Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SONY lanserar dSLR A200

Produkter
(logga in för att koppla)
http://www.kamerabild.se/ArticlePages/200801/06/20080106211709_ADF007/20080106211709_ADF007.dbp.asp

Sonys minsting får batterigrepp
2008-01-06 21:22

Iso 3200, en ny knapp och ett batterigrepp. Det är de viktigaste nyheterna hos Sonys senaste konsumentkamera A200.

Det låter kanske inte som några stora nyheter, men eftersom föregångaren A100 är en bra kamera i grunden behöver inte förändringarna vara radikala för att Sony ska ha en konkurrenskraftig konsumentkamera i sitt stall.

Det finns två klara brister hos föregångaren A100. Brusnivån är kraftigare än hos motsvarande konkurrenter och det låter för mycket om kameran. Vi vet att Sony är medvetna om båda problemen. I och med att Sony visat ett de lärt sig att hantera brus bättre med A700-modellen och att nya A200 får maxiso på 3200. Båda sakerna talar för att A200 ska vara bättre på brus än A100.

Ur pressmeddelandet kan vi inte utläsa något om kamerans slutar- och spegelljud, men det är troligt att Sony tagit till sig av kritiken.

Processortekniken kommer från A700. Om autofokussystemet också gör det framgår inte, menkameran ska ha en snabbare autofokusmotor än föregångaren. Även bildstabiliseringen ska ha förbättrats och uppges klara att korrigera skakningar upp till 3,5 exponeirngssteg.

En ny autofokusknapp ska kunna bredda autofokusens arbetsområde och därför göra det lättare att fokusera på små objekt, exempelvis fåglar.

Förbättringarna ger t ex den infallsrika fotografen möjligheter att snabbare reagera när ett spontant fototillfälle ges. En snabbare autofokus gör att kameran enklare fångar objekt som rör sig. Autofokus-sensorn har en ny motor och en speciell AF-knapp gör att fotografen enkelt kan byta till centrumvägd avståndsinställning, vilket gör det lättare att till exempel fokusera på små objekt.

Batteriet ska klara cirka 750 bilder per laddning.

För vissa kommer säkert batterigreppet VG-B30AM att upplevas som den mest välkomna nyheten.

Det svenska priset blir cirka 6900 kronor och kameran levereras till svenska butiker under februari.

Senast ändrad:

14 000 för FF hus? Nej , det blir svårt :)

Det är vad jag vill ge max, ha-ha!

Men, faktum är, om någon har glömt bort det, - på FS Forumet, under hösten 2003, ansåg de flesta att en D-SLR under 10000:- knappast skulle vara möjlig i framtiden!
Är det inte möjligt idag, kanske, att köpa en Sony A100 med minsta kitzoomen för strax under 6000:-?
Jo, men visst, å nu blir det ännu lägre reapris, efter att A200:n lanseras.

Förbättrade brusresultat vid höga ISO och tystare slutare/spegel, ja det tror jag oxå på!

Tyvärr, A700:n (visserligen utanför denna tråd)tror jag inte på för konsument, något för klumpig/stor, den mindre A200:n bör bli en riktigt rimlig budget D-SLR.
Men, Sony kan bättre!
Ruvar säkert på riktigt attraktiva konsument D-SLR med FF!
Om några år, oh la la ...

Tycker SONY gör helt rätt som först satsar på en A200. Priset lär ju inte bli 6 900 när fotohandlarna börjar slåss om kunderna, utan snarare ner mot 5500 - 6000 kr.
genom att skicka ut en A200 till marknaden så kan man sannolikt locka över många "instegsköpare" vilket är oumbärligt på den tuffa fotomarknaden. Sonys mål är sannolikt inte att klå Canon och Nikon utan att belägra tredjeplatsen och därmed mer eller mindre säkra framtiden för alla Minolta/Sony-vänner.
Hade snudd på varit vansinnigt att just nu prångla ut en proffskamera, vad hade alla som skaffat A700 sagt då? Nu kan i stället alla som köpt A100 gradera upp sig lite försiktigt och samtidigt sälja sin A100. Lär blir en merkostnad på cirka 2 000 kr med dagens andrahandsvärde på A100.

/c

(är det inte läge att starta en officiell A200-tråd nu?)

christianhylse skrev:
Tycker SONY gör helt rätt som först satsar på en A200. Priset lär ju inte bli 6 900 när fotohandlarna börjar slåss om kunderna, utan snarare ner mot 5500 - 6000 kr.
genom att skicka ut en A200 till marknaden så kan man sannolikt locka över många "instegsköpare" vilket är oumbärligt på den tuffa fotomarknaden. Sonys mål är sannolikt inte att klå Canon och Nikon utan att belägra tredjeplatsen och därmed mer eller mindre säkra framtiden för alla Minolta/Sony-vänner.
Hade snudd på varit vansinnigt att just nu prångla ut en proffskamera, vad hade alla som skaffat A700 sagt då? Nu kan i stället alla som köpt A100 gradera upp sig lite försiktigt och samtidigt sälja sin A100. Lär blir en merkostnad på cirka 2 000 kr med dagens andrahandsvärde på A100.

/c

(är det inte läge att starta en officiell A200-tråd nu?)

Håller med om det du säger om A200 men tror ändå att det kommer att presenteras en A900 i slutet av den här månaden.

larsborg skrev:

Kristoffer Fagerlund skrev:

14 000 för FF hus? Nej , det blir svårt :)

Det är vad jag vill ge max, ha-ha!

Men, faktum är, om någon har glömt bort det, - på FS Forumet, under hösten 2003, ansåg de flesta att en D-SLR under 10000:- knappast skulle vara möjlig i framtiden!

Jag är övertygad om att vi inom några år ser ff-dslr för 4 000 kr.

Hur länge är då "några" år? Jo, 3-7! Sannolikt inträffar då detta i det övre segmentet, d.v.s. om 6-7 år.

Hur såg marknaden ut för digitalkameror för 7 år sedan? Den var i princip obefintlig för icke yrkesverksamma, och en 2-3 Mpixels digitalkompakt kostade 10 000. Tiden går fort när man har roligt.

A200an har det A700 har förrutom huset med kontrollerna, 12MP sensorn, lite färre AF punkter, men annars samma AF system.

Allt som jag saknade med A100.

Sony ska ju släppa minst 3 kameror i år. Ska bli intressant att se vilken de släpper på PMA.

Ryktena gör det ju troligt att det kommer en A300 nu med 12 mp, 3"-skärm och kanske live-view, och att A900an kommer på Photokina efter sommaren.

ondjultomte skrev:
A200an har det A700 har förrutom huset med kontrollerna, 12MP sensorn, lite färre AF punkter, men annars samma AF system.

Bra att den har dedikerad ISO-knapp. Synd att den saknar dedikerad WB-knapp.

Frågan är: blir det en A200 eller en A700 till våren? Eller ska man byta till en modell som har lågt slutarljud och ljudlös autofokus?

Vem vill köpa min A100?

Jag funderar på en A200 till tjejen och som andra kamera till mig :)

liten, snabb AF, tyst... mycket talar för A200an! :)

Senast ändrad:
ondjultomte skrev:

Men jag gissar att den inte har det jag söker framförallt - vädertätningen :-(

tannler skrev:
Ska Du dyka med det?

*L*

Nej men när man vandrar i fjällen är det skönt att slippa tänka på att stoppa ner kameran i ryggan om det blir lite busväder. Visserligen bär jag kameran i en väska hängande på bröstet men den väskan är inte vattentät. Vid lite duggregn åker inte kameran ner i ryggan men när busvädret kommer så går det fort och då är det skönt att kunna fokusera på att få på sig regnkläder, få upp tältet eller ta sig i någon annan form av skydd. Har en Pentax analog, en KM digitalkompakt och en KM D5D som överlevt fjällen men det vore skönt att slippa oron över att kameran skall sluta fungera. Å andra sidan kan det vara skönt att slippa den extra vikten som vädertätningen medför och just vikten var en av anledningarna till att jag gick från analog system till digital kompakt.

Nog funderar ägarna till sina A700;n, varför väntade vi inte tills A200:n dök upp!
:)
Liten smidig D-SLR är väl alltid praktisk?

Det lär ligga många beställningar redan hos Sony, på A200:n, A700:n säljer dåligt, även om A700:n är bättre ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar