Annons

SONY lanserar dSLR A200

Produkter
(logga in för att koppla)
danieljansson skrev:
Ska bli intressant att se om A200 hanterar bruset bättre än A700, som 5D gjorde jämfört med 7D.

Skulle isåfall förvåna mig mycket eftersom A700 har en CMOS sensor med helt ny teknik för A/D omvandling direkt på sensorn just för att hålla nere bruset. A200 har vad jag förstår samma sensor som A100 men ny processor och har därför säkerligen betydligt bättre brusegenskaper men bättre än A700? jag tvivlar.
 
larsborg skrev:
Ingen gissning!
Info från Sony i Berlin, de har bra koll på vad som händer runt om i Väst-Europa.

Okej, då är det som många befarade. Den är för högt prissatt. Bl a jag själv är kritisk till Sonys (svin)-prispolitik.
 
js1 skrev:
Skulle isåfall förvåna mig mycket eftersom A700 har en CMOS sensor med helt ny teknik för A/D omvandling direkt på sensorn just för att hålla nere bruset. A200 har vad jag förstår samma sensor som A100 men ny processor och har därför säkerligen betydligt bättre brusegenskaper men bättre än A700? jag tvivlar.

Tveksam jag med, men man vet aldrig.

http://masterchong.com/v2/dslr-guide/sony-alpha-200-a200-iso-100-iso-3200-sample-photos.html

Tittar man på den länken ser den ju ut att hantera det väldigt bra i alla fall. Men det är ju inget "low light" foto direkt. ISO3200 bilden på kläderna ser dock mycket sämre ut än bilden på ögat, mycket mindre upplyst iofs men ändå stor skillnad mellan dem när det gäller "blotches".
 
larsborg skrev:
Ingen gissning!
Info från Sony i Berlin, de har bra koll på vad som händer runt om i Väst-Europa.
Enligt japanska handelspressen säljer A700 bra i Japan i alla fall, ca 10000 enheter per månad.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1037&message=26322900&q=sony+selling+steady&qf=m

Antagligen säljer den nog hyfsat i USA också eftersom priset är lägre där än i Europa. Skulle inte förvåna mig om Sony håller priserna uppe i Europa för att begränsa efterfrågan till dess att de kan producera mer.
 
Re: Re: SONY lanserar dSLR A200

wsaar skrev:
Enligt japanska handelspressen säljer A700 bra i Japan i alla fall, ca 10000 enheter per månad.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1037&message=26322900&q=sony+selling+steady&qf=m

Antagligen säljer den nog hyfsat i USA också eftersom priset är lägre där än i Europa. Skulle inte förvåna mig om Sony håller priserna uppe i Europa för att begränsa efterfrågan till dess att de kan producera mer.

Borde vara billigare här med tanke på att greppsensorn inte får användas i Europa. En ganska väsentlig funktion som inte kan användas, speciellt viktigt eftersom den mestadels kompleterar eye-start funktionen.
 
Två kontaktbleck på framsidan av greppet som känner av om någon håller i kameran.
Innehöll tydligen för mycket nickel för att få säljas inom EU.
 
Re: Re: SONY lanserar dSLR A200

wsaar skrev:
Enligt japanska handelspressen säljer A700 bra i Japan i alla fall, ca 10000 enheter per månad.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1037&message=26322900&q=sony+selling+steady&qf=m

Antagligen säljer den nog hyfsat i USA också eftersom priset är lägre där än i Europa. Skulle inte förvåna mig om Sony håller priserna uppe i Europa för att begränsa efterfrågan till dess att de kan producera mer.

Känns lite som att de flesta A700 som kommer till Sverige säljs relativt snabbt. Kollar man på pricerunner så är det bara 5 av de 15 lägsta som har kameror i lager. Då har jag bara kollat på rent kamerhus och inte kit. Så det är klart att tanken finns att leveranserna och priserna i Europa justeras utifrån försäljningen i Japan och USA.
 
Med tanke på att A700 produceras med 20 000 enheter i månaden så är det nog begränsad tillgång som håller priserna uppe, havla världs produktionen går enbart till japan.... låter galet ...

A700 är ju en success om det stämmer.
 
Re: Re: Re: SONY lanserar dSLR A200

Zebulah skrev:
Känns lite som att de flesta A700 som kommer till Sverige säljs relativt snabbt. Kollar man på pricerunner så är det bara 5 av de 15 lägsta som har kameror i lager. Då har jag bara kollat på rent kamerhus och inte kit. Så det är klart att tanken finns att leveranserna och priserna i Europa justeras utifrån försäljningen i Japan och USA.
Fast om man går in på hemsidorna och kollar noggrannare så ser man att de finns hos deras leverantör (sony),det tyder snarare på att de inte vågar ta in dom i lager...
 
Re: Re: Re: Re: SONY lanserar dSLR A200

JojjoGbg skrev:
Fast om man går in på hemsidorna och kollar noggrannare så ser man att de finns hos deras leverantör (sony),det tyder snarare på att de inte vågar ta in dom i lager...

10 st i lager hos leverantören, vilket jag utgår från är Sony, känns i alla fall för min del som att man säljer allt man får hem. För nog borde väl Sony ha modet att ha mer än 10 st kameror i sitt centrallager.
 
Re: Re: Re: Re: Re: SONY lanserar dSLR A200

Zebulah skrev:
10 st i lager hos leverantören, vilket jag utgår från är Sony, känns i alla fall för min del som att man säljer allt man får hem. För nog borde väl Sony ha modet att ha mer än 10 st kameror i sitt centrallager.

Med tanke på att de tillverkar 20 000 enheter per månad så
 
Hmmm, kanske var ett misstag att lämna Minolta för Canon för en vecka sedan...men jag fick helt enkelt inte ihop kalkylen för A700 plus objektiv jämfört med Canons 40D. Jag ville egentligen ha en mindre systemkamera men A100 kändes för gammal och Canon/Nikons är för pyttesmå i greppen. A200 kan nog sitta hyfsat bra i handen och även A300 med sin vikbara skärm. Systemkamerorna utvecklas, snart har de alla funktioner som jag har på min tre år gamla, smidiga, greppvänliga, (långsamma, brusiga) Minolta A2. Undrar vem som först vågar släppa en systemkamera med filmmöjlighet?
 
joakimgbg skrev:
Undrar vem som först vågar släppa en systemkamera med filmmöjlighet?

Med tanke på Sonys traditioner inom "film"-världen så vete tusan om de inte blir först.

Skulle dock gissa på någon mindre tillverkare och då det troligen är en fördel med liveview (för att slippa en extremt smattrande spegel) så ligger väl Panasonic bra till Fast var det inte Samsung som visade en extremt snabb kamera på CES så kanske man skall satsa på dem istället.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.