För ett tag sedan skrev jag en blogg som egentligen handlade om Zen och en reparation av en båt med trasig akterspegel och ja vad har nu det med foto att göra? Kanske en del faktiskt. I vår verklighet och i denna tråd finner jag följande:
Å ena sedan har vi de som vurmar för vintage och rent av det analoga med tillhörande tekniskt primitiva kameror och manuella objektiv. En del av dessa pratar om "BILDEN" som något nästa metafysiskt och andligt heligt. De kritiserar inte sällan de som diskuterar teknik just för att de fastnat i den avancerade teknikens alla vindlingar men är för det mesta de som verkligen ofta själva är så uppslukade av att vrida på alla analoga rattar och spakar så att de allt som oftast finner att både motivet och tillfället försvunnit när de stått där och vridit på sina älskade analoga reglage.
... och i den andra hörnan eller den andra delen av fotovärlden så finns just dessa som följer med i kamerateknikens vindlingar och kan det mesta om tekniken och de älskat all ny teknik som kan underlätta för dem att få tekniskt perfekta bilder med så perfekt timing det bara går. De talar sällan om "BILDEN" på det sättet vintage-fotograferna gör även om de rent objektivt betydligt oftare än de förra fotograferna kommer hem med bilder i fokus och välkomponerade motiv, helt enkelt för att automatiken ser till att de bilderna både blir tagna och håller en högre teknisk bildkvalitet.
Det paradoxala kan alltså inträffa betydligt oftare än vi vill tro och det är att själva den avancerade smarta tekniken gör att de senare fotograferna faktiskt kan ägna mer tid åt att verkligen komponera sina bilder och fånga momentet än de som står och brottas med en massa manuella reglage och taskiga sökare utan bra fokushjälpmedel.
... och om jag ska nämna en smart grej vi haft sedan KonicaMinolta-tiden är Direct Manual Focus. Det unika med det var att kamerans AF först satte fokus och sedan automatiskt släppte till manuellt fokus (genom att en inbyggd lamellkoppling kopplades ur). Detta funkade alltså även med mekaniskt drivna Minolta AF. Denna teknik räddade mig många gånger med dessa usla DSLR:ers AF-fokusproblem som annars för det mesta satte skärpan fel. Då kunde man alltså snabbt korrigera om man såg att det blev fel. Kanske något att tänka på de som är lite långsamma men ändå vill stå där och vrida på sina rattar.
Med lite AF-hjälp så kanske man rent av skulle missa färre motiv och förbättra sin timing även med manuell fokusering.
Sten-Åke Sändh - Stenis Fotoblogg - Fotosidan
1977 skrev
Robert M. Pirsig en kultbok som heter
Zen och konsten att sköta en motorcykel och många av mina dåvarande studiekamrater och jag läste den med stort intresse, fast den handlade mycket mer om filosofi än konsten att sköta en motorcykel och dessutom var den allt annat än lättillgänglig.
Jag har just läst om den nu i samband med att jag reparerade min båt vars akterspegel just spruckit i två 20 cm långa sprickor och behövde lagas.
Därav titeln på denna blogg som är en liten blinkning mot Pirsig.
Grovt handlar den yttre ramen om författarens funderingar under en resa på motorcykel från Minneapolis över the Central- och Great Plains upp till bergen i Montana (där han tidigare varit verksam som professor i filosofi), tillsammans med hans 11 årige son och ett annat par på en BMW R60.
Det ska också sägas att han helt krackelerat psykiskt och slutat sitt arbete som professor vid ett universitet efter att ha försökt förstå och smälta samman två helt oförenliga filosofiska världsåskådningar och begreppet "Kvalitet" som trots ambitiösa försök inte låtit sig definieras ens under inflytande från LSD. Ja för jag är rätt säker på att han gått på något "sinnesutvidgande" innan sin personliga härdsmälta. .................
...............Det boken egentligen handlar om är
två helt olika sätt att se på världen, två helt oförenliga världsåskådningar:
den klassiska inställningen vs den romantiska och de tuschar även de två helt olika människotyper vi även hittar bland exv. fotografer. Där hittar vi de som är helt besatta av kameratekniken och som vill förstå allt om själva tekniken och så har vi de som aldrig talar om att ta bilder utan som föredrar att tala om att de "
skapar" bilderna. När de analyserar bilder (de tittar aldrig på bilder som andra) pratar de alltid om "
Bilden" med stort "
B" och avskyr precis som Sylvia och John allt vad tekniksnack heter - i detta fall kameratekniksnack.
Beträffande din gamla A7 II. Ge den till någon fotointresserad ung fattig släkting så gör den någon nytta istället för att ligga i bokhyllan. Det är ren kapitalförstöring att sälja gamla kameror.
Jag har outsorcat min gamla A7r till min son som älskar den och min A6300 som var en av Sonys första med följande Eye Focus har mitt sexåriga barnbarn. Så nu kan de ha rätt fotokul tillsammans båda två.