Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Nex-7

jag kanske missat något i denna strida ström av förhandstittar och faktablad, men jag har en fråga:

har de nya EVF-baserada alpha-kamerorna (nex-7 tänker jag främst på) möjlighet till olika 'stödlinjer' i sökaren?
för min del vore det väldigt intressant att kunna se 4:3- och kanske 5:4-format direkt vid kompositionen.

New NEX-7 video with Paul Genge from Sony UK

.
En 5 min 12 sek lång videointervju om NEX-7 med Paul Genge, Storbritannien.
Inspelad av What Digital Camera (klippet hämtat från SAR):

http://www.sonyalpharumors.com/new-nex-7-video-with-paul-genge-from-sony-uk/#comments

Det förefaller mig som att Sony-gubbarna verkligen har ansträngt sig för att det den här gången inte ska bli en massa gnällande om att kameran inte är "tillräckligt lik en DSLR" att jobba med...

Fråga om adapter

Har sedan tidigare en NEX-5 och adaptern LA-EA1 som jag får AF-funktion med på mina A-mountgluggar med SSM och SAM (inte mina skruvdrivna givetvis, går bara på den nyaste adaptern).

Fråga: Någon som vet om LA-EA1 går att använda även på en NEX-7 så jag får (trög) AF på mina Sony 16-35/2.8 SSM och 24-70/2.8 SSM.

Har kollat på Sonys hemsida. Det verkar som det ska fungera, men inget sägs rätt ut.

Mvh//Lennart

Synd bara att den verkar bli helt sjukt dyr. Strax under 25000 med Zeissgluggen är detsamma som icke-till-salu. Hälften vore mer än nog. Jämför det med 4000 som den suveräna fullt dugliga NEX5 kostar just nu, med en bra zoom.
För övrigt tror jag samma OLED-chip sitter i Sonys nya 3-D videoglasögon. Också de 'ganska' dyra...

Synd bara att den verkar bli helt sjukt dyr. Strax under 25000 med Zeissgluggen är detsamma som icke-till-salu. Hälften vore mer än nog. Jämför det med 4000 som den suveräna fullt dugliga NEX5 kostar just nu, med en bra zoom.
För övrigt tror jag samma OLED-chip sitter i Sonys nya 3-D videoglasögon. Också de 'ganska' dyra...

Bra zoom? Finns inte hos NEX. Utan AF antar jag? 25000kr.. Oj oj

Bra zoom? Finns inte hos NEX. Utan AF antar jag? 25000kr.. Oj oj
Tja, bra zoomar finns väl knappt egentligen oavsett alt. Menade kanske OK zoom. Har den och den är faktiskt OK, särskilt med tanke på storlek och pris.
Jag efterlyser några riktigt bra fasta NEX-objektiv, så fysiskt korta som möjligt.

25000sek?? Scandinavianphoto tar ca 10500sek för Nex-7 huset och ca 8400sek för 24/1,8 Zeiss.

Jämfört med vad...att jämföra med Nex-5 som har funnits på marknaden ett bra tag och som dessutom är en utgående modell är inte speciellt rättvist...Vad kostar tex en Olympus E-P3 med extern EVF och tex Olympus M.Zuiko Digital ED 12/2,0 eller Panasonic Leica Summilux DG 25/1,4??

Nex-7 är en mer avancerad kamera än övriga Nex och har inbyggd EVF....tex den nya Nex-5N huset + extern EVF kostar ca 9000sek vilket inte är speciellt mycket billigare än Nex-7.

M43 har flera bra zoomar. NEX icke. Men kommer väl 2014 ;)

Ser att du kör med samma argument som när du körde Canon ;)
m4/3 har funnits längre...Nex-systemet har bara funnits lite mer än ett år och hittills är det 7st objektiv som släppts och fler lär det komma...tredjepartstillverkarna som anslöt sig till E-fattningen(Sigma,Tamron mfl) kommer säkerligen också med Nex-objektiv inom kort...Sigma har sedan tidigare visat upp ett makro-objektiv för E-fattningen.

Ser att du kör med samma argument som när du körde Canon ;)
m4/3 har funnits längre...Nex-systemet har bara funnits lite mer än ett år och hittills är det 7st objektiv som släppts och fler lär det komma...tredjepartstillverkarna som anslöt sig till E-fattningen(Sigma,Tamron mfl) kommer säkerligen också med Nex-objektiv inom kort...Sigma har sedan tidigare visat upp ett makro-objektiv för E-fattningen.

Jag är bara realistisk. Det är ju ett grymt system om man redan har objektiv som funkar med adapter och MF är OK. Men att köpa nex och sedan köpa MF objektiv? Känns lite konstigt. Men 2013 kan nog NEX vara hett :)

Jag är bara realistisk. Det är ju ett grymt system om man redan har objektiv som funkar med adapter och MF är OK. Men att köpa nex och sedan köpa MF objektiv? Känns lite konstigt. Men 2013 kan nog NEX vara hett :)

Ja visst är det så att det i dagsläget finns fler objektiv till m4/3...men som sagt m4/3 har funnits längre än nex...Konstigt...varför då?? Inte mer konstigt än att köpa mf-objektiv till vilken annan systemkamera som helst.....Med peaking funktionen i kombination med evf är nog nex den systemkameran som är smidigast o mest lättjobbad med mf-objektiv..många köper faktiskt nex enbart för att kunna använda objektiv via adapter.

Nex är i dagsläget betydligt hetare än dom andra spegellösa systemen...tex Sony är dom som ökat mest i japan...nex-7 är även just nu den kameran som ligger i toppen på amazon när det gäller förbokade kameror.

Nex-7an tror jag kommer blir en grym hitt för Sony...den har i princip allt som dom flesta önskar i denna typen av kameror....en fattigmanns Leica.

Peter som vet, Nex 7 och 5n och denna nya adapter, får vi här nu snabbare AF även om vi skruvar på våra vanliga alpha-minolta-gluggar, har du lästa något om AF-speed med dessa nya modeller.

Vänl./Bengt.

Med den nya adaptern få du lika snabb fasdetekt-AF med skruv,SAM och SSM objektiv som med A55 plus att det är lika många(15st) AF-punkter som det är i A55...det är samma AF-modul i adaptern som det är i A55.

Med den nya adaptern få du lika snabb fasdetekt-AF med skruv,SAM och SSM objektiv som med A55 plus att det är lika många(15st) AF-punkter som det är i A55...det är samma AF-modul i adaptern som det är i A55.

Går den gamla adaptern (som bara fixar AF med SSM o SAM-gluggar) att köra med samma funktion på NEX 77, månne??, Skruvdrift gar ju sjäälvklart inte.

ANNONS