Sony har väl redan nått ganska stora framgångar med sina SLT-kameror?
Sony har väl inte fått någon större framgång alls med sina systemkameror ännu. Tror knappast Sonys kameradivisionschef kan komma in i koncern-styrelserummet och säga att han är nöjd och målet uppnått.
Nu hävdar flera att det Fröderberg skrev var ett referat från en oficiell Sony-hållning, men det är, tror jag, i så fall en missuppfattning eller nån japansk falsk ödmjukhet av något slag, finns mycket märkligt sådant i japansk kultur, jag har mött japaner i flera sammanhang och det är en på många sätt främmande kultur jämfört med vår.
Nu känns det igen som att det är jag emot resten av världen. Allvarligt, om någon verkligen tror att Sony kastar in handduken och ger upp kampen för att konkurrensen är för stor så är man dåligt påläst i både sin historiebeskrivning och relativt enkla företagsekonomiska baskunskaper.
Jag är i alla fall säker på att Sony avser att konkurrera hårt på systemkameramarknaden. En metod de använder är att vara djärvt med nya innovativa tekniska lösningar. SLT-tekniken gör inte på något sätt att det blir kameror i ett annat segment, eller nisch. Digitala systemkameror med utbytbara objektiv med samma form och funktion och ändamål som traditionella DSLR.
Jag är förbluffad om den allmänna uppfattningen skulle vara att Sony funnit konkurrensen för svår knappt efter att de börjat och skulle lägga ner DSLR för att de inte kan hävda sig emot konkurrenterna. Löjligt naivt helt enkelt, så är det inte. Kan inte förstå att någon här drar den slutsatsen och det gör mig inte alls till någon märkesfanatiker med övertro på Sony! Tror man nåt annat går man runt med enormt stora skygglappar.
Sony har inte varit i det här gamet längre än sedan september 2006. De lär knappast vara nöjda med att ligga på en tredjeplats långt efter två stora märkesledare. Sony som bolag har en speciell , extremt tävlingsinriktad företagskultur. De kommer aldrig att nöja sig med nr. 3.
Jag läste för länge sedan en intervju som visserligen handlade om spelkonsoler där det framgick att det var en lång process innan de bestämmer sig för att gå in på en ny marknad, men när de väl gör det så har de absolut målet att bli nr 1 eller strax efter på plats nr 2 inom en bestämd period.
Ingen vet Sonys interna överenskommelser och planer, men min gissning är att deras systemkameradivision fått kanske 10 år på sig för att komma till den absoluta toppen och bli 1a eller stakt 2a. Bara ungefär halva den tiden har gått ännu.
Att Sony ger upp för att konkurrensen är för stor är bara löjligt att tro. De har ju knappt börjat ännu och, nej, deras begränsade framgångar med A55 m.fl. räcker långt ifrån för att de ska slå sig till ro.
Kalla mig för märkesfanatiker med övertro då. Jag ser mig inte alls som sådan. Det här är sunda åsikter baserat på enkla historiska och tekniska fakta. Jag är snarare förundrad över den här undertron som uppvisas här och märkligt att jag ses som en udda fågel.
När det gäller modellen A77 så KOMMER den att vara tekniskt totalt överlägsen Canon 7D m.fl.
- Bättre bildkvalitet
- Välbyggd i magnesium och vädertätad (liksom 7D)
- Markant högre upplösning
- Betydligt snabbare seriebildstagning, kanske dubbelt
- Kanske ännu snabbare AF-system
- Kraftigt förbättrade lågljus-egenskaper, ISO över 100 000
- AF under filmning
- Bättre LV
- Smartaste vikbara displayen hittills
- Alla "pro"-attributen
- Tre minneskort
- GPS
- USB 3
- osv.
Den kommer dessutom med ett nytt kit-objektiv 16-50/2,8 SSM och de har förlängt exklusivavtalet med Carl Zeiss och ett flertal nya högklassiga objektiv är på gång, samtliga för FF. Det är planerat två FF-kameror och jag skulle inte bli förvånad är att nu när de hittat sin egen stil efter ett par års trevande också bygger upp sin professionella serviceorganisation mm.
Att vissa har svårt att acceptera EVF framför OVF i det här läget vet vi om och alla kommer inte bli övertygade om att det är bättre. OVF (åtminstone jämfört med de EVF-implementationer vi sett hittills) har realtidsfördelen, vilket i ett fåtal situationer är absolut nödvändigt, men på det stora hela är EVF överlägsen på många punkter och hör definitivt famtiden till. Sony har skaffat sig ett rejält försprång som de kommer att göra allt för att kapitalisera på maximalt, det är nu som de börjar på allvar och lägger i en högre växel.
Tror att marknaden kommer att se radikalt annorlunda ut om 4-5 år eller redan ännu tidigare. Canon och nikon kan inte alls sitta säkert på tronen och härska utan att förhålla sig till vad Sony gör. Kamerautvecklingen tar stora steg framåt, vilket gynnar alla och som i första hand Sony är att tacka för.
Sony har också, främst bland den yngre framtida generationen, ett oerhört starkt varumärke. Nikon och Canon har det bland erfarna fotografer som inte ser Sony som en konkurrent och tycker det är "leksaker", men tiderna förändras.
Som sagt, vi får se vad fratiden har att utvisa.
/Mats