Abe Normal
Aktiv medlem
Min fundering i det samnanhanget är mer om dessa större svenska företag på marknaden som av olika skäl inte verkar ha så lätt att leverera, riskerar att bli sittande mål trots att de har sina utvecklade e-handelslösningar. Har har man dåligt med kapital för att handeln gått uselt förhållandevis sedan i våras och inte tar hem ens det som borde finnas efterfrågan på med viss frekvens, så är det inte där folk kommer handla om Amazon med sina finansiella muskler inte har några sådana problem att hålla ett bredare sortiment på hyllorna. Länge har ju exv. ett objektiv som Sonys 90mm makro varit i princip det enda makro kring 100mm som funnits för Sony E med stabilisering och AF och det fortsätter det vara trots att Sigma nu på kortvtid släppt både ett på 70mm och nu ett på 105mm.
Om vi som kunder börjar se ett sånt mönster så kan det gå fortare för Amazon att göra en stor del av den svenska kanalen irrelevant och vad ska vi med butiker till som man i många fall inte kan köpa något i utan bara beställa. Var finns i så fall poängen med fysiska butiker? Kan de inte sälja över disk när folk vill köpa kommer deras roll snart bara bli att funka som ett gratis "show room" för Amazon innan folk istället går hem och lägger en order på både billigare produkter och produkter de kan få levererade via post inom någon dag.
Har använt e-handel sedan den kom och handlat mycket från Tyskland, även England och förstås Sverige. Det har fungerat utmärkt under alla år. Om det tar tre eller sex dagar att få varan är ingen stor grej tycker jag. Har också reklamerat till både Tyskland och England utan problem. Hela min familj handlar idag på internet, jag köper i princip allt på nätet.
Nästa steg är väl dagligvaruhandeln, och när den går i lås är det nog tack o hej för många fysiska butiker?
Har man fördjupade intressen som till exempel foto så ställer också krav på återförsäljaren. Har inte kollat foto hos Amazon, men däremot aktiva närfältsmonitorer som jag kan bra, där är utbudet och informationen katastrofal. Har även kollat andra grejer, samma sak där och dessutom dyrare. Har sett Amazon.de sedan mer än tio år tillbaka men aldrig nappat.
Med det sagt, så är e-handeln i Sverige väl utvecklad med kunniga handlare och bra priser. Jag tror som tidigare, det är inte bara smälla upp en hemsida och sedan är allt klart för succe. Det måste också kännas kompetent. Ringer man supporten om en vara vill man ha kunniga svar och inte från en outsourcad telefonsupport i Moldavien.
Senast ändrad: