Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A9

Produkter
(logga in för att koppla)
Blir bilderna ur dina nuvarande kameror sämre av att det kommer ut nyare och "bättre" kameror på marknaden?

Ja, de uppfyller ju de ständigt ökande kraven sämre och sämre.

Gå tiilbaka och redigera bilder från tex 2008. Inte har den kameran blivit sämre men du kommer märka att bilderna har mer brus och inte tål redigering i närheten av vad de nya kamerorna klarar. Dessutom gör du säkert större bilder nu än förr så du kan inte rädda bilder genom att skala ner lika mycket.

Ja, de uppfyller ju de ständigt ökande kraven sämre och sämre.
Då bör man väl ta om sina gamla bilder också, eftersom de inte duger längre?

För de allra flesta har bildkvalitetsmöjligheterna redan passerat vad som behövs med ganska god marginal, men en del specialintressen kan nog tillgodoses med nyare teknik.

För kommersiella bilder är det en annan sak.

Då bör man väl ta om sina gamla bilder också, eftersom de inte duger längre?

För de allra flesta har bildkvalitetsmöjligheterna redan passerat vad som behövs med ganska god marginal, men en del specialintressen kan nog tillgodoses med nyare teknik.

...

Var skrev jag att de inte duger längre? Jag sa att kraven ökat. Tycker du dina gamla bilder känns lika bra kvalitetsmässigt nu som då när du tog dem?

De som hänger här i tråden verkar vara intresserade av både förbättrad teknisk kvalitet och hanterbarhet. Och om man kollar på bilderna bla här på fotosidan; folk redigerar sina bilder mycket mer. Det är ökat intresse och kunskap men också att bilderna tål att redigera på ett annat sätt än förr.

Var skrev jag att de inte duger längre? Jag sa att kraven ökat. Tycker du dina gamla bilder känns lika bra kvalitetsmässigt nu som då när du tog dem?
Min krav har inte ökat under de senaste 5 (ungefär) åren.

Fastän jag har köpt ett par nya kameror under den tiden så använder jag fortfarande dessutom kameran jag köpte för fem år sen eftersom jag tycker att den är bra nog.

Den som har noja över att tillverkaren av det kamerasystem hon använder idag inte kommer att finnas kvar om några år gör väl bäst i att sälja hela systemet nu, och inte vänta tills det inte är värt något.

Min krav har inte ökat under de senaste 5 (ungefär) åren.

Fastän jag har köpt ett par nya kameror under den tiden så använder jag fortfarande dessutom kameran jag köpte för fem år sen eftersom jag tycker att den är bra nog.

....

Jag skrev 2008 ovan så nio år är det. Det är inte bara dina krav utan betraktarens och tillgänglig tekniks krav. Numera är skärmarna betydligt större, 2008 kunde du köra 1024 nu har folk färgkorrekta 2560-skärmar och retinalaptoppar och mobiler som de zoomar i. Utskrifterna har också förbättrats och är dessutom större. Kamerorna levererar mindre brus, färre artifakter så vi har alla vant oss vid högre kvalitet i alla led och alla redigerar sina bilder betydligt mer.

Jag tror du är tämligen ensam om att behålla samma krav sedan fem, eller nio år.

Jag tror du är tämligen ensam om att behålla samma krav sedan fem, eller nio år.

Om du läser noga så ser du att jag faktiskt har skaffat ett par kameror under de senaste fem åren. Detta beror på att jag har skaffat mig andra krav (som kameran från 5 år sen inte klarade i form av snabbhet för AF och bildserier). Den äldre kameran fungerar dock fortfarande alldeles utmärkt för den sortens fotografering jag skaffade den för.

Jag tror att ni som fotograferar yrkesmässigt har betydligt större anledning att följa med i uppgraderingsjakten än vi amatörer.

Synnerligen förvånade att Sony som själva tillverkar dom där nya Q-korten som sitter i D5 och inte i den nya A9 som lanseras som snabbskjutar kamera, jag förstår bara inte varför, 2-3 minuter för att skriva till kortet, vad är det för dumheter.

Synnerligen förvånade att Sony som själva tillverkar dom där nya Q-korten som sitter i D5 och inte i den nya A9 som lanseras som snabbskjutar kamera, jag förstår bara inte varför, 2-3 minuter för att skriva till kortet, vad är det för dumheter.

XQD-korten tillverkas väl av en annan division som konkurrerar på lika villkor med andra kort...och förlorar.

Nya CF-kort hade räckt. Jag gillade XQD, bra storlek, snabba, okänsliga.

Om du hade refererat till hela mitt inlägg så hade du visat att du hade förstått mitt resonemang.

Det tycks mig lite småfånigt att välja att inte förstå, vilket du tycks göra (men jag kanske missförstår?). Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara bättre vad jag menade med att man kan nöja sig med samma krav. Jo, en sak kanske: den kamera jag köpte för att jag hade börjat fotografera snabbflygande fåglar var en flera år gammal modell som kom ungefär samtidigt som den kamera jag redan hade. De båda kamerorna har lite olika inriktningar, bara.

Och den första kameran används fortfarande för att mina krav för den sortens fotografering inte har ändrats.

De som hänger här i tråden verkar vara intresserade av både förbättrad teknisk kvalitet och hanterbarhet. Och om man kollar på bilderna bla här på fotosidan; folk redigerar sina bilder mycket mer. Det är ökat intresse och kunskap men också att bilderna tål att redigera på ett annat sätt än förr.

Ursäkta OT
Bara nyfiken, din bäst säljande bild är det tagen med din senaste kamera? Vet att enskilda bilder inte säljer lika bra nu som förr i tiden, men bara lite kul att höra om det är så. Tror fortfarande att många bildköpare ser mer på känslan och motivet, än hur den tekniska kvaliteten på bilden. Sen utesluter självklart inte det ena det andra.

Om du hade refererat till hela mitt inlägg så hade du visat att du hade förstått mitt resonemang.

Det tycks mig lite småfånigt att välja att inte förstå, vilket du tycks göra (men jag kanske missförstår?). Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara bättre vad jag menade med att man kan nöja sig med samma krav. Jo, en sak kanske: den kamera jag köpte för att jag hade börjat fotografera snabbflygande fåglar var en flera år gammal modell som kom ungefär samtidigt som den kamera jag redan hade. De båda kamerorna har lite olika inriktningar, bara.

Och den första kameran används fortfarande för att mina krav för den sortens fotografering inte har ändrats.

Som jag skrev, omvärlden har ändrats så även om du gillar hur din gamla kamera levererar bilder så kommer de presenteras på större skrämar i konkurrens med bilder som är tagna med kameror som kan bättre.

Jag förstår din synpunkt, kameran blir ju inte sämre men allt annat blir bättre. Det blir en filosofisk fråga. Jag upplever i alla fall mina gamla bilder sämre nu, även såna jag tyckte var jättefina 2008.

Ursäkta OT
Bara nyfiken, din bäst säljande bild är det tagen med din senaste kamera? Vet att enskilda bilder inte säljer lika bra nu som förr i tiden, men bara lite kul att höra om det är så. Tror fortfarande att många bildköpare ser mer på känslan och motivet, än hur den tekniska kvaliteten på bilden. Sen utesluter självklart inte det ena det andra.

Jo faktiskt tagen med D810 men jag vet vad du menar, min förra bästa är i princip död då omvärlden ändrats, kraven på att sticka ut har ökat, upplösningar har ökat, brus minskat osv. Den var rätt risig om man zoomar in.

Blir bilderna ur dina nuvarande kameror sämre av att det kommer ut nyare och "bättre" kameror på marknaden?

Det gör det naturligtvis inte men har avvaktat nu under 2 år på att det ska komma ett spegellöst Nikon FF alternativ.

Gör det inte det snart behöver jag fundera hur jag ska göra. Men det kan svida i plånboken

Jo faktiskt tagen med D810 men jag vet vad du menar, min förra bästa är i princip död då omvärlden ändrats, kraven på att sticka ut har ökat, upplösningar har ökat, brus minskat osv. Den var rätt risig om man zoomar in.

Sedan har ju även RAW-konverterarna utvecklats en hel del de också. Ibland har det varit paradigmskiften där också. Två som jag reagerat över genom åren har ju varit det jättesteg i bildkvalitet som Adobe tog från LR 2.x till 3.0. I det fallet var det motiverat att göra om en del tyckte i alla fall jag.

Det andra var från version version 8.x till 9.x när det gällde DNG-filshanteringen i Capture One. Tidigare hanterade CO detta mindre bra men nu är det toppen.

Det har dessutom kommit förbättringar i just brushantering i exv. DxO från några versioner tillbaka som varit märkbara och även en del andra verktyg ger ofta bättre och mer kontrollerade resultat. Det som förbättrats är ofta att förändringar som görs med ett reglage "spiller över" i mindre grad till områden kontrollerade av andra reglage.

Inte sällan har man fått betydligt mer för pengarna när det gäller bildkvalitetsförbättrande effekter av nya mer moderna RAW-konverterare än av en kamerauppgradering. De nya RAW-konverterarna har också alltmer förfinade standardprofiler som sparar tid genom att automatisera en del av de saker användarna annars måste göra själva från 0. En del uppskattar detta då de får kortare väg till färdigt resultat men åter andra vill hellre göra allt själv från 0 då man är vana vid det.

Kan inte fatta varför man sätter i 2st olika snabba minneskortplatser av samma typ i
en pro kamera helt otroligt korkat.

Nikon och Canon gör också konstiga prioriteringar ibland.

Väldigt många kör 1D X Mark II i kombination med 5D Mark IV. Det innebär att man har tre olika standarder, CF, CFast och SD. Ingen av kamerorna har två likadana kort ...

A9 har i alla fall dubbla SD-kort, om än med olika hastighetsstandard.

Har sett ung samma sak hända flera gånger inom den bransch (IT) där jag jobbade.

Stora aktörer, marknadsledande produkter, stort image värde, stolthet. Sedan började tex det grafiska gränssnittet. "vad ska vi med det till", "onödigt", "tillför inget", "bling bling", "blir aldrig något".

Det "nya" äter sig in, förbättras och når sedan en kritisk massa och de som bara något år tidigare hade bäst produkter är gårdagen. Även om de fortfarande vid skiftet var lika bra eller kanske tom bättre. Försöker hinna ifatt men köpattityden är bytt. Bara #2 eller kanske inte ens det. Produkterna reas bort men ingen vill längre köpa. Efter bara 1-2 år går flera i konkurs

Spegellöst... "är inte lika bra på att fokusera", "service inte lika bra", "objektivutbudet dåligt". Fast det blinkar i neon att allt rör sig mot spegellöst så diskuteras och värderas små minus detaljer. Inte heller möter de stora konkurrensen på rätt sätt.

Ekonomiskt deppigt för mig personligen då jag anar att snart kommer det att bli mycket svårt för de "andra" att hämta in försprånget. Snart är det även för sent.

Precis, jag hade kunnat tillägga att exv. Microsofts framgång underlättades starkt av att konkurrenterna konsekvent underskattade dem. Inte kunde de hota WP med en så stabbig, stel och inflexibel produkt som Word for Windows 1.0. Vad var MS Access mot riktiga grejor som dBase? Hur skulle ett kalkylprogram som MS Excel som behövde ett sänke som Windows för att överhuvudtaget kunna startas (med ett minne på mindre än en MB tillgängligt) kunna vara ett alternativ till industristandarden Lotus 1-2-3?

På operativsystemsidan så häcklade Linux-killarna på firman jag jobbade på de som jobbade med MS-DOS / Windows. "Ett halvt operativsystem för en halv dator!", brukade de säga och garva lite rått.

Novell dominerade i sin tur helt PC-nätverkssidan även en bit in på 90-talet. Sedan kom Windows-servrarna. Novell pratade om sin installerade bas länge och väl och sedan misslyckades man att få fram Novell 4 i tid. När man långt om länge var hyfsat färdiga så var det inga som var intresserade längre och det ödet delade de med Ashton Tate som om sider utvecklade DBase for Windows. Precis som med Lotus folkets 1-2-3 -makron så migrerades användarna från NetWare till Windows NT med ett litet konverteringsskript, så gick den installerade basen upp i rök.

Sedan fortsatte det vidare år efter år med ständigt nya apologeter i andra bolag som alla fick se skjortan bli allt trängre. Det rätt hånade Microsoft blev en spelare att räkna med både när det gällde SQL-databaser och gav självaste IBM och Oracle en match där också. Ingen hade trott det heller.

Sedan kom Internet som Microsoft inte alls verkade fatta först att det fanns och växte så det knakade. Företag som Netscape firade först stora triumfer bara för att sedan helt försvinna när Microsoft gav bort sådant gratis i operativsystemen som Netscape själva hade som huvudprodukter. Vem behövde Netscape sedan? Allt färre skulle det visa sig väldigt snabbt.

Vi behöver väl inte fler exempel eller hur?

Sony har väl inte heller riktigt tagits på allvar länge på systemkameramarknaden i alla fall. Jag undrar hur länge "nedspelningen" kommer pågå och hur det kommer se ut när de övriga spelarna faktiskt vaknar och inser att de inte kan låta Sony ha väldigt vitala delar av systemmarknaden för sig själv och dessutom den del av systemkameramarknaden för FF som faktiskt verkar växa, trots att det är bistra tider.

Om jag var Canon eller Nikon-användare idag skulle jag faktiskt vilja veta vad dessa företag har för planer. Om man kommer fortsätta att envetet leva inom de allt trängre tekniska begränsningar för vidare utveckling som DSLR-paradigmet allt mer uppenbart har eller om man faktiskt har några andra idéer för framtiden. De kanske kan övertyga sig själva att detta inte är en fråga som bränner just idag (för de kan ju luta sig tillbaka idag på åtminstone Canon och tro att dagens trender kan framskrivas i evighet) men borde man inte ha lite synlig framförhållning idag som pekar ett svar på det man tror man ska möta om säg ett par till fem år åtminstone?

Senast ändrad:
Kanske dags för lite hårda säljfakta här i tråden.

Detta är GFK-siffror för Sverige:

April 2015-Mars 2016
Kompakter: 103.986 st
värde: 28.449 miljoner euro

Spegelfritt: 28.672 st
väde 17.724 miljoner euro

DSLR: 52.246st
värde 41.553 miljoner euro

April 2016-Mars 2017
Kompakter: 75.568 st
värde: 22.950 miljoner euro

Spegelfritt: 26.910 st
väde 18.735 miljoner euro

DSLR: 47.730 st
värde 44.818 miljoner euro

Summering:
Spegelfritt tappar 6,1 % i volym
DSLR tappar 8,6 % i volym

Spegelfritt ökar 5,7 % i värde
DSLR ökar 7,8 % i värde

Genomsnittspriser:
Kompakter: 273 > 303 euro
Spegelfritt: 618 > 696 euro
DSLR: 795 > 939 euro

Bryter man ut siffror från mid pro-DSLR-segmenter så skedde en ökning i volym på 8,6 procent och 13 procent i värde. Det är särskilt 5D Mark IV som sålt i mycket stora mängder. För top-Pro (D5 och 1D X Mark II) är ökningen ännu större, men totalvolymen och totalvärdet är naturligtvis betydligt mindre än mid-Pro.

För kompakterna ser det bäst ut för de dyraste modellerna och så kallade bride-kameror i synnerhet.

Slutsatser
- Alla tillverkare jobbar för att kompensera lägre volym med högre pris.

- Det är främst billiga kompakter och billiga systemkameror som har tappat. De betydligt dyrare mid-Pro-modellerna går bra och ökar i både volym och pris.

- Kundbasen med fotoentusiaster och proffs är alltså stabil och de är bredda att slanta upp när det kommer något nytt och relevant, ex A7R II, 5D4, D500, D5 och 1D X mark II.

Senast ändrad:
Precis, jag hade kunnat tillägga att exv. Microsofts framgång underlättades starkt av att konkurrenterna konsekvent underskattade dem. Inte kunde de hota WP med en så stabbig, stel och inflexibel produkt som Word for Windows 1.0. Vad var MS Access mot riktiga grejor som dBase? Hur skulle ett kalkylprogram som MS Excel som behövde ett sänke som Windows för att överhuvudtaget kunna startas (med ett minne på mindre än en MB tillgängligt) kunna vara ett alternativ till industristandarden Lotus 1-2-3?

På operativsystemsidan så häcklade Linux-killarna på firman jag jobbade på de som jobbade med MS-DOS / Windows. "Ett halvt operativsystem för en halv dator!", brukade de säga och garva lite rått.

Novell dominerade i sin tur helt PC-nätverkssidan även en bit in på 90-talet. Sedan kom Windows-servrarna. Novell pratade om sin installerade bas länge och väl och sedan misslyckades man att få fram Novell 4 i tid. När man långt om länge var hyfsat färdiga så var det inga som var intresserade längre och det ödet delade de med Ashton Tate som om sider utvecklade DBase for Windows. Precis som med Lotus folkets 1-2-3 -makron så migrerades användarna från NetWare till Windows NT med ett litet konverteringsskript, så gick den installerade basen upp i rök.

Sedan fortsatte det vidare år efter år med ständigt nya apologeter i andra bolag som alla fick se skjortan bli allt trängre. Det rätt hånade Microsoft blev en spelare att räkna med både när det gällde SQL-databaser och gav självaste IBM och Oracle en match där också. Ingen hade trott det heller.

Sedan kom Internet som Microsoft inte alls verkade fatta först att det fanns och växte så det knakade. Företag som Netscape firade först stora triumfer bara för att sedan helt försvinna när Microsoft gav bort sådant gratis i operativsystemen som Netscape själva hade som huvudprodukter. Vem behövde Netscape sedan? Allt färre skulle det visa sig väldigt snabbt.

Vi behöver väl inte fler exempel eller hur?

Sony har väl inte heller riktigt tagits på allvar länge på systemkameramarknaden i alla fall. Jag undrar hur länge "nedspelningen" kommer pågå och hur det kommer se ut när de övriga spelarna faktiskt vaknar och inser att de inte kan låta Sony ha väldigt vitala delar av systemmarknaden för sig själv och dessutom den del av systemkameramarknaden för FF som faktiskt verkar växa, trots att det är bistra tider.

Om jag var Canon eller Nikon-användare idag skulle jag faktiskt vilja veta vad dessa företag har för planer. Om man kommer fortsätta att envetet leva inom de allt trängre tekniska begränsningar för vidare utveckling som DSLR-paradigmet allt mer uppenbart har eller om man faktiskt har några andra idéer för framtiden. De kanske kan övertyga sig själva att detta inte är en fråga som bränner just idag (för de kan ju luta sig tillbaka idag på åtminstone Canon och tro att dagens trender kan framskrivas i evighet) men borde man inte ha lite synlig framförhållning idag som pekar ett svar på det man tror man ska möta om säg ett par till fem år åtminstone?

Du väljer i o f s ut fall där nykomlingen lyckades. Man kan även erinra sig motsatta situationen. Bara för att något är nyare/nytt behöver det inte bli framtidssagan, även om jag själv tror att på sikt kommer spegellöst att dominera, men det behöver inte bli det ledande märket av idag, Sony. Tittar man på nymodigheter som INTE lyckades är listan lång:
-amfibiebilar
-atomkraft i flygplan och bilar! (50-tal)
-Sony Beta
-MD spelare
Mm mm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar