Annons

Sony A9

Produkter
(logga in för att koppla)
Det var snart tio år sedan Nikon släppte sin D3, och den står sig bra än idag för sportfotografer. Sysslar man med sådan fotografering är den troligen en bättre kamera för de flesta än Sony A9, trots att den är så gammal.

A9 har fantastiska specar, och kommer garanterat hitta köpare som kan dra nytta av snabbheten även om det inte gäller sport (det är inte dumt med snabb serietagning när man fotograferar människor t.ex.). Den är dock inte billig, men det finns många som är beredda att lägga mycket pengar på sin hobby.

Största felet med A9 som jag ser det är formfaktorn. Det kamerahuset blir inte bekvämt att använda med Sonys stora GM-objektiv. Jag märkte samma sak med min Fujikamera när jag köpte 56/1,2 som är större och tyngre än de objektiv jag hade tidigare. Det resulterade i att jag köpte ett extragrepp som fungerar mycket bättre med tyngre objektiv (och till skillnad från greppet till A9 går det fortfarande att ställa kameran på en plan yta utan att den lutar och det fungerar också som arcakompatibelt stativfäste).

A9 är det bästa Sony gjort hittills, men den kommer inte att ta över hela fotovärlden som en del tycks tro på nätet :)

Det är nog det tillbehöret som kallas greppförlängaren som skapar obalans. Vertikal greppet med plats för två batterier kan jag inte se annat än att det har en plan bottenyta som står rakt.

Jag tror nog att följande ögonfokus är bättre på Sony A9 än på många andra kameror, men se här hur det fungerar på Nikon D750. Inte heldassigt för att vara en "traditionell" fasdetekterande AF.

"Inte heldassigt för att vara en DSLR..."
Fullständigt ovidkommande med "för att vara en ". Antingen är det bra eller inte och i det här fallet så vete sjutton om det är så bra att man har någon praktisk nytta av det för att sätta fokus exakt på rätt ställe när motivet rör sig oförutsägbart.

Skillnaden är rätt stor med relativt simpel funktion och state-of-the-art som fungerar i verkligheten och faktiskt krftigt förbättrar möjligheterna att få den perfekta bilden.

https://www.youtube.com/watch?v=jZd4-gevsrk

/Mats

Bra artikel!
Många på FS skriver nu om A9:an, - Sony får svårt att komma in på pro-sidan, yrkesfotografer är konservativa och kräver prylar som fungerar i nästan alla väder.
Självklart, så är det!
Men, när utrustningen är avskriven, flera kamerahus och objektiv kan lätt ha kostat ca. 400 000:-, då bör väl det bli aktuellt, vad den övriga kameramarknaden kan erbjuda.
Alltså, tänk framåt, - om ca 5 år kan Sony vara bland de största, kanske nr 1, vi får se ......

Men, när utrustningen är avskriven, flera kamerahus och objektiv kan lätt ha kostat ca. 400 000:-, då bör väl det bli aktuellt, vad den övriga kameramarknaden kan erbjuda.
Alltså, tänk framåt, - om ca 5 år kan Sony vara bland de största, kanske nr 1, vi får se ......

Sony kan säkert bli en etablerad yrkesfotokamera om Sony siktar på det. Det tar lite tid att lära sig vad kunderna vill ha och jobba upp en serviceorganisation, men det är inte omöjligt.

Men det är inte så enkelt att när prylarna är avskrivna så är det bara att gå att köpa något helt annat. Prylarna har ju ett substantiellt och ett praktiskt värde även efter avskrivningen. Kan man behålla objektiven några år till och bara köpa nya kamerahus så är det en bättre affär än att byta ut allt.

Detta orsakar en tröghet i marknaden som kanske är anledningen till att Nikon aldrig blev störst trots att de hade bäst produkter för press-, sport- och naturfoto under några år efter 2007 och de satsade på att ta marknad med attraktiva priser.

...

Nikons lösning är lite Kajsa Warg: "Man tager vad man haver." De använder AF-sensorn och det är det som sätter gränserna. 51 fokuspunkter om jag inte läst fel o...

Det finns face recognition också men jag upplever 3D tracking mångsidigare.

Tracking funkar väldigt bra och löser omfokuseringproblemet (att fokus"planet" inte är sfäriskt) och att modell/ fotograf rör på sig under fotografering. Funkar dessutom snabbt i alla ljus och på alla typer av motiv. Om du inte har provat råder jag dig starkt att göra detta.

Sony kan säkert bli en etablerad yrkesfotokamera om Sony siktar på det. Det tar lite tid att lära sig vad kunderna vill ha och jobba upp en serviceorganisation, men det är inte omöjligt.

Men det är inte så enkelt att när prylarna är avskrivna så är det bara att gå att köpa något helt annat. Prylarna har ju ett substantiellt och ett praktiskt värde även efter avskrivningen. Kan man behålla objektiven några år till och bara köpa nya kamerahus så är det en bättre affär än att byta ut allt.

Detta orsakar en tröghet i marknaden som kanske är anledningen till att Nikon aldrig blev störst trots att de hade bäst produkter för press-, sport- och naturfoto under några år efter 2007 och de satsade på att ta marknad med attraktiva priser.

Ja visst, så är det, - fungerar optiken tillfredställande, varför då byta, men de senaste kamerahusen kan ha några viktiga funktioner, ett läge för byte, inom samma märke.

Efter avskrivningen är självklart inte utrustningen värdelös, om den är välskött och servad, så är det med allt inom ett företag, som inventarier, kontorsutrustning, bilpark, fotoutrustning, m.m..
Svårigheten kan bli, att avyttra fotoutrustningen, när ny teknik är mera intressant för både amatörfotografen och yrkesfotografen.
Trögheten till att byta till ett helt nytt kamerasystem kan plötsligt ändras, när det "gamla" är hopplöst ute och det finns bättre kamerasystem, dessutom mycket smidigare och lättare.
Gamla "Bettan" blir då svårsåld!

Om herrskapet (för damerna lyser mest med sin frånvaro i den här tråden) ursäktar så vill jag klaga lite på att tråden mest handlar om Sonys möjligheter att bryta sig in på den s.k. "proffsmarknaden" med A9. Det är kanske en intressant sak att diskutera, men är kanske en aning perifert för en tråd som handlar om kameran Sony A9. Det kanske vore värt att ha en egen tråd för det?

Jag är mer intresserad av att diskutera själva kameran, för den tycker jag verkar vara en fantastisk teknisk prestation av Sony. Vem som kommer att byta system pga den kameran är jag måttligt intresserad av, eftersom det knappast påverkar mig. Själv kanske jag skulle komplettera system med en A9 som bas om jag hade råd, men det nuvarande priset avskräcker.

Mer synpunkter på tekniken i A9 är alltså vad jag efterlyser, och mindre hattande om huruvida Sony som bolag kommer att göra insteg på Nikons och/eller Canons domäner. Det senare är inte speciellt intressant.

Vad jag förstått är det ett väldigt stort steg att ta sig in på den professionella sportfotomarknaden. Domen är hård om ens produkter inte är pålitliga. Utrustningen sätts på hårda prov. Det är lättare att lita på beprövad teknologi och utrustning. Mest påtagligt ör detta hos Canon som konsekvent inte infört den senaste tekniken i proffshusen utan först testat den i produkter under. Canon F1/F1n/New F1 hade mekanisk slutare och det tog till sista hälften av 80-talet med T90 innan en kvartsstyrd elektronisk slutare infördes. Batteriberoende slutare testades först i AE1/AE1P/A1/T50/T70 mm. Exp automatik kom även den senare till proffshusen. Den utökade AF sensorn kom först i EOS 3 innan den hittade sin väg in i proffshusen i EOS 1V. AF testades först i EOS 650 och EOS 620 innan det kom i proffshuset EOS 1. Alla minns väl den hårda domen mot EOS 1D mark III som hade AF problem under vissa omständigheter och det blev rabalder om det. Det skulle nog inte vidtalats mycket om det hänt i en amatörkamera då det nog inte skulle märkts mycket.

Sony A9 är verkligen spännande teknik frågan är ju om man vågar överge märket som ger en ens levebröd på en obeprövad kamera i ett ungt system, hur bra det än kan visa sig vara. Man låter nog andra ta risken först vilket leder till långsammare upptag och under den tiden måste man som företag ändå satsa på service på proffsnivå.

Om herrskapet (för damerna lyser mest med sin frånvaro i den här tråden) ursäktar så vill jag klaga lite på att tråden mest handlar om Sonys möjligheter att bryta sig in på den s.k. "proffsmarknaden" med A9. Det är kanske en intressant sak att diskutera, men är kanske en aning perifert för en tråd som handlar om kameran Sony A9. Det kanske vore värt att ha en egen tråd för det?

Jag är mer intresserad av att diskutera själva kameran, för den tycker jag verkar vara en fantastisk teknisk prestation av Sony. Vem som kommer att byta system pga den kameran är jag måttligt intresserad av, eftersom det knappast påverkar mig. Själv kanske jag skulle komplettera system med en A9 som bas om jag hade råd, men det nuvarande priset avskräcker.

Mer synpunkter på tekniken i A9 är alltså vad jag efterlyser, och mindre hattande om huruvida Sony som bolag kommer att göra insteg på Nikons och/eller Canons domäner. Det senare är inte speciellt intressant.

Hur kunna avgöra hur A9:an fungerar praktiskt, vilket jag förstår du vill veta, jag också?
Ingen A9:a finns ännu i butik, idag april 2017, ingen seriös test är heller gjord.
Synpunkter på tekniken kan man ha, men det blir bara en massa egna svammel, ger absolut ingenting.

A9:an kan öppna "dörrarna" för Sony in i pro-skiktet, - därför i nuläget klart intressant hur och när konkurrenterna kontrar, ingen vet säkert, men vi får fritt gissa.

Prissättningen, funktionerna och marknadsföringen tycker jag gör det självklart att jämföra med s.k. proffskameror. Och precis som Lars skriver är det ingen här som ännu äger eller har provat kameran, vilket gör att det är ren spekulation som gäller huruvida den presterar som utlovat.

Ska vi bara diskutera kända fakta om kommande kameror blir det rätt torrt ...

Vad jag förstått är det ett väldigt stort steg att ta sig in på den professionella sportfotomarknaden. Domen är hård om ens produkter inte är pålitliga. Utrustningen sätts på hårda prov. Det är lättare att lita på beprövad teknologi och utrustning. Mest påtagligt ör detta hos Canon som konsekvent inte infört den senaste tekniken i proffshusen utan först testat den i produkter under. Canon F1/F1n/New F1 hade mekanisk slutare och det tog till sista hälften av 80-talet med T90 innan en kvartsstyrd elektronisk slutare infördes. Batteriberoende slutare testades först i AE1/AE1P/A1/T50/T70 mm. Exp automatik kom även den senare till proffshusen. Den utökade AF sensorn kom först i EOS 3 innan den hittade sin väg in i proffshusen i EOS 1V. AF testades först i EOS 650 och EOS 620 innan det kom i proffshuset EOS 1. Alla minns väl den hårda domen mot EOS 1D mark III som hade AF problem under vissa omständigheter och det blev rabalder om det. Det skulle nog inte vidtalats mycket om det hänt i en amatörkamera då det nog inte skulle märkts mycket.

Sony A9 är verkligen spännande teknik frågan är ju om man vågar överge märket som ger en ens levebröd på en obeprövad kamera i ett ungt system, hur bra det än kan visa sig vara. Man låter nog andra ta risken först vilket leder till långsammare upptag och under den tiden måste man som företag ändå satsa på service på proffsnivå.

Man kan ju dra paralleller till Minolta 1985. Man var tidigt ute med den tidens stora game changer: autofokus. Man släppte ett prosumer-hus (7000AF) och kort därefter ett hus inriktat mot proffsen (9000AF). Samtidigt släppte man ett objektivsortiment som inte behövde skämmas för sig. Likväl lyckades man inte ta en ledande position. Skillnaden mellan Minolta då och Sony nu är såvitt jag kan se att Minolta hade ett mer komplett system. Sony har ett kamerahus som på vissa sätt imponerar, på andra inte. Men bra kamerahus räcker inte hela vägen. Och det räcker inte att komplettera med bra objektiv. Man måste visa att man är där för att stanna, att man är pålitlig och i viss mån förutsägbar.

Hade det bara handlat om kamerahus hade Sony redan varit starka, A77 och A99 är riktigt bra (speciellt i andra generationen) och A7 är fullt tillräckligt bra (men att de saknat joysticken hade jag inte märkt förrän nu, finns en del kvar att jobba med uppenbarligen). Vad är det som gör att man trots bra kameror och ett hyfsat objektivutbud (A-mount) inte når bortom entusiasterna? Och vad är det som ska göra att det ändras?

Hur kunna avgöra hur A9:an fungerar praktiskt, vilket jag förstår du vill veta, jag också?
Ingen A9:a finns ännu i butik, idag april 2017, ingen seriös test är heller gjord.
Synpunkter på tekniken kan man ha, men det blir bara en massa egna svammel, ger absolut ingenting.
Spekulera gärna om hur A9 fungerar och vad dess specificerade prestanda kan ge för effekter i verklig användning. Det är precis sånt som är intressant att diskutera i en tråd som handlar om kameran Sony A9.

A9:an kan öppna "dörrarna" för Sony in i pro-skiktet, - därför i nuläget klart intressant hur och när konkurrenterna kontrar, ingen vet säkert, men vi får fritt gissa.
Kanske. Kanske inte. Jag tycker att det är tämligen ointressant och gärna kan diskuteras i en egen tråd. Det har ju visat sig bli minst lika mycket "egna svammel" som du tycker att kommentarer om tekniken ger. Jag håller dock inte med om att synpunkter på tekniken "ger absolut ingenting". Vad gäller marknadspositioner är dock den kommentaren tämligen träffsäker.

Ska vi bara diskutera kända fakta om kommande kameror blir det rätt torrt ...
Säkerligen, men vi vet betydligt mer om vad Sony A9 kan tänkas kunna klara av prestandamässigt genom att studera dess specifikationer än vad vi vet om hur "proffsmarknaden" kommer att reagera på A9:s entré. Det senare är måhända intressant för tidningsredaktioner och liknande, men inte för mig. Det är två olika ämnen och bör därför avhandlas i separata trådar, enligt min mening.

Diskussionen om huruvida A9 kommer att bryta Canikons marknadsdominans eller inte kommer även i fortsättningen att handla om att Sonyfansen hävdar att "visst, A9 kommer att ta över", medan Nikon- och Canon-fansen kommer att hävda motsatsen.

Faktum är att Canon- och Nikon-användare tycks vara mer insatta i Sonys system och teknik än vad Sony-fansen är i Nikons och Canons system och teknik, så det blir en rätt tråkigt "diskussion". Det är därför jag helst ser att den sker i en egen tråd.

Spekulera gärna om hur A9 fungerar och vad dess specificerade prestanda kan ge för effekter i verklig användning. Det är precis sånt som är intressant att diskutera i en tråd som handlar om kameran Sony A9.

Kanske. Kanske inte. Jag tycker att det är tämligen ointressant och gärna kan diskuteras i en egen tråd. Det har ju visat sig bli minst lika mycket "egna svammel" som du tycker att kommentarer om tekniken ger. Jag håller dock inte med om att synpunkter på tekniken "ger absolut ingenting". Vad gäller marknadspositioner är dock den kommentaren tämligen träffsäker.

Säkerligen, men vi vet betydligt mer om vad Sony A9 kan tänkas kunna klara av prestandamässigt genom att studera dess specifikationer än vad vi vet om hur "proffsmarknaden" kommer att reagera på A9:s entré. Det senare är måhända intressant för tidningsredaktioner och liknande, men inte för mig. Det är två olika ämnen och bör därför avhandlas i separata trådar, enligt min mening.

Diskussionen om huruvida A9 kommer att bryta Canikons marknadsdominans eller inte kommer även i fortsättningen att handla om att Sonyfansen hävdar att "visst, A9 kommer att ta över", medan Nikon- och Canon-fansen kommer att hävda motsatsen.

Faktum är att Canon- och Nikon-användare tycks vara mer insatta i Sonys system och teknik än vad Sony-fansen är i Nikons och Canons system och teknik, så det blir en rätt tråkigt "diskussion". Det är därför jag helst ser att den sker i en egen tråd.

Synpunkter på A9:an, utan att ha använt kamerahuset, är enbart teknik-svammel.
Bli den första, att köpa A9:an, ge oss sedan din åsikt, om handhavandet, hur tekniken fungerar i praktiken.
En kamera skall användas, att läsa specifikationerna direkt ur reklambladen, ger inga bilder!

"Inte heldassigt för att vara en DSLR..."
Fullständigt ovidkommande med "för att vara en ". Antingen är det bra eller inte och i det här fallet så vete sjutton om det är så bra att man har någon praktisk nytta av det för att sätta fokus exakt på rätt ställe när motivet rör sig oförutsägbart.

Skillnaden är rätt stor med relativt simpel funktion och state-of-the-art som fungerar i verkligheten och faktiskt krftigt förbättrar möjligheterna att få den perfekta bilden.

https://www.youtube.com/watch?v=jZd4-gevsrk

/Mats

Det är två saker:

1. I Nikons fall hanteras Eye Focus också faktiskt av en annan sensorn än den som faktiskt registrerar bilden och är det som det ska så ska de två strålgångarna vara i synk men man har faktiskt ingen garanti för det.

2. Det betydligt mindre fokusområdet är inget problem om man som i Nikons-filmens fall följer ett ansikte som anstränger sig för att ha närmaste öga närmast kameran genom att vrida ansiktet så att just vänster öga är närmast i detta fall. Men hade han gjort tvärtom med höger öga närmast kameran men utanför fokusområdet så skulle den kameran ta det öga som är inom fokusområdet och inte det som faktisk är närmast. Det är ju bara om hela motivytan täcks in som man kan vara garanterad att sånt inte händer.

Det finns ju filmer ute nu som visar hur detta faktiskt fungerar och det är faktiskt rätt imponerande hur fint det funkar. Jag tycker de som inte sett det i praktiken kanske skulle ta sig en titt i verkliga livet vid tillfälle i en välsorterad fotobutik när A9 blir tillgänglig.

Synpunkter på A9:an, utan att ha använt kamerahuset, är enbart teknik-svammel.
Nej, det är det inte. Man kan dra plausibla slutsatser av specifikationerna, och man kan diskutera vad folk som redan har provat kameran (för det finns sådana) har haft för synpunkter har dragit för slutsatser.

Att diskutera hur stor del av "proffsmarknaden" som Sony kommer att ta med A9 är däremot betydligt mer spekulation, eller med dina ord "svammel".

Det är två saker:

1. I Nikons fall hanteras Eye Focus också faktiskt av en annan sensorn än den som faktiskt registrerar bilden och är det som det ska så ska de två strålgångarna vara i synk men man har faktiskt ingen garanti för det.
Strålgången som registrerar bilden har inte så stor betydelse i det fallet eftersom den inte är inblandad i trackingen.

2. Det betydligt mindre fokusområdet är inget problem om man som i Nikons-filmens fall följer ett ansikte som anstränger sig för att ha närmaste öga närmast kameran genom att vrida ansiktet så att just vänster öga är närmast i detta fall. Men hade han gjort tvärtom med höger öga närmast kameran men utanför fokusområdet så skulle den kameran ta det öga som är inom fokusområdet och inte det som faktisk är närmast.
Du har förstås provat så att du vet att det är så det blir?

Själv vet jag inte, för jag har inte provat.

Men allt ovan är betydelselöst. Jag har inte påstått att Nikons ögonföljande AF är bättre än Sonys. Jag har bara påpekat att den finns. Existensen av den tycktes förut vara okänd bland en del deltagare i den här tråden, så det behövdes påpekas.

De första VS bilder från a9 ute på fältet, direkt ur kamerans jpg-filer.

Här ser man verkligen vad Eye-fokus och högre DR kan göra med bilden.

Bilagor

• 18058100_1298878550161326_6424349212288354398_n.jpg
    18058100_1298878550161326_6424349212288354398_n.jpg
    34.1 KB · Visningar: 72
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar