så länge.

jo, tre veckor bort ;-)


/Mats
 
Det jag mest opponerar mig mot är att den här tråden som ligger i ett Canonforum kanske inte borde handla fullt så mycket om vad Sony gör eller inte gör. Det finns ju ett vs-forum där man kan kasta paj på varandra och jämföra vem som har störst.

Det är väl ingen som sagt att man inte får diskutera kameror som inte finns? Däremot är det lite fånigt att spekulera i hur mycket bättre en icke existerande kamera är än de som finns på marknaden. En eventuell spegellös Canon kommer säkerligen att vara bra och tålas att jämföras med Nex, Olympus, Panasonic m.fl., men ska förmodligen inte jämföras med t.ex. A77 som är en annan typ av kamera.

För övrigt finns det inte en chans in helvetet att EVF-sökaren i A77 på ALLA sätt är jämförbar med en optisk sökare ;)

Något jag inte riktigt förstår är varför de systemkameror som inte är spegelreflex (med vissa undantag) ändå sätter sökaren mot mitten av kamerahuset, så att man måste trycka näsan mot displayen och täcka halva ansiktet med kameran. Om man nu har en EVF eller genomsiktsökare tycker jag det är bättre att den sitter på kanten av kamera som på t.ex. Leica - man får bättre kontakt med människor man fotograferar om de ser mer av fotografens ansikte, och man slipper gegga ner displayen med näsfett.
 
Jo jag vet, men jag har sett exempelbilder som folk tagit med externa blixtar på 1/4000s. Det fungerar tydligen så länge blixten går att ställa in på lämplig styrka så att brinntiden blir tillräckligt kort.
Det slår mig att det är lite märkligt att kameran inte är specad för blixtsynk på 1/4000 sekund. Med en centralslutare ska det ju inte vara några problem att synka på alla slutartider.

Är det inte en vanlig centralslutare i en X100?

Hur som helst är snabb blixtsynk en trevlig funktion som är svårimplementerad i en kamera med ridåslutare.

De flesta moderna kameror med ridåslutare brukar ha FP-synk (något felaktig benämning eftersom det fortfarande är en sorts X-synk och FP-synk finns redan som beteckning på en sorts synkronisering av blixtlampor med ridåslutare) som innebär att blixten skickar ut en massa blixtar under en längre tid så att filmen/sensorn är belyst hela tiden medan ridåspringan rör sig. Nackdelen är att blixtljuset inte blir så starkt i det läget, men man kan blixtsynkronisera på alla slutartider. Det brukar vara användbart för utfyllnadsblixt i dagsljus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.