Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har inte nämnt någon Nikonzoom över huvud taget, och inte sagt att alla Nikonobjektiv är bra. Just 80-400 är det många Nikonägare som beklagat sig över och sneglat avundsjukt på Canons motsvarighet.

Jag har använt alla möjliga kameramärken och är inte ute efter att smutskasta något märke. Jag har fotograferat i 30 år och varit med på FS i tio år, och hänger med rätt bra i de olika forumen, så jag betackar mig för insinuationer att jag "hakar på och tar ensidig ställning".

Nån som förresten vet varför Sigma inte gör så många gluggar för Sony? De gör ju ofta mycket bra objektiv som skulle fungera ypperligt på både APS- och FF-husen.
 
Jag har inte nämnt någon Nikonzoom över huvud taget, och inte sagt att alla Nikonobjektiv är bra. Just 80-400 är det många Nikonägare som beklagat sig över och sneglat avundsjukt på Canons motsvarighet.

Jag har använt alla möjliga kameramärken och är inte ute efter att smutskasta något märke. Jag har fotograferat i 30 år och varit med på FS i tio år, och hänger med rätt bra i de olika forumen, så jag betackar mig för insinuationer att jag "hakar på och tar ensidig ställning".

Nån som förresten vet varför Sigma inte gör så många gluggar för Sony? De gör ju ofta mycket bra objektiv som skulle fungera ypperligt på både APS- och FF-husen.

Enl ÅF jag varit i kontakt med för att hitta en bra telezoom från Sigma med hyfsad ljusstyrka så säger man både från Cyberphoto och Rajala i princip samma sak: För liten volym till andra märken än Nikon och Canon för att man ska kunna fixa bra priser till Sony, Pentax och Olympus 4/3.

Ett riktigt praktexempel fick jag erfara från Rajala. Där säljer man en Sigma 70-200/2.8 EX DG för 6.850:- till
Canon, medan man har en Sonyvariant av den för 8.999:- (trots att båda är "discounted" enl Sigmas hemsida). Att man kan hålla på och sälja utgångna modeller är ju inte direkt fel så länge priset är som på Canonmodellen, men när ersättaren kostar c:a drygt 10.000:- för såväl Sony, Nikon och Canon är 8.999:- inte acceptabelt.

Nu var jag iofs inte specifikt ute efter en 70-200, men jag pratade med försäljaren och det var lögn att få någon direkt rabatt på Sonyvarianten. Däremot kunde jag maila och och be om det "så fick man se var det hamnade". Lite krånglig omväg när man efter att väntat i telefon en bra stund ändå har försäljaren på tråden.

//Lennart
 
Tyvärr lär de för små volymerna förbli för små om priserna är såpass mycket högre än för Canon och Nikon.
 
Tyvärr lär de för små volymerna förbli för små om priserna är såpass mycket högre än för Canon och Nikon.

Det är det som är det skumma. Priserna är i stort sett detsamma för alla märkena från början. Däremot får väl större butikskedjor rejälare rabatt vid volyminköp.

Om nu Canonvarianten skulle vara mer lättsåld av de resterande UTGÅNGNA exemplaren hade det väl varit sundare att sätta Sonygluggen lägre i pris för ÅF.
 
Adjö 850

Hej!

Jag har inte varit så aktiv på forumet på sistone. Vi fick vårt andra barn i januari och inför detta så kanaliserade jag min oro på högtalarbygge istället för fotografi :)
Fick dessutom en lite ny tjänst på mitt arbete som kräver mer tid av mig. Detta har lett till att mitt fotograferande har förpassats till ett rent dokumentärt stadie och jag kommer nog bli kvar där ett tag. Därför kändes det inte rätt att ha en 850 plus en massa objektiv liggandes i garderoben. Idag kommer en kille och köper resterande utrustning.
Enda jag har kvar då är min a55:a och några objektiv. Försöker nog kränga iväg den också vid månadsskiftet för att istället köpa en a77. Det är egentligen lite onödigt för a55:an funkar helt ok och jag tror jag förlorar rätt mycket på en försäljning av den. Kanske bara skall köpa 16-50 istället. Vill gärna ha ssm, mest på grund av filmningen som lider av skruv och Sam... Nu blir det väldigt mycket OT här, men det är ju OT som byggt denna tråden så ... :)
Vet ni kloka människor om det finns något bra alternativ till 16-50 som har mindre dist i 16mm-läget? Eller finns det någon profil som kan fixa det i lightroom?

Jaha, vi kanske ses i en framtida Sony-FF-tråd om mitt intresse vaknar till liv igen, ha det gött !

Björn

Ps, nu skall jag dra och shoppa en ny gitarr, lika bra att bränna pengarna direkt ;)
 
Hej!

Jag har inte varit så aktiv på forumet på sistone. Vi fick vårt andra barn i januari och inför detta så kanaliserade jag min oro på högtalarbygge istället för fotografi :)
Fick dessutom en lite ny tjänst på mitt arbete som kräver mer tid av mig. Detta har lett till att mitt fotograferande har förpassats till ett rent dokumentärt stadie och jag kommer nog bli kvar där ett tag. Därför kändes det inte rätt att ha en 850 plus en massa objektiv liggandes i garderoben. Idag kommer en kille och köper resterande utrustning.
Enda jag har kvar då är min a55:a och några objektiv. Försöker nog kränga iväg den också vid månadsskiftet för att istället köpa en a77. Det är egentligen lite onödigt för a55:an funkar helt ok och jag tror jag förlorar rätt mycket på en försäljning av den. Kanske bara skall köpa 16-50 istället. Vill gärna ha ssm, mest på grund av filmningen som lider av skruv och Sam... Nu blir det väldigt mycket OT här, men det är ju OT som byggt denna tråden så ... :)
Vet ni kloka människor om det finns något bra alternativ till 16-50 som har mindre dist i 16mm-läget? Eller finns det någon profil som kan fixa det i lightroom?

Jaha, vi kanske ses i en framtida Sony-FF-tråd om mitt intresse vaknar till liv igen, ha det gött !

Björn

Ps, nu skall jag dra och shoppa en ny gitarr, lika bra att bränna pengarna direkt ;)

Björn, jag försår dig helt och fullt. Klart att du gjort rätt. Finns ingen anledning att ha en A850 liggandes i ett skåp och till vardagsfoto av dokumentärtyp så behövs ingen sån kamera.

Kan bara säga att jag varit inne och dreglat på din annons och funderade på vertikalgreppet och Zeiss 24-70, men tyvärr så hade jag inte pengarna till det just nu så jag kunde slå till.


/Mats
 
Anti-distorsion finns i A77

Hej Björn!

Jag var ju på väg att köpa ditt KM 200/2.8 innan du sålde det till annan person som hade större slant:(.
Nåväl, jag hittade ett annat bra objektiv.

Till saken: Om du satsar på en A77 så har den ju i Menyn 3 olika linskorrigeringar. Blir lite konstigt på svenska men distorsion verkar vara översatt med "förvridrining". Förutom det läget finns äcen mot CA och vinjettering.

16-50/2.8 SSM tycker jag ligger helt nära 24-70/2.8 SSM och det är nog det bästa APS-C objektiv Sony fått fram, anser jag. Jag är mycket nöjd med det kombot. Mer än nöjd t o m.

Jag tycker inte distorsionen på den färdiga bilden är speciellt störande. Jag TROR inte LR har någon specifik profil annars för just den gluggen, men i ACR till CS5 finns färdiga profiler för en massa gluggar (dock inte många Sony) som har liknande egenskaper som man kan använda.

Jag behåller dock gamla Bettan A900 trots att A77 i vissa lägen närmat sig den i bildkvalitet. EVF är så mycket bättre än i A55 också.

Lycka till vad du än väljer!

//Lennart
 
Hej Björn!

Jag var ju på väg att köpa ditt KM 200/2.8 innan du sålde det till annan person som hade större slant:(.

Vill bara poängtera att jag alltid tar buden i turordning och att det var en person före "i kö" ... Sen hade kanske inte du betalat mer i alla fall, men det är en annan sak :)

Jaha, har nu släppt iväg älsklingarna till en lycklig ny ägare. snyft...
Trevlig prick, jag bjöd in honom till forumet, så vi får väl se om han dyker upp. Kändes synd att sälja, men jag får väl gå och pilla på min nya gura istället :)

Vi ses i trådarna!

(åker ni till skåneland nån gång så lägg ett pm, så bjuder jag på kaffe om jag är hemma)
 
Vill bara poängtera att jag alltid tar buden i turordning och att det var en person före "i kö" ... Sen hade kanske inte du betalat mer i alla fall, men det är en annan sak :)

Jaha, har nu släppt iväg älsklingarna till en lycklig ny ägare. snyft...
Trevlig prick, jag bjöd in honom till forumet, så vi får väl se om han dyker upp. Kändes synd att sälja, men jag får väl gå och pilla på min nya gura istället :)

Vi ses i trådarna!

(åker ni till skåneland nån gång så lägg ett pm, så bjuder jag på kaffe om jag är hemma)

Jag vet väl det. Gör själv likadant. Men jag ville bara poängtera hur gärna jag vill ha det!

Vågar du dig över den vilda Smålandsgränsen gäller motsvarande inbjudan till dig.

Vad köpte du för gura?
Jag har en limited jubileumsutgåva av 1954 reissue av Stratocaster i totalt nyskick som jag var på väg att sälja. Den har visserligen modernare elektronik och gold hardware samt locksystem i mekaniken men ser ut i kroppen precis som anno 1954. Lönnhals. Försäljningsorsak: Behöver den inte. Har en mycket välanvänd och inspelad strata till + 1 st mycket sällsynt Ibanez Prestige.

//Lennart
 
hehehe, jag kan för lite om musikinstrument för att bli impad, men stratocaster har man ju hört talas om :)

Alla kändisar vill ju ha såna, borde inte vara svår att kränga? - om man nu vill :)

Nä, jag har börjat min gitarr-bana på akustiska delen, har en LAG sedan innan, underbar klang och helt i trä, ceder, mahogny och rosewood, halvmatt. Köpte idag ett steg upp - blev en Martin DCX1RE om jag kommer ihåg rätt. Jag har våndats mycket över denna då bakstycke och sidor är i ngt slags laminat. Det är egentligen helt mot mina principer, men den lät helt enkelt så jävla bra så jag fick åsidosätta mina förutfattade meningar. Motsvarande modell i äkta trä går väl på en 25 lök, och jag tror inte jag hade uppskattat skillnaden. Jag provspelade på andra (billigare) helt i trä, men de blev inte samma sak.
Jag hittade den billigare på nätet, men jag ville inte chansa, en "likadan" kan ju låta helt annorlunda ändå, plus att jag suttit nåra timmar i butiken och testat runt, så lite kan man väl ge nåt till den lokala handlaren istället.

Köpte även en Line 6 "mobile in" som man pluggar i ipad:en... sjukt rolig pryl, man väljer effektpedal/förstärkare i appen och kopplas sen in gitarren direkt i den(och sen line out från paddan till stärk). Finns sjuuuukt mycket att välja på - roligaste appen jag köpt hittils :)
En elgitarr kanske kommer i framtiden, men då blir det nog något billigt till att börja med. Musikinstrument är ju en rolig investering och på många sätt bättre rent ekonomiskt sätt i förhållande till elektronik, så som kameror. Jag antar att du får mer för din stratocaster nu än vad du gav för den ? (som ett exempel)

//Björn
 
Tja, en Martin är inte kattskit precis. Tack för ditt svar. Nu kanske folk blir lite sura för att vi blandat in gitarrer här i tråden, men vi bjuder väl på lite trevlig OT, tycker jag:)

Imorgon (söndag) blir det nog inget plåtande för min del. Ska repa med bandet är det tänkt.

Fast förresten måste jag i alla fall ladda batteriet till A900:an och till A77;an. A77 har faktiskt gått 430 exponeringar och har ändå lite kraft kvar i batteriet. Trodde den skulle äta mer ström första tiden eftersom man är inne i menyerna så ofta samt efterbetraktar på på LCD:n betydligt mer när man kör in sig på en ny kamera. Den verkar strömsnålare än jag befarade.

//Lennart
 
En A850 finns för strax under 15000 kr (fjortontusenniohundranånting) på Elgiganten i Västerås. Är det ett bra pris?
 
En A850 finns för strax under 15000 kr (fjortontusenniohundranånting) på Elgiganten i Västerås. Är det ett bra pris?

I princip ja om det är med full garanti. Borde dock vara förhandlingsbart någon tusenlapp, anser jag. Det är ju bara Nikon D800 som har högre upplösning bland FF-kamerorna och den finns ännu inte på marknaden.

Begagnade exemplar går för c:a 9000-10000:-. Så det där "i princip ja" kanske ändå får bli njaeh såvida man inte har som högsta prioritet att få en kamera med extremt fint prisma och OVF.

Måste sätta det i relation till vad en D800 är prissatt till: drygt 25000:- och då ter det sig inte så billigt.
Har dock lite svårt för att direkt värdera innehavet av en A850 för andra eftersom jag är extremt förtjust i A900/A850.

Så hade jag varit ute efter en NY A850 skulle jag personligen kanske slagit till. Men inte utan prutförsök.

//Lennart
 
I princip ja om det är med full garanti. Borde dock vara förhandlingsbart någon tusenlapp, anser jag. Det är ju bara Nikon D800 som har högre upplösning bland FF-kamerorna och den finns ännu inte på marknaden.

Begagnade exemplar går för c:a 9000-10000:-. Så det där "i princip ja" kanske ändå får bli njaeh såvida man inte har som högsta prioritet att få en kamera med extremt fint prisma och OVF.

Måste sätta det i relation till vad en D800 är prissatt till: drygt 25000:- och då ter det sig inte så billigt.
Har dock lite svårt för att direkt värdera innehavet av en A850 för andra eftersom jag är extremt förtjust i A900/A850.

Så hade jag varit ute efter en NY A850 skulle jag personligen kanske slagit till. Men inte utan prutförsök.

//Lennart

Jo, den bör prutas på. Men nytt är nytt och det är alltid trevligt.

Det finns en beg A900 på köp/sälj nu också. Skulle tro att den också är prutbar.
Björn sålde ju just sin perfekta a850 för 10 000.

A850 på elgiganten är ingen kjoskvältare, så det borde gå att pruta på den minst en tusenlapp plus att de skickar med minneskort och en sån där sonyväska med ett extra batteri.


/Mats
 
Nu när det snart gått ett år sedan förra kameraköpet så går jag och funderar på nästa. Till sommaren säger jag heldå till CSN och vad kan väl vara bättre än att bränna de första lönerna på en kamera och lite glas.

Budgeten är ju inte direkt obegränsad så jag tnker mig att jag ska ge mig ut på begagnatmarknaden. Det jag funderar på är om jag ska köra på en alpha 850/900 eller om jag ska gå över till Canon och spana efter en mark II.

Anledningen till att jag funderar på ett märkesbyte är at lågljusegenskaperna hos alphorna sägs ju vara lite sådär. Jag skjuter ju dock bara i RAW. Ska jag bry mig om brustester av jpg i fall?

Hur stor är skillnaden på bruset om tittar på RAW-filer?
 
Nu när det snart gått ett år sedan förra kameraköpet så går jag och funderar på nästa. Till sommaren säger jag heldå till CSN och vad kan väl vara bättre än att bränna de första lönerna på en kamera och lite glas.

Budgeten är ju inte direkt obegränsad så jag tnker mig att jag ska ge mig ut på begagnatmarknaden. Det jag funderar på är om jag ska köra på en alpha 850/900 eller om jag ska gå över till Canon och spana efter en mark II.

Anledningen till att jag funderar på ett märkesbyte är at lågljusegenskaperna hos alphorna sägs ju vara lite sådär. Jag skjuter ju dock bara i RAW. Ska jag bry mig om brustester av jpg i fall?

Hur stor är skillnaden på bruset om tittar på RAW-filer?

Sony FF-kamerorna hade tidigare ett dåligt rykte om att de skulle vara usla vid svagt ljus.
Det är mycket överdrivet, men hade sin bakgrund att det tidigare var sämre raw-profiler för dessa, men när LR3 och CS5 (ACR6) släpptes med den nya proces-2010 så blev det ett stort lyft. Det blev iofs förbättring för alla kameror, men betydligt större för just Sony A900 och A850.

Kvalitetsmässigt är Canon 5Dmk2 och Sony A900/A850 väldigt lika. Jag skulle vilja påstå att Sony är lite bättre vid lägre ISO upp till 800 och att Canon är lite bättre över det.

Kolla på imaging resource och jämför dessa kameror.
http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM

Där kan du välja bilder på olika ISO och jämföra själv bredvid varandra.

Jag har en A900 och älskar kameran. Det finns några saker som gör att jag skulle välja en A900 eller A850 (har haft en sån med och de är i princip exakt lika, bara att A900 har lite högre fps).

Bl.a. är sökaren i Sony-kamerorna helt fantastisk och underbar. Betydligt bättre än den i 5Dmk2.
Sony-kameran har bildstabilisering inbyggt i huset. Jättestor fördel som jag ser det för att de ljusstarka objektiven man vill använda finns ju inte med stabilisering till Canon.

Sonykamerorna har tycker jag väldigt fin hantering med t.ex. väldigt bra minneslägen för olika exponeringsinställningar, smart display där man med Fn-knappen direkt kommer åt alla inställningar. Tycker det är superbra och förstår inte varför Sony tagit bort det i senare modeller.

Original vertikalgreppet till dessa är underbara och jag tycker i alla fall att den känns mycket gedignare än Canon.

Men, Sony FF är rena stillbildskameror. 5Dmk2 är lite modernare och har LiveView och videoinspelning. Skulle gärna haft det i Sony, men det är inte hela världen, man kan ju ha en kamera till som har det och klarar det bättre, t.ex. NEX eller någon av de nya SLT-modellerna som komplement, A57 kommer ju att bli lite intressant och presenteras om någon vecka.

Sony A850 kan du få för strax under 10 000 kr för ett mycket fint begagnat ex och en A900 kostar väl 3 000 kr till, nånting sånt. Canon 5Dmk2 kanske rasar i pris på begagnatmarknaden nu när efterföljaren är lanserad. Rajala hade en kampanj där de sålde nya 5Dmk2 för 13 000 för ett par veckor sen och det är inte otroligt att det kommer tillbaka. Sony-kamerorna går inte att få tag på nya nånstans vad jag vet, men bland finns det ett skyltningsex nånstans som stått och samlat damm och man kan pruta kraftigt på.

Oavsett vilken du köper blir du nog nöjd, men Sony-kameran gör en lycklig helt enkelt.
Bildkvaliten är helt makalös, speciellt i situationer med bra ljus.

Och på köpet så får man biljett till att vara med i det roligaste forumet på fotosidan :), även om det är en och annan Canon och nikon-användare som brukar hänga här också...

Och så är det ju det där andra också, "The Zeiss thing" ...


/Mats
 
Och en sak till, man ska vara noga med att kolla exponeringsinställningarna i EXIF när man jämför bilder vid samma ISO. Det har visat sig att Canon "ljuger" lite med det här och att vid samma inställt ISO-värde och bländare så får man längre slutartider motsvarande c:a 2/3 EV, så att ett rättvist mått vore att t.ex. jämföra Canon vid uppgett ISO 6400 med Sony inställd på ISO 4000 eller nåt.

Jag har nästan ingen erfarenhet av Canon 5Dmk2 alls, men Peter Thållen har just bytt ut sin A900 mot en 5Dmk2, han kan säkert ge lite synpunkter.

Jag tycker inte bruset är störande alls på Sony FF, men koncentrerar mig å andra sidan på att ta bilder i bra ljussituationer och då är kvaliten makalös tycker jag.

De nya modellerna Canon 5Dmk3 och framförallt Nikon D800är bättre än de nuvarande Sony inan de får ändan ur vagnen och släper A99.


/Mats
 
Tack för svaren Mats!

Det är mycket att tänka på. Det där med live view och filmning bryr jag mig inte om eftersom jag tänkte ge min alpha 580 till flickvännen. Då finns ju ändå de grejerna i hushållet så att säga.

Det där med Canons ISO-fusk var ju intressant.

PS. Ditt gamla batterigrepp funkar finfint.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.