Bengt, släpp nu det där...
Min jämförelse med A77 gick ut på att trots att den har många fördelar har den också vissa nackdelar, som jag nog hade haft svårt att stå ut med om jag skulle haft den som arbetsverktyg. Alltså ser jag bara Nikons (nu i kameramått mätt urgamla) D300 och Canons 7D som de APS-kameror jag skulle vilja klassa i pro-klassen. Jag ser inte heller Nikon D7000 eller Canon 60D som hemmahörande i detta segment.
Dessutom är det tyvärr fortfarande så att vill man hålla yrkeskåren nöjd måste man ha en supportkedja med dagen-efter-service, och en garanterad utbytes / ersättningss-service. OCH hålla en god tillgång på de lite mer sällsynta objektiven i superteleklassen. Sony kan inte göra något av detta.
Nackdelarna finns där så klart, där EVF:n för många inte riktigt kan matcha dom bättre OVF-sökarna, men den kan en del annat som OVF inte klarar, är man bara lite tolerant så finns utvecklingspontensial tycker jag nog, ett exempel när äldre ögon börjar grumla till synen, och man mycket tydligt och förstorat kan se inställningsmenyerna i EVF:n.
Man kan också tänka sig att EVF:n finns där i ett större samspel med betydelse av en mycket väl fungerande Live View, fokuspeaking och fungerande AF vid filmning. Inte ens en 7D kan matcha några av dessa punkter.
Sedan öste Sony på i sin reklam och lovade väl lite för mycket vad gäller följande AF ( vilka fabrikanter lovar inte för mycket ) Det lite mera märkliga är väl den magra bufferten om man slår sig för bröstet för 12b/s som efter bara någon sekund är fylld.
Dom som bara kör på Raw fyller även bufferten ruskigt snabbt på en 7D om man smattrar på 8b/s ( Raw yrkesfolk )
Personligen hade jag nog önskat att Sony mycket väl kunde ha forskat med en begränsad serie A35-A55 i SLT. precis som att Nexarna huserar i en egen division, och även då fortsatt med DSLR-modeller, tills man nått lite längre fram med att kunna lösa vissa tillkortakommande som trots allt EVF:n har.
Bäste Joakim du huserar inte bara på dessa fotosidor utan har ett finger med i spelet i dom högre divisionerna. med andra ord så lyssnar folk på vad en sådan man har att säga ( hoppas jag ) så blir man så arg på A77 och vill kasta den i papperskorgen ( Ishockey match )- så vill nog ingen köpa en sådan kamera.
Jag har svårt att tro att Sony på allvar skulle försöka att slå sig in på dom högre yrkeskamerornas marknad vad gäller omfattande support med mera och allt vad det innebär.
Pentax, Sony, Olympus, Fuji, ingen av dessa kan väl inom rimlig framtid ta över en hel världs tidningsredaktioner, frilansare med sponsorer och uppbackning.
Hur bra än Canon/Nikon är, så är det mycket sorgligt tycker jag med den stora dominansen, tänk om alla svenskar bara skulle få köra Volvo och Passat, alla hundägare har bara Labrador och Schäfer.
Sedan är det anmärkningsvärt och roande att läsa vad otroligt hög tolerans Canon/Nikonägare har mot sina gunstlingar, att ovanligt ofta lämna in varje nyinköpt Nikonkamera för kallibrering, var det inte Magnus som har lämnat in 6 st nyinköpta på rad, Att gummit släpper på ett otal Nikonkameror och ställer till bekymmer för så många, som trots den fina supporten får bråka och krångla.
Det kvittar hur mycke AF:n krånglar på Canon ( MkII-7D se berömda trådar )- Bandningar, läsbrus. massinskickningar till intervision för kallibrering, ( alla bor inte på gångavstånd till Intervison ) Nilsson på Foto skulle fotografera Lemurer med den nya MKII:an ville ställa skärpan på lemurens öga, men det gick inte, skärpan hamnade på nosen. fick rigga upp stativet, aktivera Live View och manuellt ställa skärpan. slutledningen var att det är väldigt bra med Live View, AF fick inga klagomål. samtidigt sprang förmodlingen turistande kompaktkameraägare förbi och slängde upp sina kameror och tog bilder på löpande band medan Nilsson joxade med Stativet och skruvade på den fina Prokameran.
MVH./Bengt.