Sony A7c är ju främst designad för att vara en liten kompakt och hyfsat lätt och smidig kamera. Sony tror att den kan attrahera en yngre publik som inte vill släpa på jättestora klunsiga systemkamerakombos. Skärmens utformning tyder mer på den vänder sig mycket till videobloggare också. Därför blev jag lite förvånad när jag såg Cyberphotos A7c-kampanj erbjuda just sådana klunsiga kombos. Kameran är ju dessutom rätt dyr i sig och här pushar man för objektiv som i en del fall skulle göra att man hamnar på ett kombopris på mellan 40-50 tusen i en del fall.
Vilka ungdomar har de pengarna för det första och tappar man inte hela grejen då med det lilla smidiga kamerahuset. Jag är mest förvånad över att Cyberphoto inte mer konsekvent pushat Sonys fina kompakta relativt billiga 1,8-serie istället och andra små objektiv såsom exv. det pyttelilla Sony Zeiss 35mm/2,8. Den gamla Sony Zeiss 55:an hade de ju mycket riktigt fått med i erbjudandet och det var väl det enda som kändes riktigt logiskt. Känns ju mer som att det nya lilla kitobjektivet är precis rätt och optimalt om man nu vill ha en zoom, för det ger ju just den kompakta, lätta och smidig kombo som målgruppen förmodligen efterfrågar.
Om jag köpte en kamera som denna så inte vore det de stora klunsiga zoomarna som min egen Sony 24-105mm/4 eller GM 24-70mm/2,8:an som jag skulle tänka först på att skruva på, utan snarare en liten smidig "prime" som en 24mm/1,8, 35mm/1,8 eller 55mm/1,8.
Är det fler som reagerat över detta?
Jag tror nämligen inte alls att denna FF-kamera kommer användas på samma sätt som övriga A7
r och A9
r. Jag är heller inte övertygad om att det kommer vara relativt fattiga ungdomar som kommer köpa den. Den här kameran är ju mer optimal för gatufoto än något annat Sony haft i FF-format tidigare och jag tror det är där den kommer finna sin verkliga nische.
Vad tror ni?
Har ju också sett en hel del kritik just mot priset och jag skulle bli förvånad om kamerahuset inte droppar ner mot 17-18 000 inom ett drygt halvår eller år. A7 III är ju i stort sett en gammal konstruktion som idag går mot tre år. Särskilt videospecarna får väl ingen att gå ner i spagat idag även om AF i video förbättrats starkt. Jag tror exv. många tycker att nära 25 000 spänn för kitet är lite väl magstarkt.
Förhandsboka nya Sony A7 C och spara från 2000:- upp till 6000:- när du köper till objektiv! Sony har tagit fram en riktigt kompakt fullformatskamera, som är lite grann av en hybrid mellan A7 III, A7R IV och A6600. För att förenkla det hela kan man säga att den lånat bildsensor från A7 III...
www.cyberphoto.se