Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
HA! Beviset för att Sony läser våra trådar och mitt förslag om kvadratisk FF-sensor :)
http://www.sonyalpharumors.com/sr3-hot-new-sony-a1s-with-full-frame-square-sensor/

Eller bevis och bevis..., rykte .-), men ändå. Skulle vara fantastiskt om A99 blir square FF!


/Mats

Shiiiit vilket habegär jag fick nu. Jag croppar ju alla mina bilder så en square FF hade ju suttit som gjutet.

Om de kunde göra en sådan i mark III-pris så hade jag släppt alla dumma tankar på märkesbyte direkt.
 
Jag blir inte speciellt upphetsad, även om jag gillar kvadratiskt format. Antalet MP är inte angivet, men hamnar den på samma pixeldensitet som D800, d v s nästan 7000 pixlar på långsidan så har vi en kvadratisk sensor på 7000x7000= nästan 50Mp. Isåfall är det ok för mig.

//Lennart
 
Jag skulle tro att en 36x36-sensor blir minst dubbelt dyrare än en 36x24-sensor.

Kameran växer på höjden proportionellt mot höjdskillnaden och även spegelhuset blir nog större om SLT-spegeln för fokuspunkterna skall täcka bra och lika mycket i höjdled som i sidled. Nöjer man sej med en spegel som fixar fokus som en FF-kamera i sid- och höjdled så kan nog den SLT-spegeln bli mindre och inte påverka spegelhusets storlek.

Så här ser en tänkt sensorplatta ut för resp 36x24-sensorer och 36x36-sensorer med fem fel på respektive platta.

Edit: Det blev lite fel längst ner på bilden 42-5 = 37 och 37/24 = 1.5
 

Bilagor

  • sensorplatta.jpg
    sensorplatta.jpg
    67.5 KB · Visningar: 91
Senast ändrad:
Jag skulle tro att en 36x36-sensor blir minst dubbelt dyrare än en 36x24-sensor.

Kameran växer på höjden proportionellt mot höjdskillnaden och även spegelhuset blir nog större om SLT-spegeln för fokuspunkterna skall täcka bra och lika mycket i höjdled som i sidled. Nöjer man sej med en spegel som fixar fokus som en FF-kamera i sid- och höjdled så kan nog den SLT-spegeln bli mindre och inte påverka spegelhusets storlek.

Så här ser en tänkt sensorplatta ut för resp 36x24-sensorer och 36x36-sensorer med fem fel på respektive platta.

Edit: Det blev lite fel längst ner på bilden 42-5 = 37 och 37/24 = 1.5

Du har lite svårt att inte anstränga dig för att försöka hitta massa fel, eller?

Tillverkningskostnaden är inte vårt problem, det är Sonys. Komponentkostnaden har ändå ytterst lite att göra med produktpriset. Avsevärt mer avgörande är seriestorlek och varumärke osv. Om det här skulle ge en skjuts i populäritet för Sony jämfört med konkurrenterna så tar det med råge igen produktionskostnaden.


Sen måste för den skull inte bilderna bli kvadratiska för det. En stor fördel med EVF är att sökarbilden kan skalas om och man skulle mycket snabbt kunna växla mellan olika format 2/3, 4/3 eller 1/1 både på bredden och höjden utan att behöva vrida kameran. Det i sin tur skulle göra att huset kunde utformas lite annorlunda och högre med plats för dubbla batterier och vertikalgrepp skulle vara onödigt.

Spegeln behöver inte bli bredare. Tack vare att SLT-spegeln sitter brantare än på en DSLR så blir det inget problem med registeravståndet heller. Detta skulle inte vara möjligt med vanlig spegelteknik och skulle kunna vara en enorm fördel för Sony. Lägger de också in olika upplösningsval både med croppning och "varannan-pixel" teknik så kan man i en enda kamera få samma funktion som andras dubbla varianter.

Prismässigt för tillverkningen så kan det bli betydligt mindre kostsamt med en elektronisk lösning än en FF DSLR som ska klara 10 fps eller mer och Sony kan säkert höja raten till 20 fps eller nåt.

Möjligheterna med den här tekniken är sjukt stora och kan förändra hela marknaden i ett svep. A99 kommer inte förrän i höst och de får tid på sig att säkert göra en alldeles otrolig sökare. Fläska på med massor av cpukraft och jättebuffert och stöd för raidade XQD-kort osv.

Leif, det måste vara jobbigt att bara se problem överallt vart man vänder sig. Det här kan bli revolution. Försmak har vi fått i A77, men det är bara ett försiktigt första försök.

Förstår inte varför AF skulle bli knepigare att implementera för att sensorn är högre.

Har du förresten hälsat på Lennart och tittat på Kalle Anka i hans A77 ännu?
Fast det går säkert att koppla in kameran på nätet så du kan få prova att fotografera med den över Internet :).

Jag gissar att det kommer en del extra grunkor i A99 också, som t.ex. multitouch display, smarta nätuppkopplingar osv.

Men harva på med Canon du och deras pyttesteg med uppdateringar och nytänk till oförskämda priser. De kan nog fortsätta så ett par generationer till innan de hamnar på antikrundanhögen.


/Mats
 
Du har lite svårt att inte anstränga dig för att försöka hitta massa fel, eller?

Tillverkningskostnaden är inte vårt problem, det är Sonys. Komponentkostnaden har ändå ytterst lite att göra med produktpriset. Avsevärt mer avgörande är seriestorlek och varumärke osv. Om det här skulle ge en skjuts i populäritet för Sony jämfört med konkurrenterna så tar det med råge igen produktionskostnaden.


Sen måste för den skull inte bilderna bli kvadratiska för det. En stor fördel med EVF är att sökarbilden kan skalas om och man skulle mycket snabbt kunna växla mellan olika format 2/3, 4/3 eller 1/1 både på bredden och höjden utan att behöva vrida kameran. Det i sin tur skulle göra att huset kunde utformas lite annorlunda och högre med plats för dubbla batterier och vertikalgrepp skulle vara onödigt.

Spegeln behöver inte bli bredare. Tack vare att SLT-spegeln sitter brantare än på en DSLR så blir det inget problem med registeravståndet heller. Detta skulle inte vara möjligt med vanlig spegelteknik och skulle kunna vara en enorm fördel för Sony. Lägger de också in olika upplösningsval både med croppning och "varannan-pixel" teknik så kan man i en enda kamera få samma funktion som andras dubbla varianter.

Prismässigt för tillverkningen så kan det bli betydligt mindre kostsamt med en elektronisk lösning än en FF DSLR som ska klara 10 fps eller mer och Sony kan säkert höja raten till 20 fps eller nåt.

Möjligheterna med den här tekniken är sjukt stora och kan förändra hela marknaden i ett svep. A99 kommer inte förrän i höst och de får tid på sig att säkert göra en alldeles otrolig sökare. Fläska på med massor av cpukraft och jättebuffert och stöd för raidade XQD-kort osv.

Leif, det måste vara jobbigt att bara se problem överallt vart man vänder sig. Det här kan bli revolution. Försmak har vi fått i A77, men det är bara ett försiktigt första försök.

Förstår inte varför AF skulle bli knepigare att implementera för att sensorn är högre.

Har du förresten hälsat på Lennart och tittat på Kalle Anka i hans A77 ännu?
Fast det går säkert att koppla in kameran på nätet så du kan få prova att fotografera med den över Internet :).

Jag gissar att det kommer en del extra grunkor i A99 också, som t.ex. multitouch display, smarta nätuppkopplingar osv.

Men harva på med Canon du och deras pyttesteg med uppdateringar och nytänk till oförskämda priser. De kan nog fortsätta så ett par generationer till innan de hamnar på antikrundanhögen.


/Mats

OJ!

Inte trodde jag att du skulle bli så glad att se mej här så du bjuder på hela Sonys flummiga produktkatalog från tidernas begynnelser till evigheternas framtider. Härligt! :)

Jag får gå på djupet en annan gång men för att börja med nåt så kan jag väl berätta att jag var på Mediamark i Stockholm och klämde på en A77 i höstas. Jo dom hade faktiskt en på lager...på TV-avdelningen. Körde några snabba serier på 10 bps eller nåt och tittade samtidigt i sökaren...klar epilepsivarning för den filmen måste jag säga. Vad det var för film som visades fladdrade tyvärr bort i stroboskopet så det såg mest ut som "Väck med Pusta" on line.. ;-)

Fridens! :)
Leif
 
OJ!

Inte trodde jag att du skulle bli så glad att se mej här så du bjuder på hela Sonys flummiga produktkatalog från tidernas begynnelser till evigheternas framtider. Härligt! :)

Jag får gå på djupet en annan gång men för att börja med nåt så kan jag väl berätta att jag var på Mediamark i Stockholm och klämde på en A77 i höstas. Jo dom hade faktiskt en på lager...på TV-avdelningen. Körde några snabba serier på 10 bps eller nåt och tittade samtidigt i sökaren...klar epilepsivarning för den filmen måste jag säga. Vad det var för film som visades fladdrade tyvärr bort i stroboskopet så det såg mest ut som "Väck med Pusta" on line.. ;-)

Fridens! :)
Leif

Jo, det där med flimrig sökare hos MM ihop med deras lysrör har vi avhandlat grundligt här i tråden och skulle du bemöda dig att gå tillbaka och läsa lite så finner du att jag varit den starkast kritiska rösten. Så det var ju inte så revolutionerande du kom med :)

Nä jag har inte nämnt nånstans Sonys produkter från förr. Ser framåt vet du. Man kan ju inte bygga på fornstora dar.

Kul att du nämnde TV förresten, fast det är inte på samma avdelning som kamerorna är på MM.
Som Canon är idag är lite som Grundig, Telefunken, Salora osv. Var förut. Den marknaden äger Sony jämfört med de märkena idag, nu satsar de på kameror och har precis börjat.

Fast Canon vaknar nog upp en dag och undrar vad f-n som hände och då hastar de väl ihop en EVF också, fast med dverse brister och helt utan alla nya grejer som Sony då har istället. Vad ska du göra då när inte ens Canon har optisk sökare, gå i pension?

hela produktkatalog från förr till framtiden förresten?

Nä, nämnde som sagt inget bakåt och bara en enda produkt inom mindre än ett år fram. Det tar knappast slut där.


/Mats
 
Det vore förstås kul med en kvadratisk sensor, men den blir oomkullrunkeligt dyrare att tillverka helt enkelt för att det är en större yta. En kvadratisk APS-C skulle försås bli billigare i och med att det bara skulle behövas en kapad FF-sensor, men då blir det ju inte heller så många pixlar.

Jag skulle inte ha något alls emot en NEX-9 med en kvadratisk sensor på en sisådär 50 MP :)

En del gamla objektiv (med adapter) kanske inte skulle fungera för en sådan sensor - t.ex. Nikkor 300/2,8 Ais har en rektangulär öppning en bit in i objektivet av någon outgrundlig anledning, men det är nog rätt ovanligt.

För övrigt tycker jag Mats kunde hålla en lite trevligare ton även om han inte gillar vad som skrivs ;)
 
Det vore förstås kul med en kvadratisk sensor, men den blir oomkullrunkeligt dyrare att tillverka helt enkelt för att det är en större yta. En kvadratisk APS-C skulle försås bli billigare i och med att det bara skulle behövas en kapad FF-sensor, men då blir det ju inte heller så många pixlar.

Jag skulle inte ha något alls emot en NEX-9 med en kvadratisk sensor på en sisådär 50 MP :)

En del gamla objektiv (med adapter) kanske inte skulle fungera för en sådan sensor - t.ex. Nikkor 300/2,8 Ais har en rektangulär öppning en bit in i objektivet av någon outgrundlig anledning, men det är nog rätt ovanligt.

För övrigt tycker jag Mats kunde hålla en lite trevligare ton även om han inte gillar vad som skrivs ;)

Jag är ledsen om mitt tonläge uppfattas som otrevligt. Det är absolut inte avsikten och betr munhuggeriet mellan Leif och mig så finns det en bakgrund till det sedan länge sedan. Jag känner inte Leif, men hoppas och tror att han inte uppfattar det så otrevligt.

Sen att en större sensor kostar mer är inte så konstigt, men det är inte så viktigt i sammanhanget som jag nyss redogjort för. Skulle såklart bli ännu billigare med en mobilsensor, men det är knappast något altternativ, utom möjligen för larsborg som tycker att en kompakt med superzoom kan mäta sig med en FF och Zeiss 135 :).

Förstår faktiskt inte den här föreställningen som så många verkar ha att kostnaden för tillverkning av en komponent skulle ha nån nämnvärd påverkan på priset. Det är bara en ytterst liten del och om det kan ge en konkurrensfördel som ökar marknaden mee 10% skulle det gott ta igen tillverkninskosten plus att slt/evf redan där är betydligt billigare än mekaniska speglar och prismahus, så det finns att ta av. Priset sätts sedan baserat på en massa andra parametrar.


/Mats
 
Jo, det var lite väl snorkigt tonläge mot Leif Bength. Jag skiter fullständigt i vad ni haft för historia i förrgår eller på Hedenhös tid.

Jag känner Leif som en riktig "sanningssökare" som inte hemfaller till några flummerier när det gäller att försöka få fram råa fakta.

Vi som i de här trådarna har berömt oss av att inte gå på som i Canon vs Nikon-trådarna tycker jag ska behålla vårt lite mer säregna tonläge som bygger mer på tolerans.

Herregud, jag tycker om både Leif och Mats på olika sätt. Ta varandra i hand nu. Såvida ni inte vill göra upp på min lilla pir i en duell nakna beväpnade med varsin 5-kilsogös som enda vapen. Träspången kommer att var såpad och badgästerna domare.

//Lennart
 
Ok, jag gick tillbaka nu och läste vad jag själv skrivit och förstår kritiken. Ska anstränga mig att låta respektfull och trevlig för det har inte varit min avsikt. Är lättare om man träfas i verkligheten.

Egentligen är annars jag ju en av dem som likt Leif faktiskt varit kritisk till EVF, fast utan egentlig erfarenhet. Vill absolut inte påstå att jag är övertygad och jag har inte nån vidare bra erfarenhet det lilla jag provat.

Däremot inser jag att tekniken har en oerhörd potential och är framtiden. Jag är också förbluffad av vissa här som jag inte trodde skulle kunna bli så positivt inställda till evf och är därför mycket sugen på att prova. Sanningen är väl trist och grå så att det finns både fördelar och nackdelar och att det krävs en viss tillvänjnig. Därför ser jag ingen annan väg än att skaffa sig en själv, innan dess vet man ju inte.

Nu tycker jag det är lite tråkigt att diskutera på forum med mjäkiga PK lagom tyckande, utan vill gärna polarisera det en aning. Inte meningen att vara dryg för det.

Jag taggar ned och antar gös-utmaningen :)


/Mats
 
De är lugnt gubbs! :)

Mats och jag har haft våra raljanta debatter med glimtar i ögonen lite här och där. De är kul att gnabbas lite även om jag väntade mej lite mer vanliga synpunkter om skissen jag lade in. Nu blev det inte så utan mest lite kul gnabb istället från oss båda. Bättre lycka nästa gång kanske. Jag brukar följa sonyforumen för ni har en mysig atmosfär härinne till skillnad från vissa andra forum :)

Fridens!
Leif
 
Problemet med vänligt gnabb i den här tråden, är att det kanske inte tolkas så av alla och kan skrämma bort folk. Nu är ju det här och vissa andra Sonytrådar ändå inte bästa stället att leta om man vill ha information om t.ex. A900 eller A77 p.g.a. den nästan osannolika mängden OT, men trådnamnen kan ju lura in folk som inte vet vilka som härjar här :D

Jag körde med min X100 i nästan ett år utan att vänja mig vid konceptet EVF. Jag vet att Sony gör bättre EVF än den som sitter i X100, men det jag inte gillade med EVF-läget i X100 är likadant i NEX-7 och A77 (och ja, jag har testat dem på andra ställen än MM:s lysrörslokaler) - det är inte samma sak att titta på en aldrig så bra teve som att titta ut genom fönstret :)

Jag har själv aldrig testat A900, men jag antar att sökaren i den är minst lika bra som den i min D3 och det är svårt att slå (och dyrt som fan). Trots att jag gillar optiska sökare och skulle föredra hybridsökaren i en X-Pro1 lutar det ändå åt en NEX-7 för min del, då det blir mycket billigare och det är rätt skoj med alla adaptrar som finns på marknaden (fast det kommer nog till Fuji X också). Jag är också lite orolig för hur t.ex. Adobe kommer lyckas få till råkonverteringen från Fujis knasiga sensor, men de bildexempel jag sett från den kameran ser väldans bra ut (Fuji designar bra sensorer och gluggar).
 
De är lugnt gubbs! :)

Mats och jag har haft våra raljanta debatter med glimtar i ögonen lite här och där. De är kul att gnabbas lite även om jag väntade mej lite mer vanliga synpunkter om skissen jag lade in. Nu blev det inte så utan mest lite kul gnabb istället från oss båda. Bättre lycka nästa gång kanske. Jag brukar följa sonyforumen för ni har en mysig atmosfär härinne till skillnad från vissa andra forum :)

Fridens!
Leif

.-)

Skrev allt tidigare från mobilen ute på stan och sen i skogen med hundarna och har inte kunnat nagelfara bilden. är hemma nu med en riktig dator.

Måste säga att jag inte begrep mig på vad bilden skulle symbolisera, men förstår nu att det har med tillverkning och kasstionsgrad att göra. Stämmer säkert att det blir dubbelt så dyrrt, men det är som sagt inget hinder egentligen. En del av det kan läggas in i prisekvationen och bara fördelen att ha en prkameraprodukt färre, samt större seriestorlek tack vare högre efterfrågan och billigare tillvarkning överlag tack vare SLT-tekniken så tas detta igen radikalt.


/Mats
 
Nu tycker jag det är lite tråkigt att diskutera på forum med mjäkiga PK lagom tyckande, utan vill gärna polarisera det en aning. Inte meningen att vara dryg för det.

Jag taggar ned och antar gös-utmaningen :)


/Mats

Jo, men att spetsa till det brukar du klara i alla fall utan överdrifter. Nu blev väl jag syrak i överkant för att du gick på Leif Bength som jag ser som en god polare och jag vet hur han resonerar. Är det något som är risigt med hans Canonpryler anmärker han lika väl som han berömmer när det är bra.

Både jag och Leif har väl gjort hela forum vansinniga med våra dårhusinlägg, men det syns också att det varit med glimten i ögat.

För övrigt skulle jag reagerat likadant om Leif gett sig på dig. Bara så du vet!

Utmaningen har ändrats: Gäller att fånga gösen först, dra ned badbrallorna och låta gösen hugga tag om Petter Niklas. Den som först skrattar har förlorat.

//Lennart
 

Bilagor

  • gos.jpg
    gos.jpg
    66.6 KB · Visningar: 70
Problemet med vänligt gnabb i den här tråden, är att det kanske inte tolkas så av alla och kan skrämma bort folk. Nu är ju det här och vissa andra Sonytrådar ändå inte bästa stället att leta om man vill ha information om t.ex. A900 eller A77 p.g.a. den nästan osannolika mängden OT, men trådnamnen kan ju lura in folk som inte vet vilka som härjar här :D

Jag körde med min X100 i nästan ett år utan att vänja mig vid konceptet EVF. Jag vet att Sony gör bättre EVF än den som sitter i X100, men det jag inte gillade med EVF-läget i X100 är likadant i NEX-7 och A77 (och ja, jag har testat dem på andra ställen än MM:s lysrörslokaler) - det är inte samma sak att titta på en aldrig så bra teve som att titta ut genom fönstret :)

Jag har själv aldrig testat A900, men jag antar att sökaren i den är minst lika bra som den i min D3 och det är svårt att slå (och dyrt som fan). Trots att jag gillar optiska sökare och skulle föredra hybridsökaren i en X-Pro1 lutar det ändå åt en NEX-7 för min del, då det blir mycket billigare och det är rätt skoj med alla adaptrar som finns på marknaden (fast det kommer nog till Fuji X också). Jag är också lite orolig för hur t.ex. Adobe kommer lyckas få till råkonverteringen från Fujis knasiga sensor, men de bildexempel jag sett från den kameran ser väldans bra ut (Fuji designar bra sensorer och gluggar).

Jag stod och valde mellan Fujis nya X-Pro 1 och NEX-7. Det blev NEX p g a dels bildkvaliteten, kompabilitet med mina FF-gluggar och adapter, priset, möjligheten att använda många olika objektiv från många andra olika märken också.

OT-gnabbet här är inte illa ment ellr till för att förvirra, utan att hålla tråden levande när inget annat sker av vikt. Det är därför våra trådar överlever längre än de flesta.

Ang OVF på A900 så är den, enl mitt tycke ljusare och bättre än på D3 (jag har A900 och har haft D3).
EVF är en vanesak vars egenskaper jag lärt mig uppskatta med just A77 och NEX-7. Focuspeaking gör att man med full glugg kan lägga skärpan precis där man vill. Även med de ljusstarkaste objektiven.

//Lennart
 
Alla objektiv då?

HA! Beviset för att Sony läser våra trådar och mitt förslag om kvadratisk FF-sensor :)
http://www.sonyalpharumors.com/sr3-hot-new-sony-a1s-with-full-frame-square-sensor/

Eller bevis och bevis..., rykte .-), men ändå. Skulle vara fantastiskt om A99 blir square FF!


/Mats

Kvadratisk är väl inte omöjligt men alla befintliga objektiv då?
30x30 ger en diagonal på 42,4 bord vara helt OK
32x32 ger en bilddiagonal på 45,3 med tvekan OK
Sen blir det att designa om för större diagonaler...
24x36 ger ytan 864
30x30 ger ytan 900
32x32 ger ytan 1024
 
Angående ryktet om kvadratisk sensor så verkar ingen ha nämnt att det inte är möjligt med en 36*36 mm sensor om man ska kunna använda vanliga full framegluggar.

Jag orkar inte göra en bild i paint men om man tänker hur man maximerar en rektangel i en cirkel och sedan hur man maximerar en kvadrat i samma cirkel så inser man att en sida på kvadraten inte kan bli lika lång som den långa sidan på rektangeln. Om man räknar lite på det så skulle en kvadratisk sensor bli ungefär 8% större än en vanlig fullformatare.

Om man nu ändå redan tänker utanför boxen så varför inte en cirkulär sensor?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.