Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Mycket missförstånd här. Men det är inte så konstigt när både Sony och Zeiss medvetet vill missleda oss konsumenter.
”Sony Zeiss” =100% av Sony konstruerade och tillverkade objektiv (AF) - inklusive zoomarna. Säljs av Sony.
”Zeiss” för kameror = objektiv (både AF och MF) tillverkade, och ofta även konstruerade (speciellt alla med AF), av japanska underleverantörer till Zeiss (inte Sony dock). Här kan man kanske tala lite mer om någon form av äkta samarbete och teknikutbyte. Säljs av Zeiss.
Zeiss för filmkameror = manuellt fokuserade objektiv för filmindustrin konstruerade av Zeiss och tillverkade av Zeiss själva i Tyskland. Säljs av Zeiss.
Att Zeiss låter sina japanska underleverantörer göra AF-optik beror på att standarden för E-mount har varit tillgänglig för dom (de vill inte reverse-engineera protokollen som Tamron och Sigma gör). Det är dock inte unikt för Sony E-mount, utan de har gjort exakt samma sak för Fuji X (har själv både ett makro och en vidvinkel - riktigt bra saker).
Nää, det är inga missförstånd här alls. Jag har läst samma info som alla som läst länkarna i den här tråden. Men vi är väl fler som tycker du raljerar lite väl lössläppt utan att ha riktigt på fötterna. Om Zeiss skriver det de skriver så har de nog betydligt högre trovärdighet i detta än du Martain. Det blir mest ett: först fattar man en ståndpunkt och sedan fattar man ingenting" (för då har man ju för längesedan stängt av).
Det finns väl inget större behov utöver att läsa vad Zeiss skriver om samarbete, vem som tar ansvar för vad och var saker tillverkas. Det mesta finns att läsa i den artikeln eller hur? Vad är det du inte förstår?
Det är fler än jag som klarat av att läsa:
"Sony/ZEISS lenses are jointly developed by ZEISS and Sony. ZEISS supports Sony throughout the optical design and development process and then tests and approves the prototypes. Finally, ZEISS determines the test specifications for serial production."
Du konstaterar i vanlig självtillräcklig faktaresistent ordning, efter att åter ha lyssnat enbart på dig själv och dian ekon att:
"Sony Zeiss” =100% av Sony konstruerade och tillverkade objektiv (AF) - inklusive zoomarna. Säljs av Sony."
Jag måste tyvärr som gammal lärare konstatera att det ser rätt illa ut för en stor del av den manliga befolkningen som aldrig läser (annat än möjligen de kortaste inläggen på Internet) och tydligen inte ens lyckas förstå dessa. För de äldre ser jag tyvärr ingen lösning om de inte börjar läsa tillsammans med sina barn och ungdomar.
Vi kanske ska sluta där för vi kommer nog inte vidare och som vanligt spårar även denna Sony-tråd ur p.g.a. mötesdeltagare som aldrig är i trådarna för att prata om egna erfarenheter kring dessa produkter utan är här för att prata om något helt annat. Ej heller kommer de någonsin att köpa ett Sony 24-105/4 E-mount och bidra med några som helst erfarenheter kring produkternas användning, vilket var min förhoppning. Man jobbar bara som vanligt hårt på att torpedera tråden och flytta fokus från min huvudfråga: Finns det några som fått händerna på något 24-105mm/4 E-mount och kan bidra med några omdömen och tidiga erfarenheter?
Hittills kan jag bara konstatera att det inte gjort det.
Jag ska ta med mig mina kamerahus och åka in till stan i eftermiddag eller i morgon och ta lite testbilder själv innan jag bestämmer mig för ett eventuellt inköp.
Det lutar väl att man får gå till Amazon och de tester som finns eller komentarerna i något annat stort outlet för att få några kommentarer som inte bara är allmänt surrsnurr.
Senast ändrad: