ANNONS
Annons

Sony A7c och objektiven

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja om Sony hade pushat ner kameran 5-10kkr och sen sälja den i bundle med nån av Samyangs fina grejer, t ex 45/1.8, då hade det säkert sålt som smör!
Tycker iaf den här trenden med att så gott som alla elektronikprylar stiger oerhört i pris med varje generation är jävligt trist o det även om dom kanske skulle råka vara "såå mycket bättre" än förra generationen. Enda undantaget är väl Nvidia senaste grafikkort som gjorde ett väldigt fint dyk. Fler borde följa Nvidia.

Vilka icke-fotonördar, unga eller gamla, köper en kamera som kostar mer än det dubbla mot en av de bästa mobiltelefonkamerorna? Ganska få, skulle jag tro.

En del vloggare kanske gör det, för att de råkar ha råd, men det är väl ändå ganska få vloggare som har blivit rika på sitt vloggande?

För övrigt är den tydligen inte helt bra som gatufotokamera då slutaren är högljudd, och den elektroniska slutaren lider av rolling shutter (också enligt FS snabbtest).

Och menyerna sedan då, man får nog tejpa för menyknappen, för kommer dom in där så kommer dom aldrig ut igen, Fotos snabbtest sågade väl i princip A7C fullständigt, Rolling Shutter går ju inte för sig när man skall ta bilder på löpare i gamla stan, nånn korv försäljare kanske går bra att få en bild av, han skramlar med locken så då stör inte slutaren eller. :D

Menyerna är inte ett stort problem för gatufotografi (eller annat heller för den delen) förutom vid de få tillfällen man behöver ändra något. Det som kan vara trist är att när man behöver ändra något så har man glömt var funktionen finns och det är ofta inte helt logiskt. Det har jag råkat ut för många gånger på alla digitalkameror jag ägt av alla fabrikat :)

Men, som Sten-Åke skriver, det man verkligen vill ha till den här kameran är förstås objektiv som matchar kameran i storlek utan att för den skull ge avkall på bildkvalitet och snabbhet; Inte de stora klunsar som Cyberphoto har i sin kampanj. För en gatufotograf (eller för den delen semesterfotograf) är ofta en lägre ljusstyrka inte ett stort problem. Det är förstås inga problem att vrida upp ISO-talet på den här kameran rätt ordentligt för att kompensera för det.

Det jag främst ogillar med A7C är den lilla sökaren och hur skärmen vinklas (den måste ut på sidan av kameran). För andra är det inte alls ett problem.

Ja men det är A7C precis det, endast IBIS skiljer i princip, slutaren skramlar sägs det, videodelen är av gamla sorten inget märkvärdigt med den, WIFI är gammalt som gatan, fans i gamla mobiler, EVF:n lär vara av gamla sugrörs hållet, så det är bara att köpa, batteriet lär dock vara riktigt bra :D
Haha ja så är det nog... Köpet går nog inte igenom tyvärr. Hustrun har lär sig känna igen fakturorna från CP... Ha det gött!

Menyerna är inte ett stort problem för gatufotografi (eller annat heller för den delen) förutom vid de få tillfällen man behöver ändra något. Det som kan vara trist är att när man behöver ändra något så har man glömt var funktionen finns och det är ofta inte helt logiskt. Det har jag råkat ut för många gånger på alla digitalkameror jag ägt av alla fabrikat :)

Men, som Sten-Åke skriver, det man verkligen vill ha till den här kameran är förstås objektiv som matchar kameran i storlek utan att för den skull ge avkall på bildkvalitet och snabbhet; Inte de stora klunsar som Cyberphoto har i sin kampanj. För en gatufotograf (eller för den delen semesterfotograf) är ofta en lägre ljusstyrka inte ett stort problem. Det är förstås inga problem att vrida upp ISO-talet på den här kameran rätt ordentligt för att kompensera för det.

Det jag främst ogillar med A7C är den lilla sökaren och hur skärmen vinklas (den måste ut på sidan av kameran). För andra är det inte alls ett problem.

Men är det verkligen så illa att skärmen MÅSTE ut på sidan som du skriver. Är inte det ett val? Kan man in ha den på samma sätt som man använder de gamla vikskärmarna också? Kan man inte det så har man nog skjutit sig i foten. Skärmen måste ju kunna användas för att fota högt och lågt också för kan man inte det har man ju sumpat vad man hade tidigare bara för att tillfredsställa någon självcentrerad bloggare och det kommer man nog inte få några applåder för av många andra. Så tokigt kan det bara inte vara.

Vilka icke-fotonördar, unga eller gamla, köper en kamera som kostar mer än det dubbla mot en av de bästa mobiltelefonkamerorna? Ganska få, skulle jag tro.

En del vloggare kanske gör det, för att de råkar ha råd, men det är väl ändå ganska få vloggare som har blivit rika på sitt vloggande?

Nä, men de kan väl åtminstone dra av kostnaden på firman antar jag.

Lite svårplacerad är den kanske. Faktum är att jag ett par veckor innan de lanserade den tänkte att en Nex-7 med moderna prestanda och småbildssensor skulle passa mig perfekt. En kamera att jobba med på reportageresor, när man inte vill göra så stort väsen av sig, och kanske ha lilla Zeiss-35:an eller någon av Tamrons små vidvinklar på. Typ folk som vill jobba på Leica M-vis med autofokus. Jag tror den kan bli en hit i vissa kretsar, men kanske inte slå sådär jättebrett till de pengarna.

Men är det verkligen så illa att skärmen MÅSTE ut på sidan som du skriver. Är inte det ett val? Kan man in ha den på samma sätt som man använder de gamla vikskärmarna också? Kan man inte det så har man nog skjutit sig i foten. Skärmen måste ju kunna användas för att fota högt och lågt också för kan man inte det har man ju sumpat vad man hade tidigare bara för att tillfredsställa någon självcentrerad bloggare och det kommer man nog inte få några applåder för av många andra. Så tokigt kan det bara inte vara.

Har sett flertalet personer nämna en roterande skärm som något negativt. Personligen har jag, efter en tid nu med min lilla ZV-1, verkligen uppskattat den typen av skärm. Mer flexibilitet och gillar att man kan vända den inåt för extra skydd av skärmen.

Med tanke på hur ofta dessa skärmtyper efterfrågas av ”influensers” och recensenter så tror jag vi bara kommer få se mer av dom.

Canon har det på sina R5/R6 och Sony har haft det på alla sina senast lanserade produkter. Svårt att tro att kommande A74 inte skulle få den typen av skärm också.

Är väl nästan bara Nikon kvar som inte hoppat på det :)

Har sett flertalet personer nämna en roterande skärm som något negativt. Personligen har jag, efter en tid nu med min lilla ZV-1, verkligen uppskattat den typen av skärm. Mer flexibilitet och gillar att man kan vända den inåt för extra skydd av skärmen.

Med tanke på hur ofta dessa skärmtyper efterfrågas av ”influensers” och recensenter så tror jag vi bara kommer få se mer av dom.

Canon har det på sina R5/R6 och Sony har haft det på alla sina senast lanserade produkter. Svårt att tro att kommande A74 inte skulle få den typen av skärm också.

Ja det var ju mer så jag tänkte mig detta d.v.s. att man vid sidan av man tidigare kunnat göra även kan vika in displayen och skydda den helt, vilket är toppen, samt att man dessutom kan rikta den mot motivet, vilket åter andra ser som en omistlig funktion. Det enda som verkligen skulle göra mig tveksam, vore om den konstruktionen skulle visa sig mycket skörare än vikskärmarna. Jag har hittills tyckt vikskärmarna räckt bra för mig men jag är helt beredd att lära om. Jag säger aldrig nej till nya möjligheter.

För mig tror jag det kommer vara en ickefråga då jag aldrig använder skärmen för att ändra konfiguration vid fototillfällen. Jag kör ju konsekvent med Sony Click-autokonfigurationen som litar helt pä Real Time AF och Auto ISO minimum Shutter Speed, så det enda jag behöver justera är bländaren. Skärm-chimpa gör jag aldrig för jag VET att bilderna blir som jag redan sett i EVF:en redan innan jag tog dem och den smarta automatiken missar i princip aldrig.

Senast ändrad:
Sony A 6300 med ett 1,4 objektiv, ex vis Sigma 30 mm eller Viltrox 23 mm är ett prisvärt alternativ som täcker allmän fotografering. Komplettera ned ett 56 mm om du har det behovet... Sen undrar jag varför ingen tillverkare bygger ett FF hus avskalat från lullull i storlek med typ A 6xxx serien?? Med lullull menar jag touchskärm, bildstabilisering, wi-fi, video, tyst slutare mm mm. Hoppas att Fujifilm tar på sig detta? Älskar deras filmsimuleringar... Ha det gött!

Visst, det alternativet äger jag redan men det har hänt en hel del med AF sedan A6300 kom och det har tyvärr inte hänt i A6300. Jag är ute efter de absolut nyaste algoritmerna från A7s III och den snabbare processorn från A7IV och ett bättre djurEyeAF som den kombon möjliggör.

A6300 har ju samma AF i princip som A7r II. Det har ju kommit två versioner till efter det och det har väl kommit tre-fyra nya i A6XXX sedan A6300 kom.

Senast ändrad:
På filmkamerorna har det nog alltid varit så att skärmen vinklas ut i sidled, skulle man glömma den där av eget slarv, så kan nog chansen öka med att skärmen slår i saker och ting, vet inte om man kan låsa skärmen vid vissa lägen, men tror inte det är så, förmodligen så viker den undan. På A77 så går det också bra att vrida runt och vika upp skärmen helt fritt ovanför blixtskon, om man nu vill se sig själv på skärmen eller kolla så att man kommer med på bild, vid Gat-bilder går det att ha skärmen utvikt i knät och ta smygande Gat-bilder om man känner för det.

Ja, den "MÅSTE" ut på sidan om man ska kunna vinkla den. Det är så skärmar som sitter på ett sådant gångjärn fungerar. De går förstås att vinkla, men måste då vikas ut åp sidan. Inget nytt under solen, min Canon-kompakt som jag köpte för ~15 år sedan hade en sådan skärm, om än rejält mycket mindre och sämre.

Hela D5xxx-serien har sådana skärmar, så de är knappast okända för Nikon. D5000 har dock gångjärnet i botten istället, vilket möjligen skulle passa de som vill ha skärmen mitt för objektivet lite bättre, men har andra nackdelar. Resten av serien har det på sidan som brukligt.

Hela D5xxx-serien har sådana skärmar, så de är knappast okända för Nikon. D5000 har dock gångjärnet i botten istället, vilket möjligen skulle passa de som vill ha skärmen mitt för objektivet lite bättre, men har andra nackdelar. Resten av serien har det på sidan som brukligt.
Ah, ok. Har dålig koll på DLSR-modeller sen jag återfick mitt fotointresse :) Så jag tänkte på de spegelfria, Z modellerna. Men vem vet, även om ryktena säger att huset skall vara relativt oförändrade så kanske vi får se Nikon implementera denna lösning på uppföljarna till Z6/Z7. Åtminstone Z6 är ju en väldigt bra hybrid så där kan jag verkligen se fördelen.

Personligen har jag inget emot om vi ser det på alla modeller framöver. Köper inte riktigt att det skall vara så mycket bättre om man ”smygfotar” med den mer stela vinklade skärmen. Vinklar man den roterande skärmen horisontellt när man har kameran vid höften är den du tunna synlig delen inte speciellt iögonfallande och man kan alltid vika den lite inåt för att dölja den ännu mer.
Smidigheten och flexibiliteten med den roterande skärmen väger helt klart upp det för mig allafall.

Senast ändrad:
Den äldre generationen Sonykameror säljs fortfarande som nya. Har för mig att Sony ville ha kvar dom i produktionen som instegskameror till FF till de som inte kan motivera den höga kostnaden för att Den allra senaste.

/Stefan

Undrar hur lönsam den strategin egentligen är. Den leder ju bara i värsta fall till att man får nöja sig med gammalt torrt bröd fast det finns nybakat.

Undrar hur lönsam den strategin egentligen är. Den leder ju bara i värsta fall till att man får nöja sig med gammalt torrt bröd fast det finns nybakat.
Kan nog finnas viss lönsamhet i att hålla liv i försäljning av något äldre och därmed billigare modeller. För min egen del har jag under lång tid varit en konservativ Nikon-älskare men nu på senare tid börjat "vänstra" men en nyss inköpt Sony A7II. Tack vare att den fortfarande finns kvar till försäljning, trotts nyare modeller, har ju priset för ett s.k. insteg i ett nytt system blivit avsevärt billigare. Jag har därefter blivit så pass positivt överraskad av Sony:s prestanda att jag överväger att så småningom konvertera. Och då blir det förstås det nyaste som då finns på marknaden.

• Gilla
Reaktioner: afe
Kan nog finnas viss lönsamhet i att hålla liv i försäljning av något äldre och därmed billigare modeller. För min egen del har jag under lång tid varit en konservativ Nikon-älskare men nu på senare tid börjat "vänstra" men en nyss inköpt Sony A7II. Tack vare att den fortfarande finns kvar till försäljning, trotts nyare modeller, har ju priset för ett s.k. insteg i ett nytt system blivit avsevärt billigare. Jag har därefter blivit så pass positivt överraskad av Sony:s prestanda att jag överväger att så småningom konvertera. Och då blir det förstås det nyaste som då finns på marknaden.

Du är säkert ett exempel på just en sådan kund Sony önskat sig för de äldre modellerna d.v.s. en som migrerar till Sony mer eller mindre för gott.

En sak är tydligen ändå att de nyare modellerna är bättre anpassade för masstillverkning än de gamla så Sony har förmodligen dyrare tillverkningskostnader för dessa. Försäljningen av gamla modeller handlar inte bara om att sälja ut äldre modeller. Gamla A6000 fick väl en liten uppdatering om jag inte är felinformerad, så där åtminstone handlade det om nytillverkning.

Ja, den "MÅSTE" ut på sidan om man ska kunna vinkla den. Det är så skärmar som sitter på ett sådant gångjärn fungerar. De går förstås att vinkla, men måste då vikas ut åp sidan. Inget nytt under solen, min Canon-kompakt som jag köpte för ~15 år sedan hade en sådan skärm, om än rejält mycket mindre och sämre.

OK, man kan ju inte få allt för 50 spänn.
Jag tror en del inte kommer gilla detta och det är de som använder skärmen för snabbval av de funktioner som ligger på den svarta snabbfunktionsskärmen. De kommer nu att behöva ha skärmen utfälld, vilket de inte behövde förr.

En del kanske inte tycker detta är någon "show stopper" men det här är nog viktigt för en del. För de som använder detta kan frigöra en massa platshållare i Fn-menyn där det ligger 12 funktioner som kan konfigureras. En del av dessa är dubblerade default och om man gör detta smart kan man säkert fördubbla de funktioner som totalt kan nås med en eller två knapptryckningar. Jag har faktiskt inte själv använt denna skärm utan bara Fn men det var en kille som jobbar på Scandinavian som lyfte detta, som kanske kan vara intressant för en del att se över.

När utvecklingskostnaden är täckt är det en utmärkt idé att tillverka flera exemplar om försäljningen förväntas bli god. En mindre ändring, som tydligen A6000 fick efter ett tag, ändrar knappast det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar