pet
Aktiv medlem
Och en sak till, man ska vara noga med att kolla exponeringsinställningarna i EXIF när man jämför bilder vid samma ISO. Det har visat sig att Canon "ljuger" lite med det här och att vid samma inställt ISO-värde och bländare så får man längre slutartider motsvarande c:a 2/3 EV, så att ett rättvist mått vore att t.ex. jämföra Canon vid uppgett ISO 6400 med Sony inställd på ISO 4000 eller nåt.
Jag har nästan ingen erfarenhet av Canon 5Dmk2 alls, men Peter Thållen har just bytt ut sin A900 mot en 5Dmk2, han kan säkert ge lite synpunkter.
Jag tycker inte bruset är störande alls på Sony FF, men koncentrerar mig å andra sidan på att ta bilder i bra ljussituationer och då är kvaliten makalös tycker jag.
De nya modellerna Canon 5Dmk3 och framförallt Nikon D800är bättre än de nuvarande Sony inan de får ändan ur vagnen och släper A99.
/Mats
Nja inte när det gäller mellan 5D MarkII och Sony A900...dom verkar ligga hyffsat jämt när det gäller iso..kanske skiljer 1/3EV.
Skillnaden i bildkvalité mellan dessa två kameror är så små att det inte är mycket att orda om...men som Mats säger så är A900 lite bättre på låga ISO medans 5D MarkII är lite bättre på höga ISO.
Sökaren är bättre i A900 och den känns även mer gediget byggd än 5D MarkII men trotts det är inte 5D MarkII dåligt byggd på något sätt utan känns välbyggd....båda har bra ergonomi o vilken som är bäst är väldigt personligt...personligen gillar jag Sonys batterigrepp...helt klart det bästa på marknaden när det gäller utformning.
Däremot så tycker jag personligen 5D MarkII är betydligt mer prisvärd då man får mer för pengarna....den är modernare och mer allround som verktyg.
Inbyggd bildstabilisering är kanon men den främsta fördelen är som sagt med fasta och ljusstarka objektiv...kan sakna detta ibland på Canon men föredrar faktiskt den objektivbaserade då den är effektivare o gör mest nytta på längre brännvidder där även den stabiliserade sökarbilden är till stor hjälp.
"The Zeiss thing"....visst alla är riktigt bra men Canon har motsvarigheter som i princip är lika bra...undantaget är väl vidvinkel där Canon inte har något riktigt bra som matchar/är i närheten av Sonys Zeiss 16-35 och Sony Zeiss 135 som är makalöst bra....dock har Canons 135 andra fördelar(mindre,lättare,billigare o snabbare AF) och är inte långt efter när det gäller bildkvalitén.
I övrigt så är utbudet av optik betydligt större till Canon...inte bara större när det gäller OM-objektiv utan även större utbud från tredjepart som Sigma,Tamron och Tokina.
Lennart har stor erfarenhet av båda systemen och kamerorna.
Men vilken kamera/system som gör dig lyckligas kan ingen av oss svara på utan det är högst personligt o beror helt o hållet på vilken du trivs bäst med....en sak är säker o det är att det är två jäkligt bra kameror o att båda systemen har sina för och nackdelar.
Vad det gäller Canon 5Dmk3 och Nikon D800 skulle jag säg att båda är mycket bättre än Sony A850/900 på det mesta om man bortser från bildkvalitén men att D800 är den bättre av dom två...även bättre än både Canon 5D MarkIII och Sony A850/900 när det gäller bildkvalitén o till ett billigare pris...en kommande A99(?) lär med all säkerhet blir som A77an fast med FF o vara riktigt bra även den.