x-country
Aktiv medlem
Tanken lär inte vara att den direkt eller specifikt skall konkurrera med Fuji X100 sett till pris och storlek.....dessutom är inte Fuji X100 en systemkamera.
Ang pris och storleksnivå så ligger Zeiss 24mm/f1,8 i princip i samma storleks och prisklass som Panasonic Leica Summilux DG 25/1,4....o som sagt 9000kr är riktpriset så den lär blir något billigare när den väl finns i butik.
Canon 5D med en 35mm/f1,4 är ett betydligt större,tyngre,klumpigare och dyrare(jämför nypriser) kombination är Nex-7 med Zeiss 24mm/f1,8
Folk verkar missa poängen lite...det är inte en fickkamera och har aldrig tänkt att vara det heller utan ett mindre,smidigare och lättare alternativ till den vanliga DSLR:en utan att göra avkall på bildkvalité och funktioner mm.
Men visst pannkaksobjektiv hade varit ett välkommet tillskott men annars så kan man ju köpa små manuella objektiv(typ voightländer) och använda dom via adapter...MF med Sonys peakingfunktion fungerar väldigt bra så det är inga problem att ställa skäpan rätt o snabbt med MF.
Om det finns en bra K-adapter så är NEX-7:an höginstressant för mig eftersom Pentax inte ser ut att ha en vursting-spegellös på G inom överskådlig tid. Då har jag ett smidigare komplement till mina Limited-linser. Måtte NEX-7 komma i silverfinish!!!
Tillägg: Hmm, såg just att Cosina har en K-adapter!!! Någon här som har testat NEX-systemet med adapter? Nu har jag nästa bestämt mig!!!
Senast ändrad: