Ja, det lär ju komma flera och tekniken kommer såklart att utvecklas vidare och fortare och fortare går det, teknikutvecklingen accellerarar inom elektronik och stagnerar inom mekanik, vilket kommer att göra skillnaderna ännu större och produktcyklerna kortare.
Det här innebär faktiskt en del problem för Sony med differentiering, vilket redan har börjat som man kan se med A9.
Alltså, en del har ju kritiserat Canon t.ex för att de håller tillbaka funktioner och stryper sina kameror för att inte kanniballisera på sina egna andra modeller.
Exakt samma sak gör nu Sony.
A9 skulle nog med lätthet kunna filma i 4K med 60fps t.ex. 10 bitars färgdjup skulle nog helller inte vara något problem alls och avsaknaden av S-Log är ju bara övertydligt att de avsiktligt låtit bli att stoppa in den mjukvaran för att inte kannibalisera på A7SII.
Om man nu kan läsa ut 6K och skala ner i realtid när sensorn hinner med i utläsningen så finns inget berättigande kvar för en 12 megaixelkamera.
Men, nu vill man behålla en marknad för den och cripplar därför avsiktligt A9 på det här viset.
A7S-sensorn utvecklades ju knappt något alls mellan A7S och A7SII. Den var outstanding när den först kom, men sedan är ju A7RII nästan helt ikapp när det gäller lågljusprestanda. Nu vet vi ju inte nåt hur A) presterar i det området, men det är väl inte otroligt att den blivit ännu lite bättre jämfört med tidigare generationer och är ikapp och kanske förbi A7S på det området.
Vad skulle det då finnas för berättigande för A7SII eller en kommande A7SIII om man inte avsiktligt stryper funktionerna på A9?
Den här utvecklingen är tråkig för kunderna eftersom A7SII lider ganska mycket av rolling shutter, medan A9 är klart förbättrad på det området. Nu finns det tyvärr inte möjlighet att köpa det bästa som finns från Sony iom detta.
De skulle säkert kunna göra likadant med stillbild att läsa ut fler pixlar och sen skala ned.
En kommande A9R med 96 megapixel t.ex. kanske klarar 5 fps eller nåt i full upplösning, men den skulle ju kunna pixelbinna 4 pixlar och gå att ställa om till 24 megapixel i 20 fps. Vips så har man två kameror i ett!
Men då får de inte sälja lika många kameror. Dessutom skulle de kunna ta rejält betalt för en sån kamera, men samtidigt går man miste om kunder som inte kan eller vill betala så mycket. Med ett lågt pris skulle de istället drastiskt kunna öka sina marknadsandelar och tack vare det kunna få igen utvecklinskostnaderna istället.
Priset på produkten har ytterst lite att göra med tillverkningskostnaden och så har det varit läne, men skiljer sig en ganska mycket mellan olika grundkonstruktioner.
Högteknologisk mekanik kan dock kosta en hel del mer att producera i samband med att man höjer kvaliteten. Canons 1DXII och Nikon D5 t.ex. är just sådana där tillverkningskostnaden faktiskt är en stor del av priset. Sådan finmekanik och tillhörande justering och kvalitetskontroll kostar en hel del, men i en helelektronisk kamera så kostar inte högre kvalitet lika mycket mer.
Så när det blir bara elektronik som skiljer kameramodeller åt så är det ingen egentlig skillnad i tillverkninskostnad för en modell 20 fps eller hög upplösning jämfört med en med enklare specar.
Så det är mycket möjligt att vi får se high-end modeller med toppspecar som kostar mycket (där Sony har hög marginal) och samtidigt billigare modeller med lägre prestanda för att nå målgrupper som inte är beredda att betala så mycket och annars inte skulle köpa en kamera alls.
Fast den senare skulle kosta lika mycket att producera och ha lägre marginaler.
Varför då överhuvudtaget producera den enklare modellen?
Kanske vi framöver istället får se en helt annan affärsmodell.
Säg att det finns tre grundmodeller i formfaktor. Liten / mellan,
/stor, där den stora har integrerat batterigrepp och RJ45-port, stor HDMI osv.
Sen är det samma inkråm i alla dessa, men de säljs med programvara separat.
Alltså, säg att mellankameran i grundutförande med 24 megapixel i 12 bitars färgdjup och 7 fps och 4K-film i 24 fps kostar 20 000 kr.
Sen kan man köpa till uppgraderingspaket och mixa/matcha som man har lust och installera själv som mjukvaru-tillägg.
14-bitars raw = 5 000 kr
S-Log = 4 000 kr
6K-film + 4K 60 fps = 10 000 kr.
20 fps = 10 000 kr
100 megpixel = 10 000 kr
App-stöd = 3 000 kr.
mm. mm.
Bara en tanke...
/Mats