Måste tillbaks till trådens viktigaste ämne nu, d v s oron över det uppväxande släktets präktighet och ordentlighet.
Sedan bara detta med betygsjakt. Mina döttrar kom hem och var var alltid sura om de inte fick MVG och jag märket att det rådde en jäkla konkurrens i klassen.
För att inte tala om dessa eländiga gymnastiklektioner där alla lade sig vinn om att komma först.
Själv hade jag en f d korpral som gymnastiklärare vid namn Stig Seger (hans initialer inbjöd ju till en lämplig förkortning och det var inte Stockholms Spårvägar).
Under en s k friluftsdag första året i gymnasiet skulle man promenera en slinga på en mil runt Bräkentorpssjön. Vårt rockband var nybildat då och vi var två ur bandet som gick i samma klass. Vår dåvarande manager gick i sista åk, liksom vår chaffis. Vi slog följe tills vi hittade stubben efter en gigantisk ek.
Där satte vi oss och spelade poker, rökte pipa och drack medhavd mellanöl och hade en batteridriven bandspelare med rockmusik med. Vi blev sittande/liggande där ganska länge och bara väntade på att alla andra skulle avsluta dagen och gå hem.
Plötsligt kom SS älgandes genom skogen och upptäckte det illustra sällskapet. Vad han sade vet jag fortfarande inte riktigt för han vrålade så högt på skånska, men harangen avslutades med ett yttrande som är känt ur 91:an filmerna: "Det blir rapport på det här".
-Haha, Raaaap-orth!, rapade högt en av oss. Jo, vi hamnade hos rektorn och hotades med sänkt uppförandebetyg.
Volleybollmatcherna i gymnastiksalen: Vi hade prytt de obligatoriska vita linnetröjorna med bokstäverna SPG (=Segers Passiva Gossar). När det var vår tur att serva samlade man interna poäng genom att
skicka bollen rakt upp i taket så att gipsplattorna sprack och i bästa fall ramlade ned. Det gav 3 poäng.
Rapning under uppvärmning gav 1 poäng, en brakare vid armhävningar 3 poäng, totalvägran att utföra övning 5 poäng. Att tjuvröka pipa på toa och därefter knacka ur pipan på magisterns bil en 5:a o s v.
Numera så idrottar det uppväxande släktet på allvar. Det enda som kan avhålla ungdomen från skadlig gymnastik är en sund erotik.
Jag gick latinlinjen, men p g a för många spelningar fick jag och bandpolaren så många underkända betyg att vi fick gå ett ärevarv. Då hade lat(r)inlinhjen lagts ned till förmån för det nya gymnasiet så vi hamnade på Humanistisk-Samhällslinje och fortsatte att sköta oss i våra egna ögon, d v s missköta oss i lärarnas ögon.
Uppkallad till rektor många gånger och kallad för "Demokratins dödgrävare". Enda orsaken till det torde varit långt hår, fjunigt skägg, rockspelande och antikärnvapenlogga på jackan.
Vi gjorde iofs värre saker, men varför dra alla på en gång.
//Lennart