Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Exakt. Kan enbart instämma. Finns ju mycket flera viktiga egenskaper hos ett objektiv (däremot utmärkt för att just utvärdera skärpan, och gillar sajten mycket i övrigt).
Jo, jag tror också att många av de senaste GM-objektiven skulle placera sig extremt väl.
Minolta (och per definition Sony) har länge gjort mycket bra optik. Har ett långt stort kunnande och är mycket duktiga.
Skillnaden är att företagsledningen de sista 1-2 åren ändrat lite lätt kurs, och fokuserat något mindre på utgivningstakten av kamerahusen, och lite mer på att få till ett bättre modernt objektivutbud för E-mount (på FF-sidan iaf.).
Det börjar att få en positiv inverkan på helhetsutbudet av FE-objektiv tycker jag.
Jag är nog inte lika imponerad av Minolta faktiskt. Jag har haft en lång rad av deras objektiv fasta vidvinklar och normaler till zoomar som beer can och big beer can. Jag gillade zoomarna och speciellt beer can för dess underbara oskärpa men särskilt skarpt var det inte i jämförelse med det jag har nu. Moderna objektiv har heller inte den galna CA som Minolta zoomarna hade för det var verkligen en plåga. Hade dem på en safari vid ett tillfälle och det var ju en verklig besvikelse.
Många har talat om Minolta-färgerna och det ligger det ju en del i men frågan är hur relevant det är i en värld av efterbehandling.
Många moderna RAW-konverterare har numera profiler för kombos av kameror/objektiv och jag undrar ju jag hur mycket av de äldre Minolta-sortimentet som verkligen finns med bland dessa profiler. Ibland är det en klar fördel att ha mer moderna objektiv.
Sedan alla som gnäller över dyra GM-objektiv. Sony som tidigare inte hade något eget fortsatte länge att sälja bl.a. Minoltas fina 300/2,8 till ett avskräckande pris av över 70 000:-!! Undrar hur många som köpte det.