Annons

SONY lanserar dSLR A200

Produkter
(logga in för att koppla)
Sony verkar också ta bort möjligheten att köra A-läge med manuellfokusobjektiv i firmwaren på a200 samt även a350(!).
http://www.dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=27410

Med både a100 och a700 har jag kunnat skruva på min Lensbaby, ställa in bländaren, och låta kameran sköta resten av ljusmätningen mha A-läge, men det verkar alltså inte gå med de nya modellerna. De verkar ändå kunna mäta med manuellfokusobjektiv, så det verkar handla om en artificiell begränsning av A-läget.
 
ryanwhalen ( @dyxum.com ) skrev:
There is no way to turn off the 'lens not attached' error mode. In an attempt to idiot proof the camera, Sony has compromised functionality that I feel is important.
OK - strävan efter skarpa bilder är inte en nybörjaregenskap = bort med MLU. Makro är ingen för nybörjare = bort med möjlighetenb att exponera utan AF-objektiv.

Jag är ingen ond jultomte, inte ens en snäll, men detta är bara patetiskt. Vad tänker Sony-folket på - eller med?
 
Enligt databsen på Dyxum, så saknar a200, a300 och a350 MLU. Hur det är med instegsmodeller av andra märken undandrar sig min bedömning.
 
Canon450D NikonD60 OlympusE510 PentaxK200 SonyA200 SonyA300

MLU................ N............. N.............. N............... N.............. N............N

AF Motor..........Y............. N.............. Y............... Y.............. Y............Y

DOF Preview.... N............. N.............. N............... N.............. N............N

Liveview.......... Y............. N.............. Y............... N.............. N............Y(HS)

Body Stabilization N........... N.............. Y............... Y.............. Y............Y

Wireless Flash... Y............. Y.............. N............... N.............. Y............Y
 
Hmm... "rätta raden" för 450D borde väl vara:

MLU.......................Y (custom function)
AF Motor................N (ingen EOS har det i huset)
DOF Preview..........Y
Live View...............Y
Body Stabilization...N
Wireless flash.........N (inte utan tillbehöret ST-E2 för 2000 kr)
 
DrPepper skrev:
Allt beror väl på vart man fokuserar. Tycker det ser ut som ett fint objektiv dom ha testat. Även om bilderna tyvärr blir "smågryniga" vid ISO3200. Men så är det ju med alla kamror tyvärr

Det var ett ironiskt skämt riktat mot den onde tomten.
 
ondjultomte skrev:
Canon450D NikonD60 OlympusE510 PentaxK200 SonyA200 SonyA300

MLU................ N............. N.............. N............... N.............. N............N

AF Motor..........Y............. N.............. Y............... Y.............. Y............Y

DOF Preview.... N............. N.............. N............... N.............. N............N

Liveview.......... Y............. N.............. Y............... N.............. N............Y(HS)

Body Stabilization N........... N.............. Y............... Y.............. Y............Y

Wireless Flash... Y............. Y.............. N............... N.............. Y............Y

Det där var en märklig tabell. Tre felaktiga uppgifter på E-510.
 
tannler skrev:
Jo - det är därför jag finner det så tokdumt - 10 sek är OK, men 2 sek är bara gåtfullt utan MLU.

Säkert gamla nyheter men, enligt Sony själva (vilket de hållt rätt tyst om) så har de förbättrat slutarmekanismen såpass att de tycker att mlu kunde skippas. Men om man inte har nån trådutlösare så är 2 sekunders fördröjningen fortfarande använderbar då den låter vibrationen från handen på avtryckaren dö ut.
Detta är de slutsatser jag kan dra i MLU-debatten.
Sen kan man ju fortfarnade älta hit o dit med att det är bara mjukvara osv.

Källan till sonys uttalande var en tråd där en dyxum-moderator rotade fram nåt från sony.
 
Visst - efterhandsrationalisering eller produktsegmentering - det spelar inte så stor roll, att ta bort MLU är dumt.
 
Hur ser ni på att Kamera och Bild, i senaste numret, anser att Nikon D60 är bäst i klassen jämfört med Sony A200?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.