Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
En full RAW fil, från min A900, skulle stoppa all trafik på Internet!
Ännu värre är det med din önskade .arw fil, din dator blir aldrig sig lik efter en sådan nedladdning!

Det finns en gratistjänst som heter SPREND på www.sprend.se och den har vad jag kunnat se en gräns på 2 GB. Det borde väl räcka även till några A900-filer.

Hjälp: Så funkar det
Med Sprend kan man enkelt överföra filer som är för stora att skicka via e-post. Så här funkar det:

1.Avsändaren laddar upp en fil av godtycklig storlek till tjänstens serverdator.
2.När uppladdningen är klar skickas ett e-postmeddelande till mottagaren av filen.
3.Mottagaren öppnar meddelandet och klickar på länken.
4.Länken tar mottagaren till nedladdningssidan där nedladdningen startas med ett klick.
5.När nedladdningen är avslutad raderas filen från serverdatorn.
Genom att filen tar en omväg via vår server besparas både avsändare och mottagare problem med överfulla e-postlådor och andra begränsningar på bifogade filer. Faktum är att omvägen blir en genväg!

Pinkod är ett alternativ till att skicka en länk via e-post. Se mer info här

Övriga upplysningar
•I aktuell version är filstorleken begränsad till 2 GB.
•Filen raderas automatiskt efter 7 dagar om den inte laddats ner dessförinnan.
•Vid avbruten nedladdning tas inte filen bort. Den tas bort först vid lyckad nedladdning
 
Hittade några arw filer på nätet som var tagna med A900. Funkade finfint på datorn så det var ju bra att veta!

Ni som använt FF ett tag nu, märker man någon skilland av alla extra mpixlar om man inte har de bästa objektiven. Sitter just nu inne med Sony SAL1680Z vilken inte fungerar på fullformat tyvärr, samt tamron 90 2,8 di macro och sigmas 150-500 som fungerar på FF.

Är dessa två för klena för att uppgraderingen ska vara nån idé?
 
Back to OT again. Jag var/år också förundrad/bekymrad över hur den yngre generationen och speciellt ens ungar är så förbaskat kloka och mycket mer "vuxna" än vad man var själv i deras ålder.

Mina barn är riktigt förfärade över vad pappa sysslade med under 60-talet och jag är nästan förtvivlad över hur skötsamma de har blivit. Inte för att det är något fel i det, men någonstans måste de ju ta igen det hela. Kanske kommer när de blir riktigt gamla och de spränger ålderdomshemmet med nitroglycerin.

Fast samhället har ju förändrats: Väntar bara på att det ska komma brev att stoppa i livmodern som bebos av nyligen tillblivna foster med uppmaningen att börja pensionsspara. Känns så livsförnekande på något sätt.

Å andra sidan krävs det förbaskat mycket av de yngre inom arbetslivet: Alltid vara tillhands, alltid "stay sharp and alert" enl TV-reklam, lukta gott, skaffa barn men låt dem för fan inte sno någon tid från det heliga arbetet o s v.

//Lennart

Bra att det finns någon som styr upp tråden igen :).

Det kan inte bra med alltför långtgången skötsamhet. Får man inte någon form av utlevelse när man är ung så kommer det förr eller senare ut ändå och då ofta vid fel tillfälle och med katastrofala följder. Tänker bara på farsan som inte vågade ta lika stora dynamitbitar under släggan som min farbror. Han och hans kompis fortsatte alltså att spränga helt otyglat när tillfälle gavs långt upp i 50 års åldern. Det var alltså farsan som var dygdemönstret i den familjen och se hur det slutade. Mig veterligen så sprängde aldrig min farbror dynamit i vuxen ålder och det var ju han som var den generationens värsting.
 
Senast ändrad:
Hittade några arw filer på nätet som var tagna med A900. Funkade finfint på datorn så det var ju bra att veta!

Ni som använt FF ett tag nu, märker man någon skilland av alla extra mpixlar om man inte har de bästa objektiven. Sitter just nu inne med Sony SAL1680Z vilken inte fungerar på fullformat tyvärr, samt tamron 90 2,8 di macro och sigmas 150-500 som fungerar på FF.

Är dessa två för klena för att uppgraderingen ska vara nån idé?

Ja, man märker dem, såvida man inte darrar för mycket i nävarna. A900/A850 är ganska "snälla" vad gäller objektiv. Behöver inte vara Zeissgluggar för att man ska märka fördelen med 24 MP. Ditt 90/2.8 macro passara ypperligt till Sonys FF-modeller. Jag har själv kört 150-500 Sigma på en A900 och fick bra resultat.
Du kan iofs också behålla din 1680Z och ställa en A900 i APS-C läge (c:a 11 MP blir det då), men jag kan klart rekommendera att sälja det och skaffa ett Tamron 28-75/2.8 XR Di eller den lite lyxigare varianten av samma glugg Sony 28-75/2.8 SAM. De är likvärdiga optiskt, men SAM-gluggen är lite mer påkostad exteriiört. Resultaten blir i stort sett lika bra som med ett SAL 2470/2.8X Z SSM. Du kan även kika på Sigmas gamla 24-70/2.8 med skruvdrift av AF. Fungerar mycket bra på A900 och är billigare än den nya varianten med HSM-drift. Men det är mina personliga åsikter.

Att jag sedan själv använder Zeissgluggar är en annan sak, men jag har haft gluggarna jag räknat upp och har kvar 28-75/2.8 Tamron och den är lika vass som mitt 24-70/2.8 SSM men ger lite annorlunda valör.

Måste tillbaks till trådens viktigaste ämne nu, d v s oron över det uppväxande släktets präktighet och ordentlighet. :)
 
Hittade några arw filer på nätet som var tagna med A900. Funkade finfint på datorn så det var ju bra att veta!

Ni som använt FF ett tag nu, märker man någon skilland av alla extra mpixlar om man inte har de bästa objektiven. Sitter just nu inne med Sony SAL1680Z vilken inte fungerar på fullformat tyvärr, samt tamron 90 2,8 di macro och sigmas 150-500 som fungerar på FF.

Är dessa två för klena för att uppgraderingen ska vara nån idé?

Snarare tvärtom!
A850/900 har visserligen fler pixlar än dagens APS-C, men tack vare den större fysiska storleken på sensorn sitter de glesare. Motsvarar samma densitet som 11 megapixel på APS-C.

Därför kräver egentligen FF-kamerorna mindre av objektiven än de pixeltätare APS-C kamerorna. Dessutom blir effekten dubbel eftersom du har högre upplösning och sedan skalar ner bilderna så ökar kvaliteten ännu mer.

Både Tamron 90/2,8 SP macro och Sigma 150-500/5,0-6,3 är alldeles utmärkta objektiv på en FF-kamera. Jag har själv Sigma 150-500/5,0-6,3 OS HSM (Alltså det nyare med stabilisering) och det funar helt suveränt på min A850! Fantastisk kombo och tack vare den långa brännvidden så når man långt och bra med det även utan den skenbara brännviddsförlängning man får med de mindre sensorerna (motsvarar 100-330 på APS-C).

Så absolut inget hinder att byta upp till FF med de fina gluggarna.

CZ 16-80 däremot är ju ett DT-objektiv. Visserligen funkar det också på FF-kamerorna, kameran känner av det och cropar bilden så att den blir 11 megapixel APS-C, men det är ju knapast någon vits med egentligen. Så rådet är att sälja det objektivet och istället skaffa Sony eller Tamron 28-75/2,8 som ger ungefär samma område som 18-50 på APS-C och dessutom är ljusstarkare och lika bra optiskt.


Trots allt snack om de nya kamerorna så kommer A850/A900 att hålla stången länge till. Fantastiska kameror och FF är FF vilket ingen APS-C kan konkurrera med i vissa avseenden.

Trots att jag fullkomligen älskar min A850 så kan jag ändå bli tvungen att sälja den av ekonomiska skäl tyvärr. Så om du är på väg att uppgradera din A700 kanske du vill köpa min A850?

Hör av dig till mig via kontakta medlem här på FS i så fall.

Min A850 är i absolut mint condition och köptes i maj 2010, så det är gott om garanti kvar. Fokus ligger exakt korrekt i kameran och även objektiven. Tänkte sälja kameran ihop med original VG-C90 AM (världens bästa VG!) och 28-75/2,8SAM och Sigma 20/1,8. Har också ett finfint Tamron 70-200/2,8. Kan lämna mycket fördelaktigt pris på ett fantastiskt paket. (Har inte 100% bestämt mig att sälja och till vilket pris, försöker streta emot, men min fru har bestämt sig...)

/Mats
 
Måste tillbaks till trådens viktigaste ämne nu, d v s oron över det uppväxande släktets präktighet och ordentlighet. :)

Sedan bara detta med betygsjakt. Mina döttrar kom hem och var var alltid sura om de inte fick MVG och jag märket att det rådde en jäkla konkurrens i klassen.

För att inte tala om dessa eländiga gymnastiklektioner där alla lade sig vinn om att komma först.

Själv hade jag en f d korpral som gymnastiklärare vid namn Stig Seger (hans initialer inbjöd ju till en lämplig förkortning och det var inte Stockholms Spårvägar).
Under en s k friluftsdag första året i gymnasiet skulle man promenera en slinga på en mil runt Bräkentorpssjön. Vårt rockband var nybildat då och vi var två ur bandet som gick i samma klass. Vår dåvarande manager gick i sista åk, liksom vår chaffis. Vi slog följe tills vi hittade stubben efter en gigantisk ek.

Där satte vi oss och spelade poker, rökte pipa och drack medhavd mellanöl och hade en batteridriven bandspelare med rockmusik med. Vi blev sittande/liggande där ganska länge och bara väntade på att alla andra skulle avsluta dagen och gå hem.

Plötsligt kom SS älgandes genom skogen och upptäckte det illustra sällskapet. Vad han sade vet jag fortfarande inte riktigt för han vrålade så högt på skånska, men harangen avslutades med ett yttrande som är känt ur 91:an filmerna: "Det blir rapport på det här".
-Haha, Raaaap-orth!, rapade högt en av oss. Jo, vi hamnade hos rektorn och hotades med sänkt uppförandebetyg.

Volleybollmatcherna i gymnastiksalen: Vi hade prytt de obligatoriska vita linnetröjorna med bokstäverna SPG (=Segers Passiva Gossar). När det var vår tur att serva samlade man interna poäng genom att
skicka bollen rakt upp i taket så att gipsplattorna sprack och i bästa fall ramlade ned. Det gav 3 poäng.
Rapning under uppvärmning gav 1 poäng, en brakare vid armhävningar 3 poäng, totalvägran att utföra övning 5 poäng. Att tjuvröka pipa på toa och därefter knacka ur pipan på magisterns bil en 5:a o s v.

Numera så idrottar det uppväxande släktet på allvar. Det enda som kan avhålla ungdomen från skadlig gymnastik är en sund erotik.

Jag gick latinlinjen, men p g a för många spelningar fick jag och bandpolaren så många underkända betyg att vi fick gå ett ärevarv. Då hade lat(r)inlinhjen lagts ned till förmån för det nya gymnasiet så vi hamnade på Humanistisk-Samhällslinje och fortsatte att sköta oss i våra egna ögon, d v s missköta oss i lärarnas ögon.

Uppkallad till rektor många gånger och kallad för "Demokratins dödgrävare". Enda orsaken till det torde varit långt hår, fjunigt skägg, rockspelande och antikärnvapenlogga på jackan.

Vi gjorde iofs värre saker, men varför dra alla på en gång.

//Lennart
 
Förutom att rulljävlarna skulle komma ur samma batch så skulle de förvaras i kylskåp också. Icke över +7 grader celsius. Därtill icke på översta hyllan intill frysfacket samt 120-film skulle appliceras liggandes, kasetterna med 35mm-film var av metall och fick därmed en jämnare avkylning och kunde därmed placeras stående.

Dock inte intill öppnad Coca-Cola som innehåller hydrokinon (verksam ingrediens i filmframkallare). Helst skulle filmjölken förvaras så långt ifrån filmerna som möjligt p g a surhetsgaraden.

Vidare skulle kylskåpet anslutas till en UPS i händelse av strömavbrott på det att den heliga emulsionens temperatur icke må tina aldrig så lite.

Kylskåpslampa var tabu p g a risken för ströljus. Vissa purister ansåg att risken för ströljus vid öppnande av kylskåpsdörren var så överhängande att kylskåpet ej må öppnas utan forslas till ett mörkrum. De som inte hade UPS till skåpet svalt ihjäl. Andra köpte 2 kylskåp, ett för mat och ett för film.

Electrolux ansågs lämpligast för diafilmer med låg känslighet om filmerna placerades på mitthyllan. Annars kund Bosch duga som alternativ om plastinsatsen för ägg plockades bort. Elecro-Heios gick bort helt för andra filmer än Tri-X, men kunde "uppgraderas" till förvaring av T-Max om filmen applicerades i Tupperware 2,46 minuter innan hela skiten åkte in på bottenhyllan. Dock fick man kompensera med 1/3 grad minus.

Alla dessa arrangemang skapade sedan helt ovärderliga bortförklaringar till varför bilderna blev dåliga.
- Jävla kärring som placerade jordgubbsyoughurt intill Fujichromen och placerade en sockerkaka för avsvalning i kylen.
- Aj, jag öppnade kylen vid fullmåne utan att dra kassetten 7 gånger genom hålet i en söderväxande ek.
OM en bild mot förmodan skulle bli väldigt bra behövdes ingen bortförklaring. Däremot kom den självklara deklarationen: - Fan, vilken bra fotograf jag är.

Mvh//Lennart

Jag dör, jag dör! Av akut skrattattack! :-D
Då är vi två!! :-D
 
Lite ironiskt sorgligt att TS som drog igång denna trevliga tråd nu för andra gången ska sälja sin A850.
Tråden har nu passerat 200 sidor.
Jag önskar att det ekonomiska läget förbättras så att vi får fler inlägg från honom och att tråden fortsätter.
Det kommer den förresten garanterat att göra när A77 kommit eftersom en jämförelse mellan en ny APS-C och en äldre FF med samma pixelantal och av samma märke säkert är oundviklig.

//Lennart
 
Sådär, beslut är fattat
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=156124

Säljs av nöd med vemod (den här gången).
Priset satt för snabb affär.

Måste tyvärr sälja av ekonomiska skäl, men tycker verkligen om den här kameran.


/Mats

Men det här låter bara som en taktisk omgruppering av resurserna. Jag antar att du kommer hänga på låset när de släpper A77. Jag har ju väldigt svårtatt se dig hålla ända dig till mellandagsrean. En A850/900 kan du väl köpa jättebilligt senare när andra omgrupperar sina resurser när ryktena kommer om att Sony har nya FF-kameror på G. Då kanske du t.o.m. kan hålla dig till mellandagsrean på dom.
 
Men det här låter bara som en taktisk omgruppering av resurserna. Jag antar att du kommer hänga på låset när de släpper A77. Jag har ju väldigt svårtatt se dig hålla ända dig till mellandagsrean. En A850/900 kan du väl köpa jättebilligt senare när andra omgrupperar sina resurser när ryktena kommer om att Sony har nya FF-kameror på G. Då kanske du t.o.m. kan hålla dig till mellandagsrean på dom.

Taktisk omgruppering låter ju stiligt, men vi har haft en s k högkonjuktur och ekonomierna i världen är på många håll nästan i fritt fall. Sverige kommer självklart att påverkas och livet som egen företagare är inte lätt i sådana tider. Jag vet inte just nu om jag själv befinner mig i en liknande situation som Mats beskriver. Facit på det kommer inom kort. Jag tror på de skäl Mats angivit.

Fast icke desto mindre känns scenariot du målar upp väldigt logiskt. Vi lär väl få se hur det slutar. Men det kan ju faktiskt slå stopp i maskinerna såväl hos kamerafabrikanter som inom andra branscher. Ständig tillväxt blir till sist omöjlig, tror jag.

//Lennart
 
Ständig tillväxt blir till sist omöjlig, tror jag.

Ja, till slut tar resurserna på planeten slut, men vi är väldigt långt därifrån. Det finns ett helt universum därute med resurser att ta till sen.

De nuvarande ekonomiska problemen i världen beror inte på att tillväxt är svår eller omöjligt. De beror på politiker som inte har vett att anpassa sin stats utgifter efter inkomsterna. Lånar man mer än man orkar med så kraschar det till slut. Det gäller dig och mig lika mycket som det gäller offentlig förvaltning.

Sverige har ovanligt stabila offentliga finanser om man jämför med många länder, men eftersom vi är starkt exportberoende så kommer tyvärr den här lånekrisen att påverka oss också.
 
Men det här låter bara som en taktisk omgruppering av resurserna. Jag antar att du kommer hänga på låset när de släpper A77. Jag har ju väldigt svårtatt se dig hålla ända dig till mellandagsrean. En A850/900 kan du väl köpa jättebilligt senare när andra omgrupperar sina resurser när ryktena kommer om att Sony har nya FF-kameror på G. Då kanske du t.o.m. kan hålla dig till mellandagsrean på dom.

Nja, tyvärr är det inte riktigt så.
Men det är klart att A77 är lockande när den väl släpps, men jag ser den snarare som en ersättning för min A580 och inte för A850. FF är trots allt specielt på sitt sätt med egenskaper som A77 inte kan matcha hur bra den. Än blir. Småningom kommer väl en A99 och då får vi ser hur det blir.

Egentligen är det nog enklare att avyttra A580, men det ger inte samma ekonomiska tillskott.

Tyvärr är nog inte marknaden så jättestor för de här prylarna, de som känner till och uppskattar hur fantastisk den kameran är har redan en. Sedan är tajmingen dålig med oro i världen och en ny modell just ska lansera. 26K för mitt paket är nog riktigt bra och jag kan nog minska ytterligare en tusenlapp, men trots allt rätt mycket pengar, även om det inte sjunker i värde. Skulle gärna behålla grejerna om jag kunde, men det kanske blir så ändå.

/Mats
 
Vad står en beg A850 i ?
Såg en för 12 kkr på blocket.
Vad var det billigaste nya när de fanns. Var det Rajala för 13kkr?

A900 är väl värd mer. Var några is Sthml till salu men de försvann fort??
 
..........................Tyvärr är nog inte marknaden så jättestor för de här prylarna, de som känner till och uppskattar hur fantastisk den kameran är har redan en. Sedan är tajmingen dålig med oro i världen och en ny modell just ska lansera. 26K för mitt paket är nog riktigt bra och jag kan nog minska ytterligare en tusenlapp, men trots allt rätt mycket pengar, även om det inte sjunker i värde. Skulle gärna behålla grejerna om jag kunde, men det kanske blir så ändå.

/Mats

Lycka till med affären då i alla fall.
 
Vad står en beg A850 i ?
Såg en för 12 kkr på blocket.
Vad var det billigaste nya när de fanns. Var det Rajala för 13kkr?

A900 är väl värd mer. Var några is Sthml till salu men de försvann fort??

Strax efter "värsta" Rajaladriven fanns möjligheter på sina ställen att köpa för 14-16k samt c:a 20k inkl 28-75 SAM. Rajala sålde för 13990 i 2 omgångar. De som handlade då gjorde väl nästintill en hyfsad investering vad gäller begagnatvärde. Det dök lite i våras så man kunde få en snygg beg för 10k, men nu är nog 11-13k mer vanligt.

A850 finns i lager för 21.000:- c:a såg jag i förra veckan. A900 finns som beställningsvara för c:a 25-29k. Ändå tror jag det är lite svårt att få mer än 15-16k för en A900, såvida man inte hittar kund som verkligen vet vad dessa kameror går för och har Sonyutrustning tidigare. Canon 5DMkII går att få ny för c:a 17k på sina ställen. Trots sämre sökare och sämre bps, lite mindre upplösning är ju 5DMkII mer lättsåld p g a LV, filmmöjlighet och något bättre lågljusegenskaper.

Men vissa ex av A900 försvinner fort. Gäller även A850. Andra verkar bli långliggare. Jag tror f ö att denna tråd bidragit starkt till att dessa FF-hus överhuvudtaget säljer då marknadsföringen av dem har varit svag i Sverige (måhända även i andra länder). Få har en aning om kapaciteten.

Därtill lär det nog inte tillverkas fler dslr i sådan byggkvalitet med glasprismor och exakta externa reglage till sådana priser. Så för de som vill ha en väldigt bra kamera utan elektronisk lekstuga och med väldigt bra upplösning rinner nog tiden undan fort. Och det har vissa fattat-andra inte.

//Lennart
 
Ja, till slut tar resurserna på planeten slut, men vi är väldigt långt därifrån. Det finns ett helt universum därute med resurser att ta till sen.

De nuvarande ekonomiska problemen i världen beror inte på att tillväxt är svår eller omöjligt. De beror på politiker som inte har vett att anpassa sin stats utgifter efter inkomsterna. Lånar man mer än man orkar med så kraschar det till slut. Det gäller dig och mig lika mycket som det gäller offentlig förvaltning.

Sverige har ovanligt stabila offentliga finanser om man jämför med många länder, men eftersom vi är starkt exportberoende så kommer tyvärr den här lånekrisen att påverka oss också.

Just exportberoendet har ju bringat oordning i den schweiziska ekonomin då deras valuta står väldigt högt i kurs.
Jag snackade med en företrädare för en av de större exportindustrierna i förra veckan. Han var orolig och trodde att Sveriges export kommer att drabbas ganska momentant och bli rejält synligt i siffror redan inom en 3-månadersperiod.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.