Histogram är ju verkligen bra. Det finns numera "zebra"-indikering som exponeringshjälp också men jag använder inte det för jag tycker det stör alldeles för mycket för min smak.
... men man missar ju ändå ibland
, fast tekniken i de nya kamerorna underlättar alltmer. Det är väl det som många påpekar med nya A9 och A7r III att det blir allt enklare att få tekniskt bra bilder trots ibland krävande motiv och JPEG verkar bli allt bättre direkt ur kamerorna och jag tror det varit bra att Canon jobbat med det i exv. 5D Mark IV, för då tvingas även Sony skärpa sig en del.
Jag var annars helt värdelös på att hinna med småbarn innan följande Face Detection och följande Eye Focus kom. Det har varit så pass illa när man hade sämre grejor att jag brukade undvika den typen av motiv, vilket min hustru klagat en del på. "Alltså, vi har ju inga bilder på ungarna!", brukade det låta. Men jag är bättre nu så nu tar jag faktiskt en del bilder på främst släktens barn och det händer att även jag lyckas hyfsat ibland numera. Det tillskriver jag främst tekniken. Jag har missat många bilder med DSLR:er och manuell fokus och det långt innan Live View var påtänkt och det skulle jag säkert fortsatt att göra utan alla fantastiska moderna fokushjälpmedel.