Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SONY lanserar dSLR A200

Produkter
(logga in för att koppla)
Var idag och klämde på en A200 i butik.. Blev positivt överraskad! Den var liten och smidig, men ändå väldigt bra ergonomi.

En sak som dom helt klart förbättrat är ljudet när du fotograferar.. Det var ett angenämare/tystare slutarljud än vad min gamla A100 hade.

Det viktigaste med kameran.. dvs bildkvalitén återstår att se. Ska bli intressant om den lite osäkra exponeringen i A100 är fixat i denna modell.

Ivanhoe_01 skrev:
Var idag och klämde på en A200 i butik.. Blev positivt överraskad! Den var liten och smidig, men ändå väldigt bra ergonomi.

En sak som dom helt klart förbättrat är ljudet när du fotograferar.. Det var ett angenämare/tystare slutarljud än vad min gamla A100 hade.

Det viktigaste med kameran.. dvs bildkvalitén återstår att se. Ska bli intressant om den lite osäkra exponeringen i A100 är fixat i denna modell.

Det finns flera rapporter ute redan, och sensorn är den samma som i A100 fast lite tweakad, låg ISO IQ är alltså mycket hög och hög iso är väldigt förbättrat jämfört med A100. Titta själv på de bilder som finns ute :)

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1037&thread=26702292

David K. som har photoclubalpha håller påatt testa A200, här är lite resultat.

Up to 800 the A200 beats the 100 - it starts as good at 100, with equal detail, and far more accurate focusing. Have checked this with a 50mm f1.4 wide open - it's bang on, and very fast indeed. From 400 up, 200 seriously betters the 100, and this includes raw conversions, it is not just a JPEG thing. 800 is very usable, 1600 is clean, 3200 is a bit raggy and grainy but still more than acceptable compared (say) to A700 3200. There is no apparent conflict with ACR.

En till bra recension, där man bla. ser tydliga exempel på hur SSS (IS i huset) fungerar:

http://photo-forum.net/index.php?APP_ACTIO...p;ARTICLE_ID=12

8. Conclusion, advantages and disadvantages.

So, A200 is the serial offer of low class digital mirror-reflex cameras. This model could easily tempt advanced amateurs with its attractive price and numerous extras. Speed, ergonomy, handiness, wonderful color reproduction, dynamics and image stabilization – what else could be wanted from DSLR at the price of about 700$... Perhaps only a wider range of objectives and accessories.

mr.b skrev:
Recension på Cameralabs.com:

Sony Alpha A200 DSLR

Den får bra betyg, "recommended".

Det står så här i recensionen: "In terms of the latter, the A200 offers a 10 or two second self-timer (sadly without the A100's mirror lockup), "

Betyder det att A200 vid 2 sekundersfördröjningen fäller upp spegeln först när bilden tas, istället för när man trycker av? Det skulle ju vara ett väldigt bisarrt val av Sony, vad tjänar då 2 sek för syfte överhuvudtaget? Jag hoppas jag har missförstått recensenten...

Det är en återgång till den gamla lösningen - självutlösare var till för att "man" skulle hinna in i bilden själv. Att detta koncept är totalt galet vid två sekunders fördröjning är bara gåtfullt.

Dagens användning är ju mer att slippa ifrån spegelsmällens vibrationer i samband med exponeringen. Att helt släppa MLU är så fel det bara kan bli.

tannler skrev:
Det är en återgång till den gamla lösningen - självutlösare var till för att "man" skulle hinna in i bilden själv. Att detta koncept är totalt galet vid två sekunders fördröjning är bara gåtfullt.

Dagens användning är ju mer att slippa ifrån spegelsmällens vibrationer i samband med exponeringen. Att helt släppa MLU är så fel det bara kan bli.

Ok, så då är det inte jag som är galen utan Sony... Då är det bara hoppas att detta bara gäller a200 som jag ändå inte tänkt köpa... :)

Man ska vara ganska snabb för att hinna in i bilden på två sekunder på ett bekvämt sätt.

Om man läser bruksanvisningen står det:

"10sek är praktisk när fotografen själv vill vara med i bild, 2sek är ett praktiskt sätt att minska risken för kameraskakning."

Får väl tolkas som att det funkar som på tidigare modeller, allt annat vore heltokigt.

Ingenstans i manualen står det något om att MLU används i något av självutlösar-lägena, vare sig s 86 eller de tekniska specs på ss 135-36. Min tolkning ansluter till Cameralabs - det är borta.

Är det inte lämpligast att detta kontrolleras i praktiken av någon som äger kameran? Annars framstår det mest som en metafysisk diskussion.

Var inom Sonycenter idag och köpte lcd-skydd till min 700:a.
Passade på att kika på 200:an och kunde konstatera att 2s-läget INTE fäller upp spegeln.

Vad ska man med det till då?
Kan ju vara istället för fjärrutlösare så man slipper trycka på kameran vid stativtagning.
Säkert marknadsavdelningen som förbjudit MLU:n

snarare så att de spar in på saker och den stora skara som köper denna kamera inte kommer sakna mlu.

Enligt någon u ndersökning så visste en stor grupp användare inte att A100an hade blixt ens! :)

MLU, vara eller inte vara diskuteras in absurdum på dpreview och inte fullt så mycket på duxum. Själv är jag av den åsikten att Sony måste (för deras egen skull) differentiera de olika modellerna för eller senare nu när de väl har en serie.
Så de kan inte haka på alla godsaker på alla modellerna samtidigt även om det egentligen inte skulle kosta så mycket.

Så där nu bidrar även jag till den tjatiga MLU debatten. :)

Upp till bevis alla mlu-talibaner. Den digitala tidsåldern gör det busenkelt att visa hur viktigt mlu är, vid vilka slutartider och vid vilka brännvidder man har nytta av det.

Det är en feature som kostar Sony 0.- att tillföra eftersom det enbart är en mjukvarugrej.

Det handlar snarare om vilka finesser som ska ingå i instegsmodell kontra dyrare modeller.

Patrik Pålsson skrev:
... Själv är jag av den åsikten att Sony måste (för deras egen skull) differentiera de olika modellerna för eller senare nu när de väl har en serie.
Så de kan inte haka på alla godsaker på alla modellerna samtidigt även om det egentligen inte skulle kosta så mycket.
...
Förslag; instegsmodell x90 - komplett kamera utan firmware - går att beställa mot en mindre merkostnad och avancerad modell x91 - komplett kamera med firmware, men utan sökare - avsedd för point-and-hope ensusiaster.

Inse hur dumt det är att ta bort vitala "finesser" som egentlige inte är finesser utan vitala egenskaper.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto