Har sett ung samma sak hända flera gånger inom den bransch (IT) där jag jobbade.
Stora aktörer, marknadsledande produkter, stort image värde, stolthet. Sedan började tex det grafiska gränssnittet. "vad ska vi med det till", "onödigt", "tillför inget", "bling bling", "blir aldrig något".
Det "nya" äter sig in, förbättras och når sedan en kritisk massa och de som bara något år tidigare hade bäst produkter är gårdagen. Även om de fortfarande vid skiftet var lika bra eller kanske tom bättre. Försöker hinna ifatt men köpattityden är bytt. Bara #2 eller kanske inte ens det. Produkterna reas bort men ingen vill längre köpa. Efter bara 1-2 år går flera i konkurs
Spegellöst... "är inte lika bra på att fokusera", "service inte lika bra", "objektivutbudet dåligt". Fast det blinkar i neon att allt rör sig mot spegellöst så diskuteras och värderas små minus detaljer. Inte heller möter de stora konkurrensen på rätt sätt.
Ekonomiskt deppigt för mig personligen då jag anar att snart kommer det att bli mycket svårt för de "andra" att hämta in försprånget. Snart är det även för sent.
Precis, jag hade kunnat tillägga att exv. Microsofts framgång underlättades starkt av att konkurrenterna konsekvent underskattade dem. Inte kunde de hota WP med en så stabbig, stel och inflexibel produkt som Word for Windows 1.0. Vad var MS Access mot riktiga grejor som dBase? Hur skulle ett kalkylprogram som MS Excel som behövde ett sänke som Windows för att överhuvudtaget kunna startas (med ett minne på mindre än en MB tillgängligt) kunna vara ett alternativ till industristandarden Lotus 1-2-3?
På operativsystemsidan så häcklade Linux-killarna på firman jag jobbade på de som jobbade med MS-DOS / Windows. "Ett halvt operativsystem för en halv dator!", brukade de säga och garva lite rått.
Novell dominerade i sin tur helt PC-nätverkssidan även en bit in på 90-talet. Sedan kom Windows-servrarna. Novell pratade om sin installerade bas länge och väl och sedan misslyckades man att få fram Novell 4 i tid. När man långt om länge var hyfsat färdiga så var det inga som var intresserade längre och det ödet delade de med Ashton Tate som om sider utvecklade DBase for Windows. Precis som med Lotus folkets 1-2-3 -makron så migrerades användarna från NetWare till Windows NT med ett litet konverteringsskript, så gick den installerade basen upp i rök.
Sedan fortsatte det vidare år efter år med ständigt nya apologeter i andra bolag som alla fick se skjortan bli allt trängre. Det rätt hånade Microsoft blev en spelare att räkna med både när det gällde SQL-databaser och gav självaste IBM och Oracle en match där också. Ingen hade trott det heller.
Sedan kom Internet som Microsoft inte alls verkade fatta först att det fanns och växte så det knakade. Företag som Netscape firade först stora triumfer bara för att sedan helt försvinna när Microsoft gav bort sådant gratis i operativsystemen som Netscape själva hade som huvudprodukter. Vem behövde Netscape sedan? Allt färre skulle det visa sig väldigt snabbt.
Vi behöver väl inte fler exempel eller hur?
Sony har väl inte heller riktigt tagits på allvar länge på systemkameramarknaden i alla fall. Jag undrar hur länge "nedspelningen" kommer pågå och hur det kommer se ut när de övriga spelarna faktiskt vaknar och inser att de inte kan låta Sony ha väldigt vitala delar av systemmarknaden för sig själv och dessutom den del av systemkameramarknaden för FF som faktiskt verkar växa, trots att det är bistra tider.
Om jag var Canon eller Nikon-användare idag skulle jag faktiskt vilja veta vad dessa företag har för planer. Om man kommer fortsätta att envetet leva inom de allt trängre tekniska begränsningar för vidare utveckling som DSLR-paradigmet allt mer uppenbart har eller om man faktiskt har några andra idéer för framtiden. De kanske kan övertyga sig själva att detta inte är en fråga som bränner just idag (för de kan ju luta sig tillbaka idag på åtminstone Canon och tro att dagens trender kan framskrivas i evighet) men borde man inte ha lite synlig framförhållning idag som pekar ett svar på det man tror man ska möta om säg ett par till fem år åtminstone?