Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spegellös Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Med en sensor som klarar seriutläsning med 120 fps så skulle åtm. halva slutararbetet kunna göras elektroniskt så att kameran hela tiden kontinuerligt tar stillbilder och när man trycker av stängs slutaren med den inställda slutartiden efter den senaste eletroniska registreringen och tom. kunna ta en bild av ögonblicket INNAN avtryckaren trycktes ned. Det mina herrar ÄR snabbare än ljuset ;-).

Jag har en kompaktkamera från Casio som kan göra så.
 
Varför kan den slutsatsen inte vara korrekt?

;-) Du skämta med mig Aprillo?

För att det är en annan mekanism inne i kameran gör den ju inte till en kamera som hanteras annorlunda eller är till för andra ändamål, istället har de genom sin innovation löst en massa problem som på många sätt gör den överlägsen en DSLR (som de flesta håller med om, men inte du). Sony lägger helt enkelt i en ny växel för att ännu mer allvarligt konkurrera med Nikon och Canon.

De nya kamerorna som släpps nu kommer på en massa punkter att vara helt överlägsna det som Canon och Nikon kan erbjuda, så att det blir en allvarlig konkurrent. Betydligt mer så än varit fallet tidigare.

Jag är helt övertygad om att de andra tillverkarna vet om det och det tuggas på en och annan nagel i deras marknads och utvecklingsavdelningar. Användarbasen "ser" tydligen inte det och tror allt är frid och fröjd, men framtiden får utvisa.


/Mats
 
;-) Du skämta med mig Aprillo?
Nä, varför det. Sony kan mycket väl kommit fram till att konkurrera ut de stora kostar mer än det är värt. Hellre satsa på något nytt.

Det är ju så att Sony gödslat rätt friskt med modeller. Alla har ju inte varit rungande framgångssagor.


För att det är en annan mekanism inne i kameran gör den ju inte till en kamera som hanteras annorlunda eller är till för andra ändamål, istället har de genom sin innovation löst en massa problem som på många sätt gör den överlägsen en DSLR (som de flesta håller med om, men inte du). Sony lägger helt enkelt i en ny växel för att ännu mer allvarligt konkurrera med Nikon och Canon.
Det är din slutsats, kan vara lika fel den :)

De nya kamerorna som släpps nu kommer på en massa punkter att vara helt överlägsna det som Canon och Nikon kan erbjuda, så att det blir en allvarlig konkurrent. Betydligt mer så än varit fallet tidigare.
Jepp återigen det är din slutsats, baserad till stor del på rykten hämtade på nätet. Även om de presenteras som direkta sanningar av mer än dig här på FS.

Jag är helt övertygad om att de andra tillverkarna vet om det och det tuggas på en och annan nagel i deras marknads och utvecklingsavdelningar. Användarbasen "ser" tydligen inte det och tror allt är frid och fröjd, men framtiden får utvisa.

/Mats

Visst, framtiden får utvisa vad som faktiskt Sony tänker göra.
 
Blir nästan smått mörkrädd av den märkesfanatismen och övertron på Sony som några av Sonyanvändarna ha....varje inlägg känns som värsta propagandan och jag känner som Sonyanvändare inte alls igen mig att Sony på nått sätt skulle vara överlägset eller speciellt mer innovativt som företag än några av dom andra tillverkarna
 
Blir nästan smått mörkrädd av den märkesfanatismen och övertron på Sony som några av Sonyanvändarna ha....varje inlägg känns som värsta propagandan och jag känner som Sonyanvändare inte alls igen mig att Sony på nått sätt skulle vara överlägset eller speciellt mer innovativt som företag än några av dom andra tillverkarna

Många är de som tar alla fantastiska rykten som sanningar och alla funktioner som fantastiska innovationer som Sony med sådan lätthet helt ensamma tar fram.

Brister kan lätt bortses från, ignoreras eller i värsta fall kan man inleda en smutskastningskampanj mot den som presenterar problemen.

Alla objektiv är helt enastående och marknadsledande, skit i vad tester säger.

Alla testare och journalister är ju ändå köpta av Nikon, vilket bevisas av att de har sista sidan i tidningen Foto varenda nummer.
 
Det var väl snarare ett referat av vad Sonychefer hade sagt till Fröderberg än en slutsats han drog?

Jo precis så är det, Sony själva har uttryckte sig på det sättet, det var ett tag sedan jag läste det samma.
Men okej det kan ju leda till att Sony får framgång med sina SLT-kameror men det är ju ingen som vet ännu, vi får nog vänta och se.
//Bengt.
 
Blir nästan smått mörkrädd av den märkesfanatismen och övertron på Sony som några av Sonyanvändarna ha....varje inlägg känns som värsta propagandan och jag känner som Sonyanvändare inte alls igen mig att Sony på nått sätt skulle vara överlägset eller speciellt mer innovativt som företag än några av dom andra tillverkarna

Det är inte märkesfanatism. Jag har valt Sony, liksom du, men är inte låst till det, byter märke om det inte blir bra framöver. Det var ju en direkt fråga om vad jag trodde, så då svarar jag på det.

Övertro är det inte heller. Sony är inte alls generellt överlägset enligt min mening och kommer heller inte att konkurrera ut de andra, men har nog på agendan att öka sina marknadsandelar rejält.

Oftast är nya modeller små förbätttringar av tidigare, men ibland blir stegen större. olika tillverkare har också olika timing.

I just det här fallet kommer dock Sonys nya kamera vara överlägse de andras på flera punkter när den släpps (vilket iofs inte nödv'ndigtvis räcker för en kommersiell framgång). Så tror jag fortfarande.

Sedan kommer Nikon D400 med samma sensor osv., men vid lanseringen kommer det här att vara en tekniskt sätt bättre kamera än konkurrenternas på de flesta områdena. Helt klart.

Återstår att se hur bra och snabb EVFen är. Det är en riskfylld strategi som Sony tar och jag har svårt att tro att de skulle chansa om det inte var toppklass på den.

Märkligt att tycka att det är en annan nisch. Det är det ju inte. Samma typ av kamera, för samma ändamål, fast med en annan teknisk lösning, så någon annan nisch är det inte.

Som sagt, det är mina slutsatser och mina åsikter och mina gissnigar precis som jag skrev, så finns inget behov av Kjell att bemöta det och uttryckligt påtala att det är mina slutsatser. Det är det, precis som jag sa.

Framtiden får utvisa.


/Mats
 
Jag har en kompaktkamera från Casio som kan göra så.
Ja, Casio har ett knippe av långzoomare/kompakter som har denna funktion (att lagra bilder med hög hastighet, och sedan när man har fångat det man ville, så stänger man av). På så vis missar man inte tillfället.

Första kameran med denna funktion var som bekant Casio EXILIM EX-F1 (är det den du har)?

Kan förstås inte låta bli att fråga dig, vem du tror att du har att tacka för att du har tillgång till denna funktion? :)
 
Jo precis så är det, Sony själva har uttryckte sig på det sättet, det var ett tag sedan jag läste det samma.
Men okej det kan ju leda till att Sony får framgång med sina SLT-kameror men det är ju ingen som vet ännu, vi får nog vänta och se.

Sony har väl redan nått ganska stora framgångar med sina SLT-kameror?
 
Första kameran med denna funktion var som bekant Casio EXILIM EX-F1 (är det den du har)?
En FH-100.

Kan förstås inte låta bli att fråga dig, vem du tror att du har att tacka för att du har tillgång till denna funktion? :)

Mig själv, förstås, i första hand, eftersom jag köpte den för egna pengar. :)
I andra hand Casio som byggde kameran.

Fast förmodiligen bör jag väl tacka Sony för att de har tillverkat nån komponent till kameran, en transistor eller ett motstånd eller nåt ...

Det är ju sällan som teknik stannar i ett bolag i kameraindustrin. Bolagen korslicensierar patent, och köper teknik av varandra. Ibland har de lite otur också (eller ertappas med byxorna nere; det beror lite på hur man ser det) som när Minoltas autofokusteknik som introducerades 1985 visade sig göra intrång på ett patent som innehades av Honeywell.
 
Senast ändrad:
Sony har väl redan nått ganska stora framgångar med sina SLT-kameror?

Sony har väl inte fått någon större framgång alls med sina systemkameror ännu. Tror knappast Sonys kameradivisionschef kan komma in i koncern-styrelserummet och säga att han är nöjd och målet uppnått.

Nu hävdar flera att det Fröderberg skrev var ett referat från en oficiell Sony-hållning, men det är, tror jag, i så fall en missuppfattning eller nån japansk falsk ödmjukhet av något slag, finns mycket märkligt sådant i japansk kultur, jag har mött japaner i flera sammanhang och det är en på många sätt främmande kultur jämfört med vår.

Nu känns det igen som att det är jag emot resten av världen. Allvarligt, om någon verkligen tror att Sony kastar in handduken och ger upp kampen för att konkurrensen är för stor så är man dåligt påläst i både sin historiebeskrivning och relativt enkla företagsekonomiska baskunskaper.

Jag är i alla fall säker på att Sony avser att konkurrera hårt på systemkameramarknaden. En metod de använder är att vara djärvt med nya innovativa tekniska lösningar. SLT-tekniken gör inte på något sätt att det blir kameror i ett annat segment, eller nisch. Digitala systemkameror med utbytbara objektiv med samma form och funktion och ändamål som traditionella DSLR.

Jag är förbluffad om den allmänna uppfattningen skulle vara att Sony funnit konkurrensen för svår knappt efter att de börjat och skulle lägga ner DSLR för att de inte kan hävda sig emot konkurrenterna. Löjligt naivt helt enkelt, så är det inte. Kan inte förstå att någon här drar den slutsatsen och det gör mig inte alls till någon märkesfanatiker med övertro på Sony! Tror man nåt annat går man runt med enormt stora skygglappar.

Sony har inte varit i det här gamet längre än sedan september 2006. De lär knappast vara nöjda med att ligga på en tredjeplats långt efter två stora märkesledare. Sony som bolag har en speciell , extremt tävlingsinriktad företagskultur. De kommer aldrig att nöja sig med nr. 3.

Jag läste för länge sedan en intervju som visserligen handlade om spelkonsoler där det framgick att det var en lång process innan de bestämmer sig för att gå in på en ny marknad, men när de väl gör det så har de absolut målet att bli nr 1 eller strax efter på plats nr 2 inom en bestämd period.

Ingen vet Sonys interna överenskommelser och planer, men min gissning är att deras systemkameradivision fått kanske 10 år på sig för att komma till den absoluta toppen och bli 1a eller stakt 2a. Bara ungefär halva den tiden har gått ännu.

Att Sony ger upp för att konkurrensen är för stor är bara löjligt att tro. De har ju knappt börjat ännu och, nej, deras begränsade framgångar med A55 m.fl. räcker långt ifrån för att de ska slå sig till ro.

Kalla mig för märkesfanatiker med övertro då. Jag ser mig inte alls som sådan. Det här är sunda åsikter baserat på enkla historiska och tekniska fakta. Jag är snarare förundrad över den här undertron som uppvisas här och märkligt att jag ses som en udda fågel.

När det gäller modellen A77 så KOMMER den att vara tekniskt totalt överlägsen Canon 7D m.fl.

  • Bättre bildkvalitet
  • Välbyggd i magnesium och vädertätad (liksom 7D)
  • Markant högre upplösning
  • Betydligt snabbare seriebildstagning, kanske dubbelt
  • Kanske ännu snabbare AF-system
  • Kraftigt förbättrade lågljus-egenskaper, ISO över 100 000
  • AF under filmning
  • Bättre LV
  • Smartaste vikbara displayen hittills
  • Alla "pro"-attributen
  • Tre minneskort
  • GPS
  • USB 3
  • osv.

Den kommer dessutom med ett nytt kit-objektiv 16-50/2,8 SSM och de har förlängt exklusivavtalet med Carl Zeiss och ett flertal nya högklassiga objektiv är på gång, samtliga för FF. Det är planerat två FF-kameror och jag skulle inte bli förvånad är att nu när de hittat sin egen stil efter ett par års trevande också bygger upp sin professionella serviceorganisation mm.

Att vissa har svårt att acceptera EVF framför OVF i det här läget vet vi om och alla kommer inte bli övertygade om att det är bättre. OVF (åtminstone jämfört med de EVF-implementationer vi sett hittills) har realtidsfördelen, vilket i ett fåtal situationer är absolut nödvändigt, men på det stora hela är EVF överlägsen på många punkter och hör definitivt famtiden till. Sony har skaffat sig ett rejält försprång som de kommer att göra allt för att kapitalisera på maximalt, det är nu som de börjar på allvar och lägger i en högre växel.

Tror att marknaden kommer att se radikalt annorlunda ut om 4-5 år eller redan ännu tidigare. Canon och nikon kan inte alls sitta säkert på tronen och härska utan att förhålla sig till vad Sony gör. Kamerautvecklingen tar stora steg framåt, vilket gynnar alla och som i första hand Sony är att tacka för.

Sony har också, främst bland den yngre framtida generationen, ett oerhört starkt varumärke. Nikon och Canon har det bland erfarna fotografer som inte ser Sony som en konkurrent och tycker det är "leksaker", men tiderna förändras.

Som sagt, vi får se vad fratiden har att utvisa.


/Mats
 
Senast ändrad:
Som sagt, det är mina slutsatser och mina åsikter och mina gissnigar precis som jag skrev, så finns inget behov av Kjell att bemöta det och uttryckligt påtala att det är mina slutsatser. Det är det, precis som jag sa.

Framtiden får utvisa.
/Mats

Om du inte presenterar fakta, utan skriver om din tro och önskningar. Skriv då det, lägg till ett "jag tror" eller "förmodligen" eller "jag hoppas" eller något som indikerar att du faktiskt gissar och inte satt med på något beslutande möte på Sony.

I förra inlägget t.ex. Skrev du att A77 KOMMER ATT VARA TEKNISKT TOTALT ÖVERLÄGSEN
Vad vet du om det? Den kanske blir en monumental flopp av någon anledning. Om du slutar skriva dina förhoppningar som absoluta sanningar så tror jag många färre skulle reagera, jag är då i alla fall en av dessa.
 
Nu hävdar flera att det Fröderberg skrev var ett referat från en oficiell Sony-hållning

Framförallt hävdade Fröderberg det. Vi övriga har bara pekat på vad han skrev.

Jag tror dock att du har övertolkat, eller misstolkat, vad Fröderberg skrev.
Magnus Fröderberg sa:
Dessutom vill Sony gå en annan väg än Canon och Nikon och inte direkt konkurrera med dem. Att erbjuda alternativa tekniska lösningar är Sonys sätt att hitta en marknad vid sidan av de två giganterna.

Ovanstående innebär inte att Sony tänker sluta konkurrera om kunderna på kameramarknaden. Det innebär att Sony inte tänker konkurrera med de två stora (Canon och Nikon) med samma teknik som de.

Sony har inte varit i det här gamet längre än sedan september 2006.

Men de började inte från scratch.
 
Framförallt hävdade Fröderberg det. Vi övriga har bara pekat på vad han skrev.

Jag tror dock att du har övertolkat, eller misstolkat, vad Fröderberg skrev.


Ovanstående innebär inte att Sony tänker sluta konkurrera om kunderna på kameramarknaden. Det innebär att Sony inte tänker konkurrera med de två stora (Canon och Nikon) med samma teknik som de.



Men de började inte från scratch.

Handlar inte om att hitta en marknad vid sidan om de andra. Det år ingen annan marknad, utan exakt samma segment. Annan teknisk lösning inne i kameran ändrar inte det.

Jag har varit noga att skriva "jag tro", "in åsikt", "mina gissningar" mm.
När det gäller att A77 när den alldeles strax släpps kommer att på många sätt vara överlägsen andra kameror utelämnade jag det för det anser jag 5ara fakta. La bara till "så tror jag fortfarande" efteråt. Men visst, lanseringen är ju uppskjuten, så även om det mesta av specar är välkända så är den inte oficiellt lansera än. Den kanske är i plast med enusel 10 megapixel CCD och 3 fps med manuell fokus. Vi får väl se om några veckor helt enkelt.

Sen kommer såklart inte konkurrenterna att ligga på latsidan heller utan komma med sina nya kameror med. Tempot och nivån har skruvats upp vilket är bra för alla kunder av alla märken.


/Mats
 
Senast ändrad:
Handlar inte om att hitta en marknad vid sidan om de andra. Det år ingen annan marknad, utan exakt samma segment. Annan teknisk lösning inne i kameran ändrar inte det.

Jag har varit noga att skriva "jag tro", "in åsikt", "mina gissningar" mm.
Jättenoga har du varit, ett litet exempel bland många:
"När det gäller modellen A77 så KOMMER den att vara tekniskt totalt överlägsen Canon 7D m.fl."

Det är ju rent skitsnack och det vet du. INGEN kameratillverkare kan i nuläget komma med en kamera som är totalt tekniskt överlägsen, så varför skriva det?
Skulle bara trolla lite eller?

När det gäller att A77 när den alldeles strax släpps kommer att på många sätt vara överlägsen andra kameror utelämnade jag det för det anser jag 5ara fakta. Men visst, lanseringen är ju uppskjuten, så även om det mesta av specar är välkända så är den inte oficiellt lansera än. Den kanske är i plast med enusel 10 megapixel CCD och 3 fps med manuell fokus. Vi får väl se om några veckor helt enkelt.

Den behöver ju inte backa 10 år tekniskt för att floppa. Det räcker med att någon annan släpper en kamera som är bättre. Nikon kommer troligen med nya modeller efter sommaren, säkert Canon också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.