Gammalt och Nytt
Hur man förhåller sig till de problem som faktiskt finns
Det finns olika typer av dokumenterade problem med äldre objektiv på adapter på nätet och det gäller alla de tre stora Sony, Canon och Nikon. Man kan välja att bara räkna bankböckerna och skita i skulderna som vore detta en bouppteckning men så enkelt är det inte. Det finns absolut rena plus som träffsäkrare AF med äldre objektiv på adapters. I Canons och Sonys fall vet vi dessutom att äldre objektiv på de bästa nya husen ger bättre lågljusegenskaper högre upp i ISO.
Vi vet nu att en del faktiskt inte funkar optimalt med gamla objektiv på adapter
Sen blir det dock mer problematiskt. Vi vet att äldre objektiv inte funkar optimalt på både på Sony och Canon och förmodligen även Nikon. Det är säkert så att man kan få hyfsad prestanda under optimala förhållanden (läs vid serietagning av stilleben under hyfsade ljusförhållanden) med en del äldre Canon-glas på exv. R3 och det kan vara sant att man kan hetsa något gammalt till 20 bilder/sek.
Är en del problem med kompatibiliteten faktiskt konkurrensbegränsningar?
Det kan faktiskt även finnas andra problem. Sony har vad jag vet endast 19 olika Sony-objektiv på kompatibilitetslistan till A1. Varför då? Funkar det inte med de andra eller är det så att Sony faktiskt ägnar sig åt konkurrensbegränsningar här och stryper en del Sigma och Tamron som skulle kunna funka för att gynna egen försäljning??? Ingen vet? Faktum är att man enbart med dessa 19 objektiv kan nå 30 bilder/sek idag andra får hanka sig fram med halva hastigheten. Jag ska återkomma till detta med villkoren när det gäller hastighet.
Mina egna iakttagelser och vad andra skriver
Jag har ju faktiskt testat mitt nya Tamron 150-500mm för Sony FE lite de senaste dagarna och kan nu jämföra en del med mitt gamla Sigma 150-500mm som ju minst är 10 år.
Birds Eye AF
Det jag kan säga rakt av nu redan är att det nya objektivet är skarpare, har bättre kontrast, ger bättre detalj samt klarar av min nya kameras krav som exv. Bird Eye AF ska funka optimalt. BE AF funkade på mitt gamla Sigma också vilket i sig var smått fantastiskt men fokusmotorn hängde inte med i svängarna. I mitt gamla Bigma hörde man verkligen hur AF-kämpade för att hålla takten med kamerans krav. Dessutom är ergonomin mycket bättre.
Ett citat om AF i Cameralabs recension:
"Focus accuracy and repeatability is critical to consistently produce sharp shots. Repeatability (the accuracy of focus on the same subject after repeated focus-acquisition) of the Tamron 150-500mm f5-6.7 Di III VC is very good (measured 99.1% in Reikan FoCal) with no outliers over a series of 40 shots. There is almost no focus variation whether the lens focuses from a closer distance or from infinity but I detected a bit of hunting. At 200mm focal length the lens focuses in around 0.7 sec from infinity to 2.17 m (1:10 magnification)."
På en A1 och möjligen även på en A7 IV som jag har så uppdateras exponerings- och AF-mätningarna hela 120 ggr/sek och det fixar inte de äldre motorerna särskilt bra och möjligen inte bländarstyrningen heller.
Så jämför jag BE AF med min Bigma så fick jag hela tiden parera att AF tappade taget genom att trycka ner avtryckaren till hälften eller OF ON. Det händer inte alls på samma sätt med mitt nya Tamron som har en erkänt snabb och precis AF.
Bildstabiliseringen
"Here’s the results: With VC switched on in mode 1 the lens produced good results down to 1/125 sec (2 stops). At 1/60 sec (3 stops) half of the shots were too blurred and at 1/30 sec (4 stops) results became very erratic with the occasional hit but many more misses. This is a 2-3 stop advantage from the image stabilization of the lens at 500mm focal length."
OBS! notera att Tamrons objektiv har tre olika stabiliseringar och att det är nummer 3 som ger de absolut bästa resultaten för den är på hela tiden när sökarbild finns för att man just inte ska missa bilder p.g.a. uppstartstiden för stabiliseringen och det är även denna som ger absolut bäst stabilisering av sökaren. Med Bigma måste man kämpa mer själv och med Tamron-objektivet får man betydligt bättre hjälp.
Cameralabs Review sid 2
Kolla gärna på MTF-kurvorna:
"The Tamron 150-500mm f5-6.7 Di III VC looks very good in these charts – both on the long end and the short end: Sharpness is very high right up into the extreme corners with only little astigmatism. This makes the Tamron 150-500 look even better (on paper) than the Sony FE 100-400mm f4.5-5.6 GM OSS which is well known for its excellent performance."
OBS! Inte dåligt att detta Tamron 150-500mm ser bättre ut än Sonys svindyra GM FE 100-400mm f4.5-5.6 GM OSS som de tar 29-30 000 ute i handeln för och det är 16-17 000 mer än för Tamrons objektiv.
Tamron 150-500mm f5-6.7 Di III VC review | Cameralabs
Exempelbilder (förstora)
Bild 1
Här är två bilder från ca 50meter tagna på flyglarmet på grannhuset från min altan på ca (Bigma till vänster och Tamron till höger). Den vänstra bilden är tagen med stöd och den högra helt på fri hand. Båda processade med Deep Prime i PL och liknande inställningar. Jag ser en del mer textur i den högra globen. Bilderna utskrurna med Windows Snipping Tool där båda bilderna förstorats 100% i Windows Photo Viewer.
Focus satt på
Samtliga bilder nedan tagna med 1/2000 F8 och på 500mm. ISO varierade något enstaka steg
Bild 2
Ovan två måsar på Vaxholmspiren tagna på ca 15 meters håll med Bird Eye AF. Förstora gärna 50% eller mer så ser ni hur bra det faktiskt träffat. Mycket nöjd med Bird Eye AF.
Bild 3 tagen på ca 120 meters håll mot segelbåtsmast vid Vaxholms pir
Bild 3. Beskärning i Photolab
Bild 3. Beskuren bild exporterad i 4K
Som avslutning kan väl sägas att visst kan det funka bra med äldre objektiv på nya spegellösa kamerahus och många som faktiskt haft en AF som inte varit helt perfekt på sina DSLR:er kommer säkert bli förvånade över hur fint det blir och så långt kan det vara fröjd. En del kommer även upptäcka som jag gjorde att mitt Bigma faktiskt fick ett stort lyft med A7 IV därför att AF klarade mycket sämre ljusförhållanden än min äldre A7 III gjorde och dessutom kunde man få t.o.m. så små bländare som 22 att låsa med kameran även i dåligt ljus vid single shot och AF-C (continous). Det klarade aldrig min A7 III. Men inte ens en A7 IV klarar F22 vid seriebildstagning och det är heller inte att vänta sig.
Däremot finns det en hel del exempel på folk som haft svårt med vissa motiv där AF inte vill vara med och låsa alls och det gäller i det fallet även Canon i en video ovan. Verkar inte som RF objektiven alls hade samma problem.
När det gäller påståendena att det funkar finfint med högre serietagningshastigheter även med gamla Canon-objektiv, så var nog den frågan lite snävt ställd för det handlar långtifrån bara om att man ska kunna smattra iväg kanske 20 bilder per sek med en R3 med ett gammalt objektiv på adapter mot ett stilleben. Man bör nog även ta en riktig koll även på bildkvaliteten även vid mer krävande sammanhang där saker faktiskt rör sig och måste följas snabbt och vid mindre bländare. Då kommer en del agnar sållas från vetet om inte förr och det gäller även när Eye Focus används och särskilt då Bird Eye AF.
Man ska heller inte glömma ergonomin med ett objektiv som Tamrons 150-500mm. Då gäller det inte bara den suveräna kompaktheten.
En väldigt trevlig lösning med detta objektiv är att det kan låsas i vilken brännvidd som helst genom att zoomringen dras framåt en millimeter. Detta gör att man slipper slå zoom krypnings låset så fort man behöver förflytta sig (ja det finns ett sånt också på Tamrons objektiv). Istället kan det nya zoomlåset dras till även vid fullt indraget objektiv och sedan kan man bara dra tillbaka zoomringen och vrida ut zoomen i en enda snabb rörelse istället för att fibbla med dessa zoomkrypningslås när man har bråttom. Jättebra tänk tycker jag.