Jumfer
Aktiv medlem
Precis alldeles rätt, se nedan.Beror på typen av användning
Jag kan hålla med om det som sägs och skrivs men med två väldigt starka förbehåll:Satt förresten och kollade Nikon D4-tråden där dem lilla uppgraderingen från 12 till 16Mp ifrågasätts. Jag tänkte själv delta med ett svar men hann tack och lov hitta ett inlägg som sakligt beskriver ungefär det jag ville ha sagt.
Här en länk till det inlägget.
www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1771718&postcount=90
1) Önskan att hålla nere pixelantalet kommer här från pressfotohåll om jag fattar det rätt. Småbildskameran har givetvis traditionellt varit starkast där men idag görs massor av annat foto som man gjorde t.ex. med mellanformatskamera med småbilds-digital. För pressfoto kan jag alltså fatta att man inte vill ha gigantiska filer osv. Förr i tiden var mellanformat tillgängligt för amatörer, det är det inte längre om man inte har högvis med pengar. Alltså - jag skulle vilja att "proffsfoto" inte var likställt med "pressfoto" för diskussionens skull
2) Befintliga Sony-FF och förhoppningsvis kommande konkurrerar inte med presskamerorna från Canon och Nikon. Tittar man däremot på t.ex. Canon 5D så har den inte raketsnabb AF, supersnabb serietagning eller oförstörbarhet. Åtminstone jag hoppas på en kamera som är så fast mer, och med mer menar jag primärt bildkvalitet och i det räknar jag in ett ordentligt ökat pixelantal.
Ja... det var ett väldigt långt och krångligt sätt att säga att jag dels förstår vissas kritik men att jag samtidigt verkligen hoppas på ett ordentligt hopp uppåt i pixelantal, eller iallafall ett försök att förklara hur iallafall jag ser på det hela....