Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Sony Nex-7
- Trådstartare pet
- Start datum
Jumfer
Aktiv medlem
Verkar snygg och bra men minst tre minus - ingen stabilisering i huset, ingen inbyggd blixt och konstigt nog ingen adapter för att montera Sony-objektiv ;-) GX1 (heter den så?) har ett fel mindre, känns som en förbättrad GF1 rakt av. Men grymt att Samsung har en 30mm pancake...Samsung NX20 verkar riktigt trevlig (och objektivutbudet är hyfsat), men det går inte att montera en EVF på den.
PMD
Aktiv medlem
Kompaktast blir det nog med en Olympus E-PM1 och något av pannkaksobjektiven (Olympus 17/2.8, Panasonic 20/1.7) eller Panasonics nya zoom, 14-42/3.5-5.6 X, som inte är mycket större än pannkakasobjektiven.
Man måste nog fundera lite på om litenhet, hantering eller bildkvalitet är viktigast.
Man måste nog fundera lite på om litenhet, hantering eller bildkvalitet är viktigast.
Jumfer
Aktiv medlem
För min egen del rankar litenhet högt. Alla delar egenskaperna bra IQ (bra), ingen intern blixt och för litet objektivurval (mindre bra)Man måste nog fundera lite på om litenhet, hantering eller bildkvalitet är viktigast.
Om man lusläser specarna så är nya Nex3 minst men det är extremt liten skillnad:
E-PM1: 109,5 x 63,7 x 34,0 mm
20/1.7 : 63 x 25,5 mm
Nya Nex3 :109 x 60 x 33 mm
16/2.8 : 62 x 22,5
Som jämförelse är GF2 113 x 68 x 33 mm och som en jämförelse till är A35 124,4 x 92 x 84,7 mm
//R
SixBySix
Aktiv medlem
Bra jämförelse!
Nex7: 119,9x66,9x43,8 vikt 291gr utan batteri.
Alternativa kompakta primes. Contax G
28/2,8, bygger 30,5mm + ca 10mm adapter. 150gr för bara objektiv.
35/2, bygger 31,5mm + ca 10mm adapter. 150gr bara objektiv.
Voigtländer color skopar SL (EF mount), 28,8mm + ca 24mm för adapter. 205gr bara objektiv.
Det som är så coolt med Nex7 är ju att det är obetydligt större än ovan nämnda minikameror. Precis lagom för att den ska gå att hålla ordentligt. Men den har bildkvalitet helt i jämförbar med nuvarande FF systemare. + några ytterligare fördelar - några små nackdelar.... beroende på preferenser.
Jag är nog benägen att hålla med vissa som ser Nex7 mer som ett Leica M9 alternativ (altså som huvudkamera för dem med mer mätsökarkamerabehov), istället för som komplementpocketkamera med bra bildkvalitet. Även om den säkert kommer fylla den funktionen också för många. Bara som konstaterats, fortfarande lite brist på kompakta gluggar.
Nex7: 119,9x66,9x43,8 vikt 291gr utan batteri.
Alternativa kompakta primes. Contax G
28/2,8, bygger 30,5mm + ca 10mm adapter. 150gr för bara objektiv.
35/2, bygger 31,5mm + ca 10mm adapter. 150gr bara objektiv.
Voigtländer color skopar SL (EF mount), 28,8mm + ca 24mm för adapter. 205gr bara objektiv.
Det som är så coolt med Nex7 är ju att det är obetydligt större än ovan nämnda minikameror. Precis lagom för att den ska gå att hålla ordentligt. Men den har bildkvalitet helt i jämförbar med nuvarande FF systemare. + några ytterligare fördelar - några små nackdelar.... beroende på preferenser.
Jag är nog benägen att hålla med vissa som ser Nex7 mer som ett Leica M9 alternativ (altså som huvudkamera för dem med mer mätsökarkamerabehov), istället för som komplementpocketkamera med bra bildkvalitet. Även om den säkert kommer fylla den funktionen också för många. Bara som konstaterats, fortfarande lite brist på kompakta gluggar.
FlyerOne
Aktiv medlem
Vad är det som i slutändan kommer att synas i den färdiga bilden?
.
Just nu ska jag bara ta upp EN aspekt, men definitivt en av de viktigare - kanske den allra viktigaste:
LITENHETEN
Ja, ifall bilden är tagen med en stor eller liten kamera kommer absolut inte gå att urskilja. Jag talar inte här om större eller mindre sensorer, för DEN skillnaden är definitivt märkbar...
HANTERINGEN
Huruvida bilden är tagen med en kamera som hanteras som en DSLR-kamera, som en NEX or whatever, kommer aldrig gå att få fram. Bara indirekt i så fall, om kameran t.ex. varit instucken eller använd på något ställe där det inte hade gått att komma till med en DSLR-kamera.
BILDKVALITETEN
I princip DET ENDA som kommer att synas i den färdiga bilden...
Faktorn LITENHET behöver utvecklas en aning. Ifall kameran är så stor att man inte har den med då man kunnat få en pangbild, så kommer det förstås inte att synas någon bildkvalitet alls...
För min del är det så att jag normalt inte har någon DSLR-kamera med mig ut ifall jag inte vet att jag kommer att fota något (gäller säkert för minst 99,9% av alla DSLR-ägare). Men min NEX kommer förstås med väldigt mycket oftare. Har sen lite tidigare även en Sony TX5 - den är så liten och lätt att den i princip alltid kan vara med. Inga problem att dra runt med den i en skjortficka ens. TX5 (eller TX10 som den nya modellen heter), är världens i särklass minsta vatten-, stöt-, damm- och köldtåliga kamera. Är mycket förtjust i den, men vid dåligt ljus är den ju kass i likhet med alla andra kompakter på marknaden. Trots att den i och för sig har en väldigt fin sensor (för en kompakt) så kommer den väldigt sällan med ut efter att jag skaffade min NEX. När man har en kamera med sig så ser man vanligen många fler motiv (utom när det är precis tvärtom förstås...), så att när jag hade valt att ta TX5:an med mig hände det alltför ofta att jag svor över att jag inte hade tagit med mig min A550 istället.
Jag var därför helt klar över vad jag ville ha. En kamera som gick ner i en ficka men ändå var kapabel att ge lika bra bildkvalitet som min bästa DSLR-kamera. Jag ville inte längre stå och fundera över ifall jag skulle släpa med mig en DSLR-kamera eller nöja mig med kompakten. För MIN del gjorde kravet "lika bra bildkvalitet som en DSLR" att Panny / Oly (och givetvis alla med ännu mindre sensorer) gick bort. Sammys NX-kameror har visserligen sensorer i APS-C storlek, men gick ändå bort eftersom deras sensor-teknologi ligger flera år efter Sonys.
Kameran i min mobiltelefon väger ingenting extra och jag har den förvisso alltid med mig, men den har jag i stort sett bara provat, med resultatet - BLÄÄÄH! Bryr mig aldrig om att använda den.
NEX:en med pannkaka går ner i min (ganska trånga) jeansficka. Vilket jag hade som absolut krav. Med monterad normalzoom behövs en jackficka, alternativt får jag ha NEX:en i den ena jeansfickan och Zoomobjektivet i den andra. Då behöver man skaffa bakre objektivlock + kamerahuslock, som de snålisarna inte längre skickar med sina kameror (såvida man inte köper dubbelobjektiv-kitet). Häromdagen hittade jag en (för mig) ännu bättre alternativ lösning - den lilla triangelformade väskan LCS-EMC (395 kr). Normalzoomen kan sitta monterad på NEX:en. Väskan har en extra ficka för pannkakan samt plats för ytterligare några smärre tillbehör som reservbatteri, minneskort och löstagbar blixt. Och en liten ytterficka för objektivlocket. Väskan kan bäras antingen med remmen över axeln eller hängas i bältet.
Kan köpas här:
http://www.sony.se/product/dsl-lens-accessories/lcs-emc
Eller här:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iId=12792806
PS Men inte lyckades jag hålla mig till bara EN aspekt, inte...
.
.
Bra urval av nyckelfaktorer, Per!---
Just nu ska jag bara ta upp EN aspekt, men definitivt en av de viktigare - kanske den allra viktigaste:
LITENHETEN
Ja, ifall bilden är tagen med en stor eller liten kamera kommer absolut inte gå att urskilja. Jag talar inte här om större eller mindre sensorer, för DEN skillnaden är definitivt märkbar...
HANTERINGEN
Huruvida bilden är tagen med en kamera som hanteras som en DSLR-kamera, som en NEX or whatever, kommer aldrig gå att få fram. Bara indirekt i så fall, om kameran t.ex. varit instucken eller använd på något ställe där det inte hade gått att komma till med en DSLR-kamera.
BILDKVALITETEN
I princip DET ENDA som kommer att synas i den färdiga bilden...
Faktorn LITENHET behöver utvecklas en aning. Ifall kameran är så stor att man inte har den med då man kunnat få en pangbild, så kommer det förstås inte att synas någon bildkvalitet alls...
För min del är det så att jag normalt inte har någon DSLR-kamera med mig ut ifall jag inte vet att jag kommer att fota något (gäller säkert för minst 99,9% av alla DSLR-ägare). Men min NEX kommer förstås med väldigt mycket oftare. Har sen lite tidigare även en Sony TX5 - den är så liten och lätt att den i princip alltid kan vara med. Inga problem att dra runt med den i en skjortficka ens. TX5 (eller TX10 som den nya modellen heter), är världens i särklass minsta vatten-, stöt-, damm- och köldtåliga kamera. Är mycket förtjust i den, men vid dåligt ljus är den ju kass i likhet med alla andra kompakter på marknaden. Trots att den i och för sig har en väldigt fin sensor (för en kompakt) så kommer den väldigt sällan med ut efter att jag skaffade min NEX. När man har en kamera med sig så ser man vanligen många fler motiv (utom när det är precis tvärtom förstås...), så att när jag hade valt att ta TX5:an med mig hände det alltför ofta att jag svor över att jag inte hade tagit med mig min A550 istället.
Jag var därför helt klar över vad jag ville ha. En kamera som gick ner i en ficka men ändå var kapabel att ge lika bra bildkvalitet som min bästa DSLR-kamera. Jag ville inte längre stå och fundera över ifall jag skulle släpa med mig en DSLR-kamera eller nöja mig med kompakten. För MIN del gjorde kravet "lika bra bildkvalitet som en DSLR" att Panny / Oly (och givetvis alla med ännu mindre sensorer) gick bort. Sammys NX-kameror har visserligen sensorer i APS-C storlek, men gick ändå bort eftersom deras sensor-teknologi ligger flera år efter Sonys.
Kameran i min mobiltelefon väger ingenting extra och jag har den förvisso alltid med mig, men den har jag i stort sett bara provat, med resultatet - BLÄÄÄH! Bryr mig aldrig om att använda den.
NEX:en med pannkaka går ner i min (ganska trånga) jeansficka. Vilket jag hade som absolut krav. Med monterad normalzoom behövs en jackficka, alternativt får jag ha NEX:en i den ena jeansfickan och Zoomobjektivet i den andra. Då behöver man skaffa bakre objektivlock + kamerahuslock, som de snålisarna inte längre skickar med sina kameror (såvida man inte köper dubbelobjektiv-kitet). Häromdagen hittade jag en (för mig) ännu bättre alternativ lösning - den lilla triangelformade väskan LCS-EMC (395 kr). Normalzoomen kan sitta monterad på NEX:en. Väskan har en extra ficka för pannkakan samt plats för ytterligare några smärre tillbehör som reservbatteri, minneskort och löstagbar blixt. Och en liten ytterficka för objektivlocket. Väskan kan bäras antingen med remmen över axeln eller hängas i bältet.
Kan köpas här:
http://www.sony.se/product/dsl-lens-accessories/lcs-emc
Eller här:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iId=12792806
PS Men inte lyckades jag hålla mig till bara EN aspekt, inte...
.
Senast ändrad:
FlyerOne
Aktiv medlem
Japp. Fast det kommer ytterligare två pannkakor till NEX:arna.---
Bara som konstaterats, fortfarande lite brist på kompakta gluggar.
.
FlyerOne
Aktiv medlem
Om man riktigt ska lusläsa, så kommer Olympus pannkaka att sticka ut 2 mm längre än NEX:ens pga längre registeravstånd. Och Samsungs pannkakor 7,5 mm längre.---
E-PM1: 109,5 x 63,7 x 34,0 mm
20/1.7 : 63 x 25,5 mm
Nya Nex3 :109 x 60 x 33 mm
16/2.8 : 62 x 22,5
Som jämförelse är GF2 113 x 68 x 33 mm och som en jämförelse till är A35 124,4 x 92 x 84,7 mm
//R
.
PMD
Aktiv medlem
Det beror väl på vad man menar med "litet objektivutbud", men jag tycker nog att utbudet för m4/3 är ganska mycket större än för NEX.Alla delar egenskaperna bra IQ (bra), ingen intern blixt och för litet objektivurval (mindre bra)
Vad gäller IQ så är den klart mycket bättre för NEX jämfört med för m4/3. Samsung NX200 borde också ha bättre IQ än m4/3, men jag har inte jämfört.
Om man lusläser specarna så är nya Nex3 minst men det är extremt liten skillnad:
Fast 16/2.8 och 20/1.7 är ganska olika sorts objektiv. Jag tycker inte att de är utbytbara.
PMD
Aktiv medlem
Ja, och liknande gäller för hantering. Om kameran är klumpig att använda så kommer man att missa bilder.Faktorn LITENHET behöver utvecklas en aning. Ifall kameran är så stor att man inte har den med då man kunnat få en pangbild, så kommer det förstås inte att synas någon bildkvalitet alls...
Bildkvalitet är för mig inte det absolut viktigaste. Även kompaktkameror med ganska små sensorer ger riktigt bra IQ under gynnsamma förhållanden. Det är när "the going gets tough" som kameror med större sensorer drar ifrån. Men för sådana förhållanden har jag redan hyfsat bra utrustning.
m4/3 har alltså gott och väl den IQ jag behöver i en komplementkamera. Om jag skulle välja en EVIL-kamera för att ha som min enda kamera, eller åtminstone som huvudkamera, så skulle jag dock ha svårt att välja bort NEX-7. Den ligger i topp när det gäller IQ, och är lite större än konkurrenterna, vilket gör att den är ganska bra hanteringsmässigt. Och den har inbyggd sökare.
Som komplementkamera går den dock bort.
Jumfer
Aktiv medlem
Haha - men bra att du fokuserade på den som intresserar mig mest dvs litenheten. Ska gå och fick-testa Nex5 idag, får se hur det känns.PS Men inte lyckades jag hålla mig till bara EN aspekt, inte....
//R
Jumfer
Aktiv medlem
På min tid som 4/3-ägare frustrerades jag en hel del över faktumet att Olympus och Panasonic valt olika sätt att göra stabilisering på, hade dom valt samma hade objektivvalen känts som mindre av en kompromiss. Dessutom lider ju alla småkamerasystem av vansinnig prissättning, köper man inte ett objektiv i kit med en kamera så kostar det ut genom öronen, oftast billigast att köpa ett paket med kamera + det objektiv man vill ha än att köpa objektivet löst :-(Det beror väl på vad man menar med "litet objektivutbud", men jag tycker nog att utbudet för m4/3 är ganska mycket större än för NEX.
Samsung är säkert bra men jag tycker att det är lite läskigt redan att investera i Sony, för mig får Samsung stå på tillväxt ett tag till så man ser om dom är i branschen för att stanna eller inte.Vad gäller IQ så är den klart mycket bättre för NEX jämfört med för m4/3. Samsung NX200 borde också ha bättre IQ än m4/3, men jag har inte jämfört.
Det är givetvis alldeles riktigt. Tror vi skulle behöva identifiera den uppenbarligen starka lobbygrupp som får tillverkarna att satsa på vidvinkel-pannkakor, dom har ju lyckats både med Panasonic och Sony ;-) Man skulle också lite krystat säga att om man skär ut en 4/3-sensor ur Sonys 16mm så får man ett 32mm vilket är ganska ok, skulle gissa att Nex7 håller rätt bra för den nivån på crop...Fast 16/2.8 och 20/1.7 är ganska olika sorts objektiv. Jag tycker inte att de är utbytbara.
PMD
Aktiv medlem
Ja, kanske. Skulle jag skaffa ett m4/3-system så skulle det nog bli kamera från Olympus, ljusstarka objektiv med fast brännvidd från både Olympus och Panasonic samt teleobjektiv från Panasonic. Man får välja russinen ur kakan.På min tid som 4/3-ägare frustrerades jag en hel del över faktumet att Olympus och Panasonic valt olika sätt att göra stabilisering på, hade dom valt samma hade objektivvalen känts som mindre av en kompromiss.
Ja, mycket irriterande. Vissa kamerahus går dessutom inte ens att köpa utan medföljande ointressant, ljussvag, normalzoom.Dessutom lider ju alla småkamerasystem av vansinnig prissättning, köper man inte ett objektiv i kit med en kamera så kostar det ut genom öronen, oftast billigast att köpa ett paket med kamera + det objektiv man vill ha än att köpa objektivet löst :-(
Man skulle också lite krystat säga att om man skär ut en 4/3-sensor ur Sonys 16mm så får man ett 32mm vilket är ganska ok, skulle gissa att Nex7 håller rätt bra för den nivån på crop...
Det blir ändå inte riktigt jämförbart. 32mm blir det väl normaliserat till småbild och 20mm på m4/3 motsvarar 40mm på småbild.
SixBySix
Aktiv medlem
På min tid som 4/3-ägare frustrerades jag en hel del över faktumet att Olympus och Panasonic valt olika sätt att göra stabilisering på, hade dom valt samma hade objektivvalen känts som mindre av en kompromiss. Dessutom lider ju alla småkamerasystem av vansinnig prissättning, köper man inte ett objektiv i kit med en kamera så kostar det ut genom öronen, oftast billigast att köpa ett paket med kamera + det objektiv man vill ha än att köpa objektivet löst :-(
..........
Dagens sanning!
Lösa objektiv till m43 systemet kan knappast kallas prisvärda i förhållande till Canikon. Och tycker Nex trampar lite i samma spår. Ok man har metallhus, men är det en halvtaskig (läs helt ok men inte just något mer än andra..) optik.
Och en klumpig design som ser ut som olackade ölburkar, varför ska man då betala 3lax för en kitzoom? eller en 50/1,8? Jag gillar Leica/Zeiss/Voigtländer/Pentax design mycket bättre. Omkretsen är inte större än nödvändigt, och det finns tydliga ringar och graveringar som känns bra och tydliga i hanteringen.
Stabiliseringen bryr jag mig inte jättemycket om, förutom att det är lite synd att inte alla har det i huset ala Oly. Speciellt Nex7 som är lite större ändå. Men använder det ganska lite ändå. Och om inte annat spar man lite batteritid. Märkligt däremot att Oly inte korrigerar CA som Pana gör i m43. Det stör mig mer.
SixBySix
Aktiv medlem
En sak som jag ännu inte lyckats lista ut med säkerhet är om Nex7 kan korrigera med profiler för "color shift". Men jag tror med 95% säkerhet att man inte kan. Detta borde gå att lösa mjukvarumässigt i JPG-renderingen. Och hade man lagt in en sådan funktion (som t ex faktiskt finns i Leica M9), så skulle Nex7 på allvar kunna ta en uppsjö med klassiska M gluggar m fl med brännvidder under 35mm.
Som det är nu motiverar man utvecklingen av Nex7 av att man blev förvånad av hur många "avancerade" fotografer gillade Nex5 och att dessa fotografer uppskattade möjligheten att använda klassiska gluggar pga det korta registeravståndet.
Men nu diskvalificerar man mer eller mindre användandet av nära hälften av alla sådana objektiv pga att dessa ger ful colorshift som bara går att fixa bra med "Cornerfix". eEn freeware utvecklad i stort sätt av 1 person (tysk professor och fotoentusiast tror jag) som fritidsprojekt !?!?!?!
Hur tänker man????? Tänk om man möjliggjorde för användare att skapa profiler och ladda in i kameran själva. (Samt dela med sig över nätet). Det hade varit en enorm grej för Sony, och på allvar klassat Nex7an som en M9 utmanare (fast med hitech inriktning istället för klassisk manuell pansarvagnsinriktning).
Som det är nu motiverar man utvecklingen av Nex7 av att man blev förvånad av hur många "avancerade" fotografer gillade Nex5 och att dessa fotografer uppskattade möjligheten att använda klassiska gluggar pga det korta registeravståndet.
Men nu diskvalificerar man mer eller mindre användandet av nära hälften av alla sådana objektiv pga att dessa ger ful colorshift som bara går att fixa bra med "Cornerfix". eEn freeware utvecklad i stort sätt av 1 person (tysk professor och fotoentusiast tror jag) som fritidsprojekt !?!?!?!
Hur tänker man????? Tänk om man möjliggjorde för användare att skapa profiler och ladda in i kameran själva. (Samt dela med sig över nätet). Det hade varit en enorm grej för Sony, och på allvar klassat Nex7an som en M9 utmanare (fast med hitech inriktning istället för klassisk manuell pansarvagnsinriktning).
SixBySix
Aktiv medlem
Hah....... ser man på... precis som jag skriver detta har Luminous-landscape tagit upp just exakt detta ämne. Mycket intressant läsning som påvisar tydlig skillnad mellan 5n och 7. Läsning rekommenderas!
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/sony_nex_7_rolling_review.shtml#legacy
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/sony_nex_7_rolling_review.shtml#legacy
Jumfer
Aktiv medlem
Kanske har dom tänkt att dagens 4/3/Nex-gubbar är gårdagens Leicagubbar?Dagens sanning!
Lösa objektiv till m43 systemet kan knappast kallas prisvärda i förhållande till Canikon. Och tycker Nex trampar lite i samma spår.
Hursom var jag och klämde och kände på Nex idag, Nex5 med 16mm är betydligt mindre än jag trodde, både vad gäller faktisk fysisk litenhet och upplevd litenhet. Känns och ser ut mer som en kompakt, där t.ex. GF1 i min värld mer känns som och ser ut som en mätsökarkamera.
Kanske väljer att åka med det här hype-tåget iallafall ;-)
//R
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
.
Bra urval av nyckelfaktorer, Per!
LITENHETEN
HANTERINGEN
BILDKVALITETEN
I princip DET ENDA som kommer att synas i den färdiga bilden......................
Kul att se hur du tänkt. Jag vet inte om 99% av alla DSLR-fotografer inte har med sig sina stor kameror jämt men jag har det faktiskt - alltid. Har idag min A350 med ett Sigma 17-70 i min ryggsäck men normalt min A580. Har istället skaffat en Tamrac fotoryggsäck för några år sedan och den har jag haft sedan dess. Har den som allround rygga. Den har ett vattensäkrat datorfack dessutom så det funkar fint. En mobilkamera är inget alternativ för mig heller. .... men vaktmästaren på jobbet som är gammal fotograf har helt gått över till iPhonekamera och jag måste säga att han tagit en hel del både bra, kreativa och roliga bilder med den med tillhörande appar av olika slag som han fixar till alla möjliga och omöjliga effekter i. Det blir förvånansvärt bra med en hyfsad skrivare trots allt.
SixBySix
Aktiv medlem
Måste bara få ironisera lite ;-)
Ett nytt objektiv har presenterats för Nex av 3:epart. Efter mycket snack på nätet om behov av små (gärna pankakor) eller ljusstarka varianter så får vi nu vad???.... en ljussvag superzoom?!?! Hahaha.... och inte helt oväntat och ganska symptomatiskt för utvecklingen av objektivutbudet de senaste 10 åren.
De allra flesta objektiv är zoomar. Ok inget ont i det. De behövs, är populära och ofta smidiga med riktigt vettig bildkvalitet. Men ytterst få fasta brännvidder har nyutvecklats. Speciellt i vidvinkelområdet. Och om så ändå har skett är det nästan uteslutande extremt ljusstarka varianter som ska vara någon sorts "vi kan också" statement från objektivtillverkarna. Ungerför som att har du inga 35/1,4, 24/1,4 och 14/2,8 så är du "nobody" bland objektivtillverkarna.
Ja visst dessa objektiv är superviktiga för vissa, men när man ändå resonerar så att man helst tar fram objektiv för den stora massan (se zoomar), så skulle man kanske också titta på lite mindre ljusstarka vidvinkliga objektiv som skulle kunna tilltala en större måldrupp. Speciellt för Nex som ju uttalat var riktad till allt annat än proffs. Kanske "gamla objektiv" fast i uppdaterade varianter. Vore ju häftigt om Canon kunde uppdatera sin 24/2,8 årsmodell 1989? eller 28/2,8 modell 88? Lite osäker på årtalen. Och när det gäller APS-C är det mig veterligen bara Pentax som tagit fram en fast brännvidd, supervidvinkel. 14/4. Typiskt Pentax förresten som har varit väldigt nytänkande och frammåt på objektivsidan speciellt avseende fasta brännvidder. Och att välja f4 var ju väldigt bra, även om man inte tycker det skulle behöva vara så svårt att begripa.
Att Sony (Zeiss) valt f2.0 till sin nya FF 24:a är ju nästan revolutionerande i sammanhanget. Men se på.... desto lättare att få designen att leverera grym kvalitet.... och vips , det visas även av tester.
Ok, nu är det lätt att vara lite spydig. Faktum är ju att det hänt väldigt mycket de senaste 2 åren. Nikon och Sony har uppdaterat sina 50r (hallå Canon!?... näää just det viktigare att uppdatera 50/1,2 som ändå blir lite halvdan optiskt. Ljusstyrka über alles!!!) och dessutom utvecklat en ny normal till sina APS-C (sisådär en 10år efter att denna kameratyp börjat säljas ;-). Men icke desto mindre lovvärt. Tycks ju dessutom som dessa 35/1,8r sålts i ganska bra volymer. Sedan går det lite prestige också att ha ett vettigt makroutbud. Hmmm.... vem kunde tro att det skulle bli så populärt att fota myror, blommor och mynt!? Men logiskt rent marknadsföringsmässigt. Lätt att säga att man måste ha ett speciellt objektiv för makro, eftersom normalzoomen inte klarar detta. (Har nog aldrig sett reklam för mellanringar eller försättslinser,.... någonsin!).
Men vidvinkelsidan bortsett från ljusstarka extremobjektiv..... någon... ja just det.... Pentax (bortsett från ett och annat fisheye men även där börjar "zoomsmittan" slå till se tokina10-17 och Canon 8-15/4L?). Pentax 14/4 och en 21mm pankaka. Inte illa i sammanhanget. 16mm till Nex... ja men det är ett helt nytt system, och med endast 18-55 och 18-200 behövdes "något". Tyvärr lite sisådär i hörnen och lite ful andragradsdistortion som viker ut i hörnen och är grymt svårkorrigerad. Coolt med 2 försättslinser (fisheye) och motsvarande 12mm (aps-c). Absolut en kul grej där man satsat lite på att räcka konservatism och konvention ett långt finger. Men allvarligt så blir en redan lite sisådär prestanda på objektivet ytterligare lidande med dessa försatser.
m43 japp men det är inte APS-C och dessutom ett nytt system så där var man lite mer eller mindre tvungna (men nog också lite smarta) och har släppt 12,14,17,20, 25 och 45. Men även här saknas alltså ett fast sypervidvinkel som inte är fish-eye. Dvs 11mm eller neråt.
En annan intressant trend är att "tidigare objektivkonstruktioner" släpps som nya objektiv med en ny fattning. Denna senaste Tamron verkar vara en sådan. Om än kanske lite uppiffad. Sigma släppte massor APS-C objektiv med 43 fattning. Inget fel i det. Men de innebär ändå att de inte är fullt ut optimerade. Dessutom ger det nog en hint om vad vi kan förvänta oss framöver till Nex. En sigma 30/1,4... någon?
Nu när det blivit så tydligt att Nexarna (förutom i viss mån 5n) har svårt med klassiska objektiv (speciellt vidvinkel...se tidigare inlägg), och när Nex7 är så tydligt ett steg in i segmentet avancerade användare, kan man kanske ändå hoppas på lite kompakta fasta objektiv ala Leica mfl? Med stor säkerhet kommer många vidvinklar vara tydliga retrofokuskonstruktioner där det korta registeravståndet inte kommer kunna utnyttjas fullt ut, om man vill ha riktigt bra optiska prestanda. Se Zeiss 24/1,8 (relativt långt - grym prestanda) 16/2,8, (fantastiskt litet - mjuka hörn). Men några fler i den storleken som inte kostar 10tkr styck skulle nog ändå finnas en viss poäng med.
Men gissning är att bland de nästa objektiven vi får se blir Tamron 90/2,8 makro och 17-50/2,8 med Nexfattning. Faktiskt inte så dumt eftersom det saknas ett fast traditionellt långt porträttele (motsv 135mm) och en ljusstark normalzoom. Men ändå...... suck..... 16mm till Nex kommer väl ersättas med något vettigt om en sisådär 10-20 år. Tur att de ändå har med en vidvinelzoom på sin "roadmap", kanske en 10-24/4-5,6??? Hopas bara ett det inte är en omgjord Tamron för den suger rullstens-åsar !!
Ahhh... va skönt att ironisera lite och spy lite galla Helgen är redan räddad! :-D....Ha de gott i prylträsket!
Ett nytt objektiv har presenterats för Nex av 3:epart. Efter mycket snack på nätet om behov av små (gärna pankakor) eller ljusstarka varianter så får vi nu vad???.... en ljussvag superzoom?!?! Hahaha.... och inte helt oväntat och ganska symptomatiskt för utvecklingen av objektivutbudet de senaste 10 åren.
De allra flesta objektiv är zoomar. Ok inget ont i det. De behövs, är populära och ofta smidiga med riktigt vettig bildkvalitet. Men ytterst få fasta brännvidder har nyutvecklats. Speciellt i vidvinkelområdet. Och om så ändå har skett är det nästan uteslutande extremt ljusstarka varianter som ska vara någon sorts "vi kan också" statement från objektivtillverkarna. Ungerför som att har du inga 35/1,4, 24/1,4 och 14/2,8 så är du "nobody" bland objektivtillverkarna.
Ja visst dessa objektiv är superviktiga för vissa, men när man ändå resonerar så att man helst tar fram objektiv för den stora massan (se zoomar), så skulle man kanske också titta på lite mindre ljusstarka vidvinkliga objektiv som skulle kunna tilltala en större måldrupp. Speciellt för Nex som ju uttalat var riktad till allt annat än proffs. Kanske "gamla objektiv" fast i uppdaterade varianter. Vore ju häftigt om Canon kunde uppdatera sin 24/2,8 årsmodell 1989? eller 28/2,8 modell 88? Lite osäker på årtalen. Och när det gäller APS-C är det mig veterligen bara Pentax som tagit fram en fast brännvidd, supervidvinkel. 14/4. Typiskt Pentax förresten som har varit väldigt nytänkande och frammåt på objektivsidan speciellt avseende fasta brännvidder. Och att välja f4 var ju väldigt bra, även om man inte tycker det skulle behöva vara så svårt att begripa.
Att Sony (Zeiss) valt f2.0 till sin nya FF 24:a är ju nästan revolutionerande i sammanhanget. Men se på.... desto lättare att få designen att leverera grym kvalitet.... och vips , det visas även av tester.
Ok, nu är det lätt att vara lite spydig. Faktum är ju att det hänt väldigt mycket de senaste 2 åren. Nikon och Sony har uppdaterat sina 50r (hallå Canon!?... näää just det viktigare att uppdatera 50/1,2 som ändå blir lite halvdan optiskt. Ljusstyrka über alles!!!) och dessutom utvecklat en ny normal till sina APS-C (sisådär en 10år efter att denna kameratyp börjat säljas ;-). Men icke desto mindre lovvärt. Tycks ju dessutom som dessa 35/1,8r sålts i ganska bra volymer. Sedan går det lite prestige också att ha ett vettigt makroutbud. Hmmm.... vem kunde tro att det skulle bli så populärt att fota myror, blommor och mynt!? Men logiskt rent marknadsföringsmässigt. Lätt att säga att man måste ha ett speciellt objektiv för makro, eftersom normalzoomen inte klarar detta. (Har nog aldrig sett reklam för mellanringar eller försättslinser,.... någonsin!).
Men vidvinkelsidan bortsett från ljusstarka extremobjektiv..... någon... ja just det.... Pentax (bortsett från ett och annat fisheye men även där börjar "zoomsmittan" slå till se tokina10-17 och Canon 8-15/4L?). Pentax 14/4 och en 21mm pankaka. Inte illa i sammanhanget. 16mm till Nex... ja men det är ett helt nytt system, och med endast 18-55 och 18-200 behövdes "något". Tyvärr lite sisådär i hörnen och lite ful andragradsdistortion som viker ut i hörnen och är grymt svårkorrigerad. Coolt med 2 försättslinser (fisheye) och motsvarande 12mm (aps-c). Absolut en kul grej där man satsat lite på att räcka konservatism och konvention ett långt finger. Men allvarligt så blir en redan lite sisådär prestanda på objektivet ytterligare lidande med dessa försatser.
m43 japp men det är inte APS-C och dessutom ett nytt system så där var man lite mer eller mindre tvungna (men nog också lite smarta) och har släppt 12,14,17,20, 25 och 45. Men även här saknas alltså ett fast sypervidvinkel som inte är fish-eye. Dvs 11mm eller neråt.
En annan intressant trend är att "tidigare objektivkonstruktioner" släpps som nya objektiv med en ny fattning. Denna senaste Tamron verkar vara en sådan. Om än kanske lite uppiffad. Sigma släppte massor APS-C objektiv med 43 fattning. Inget fel i det. Men de innebär ändå att de inte är fullt ut optimerade. Dessutom ger det nog en hint om vad vi kan förvänta oss framöver till Nex. En sigma 30/1,4... någon?
Nu när det blivit så tydligt att Nexarna (förutom i viss mån 5n) har svårt med klassiska objektiv (speciellt vidvinkel...se tidigare inlägg), och när Nex7 är så tydligt ett steg in i segmentet avancerade användare, kan man kanske ändå hoppas på lite kompakta fasta objektiv ala Leica mfl? Med stor säkerhet kommer många vidvinklar vara tydliga retrofokuskonstruktioner där det korta registeravståndet inte kommer kunna utnyttjas fullt ut, om man vill ha riktigt bra optiska prestanda. Se Zeiss 24/1,8 (relativt långt - grym prestanda) 16/2,8, (fantastiskt litet - mjuka hörn). Men några fler i den storleken som inte kostar 10tkr styck skulle nog ändå finnas en viss poäng med.
Men gissning är att bland de nästa objektiven vi får se blir Tamron 90/2,8 makro och 17-50/2,8 med Nexfattning. Faktiskt inte så dumt eftersom det saknas ett fast traditionellt långt porträttele (motsv 135mm) och en ljusstark normalzoom. Men ändå...... suck..... 16mm till Nex kommer väl ersättas med något vettigt om en sisådär 10-20 år. Tur att de ändå har med en vidvinelzoom på sin "roadmap", kanske en 10-24/4-5,6??? Hopas bara ett det inte är en omgjord Tamron för den suger rullstens-åsar !!
Ahhh... va skönt att ironisera lite och spy lite galla Helgen är redan räddad! :-D....Ha de gott i prylträsket!
FlyerOne
Aktiv medlem
Sony NEX-7 och SLT-A65 leveranstider framflyttade till 12-01-27 världsvitt
.
Sony Japan har uppdaterat sin "Notice of Release on October 20, 2011" med leveranstider. Då stod det "Undecided" om denna. Nu har man bestämt sig för 2012-01-27.
Man nämner ingenting om några modeller utöver dem som var med i den tidigare releasen, dvs ingenting om A77.
De modeller som leveranstiden är fastlagd för är:
SLT-A65 kamerahus
SLT-A65 + 18-55/3,5-5,6 SAM
SLT-A65 + 18-55/3,5-5,6 SAM + 55-200/4-5,6 SAM
NEX-7 kamerahus
NEX-7 + E 18-55/3,5-5,6
NEX-5N med dubbelobjektivkit
NEX-C3 med dubbelobjektivkit
De två senare är tillgängliga redan nu med singleobjektivkit eller kamerahus.
http://translate.google.com/transla...p://www.sony.jp/ichigan/info2/20111208_2.html
.
.
Sony Japan har uppdaterat sin "Notice of Release on October 20, 2011" med leveranstider. Då stod det "Undecided" om denna. Nu har man bestämt sig för 2012-01-27.
Man nämner ingenting om några modeller utöver dem som var med i den tidigare releasen, dvs ingenting om A77.
De modeller som leveranstiden är fastlagd för är:
SLT-A65 kamerahus
SLT-A65 + 18-55/3,5-5,6 SAM
SLT-A65 + 18-55/3,5-5,6 SAM + 55-200/4-5,6 SAM
NEX-7 kamerahus
NEX-7 + E 18-55/3,5-5,6
NEX-5N med dubbelobjektivkit
NEX-C3 med dubbelobjektivkit
De två senare är tillgängliga redan nu med singleobjektivkit eller kamerahus.
http://translate.google.com/transla...p://www.sony.jp/ichigan/info2/20111208_2.html
.