Annons

Sony A7c och objektiven

Produkter
(logga in för att koppla)
När utvecklingskostnaden är täckt är det en utmärkt idé att tillverka flera exemplar om försäljningen förväntas bli god. En mindre ändring, som tydligen A6000 fick efter ett tag, ändrar knappast det.

Nää A6000 har ju sålt i massor. Det är ju bra värde för pengarna och fortfarande en bra kamera. .. men det förutsätter väl ändå nästan att de som köper de äldre modellerna ändå inte skulle köpt någon av de nya modellerna. Annars blir det ju lite konstigt när man kommer ut med en ny modell att kunderna inte köper den utan en som halkat ner ett eller två pinnhål. Om alla skulle agera så skulle ju Sony eller alla som beter sig på liknande sätt aldrig riktigt kunna räkna hem de höga marginaler de hoppas få med de senaste modellerna om de flesta ändå köper de modeller som man tjänar betydligt mindre på.

Senast ändrad:
Ah, ok. Har dålig koll på DLSR-modeller sen jag återfick mitt fotointresse :) Så jag tänkte på de spegelfria, Z modellerna. Men vem vet, även om ryktena säger att huset skall vara relativt oförändrade så kanske vi får se Nikon implementera denna lösning på uppföljarna till Z6/Z7. Åtminstone Z6 är ju en väldigt bra hybrid så där kan jag verkligen se fördelen.

Personligen har jag inget emot om vi ser det på alla modeller framöver. Köper inte riktigt att det skall vara så mycket bättre om man ”smygfotar” med den mer stela vinklade skärmen. Vinklar man den roterande skärmen horisontellt när man har kameran vid höften är den du tunna synlig delen inte speciellt iögonfallande och man kan alltid vika den lite inåt för att dölja den ännu mer.
Smidigheten och flexibiliteten med den roterande skärmen väger helt klart upp det för mig allafall.

Ja det är nog en vanesak med skärmen, blir det enda alternativet framöver att alla skärmar vinklas på det sättet så får man vänja sig så klart hur det än blir, i mitt fall så är det nästan 10 år med vikbar skärm centralt i kameran, man behöver inte vrida huvudet i sidled för att betrakta tagna bilder, med dom tyngre proffskamerorna så satt dom och fick vicka på sina 1,5 kg kameror för att kolla bilder för där var man lite sena med rörliga skärmar. Nu för tiden så kollar jag inte skärmen lika intensivt som förr ( det var ju så roligt där i början att kolla varenda bild, förstora in och titta ) lite bekvämt är det vid café bordet med A77 då man vill gå igenom bilderna man tagit, man viker ut skärmen i lämplig position bakom kameran. Det kom lite rapporter att den utvikbara skärmen blev i vägen när man som brukligt vill hålla i objektivet med vänster handen, köra Live View utan stativ. En sak till när skärmen har Touch funktion också, då blir det väl vänsterhanden man får dutta med om den är utvikt vill säga.

Senast ändrad:
Nää A6000 har ju sålt i massor. Det är ju bra värde för pengarna och fortfarande en bra kamera. .. men det förutsätter väl ändå nästan att de som köper de äldre modellerna ändå inte skulle köpt någon av de nya modellerna. Annars blir det ju lite konstigt när man kommer ut med en ny modell att kunderna inte köper den utan en som halkat ner ett eller två pinnhål. Om alla skulle agera så skulle ju Sony eller alla som beter sig på liknande sätt aldrig riktigt kunna räkna hem de höga marginaler de hoppas få med de senaste modellerna om de flesta ändå köper de modeller som man tjänar betydligt mindre på.
Eftersom A6000 fortfarande finns i Sonys sortiment så agerar väl inte alla så. Åtminstone agerar Sony som om det är så, och Sony är inget nybörjarbolag när det gäller marknadsföring och försäljning.

Det är så förändrat i dag, när C/N spottade ut DSLR kameror av medelklass, så fans alltid äldre versioner till försäljning med bra priser, inte sällan ofta till sommar semestern med fina paketpriser, dubbla kit-objektiv, lämplig väska osv. Som PDM nämnt så måste det vara svårt i dag att välja en kamera med dubbla priset oavsett tillverkare mot en topp klassad mobil-kamera, alltså gäller inte bara modeller från Sony. Kamerorna skall då samtidigt slåss mot en telefon som kan utföra femtioelva andra saker än att bara ta bilder.

Det är så förändrat i dag, när C/N spottade ut DSLR kameror av medelklass, så fans alltid äldre versioner till försäljning med bra priser, inte sällan ofta till sommar semestern med fina paketpriser, dubbla kit-objektiv, lämplig väska osv. Som PDM nämnt så måste det vara svårt i dag att välja en kamera med dubbla priset oavsett tillverkare mot en topp klassad mobil-kamera, alltså gäller inte bara modeller från Sony. Kamerorna skall då samtidigt slåss mot en telefon som kan utföra femtioelva andra saker än att bara ta bilder.

Ja det är väl så, det är väl nästan bara vi som vuxit upp med dedikerade kameror under den analoga tiden som tycker det är naturligt med digitala sådana. Många yngre gör ju inte det alls för de har vuxit upp med telefonerna. Det är ju flera generationer nu som vuxit upp med telefoner som blivit allt bättre på att ta bilder och de generationerna är nog i princip förlorade för kameratillverkarna. Snacka om strukturproblem.

När vi dör så dör nog en stor del av kameraindustrin med oss. Det blir ingen big bang utan bara en stilla pyspunka som kommer göra kameror som vi känner dem idag helt irrelevanta för en mycket stor majoritet inom ytterligare en generation . Kameraindustrin som redan idag är nera på ca 10 miljoner enheter totalt över hela världen, vilket är en flugskit mot mobiltelefonindustrin, kommer krympa än mer och det komner bli ännu färre tillverkare kvar än idag som kommer få allt svårare att täcka sina kostnader utan att höja priserna, vilket leder till en än djupare rörelse mot botten - ett varv till i värsta fall .

Jag pratade med en annan fotograf jag känner som är upp mot 80 och han sade att: "Ja Sony är ju egentligen ett renodlat elektronikbolag och de har nog mest gjort sina kameror för att visa vad man kan göra med deras sensorer. Dom skiter i om de sitter i kameror eller telefoner. De tjänar bra med pengar oavsett. Det är värre för de andra som inte har några alternativ.

Senast ändrad:
Ja det kommer att bli svårt för kamera industrin, tyvärr så är det nog så, själv var jag mest på hugget fram till 1995, då min sista Minolta köptes, några Konica och flertalet kompakter plus faktiskt en Canon EOS passerade också i alla köp, hade under åren använt 3 projektorer också, två stycken havererade vid utlåning, super åtta kameror passerade också, den sista var en filmkamera som matades med VHS-C kassetter, en mindre sort som man sedan fick placera i en stor adapter för att köra i VHS-maskinerna.

Det nya Digitala var roligt på många vis men då kom man fram 2000 talet, lite dyrare och mera omfattande då datorer på den tiden utvecklades i rasande fart, en Dator blev nästan gammalmodig över en natt om man överdriver lite. Visst en KMD5D och en A77 fick väl fylla på i den nya tiden, senaste köpet var 2012 med en RX100, var ändå aldrig någon riktigt fotonörd som hade Foto som livsstil hobby, men kameran var nästan med för det mesta, ofta någon kompakt för jag gillade smidigheten, när jag var i Australien 1997 så fick stora Minoltan stanna hemma, en Pentax 115 tog 7-8 rullar och gjorde bra i från sig, det var ju den tidens småbild i liten förpackning.

Det går inte att börja betala överpriser för att göda en blödande kamera marknad, även om Fotonördarna kämpar på och aldrig tycker att det käraste man har alltid är värt sitt pris, man skojade mycket på jobbet förr att spriten alltid var värt sitt pris, fast det fans perioder då det byggdes apparater i tusental, för nu var nog måttet rågat med statens dyra brännvin. Vem vet om inte någon klurig Ryss hittar på några finurliga smidiga platta kameror till bra priser.

Sony A7c är ju främst designad för att vara en liten kompakt och hyfsat lätt och smidig kamera. Sony tror att den kan attrahera en yngre publik som inte vill släpa på jättestora klunsiga systemkamerakombos. Skärmens utformning tyder mer på den vänder sig mycket till videobloggare också. Därför blev jag lite förvånad när jag såg Cyberphotos A7c-kampanj erbjuda just sådana klunsiga kombos. Kameran är ju dessutom rätt dyr i sig och här pushar man för objektiv som i en del fall skulle göra att man hamnar på ett kombopris på mellan 40-50 tusen i en del fall.

Vilka ungdomar har de pengarna för det första och tappar man inte hela grejen då med det lilla smidiga kamerahuset. Jag är mest förvånad över att Cyberphoto inte mer konsekvent pushat Sonys fina kompakta relativt billiga 1,8-serie istället och andra små objektiv såsom exv. det pyttelilla Sony Zeiss 35mm/2,8. Den gamla Sony Zeiss 55:an hade de ju mycket riktigt fått med i erbjudandet och det var väl det enda som kändes riktigt logiskt. Känns ju mer som att det nya lilla kitobjektivet är precis rätt och optimalt om man nu vill ha en zoom, för det ger ju just den kompakta, lätta och smidig kombo som målgruppen förmodligen efterfrågar.

Om jag köpte en kamera som denna så inte vore det de stora klunsiga zoomarna som min egen Sony 24-105mm/4 eller GM 24-70mm/2,8:an som jag skulle tänka först på att skruva på, utan snarare en liten smidig "prime" som en 24mm/1,8, 35mm/1,8 eller 55mm/1,8.

Är det fler som reagerat över detta?
Jag tror nämligen inte alls att denna FF-kamera kommer användas på samma sätt som övriga A7:eek:r och A9:eek:r. Jag är heller inte övertygad om att det kommer vara relativt fattiga ungdomar som kommer köpa den. Den här kameran är ju mer optimal för gatufoto än något annat Sony haft i FF-format tidigare och jag tror det är där den kommer finna sin verkliga nische.

Vad tror ni?

Har ju också sett en hel del kritik just mot priset och jag skulle bli förvånad om kamerahuset inte droppar ner mot 17-18 000 inom ett drygt halvår eller år. A7 III är ju i stort sett en gammal konstruktion som idag går mot tre år. Särskilt videospecarna får väl ingen att gå ner i spagat idag även om AF i video förbättrats starkt. Jag tror exv. många tycker att nära 25 000 spänn för kitet är lite väl magstarkt.

Gamla gubbar kan nog tänka sig a7c som ett alternativ till leica om leicagluggar funkarbra på a7c!

Den här kameran är ju mer optimal för gatufoto än något annat Sony haft i FF-format tidigare och jag tror det är där den kommer finna sin verkliga nische.
Om man begränsar sig till systemkameror så stämmer det nog. Annars tror jag faktiskt att Sonys RX1-serie, framförallt RX1 II, är mer lämpad för gatufotografering. RX1 har en tyst centralslutare, att jämföra med A7C:s ganska högljudda ridåslutare (om man inte använder elektronisk slutare förstås, men den har ju sina nackdelar).

Gamla gubbar kan nog tänka sig a7c som ett alternativ till leica om leicagluggar funkarbra på a7c!

Problemet är att Leicagluggar troligen inte fungerar bättre på den än på andra Sonykameror med samma sensorkaka. Bättre att köpa en begagnad digital Leica M om man vill ut ut det bästa ur de gluggarna :)

Om man begränsar sig till systemkameror så stämmer det nog. Annars tror jag faktiskt att Sonys RX1-serie, framförallt RX1 II, är mer lämpad för gatufotografering. RX1 har en tyst centralslutare, att jämföra med A7C:s ganska högljudda ridåslutare (om man inte använder elektronisk slutare förstås, men den har ju sina nackdelar).
Sony RX1R II kostar ca 45 000 sv kr (nu okt-20)
Sony A7C + kitzoom, blir också relativt kompakt, kostar ca 26 000 sv kr (nu okt-20)
Priset för Sony A7C är troligen en test, - kan vi ta det priset?
Säkert inte!
Ett lämpligt pris, för att kunna sälja, bör bli ca 19 800 sv kr,
- till våren/sommaren 2021, om den skall bli populär?
Höga priser på nya Sony kameror har blivit en regel, snarare än ett undantag,
- med tiden är det alltid kunden/fotografen, som avgör om det blir ett köp,
m.a.o. ett rimligt pris .... ;)

Senast ändrad:
Sony RX1R II kostar ca 45 000 sv kr (nu okt-20)

37 000:- vilket också det är groteskt mycket för en kamera med fast objektiv, men jag skulle gärna ha en :)

För mig har de flesta nya kameror passerat en smärtgräns vad gäller priset, i och med att jag inte fotograferar så mycket längre. Jag får hålla mig till att fotografera med mobilen (som i och för sig också är skitdyr nu för tiden), mina GoPro och drönare. Möjligen köper jag en Fuji X100 V så småningom - den är trots allt 23 000:- billigare än RX1r II ...

Senast ändrad:

37 000:- vilket också det är groteskt mycket för en kamera med fast objektiv, men jag skulle gärna ha en :)

För mig har de flesta nya kameror passerat en smärtgräns vad gäller priset, i och med att jag inte fotograferar så mycket längre. Jag får hålla mig till att fotografera med mobilen (som i och för sig också är skitdyr nu för tiden), mina GoPro och drönare. Möjligen köper jag en Fuji X100 V så småningom - den är trots allt 23 000:- billigare än RX1r II ...
ÅÅÅ va billigt, bara ca 37 000 sv kr, på Cyperfoto! ;)
Kameradoktorn vill ha 45 000 sv kr!
Motsvarande Leica Q2 är ännu dyrare .... knappast så mycket bättre.
Min Sony RX100 mk I, imponerar, utmärkt kamera, - något billigare.

..........Det går inte att börja betala överpriser för att göda en blödande kamera marknad, även om Fotonördarna kämpar på och aldrig tycker att det käraste man har alltid är värt sitt pris, man skojade mycket på jobbet förr att spriten alltid var värt sitt pris, fast det fans perioder då det byggdes apparater i tusental, för nu var nog måttet rågat med statens dyra brännvin. Vem vet om inte någon klurig Ryss hittar på några finurliga smidiga platta kameror till bra priser.

OT - men det fanns de som hävdade att de brände själva för att de ville vara helt säkra på att spriten var färsk och att de föredrog att bestämma själva hur stark de ville ha den.

Vad är det som motiverar folk att lägga 11-12 000 av egna skattade pengar eller ännu mer på en mobil? Vad är det som man får som är så väsensskilt från en som kostar 1/3, 1/4 eller 1/5 rent av ? Jag tror jag betalade ca halva priset på 3300 spänn för min Samsung A40 förra året. Vad är det jag borde sakna, som jag faktiskt uppenbarligen är för korkad för att fatta att jag saknar?

Visst, men då har man väl bestämt sig för att aldrig mer lämna den nischen i sin fotografering antar jag och där är nog inte jag i alla fall - och det vore väl fan om man inte skulle få en riktigt bra slutare för de pengarna :). Det är väl bra att de som verkligen vill ha en sådan kamera kan få en.

Det behöver ju inte vara som i lumpen när jag påpekade att den tröja jag fick var för liten. Då ställde sig det befälet som delade ut persedlarna framför mig på tre decimeters avstånd, tog tag i tröjans underkant och slet ner den så hårt han orkade och skrek: "Den är bra! Nästa!" Där spelade det ingen som helst roll hur mycket pengar man hade.

Ja så har Leica-gubbarna tänkt sedan NEX 7 och visst går det säkert bättre än med NEX 7 men det är nog ändå inte optimalt. Möjligen beror det väl som en del annat på att Sony E är för trång för Leica-objektiven nen numera har nan ju kompenserqt åtminstone en del av det med mikroprismorna framför sensorn.

OT - men det fanns de som hävdade att de brände själva för att de ville vara helt säkra på att spriten var färsk och att de föredrog att bestämma själva hur stark de ville ha den.

Ett exempel Helge, eller hur han nu sa det, det finns en smärtgräns för vad folk vill betala, ett annat exempel är att det var inte ovanligt förr att ett kylskåp kunde hänga med 20+ år utan att krångla, gubbarna på jobbet skruvade fast ett stänkskydd på framskärmen på den oväxlade cykeln den kunde hänga med hela livet ut, en Crescent på tiden hade starka fina lacker, bara att tvätta torka av som ny igen.

Din köpta A7III var i princip den första bra pris färdiga kameran från Sony, en jäkla bra sensor mera utvecklad autofokus, men konstigt nog med sämre upplösning på skärmen än dess föregångare, men det är Sony som man blivit van dom, men vad jag vill komma fram till är den kan hänga med 10 år till om man inte tar 2000 bilder i veckan och att även Sony ryckt upp sig med FW som flera andra också tydligen gör.

Vad får man på marginalen StenÅke som du brukade prata om för några år sedan, din första A7R tillika Nikons D800 hade samma sensor DR 14,1 i Sony och 14,4 i Nikon visserligen en tidig spegelfri med sina nybörjar skavanker, men åren går fort, dom spegelfria når sin gräns, jag vet inte vad AI kan göra mera med våra kameror, mobilerna kommer nog att få ännu bättre zoom kvaliteter vad det lider, men som afe skriver förbaskat dyra är dom, i marginalen är det i stort bara kamera delen man får betala extra för.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar